Wstęp
Podczas wielkiej wojny na ziemiach polskich toczyły się zacięte walki, w które zaangażowani byli Polacy po obu stronach frontu. Trwająca ponad 4 lata wojna, według różnych szacunków, przyniosła śmierć co najmniej 400 tys. rodaków służących w zaborczych armiach oraz znacznie większą liczbę ofiar spowodowaną jej konsekwencjami – niedożywieniem i chorobami, pozostawiając odradzający się kraj znacznie zniszczonym. Po 123 latach zaborów i nieobecności na mapach świata Polska stanęła przed wieloma wyzwaniami. O ile jej istnienie dla zwycięskich mocarstw było rzeczą oczywistą, to już kształt i granice odradzającej się ojczyzny pozostawały kwestią bliżej nieokreśloną. Ponadto państwo powstałe z ziem trzech różnych zaborów miało przed sobą trudne zadanie unifikacji, scalenia i zorganizowania od podstaw wszystkich instytucji – wojska, urzędów, szkół czy sądów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Niezwykle ważnym było również utworzenie krajowego rządu, który zyskałby poparcie polityków o różnych poglądach. Nie były to jednak jedyne trudności władz i społeczeństwa. Rabunkowa polityka państw zaborczych, toczące się na polskich ziemiach działania wojenne, dewastacja przemysłu, odcięcie go od części surowców i rynków zbytu oraz funkcjonowanie w trzech różnych organizmach państwowych sprawiały, że gospodarka nowopowstałego kraju prezentowała się tragicznie. W takich warunkach Polacy nie tylko musieli odbudować swoje państwo, ale również, a może i przede wszystkim, obronić jego istnienie, walcząc praktycznie o każdy skrawek swojej nowej granicy.
rozpoznasz problemy II Rzeczpospolitej w momencie swojego powstania;
przedstawisz historię polskiego lotnictwa okresu dwudziestolecia międzywojennego;
rozpoznasz najwybitniejszych polskich lotników i ich znaczenie w historii lotnictwa;
opiszesz wpływ polskich lotników na zwycięstwo nad III Rzeszą.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń:
wyjaśnia związki przyczynowo‑skutkowe;
tworzy krótką wypowiedź, korzystając z zadanego źródła historycznego;
sytuuje w czasie zjawiska historyczne;
porównuje pozyskane informacje.
Pomnik Lotnika. Osiągnięcia polskich lotników w II Rzeczypospolitej – audiobook
Rozdziały:
Nie tylko zwykły pomnik
Asy polskiego lotnictwa
Żwirko i Wigura
Notatka dla prowadzącego:
Przed rozpoczęciem pracy z audiobookiem, możesz skorzystać z przygotowanego scenariusza lekcji, który pokazuje, jak włączyć materiały multimedialne w tok lekcji.
Podczas odsłuchiwania audiobooka zwróć uwagę na osiągnięcia polskich lotników, zarówno na polu militarnym, jak i sportowym. Zapamiętaj, w jakich okolicznościach wsławili się oni swoimi umiejętnościami oraz odwagą.
Pomnik Lotnika. Osiągnięcia polskich lotników w II Rzeczypospolitej
Rozdział 1
Nie tylko zwykły pomnik
Materiał prezentuje historię Pomnika Lotnika – upamiętniającego polskich pilotów walczących podczas I wojny światowej i wojny polsko‑bolszewickiej, a także historię pilota majora Leonarda Zbigniewa Lepszego, który był pierwowzorem postaci na monumencie.
Następny przystanek Pomnik Lotnika.
— Tomek, zbieraj się. Na następnym przystanku wysiadamy.
— To już? Wcale tak długo nie jechaliśmy.
Przystanek Pomnik Lotnika
— Jesteśmy na miejscu.
— Aniu, właściwie dlaczego przystanek, na którym wysiedliśmy, ma nazwę Pomnik Lotnika?
— Bo w pobliżu znajduje się Pomnik Lotnika, który zaraz zresztą zobaczymy. Jest on poświęcony wszystkim lotnikom i przed wojną stał w zupełnie innym miejscu.
— Aha, czyli… to jest taki pomnik nieznanego lotnika – tak jak Grób Nieznanego Żołnierza?
— No, nie do końca, ale masz trochę racji, Tomku. Tylko że my znamy lotnika, którego on przedstawia.
— O, a kogo przedstawia?
— Zanim ci opowiem, kto był pierwowzorem pomnika, musisz wiedzieć jedno: przed wojną, jak już wspomniałam, stał on w zupełnie innym miejscu, na placu Unii Lubelskiej, przy którym od 1910 roku działało... pierwsze warszawskie lotnisko.
— Co? Ale jak – lotnisko? W środku miasta?!
— Sto lat temu to nie był środek miasta, braciszku. To był ogromny teren, na którym oprócz lotniska znajdował się m.in. tor wyścigów konnych. No, ale wracając do tematu; pomnik, który odsłonięto w 1932 roku, dokładnie 11 listopada, upamiętniał polskich pilotów, którzy zginęli w walkach podczas I wojny światowej i wojny polsko‑bolszewickiej. Odsłonił go sam prezydent Ignacy Mościcki i był on jednym z pierwszych tego typu monumentów w Europie. Co ciekawe, podczas okupacji Warszawy pomnik nadal stał, bo przed zburzeniem bronili go niemieccy piloci stacjonujący niedaleko. Został zburzony dopiero po upadku powstania warszawskiego, kiedy Niemcy systematycznie wyburzali miasto.
— Dobra, ale kim jest ten pilot na pomniku – powiesz mi w końcu?
— Rzeźba, którą już w 1923 roku zaprojektował Edward Wittig, była wzorowana na majorze Leonardzie Zbigniewie Lepszym, który jako pilot‑obserwator walczył w wojnie z Rosją Sowiecką w 1920 roku, a później był pilotem kilku pułków polskiego lotnictwa. Zginął 17 września 1939 roku w walce z żołnierzami sowieckimi, po napaści Związku Sowieckiego na nasz kraj.
— A pomnik? Co się z nim stało po wojnie?
— Został odbudowany dopiero w 1967 roku i ustawiony w obecnym miejscu. Dzisiaj może tego tak nie widać, ale 50 lat temu to była reprezentacyjna aleja, która prowadziła do Lotniska Okęcie.
Rozdział 2
Asy polskiego lotnictwa
Materiał przedstawia rozmowę Tomka i Ani spacerujących ulicami Warszawy. Dyskutują oni o polskich asach lotnictwa i ich osiągnięciach.
— Czemu bohaterami historii Polski zawsze są ci, którzy walczą i giną? Tak jak major Lepszy. Amerykanie mają innych bohaterów, np. Lindbergha, który jako pierwszy przeleciał Atlantyk.
— Wiesz, Amerykanie mają też trochę inną historię i nie musieli ciągle walczyć o wolność swojego kraju. Zresztą, my też mamy takich bohaterów. Słyszałeś o Stanisławie Skarżyńskim i jego osiągnięciach dorównujących co najmniej Lindberghowi?
— Jak to?
— Z tego względu Stanisława Skarżyńskiego śmiało możemy nazwać polskim Lindberghiem. Zaledwie kilka lat po tym, jak nauczył się sztuki pilotażu, bo wcześniej służył w piechocie, w 1931 roku razem z kolegą dokonał nie lada wyczynu.
— Co to był za wyczyn?
— Przelecieli dookoła Afryki, pokonując ponad 25 000 kilometrów i to nie do końca sprawnym samolotem. Ale to jeszcze nic: dwa lata później, jako pierwszy Polak, małym samolotem turystycznym samotnie przeleciał trasę z Afryki przez Atlantyk do Brazylii – 3600 km w mniej niż 21 godzin!
— To niesamowite!
— Najlepsze jest to, że gdy wysiadł ze swojego samolotu w Brazylii, to nikt nie chciał mu uwierzyć w jego wyczyn. Bo podróż odbył w eleganckim garniturze, a nie w kombinezonie pilota. Taką miał fantazję!
— Nieźle, powiedz mi o nim coś jeszcze.
— Będąc już w Ameryce Południowej, odwiedzał rodaków mieszkających w Brazylii, gdzie był entuzjastycznie witany nie tylko przez Polaków, ale i miejscową ludność. I to by było na tyle dobrych wiadomości o Skarżyńskim.
— Co masz przez to na myśli?
— Jak sam wiesz, historia Polski, szczególnie ta współczesna, nie jest łatwa dla naszego kraju. Tak to już niestety jest, że częściej niż inni musieliśmy bronić swojej wolności. Gdy przyszła wojna, pułkownik Skarżyński, podobnie jak major Lepszy i wielu innych kolegów, walczył za ojczyznę i niestety zginął. Już nie w Polsce, ale w walce z Niemcami w 1942 roku. Jako pilot w polskim 305 Dywizjonie Bombowym został zestrzelony nad Morzem Północnym, kiedy wracał z misji. Niestety, podobną historię można opowiedzieć o wielu polskich pilotach.
— Kogo jeszcze masz na myśli?
— Choćby Stefana Pawlikowskiego czy Jana Nagórskiego. Co prawda ich kariery nie były tak spektakularne, jak pułkownika Skarżyńskiego, ale również warto o nich pamiętać. Jan Nagórski, który swoją karierę zaczynał w lotnictwie rosyjskim jeszcze przed I wojną światową, zaliczany jest do pionierów lotnictwa. Jako pierwszy przeleciał nad Arktyką, stając się tym samym pierwszym polarnym lotnikiem w historii. Z jego doświadczenia i uwag korzystało później wielu pilotów i badaczy.
— A Stefan Pawlikowski?
— Jego kariera jest bardzo podobna do tej Lepszego i Skarżyńskiego. Również walczył z bolszewikami, a następnie był związany z wojskiem i sportem lotniczym – wygrał m.in. pierwsze polskie zawody lotnicze i uczestniczył w rajdach lotniczych nad Europą. W czasie kampanii wrześniowej był dowódcą słynnej Brygady Pościgowej; współorganizował system informowania o atakach lotnictwa niemieckiego oparty na posterunkach obserwacyjnych. Po zakończeniu wojny obronnej walczył m.in. nad Anglią i Francją. Nad Francją właśnie poległ w maju 1943 roku Co ciekawe, był jednym z nielicznych pilotów, którzy brali udział w obu wojnach światowych.
Rozdział 3
Żwirko i Wigura
Materiał przedstawia rozmowę Tomka i Ani spacerujących ulicą Żwirki i Wigury. Ania opowiada bratu o polskich lotnikach.
— Tomku, czy zwróciłeś w ogóle uwagę, na jakiej ulicy się znajdujemy?
— Nie, a dlaczego pytasz?
— Ulica Żwirki i Wigury. Jeśli słyszałeś o Lindberghu, to o tych dżentelmenach pewnie też.
— Pewnie! Kto nie słyszał o najwybitniejszych polskich pilotach sportowych? Przecież to były niezwykle popularne osoby!
— Trochę się mylisz, Tomku.
— Jak to?
— No, tak. Bo o ile Franciszek Żwirko był doświadczonym pilotem wojskowym, walczącym m.in. w I wojnie światowej, tak Stanisław Wigura, pomimo tego, że wiedział, jak się pilotuje samolot, był przede wszystkim wybitnym konstruktorem i mechanikiem lotniczym. Prawda jest taka, że ich sukcesy w lotnictwie sportowym były wynikiem perfekcyjnego zgrania i współpracy.
— Sukcesy? Aniu, to za mało powiedziane! To były osiągnięcia, o których mówiła cała Polska i Europa! Nie wiem, czy wiesz, ale wygrali międzynarodowe zawody Challengezawody Challenge1932 w Berlinie. Była to największa i najbardziej prestiżowa impreza lotnictwa sportowego na świecie w tamtym okresie. Brali w niej udział najlepsi piloci w najlepszych samolotach! Sensacja była tym większa, że Polacy nie byli w gronie faworytów. Na pamiątkę tego wydarzenia od 1993 roku Święto Lotnictwa Polskiego obchodzone jest właśnie w dniu 28 sierpnia.
— Widzisz, tego to nie wiedziałam.
— Mało tego – polskie konstrukcje RWDRWD były niesamowicie udanymi samolotami. Po wygranych zawodach w Berlinie kolejna edycja Challenge 1934 odbyła się w Polsce i tutaj również zwyciężyli nasi rodacy. Jerzy Bajan i Stanisław Połczyński w samolotach RWD‑9S zdobyli odpowiednio 1. i 2. miejsce. Szkoda tylko, że Żwirko z Wigurą nie doczekali zawodów Zginęli w katastrofie lotniczej zaledwie dwa tygodnie po swoim największym sukcesie.
— Ech, niestety. Nasi lotnicy nie tylko musieli mierzyć się z trudną historią, ale czasem i szczęście im nie sprzyjało.
Czy Pomnik Lotnika stoi w przypadkowym miejscu? Jaka była jego historia i czym kierowano się wybierając miejsce, w którym stanął – przed wojną i obecnie?
Jakimi sukcesami i osiągnięciami mogą pochwalić się polscy lotnicy oraz konstruktorzy okresu międzywojennego?
Po klęsce we wrześniu 1939 roku wielu polskich pilotów kontynuowało walkę z wrogiem wszędzie, gdzie tylko mogli.
Gdzie walczyli polscy lotnicy podczas II wojny światowej i jakie były ich osiągnięcia?
Podsumowanie
Historia polskiej awiacji w odrodzonej po 123 latach ojczyźnie jest wyjątkowo okazała i niezwykła. Polska, odzyskując niepodległość w 1918 roku, była krajem, który trapiło wiele problemów. Jednymi z najcięższych były kwestie odbudowy zniszczonej zaborami i I wojną światową gospodarki oraz walka o granice państwa. Pierwszym sprawdzianem dla polskich lotników była obrona wschodniej granicy i wojna polsko‑bolszewicka. To tam późniejsze asy przestworzy nabierały bojowego doświadczenia i wprawy.
W czasie krótkiego istnienia II Rzeczypospolitej udało się również osiągnąć sukcesy, które do dzisiaj budzą podziw i radość Polaków. Polskie konstrukcje lotnicze i polscy piloci nie tylko odnosili sukcesy w najważniejszych międzynarodowych zawodach (ChallengeChallenge1932 – Żwirko i Wigura, Challenge 1934 – Bajan), bili rekordy (Żwirko i rekord świata w najwyższym pułapiepułapie), ale także w czasie II wojny światowej wsławili się niesamowitymi umiejętnościami i ogromnym poświęceniem, walcząc najpierw na polskim niebie, by po klęsce wojny obronnej „bić Niemca” wszędzie, gdzie tylko było to możliwe. Gdyby nie ich zacięta walka w bitwie o Anglię, losy II wojny światowej mogłyby potoczyć się zupełnie inaczej. Niestety, wielu z tamtych bohaterów nie doczekało końca wojny i zwycięstwa nad wrogiem – ponieśli oni najwyższą ofiarę w walce o wolną Polskę.
PRACA DOMOWA
Przedwojenni polscy lotnicy, gdy nadeszła wojna, spełnili swój patriotyczny obowiązek, broniąc Ojczyzny. W dowolnych źródłach wyszukaj dodatkowe informacje na temat Lindbergha. Jaka była jego postawa wobec wojny zapoczątkowanej agresją Niemiec na Polskę?
Ćwiczenia
W przypadku braku możliwości rozwiązania zadania z klawiatury lub trudności z odczytem przez czytnik ekranu skorzystaj z innej wersji zadania.
Na podstawie informacji, które poznałeś dzisiaj na zajęciach, oraz z wykorzystaniem Internetu przyporządkuj hasła do postaci lotnika – Stanisława Skarżyńskiego lub/i Leonarda Zbigniewa Lepszego.
udział w wojnie polsko-sowieckiej, rajd dookoła Afryki, był modelem dla powstania pomnika Lotnika, bitwa o Anglię, pilot-obserwator, walka z Niemcami w kampanii wrześniowej, lot przez Atlantyk, Krzyż Srebrny orderu Wojennego Virtuti Militari, walka z Armią Czerwoną w kampanii wrześniowej, udział w wojnie polsko-sowieckiej, Krzyż Srebrny orderu Wojennego Virtuti Militari
Stanisław Skarżyński | |
---|---|
Leonard Zbigniew Lepszy |
Połącz w pary – lotnika i związane z nim wydarzenie/opis.
twórca lotniczej akrobacji zespołowej w Polsce, największy polski as myśliwski okresu II wojny światowej, zginął 17 września 1939 r. w walce z Armią Czerwoną, został zamordowany w Katyniu, inżynier i konstruktor samolotów, pilot, zwycięzca zawodów Challenge 1932, lot przez Atlantyk, lot nad Arktyką
Stanisław Skarżyński | |
Leonard Zbigniew Lepszy | |
Franciszek Żwirko | |
Stanisław Wigura | |
Jerzy Bajan | |
Stanisław Połczyński | |
Stanisław Skalski | |
Jan Nagórski |
Wybierz właściwą odpowiedź.
Prawda | Fałsz | |
Polskie lotnictwo wojskowe powstało w 1917 roku. | □ | □ |
Pomnik Lotnika znajduje się w Krakowie. | □ | □ |
Stanisław Skarżyński jako pierwszy przeleciał nad Australią. | □ | □ |
Polscy piloci sportowi trzy razy wygrali najważniejsze zawody z serii Challenge. | □ | □ |
Słynny Dywizjon 303 brał udział w walkach w Polsce, Francji i Grecji. | □ | □ |
Brygada Pościgowa została stworzona do obrony Warszawy. | □ | □ |
Stanisław Skalski był największym polskim asem myśliwskim II wojny światowej. | □ | □ |
Stanisław Wigura był jednym z konstruktorów polskiego samolotu sportowego RWD. | □ | □ |
W latach 1918–1920 w obronie polskiej granicy wschodniej brali udział amerykańscy piloci-ochotnicy. | □ | □ |
Stanisław Żwirko i Antoni Kocjan ustanowili pierwszy polski lotniczy rekord świata, osiągając pułap ponad 4000 m. | □ | □ |
Słowniczek
inaczej: lotnictwo.
kampania powietrzna toczona pomiędzy niemieckim lotnictwem Luftwaffe a brytyjskim RAF‑em w czasie II wojny światowej (lipiec – październik 1940).
wielka jednostka lotnictwa Wojska Polskiego powstała w 1939 roku. Jej celem była obrona Warszawy.
samolot myśliwski; samolot przeznaczony przede wszystkim do zwalczania wrogich statków powietrznych i obrony własnych. Również potoczna nazwa pilota samolotu myśliwskiego.
maksymalna wysokość lotu, jaką może osiągnąć samolot.
oznaczenie serii polskich samolotów konstruowanych w okresie międzywojennym przez polskich inżynierów – Stanisława Rogalskiego, Stanisława Wigurę i Jerzego Drzewieckiego.
międzynarodowe zawody dla samolotów turystycznych, organizowane przez Międzynarodową Federację Lotniczą przed II wojną światową. Były one największą i najbardziej prestiżową imprezą sportów lotniczych.
Powrót do e‑podręcznika
E‑podręcznik „wspóln@historia”
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/223790/v/latest/t/student-canon
21. Budowa Gdyni i inne osiągnięcia gospodarcze II RP
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/223790/v/latest/t/student-canon/m/j0000008NBB6v32