POMOCNICY OKREŚLANIA PRZESTRZENI, CZASU, CELU - PRZYIMKI
Pomocnicy określania przestrzeni, czasu, celu - przyimki
Uczniowie oglądają na tablicy lub wydrukowanych kartach obrazek
Opisują go, odpowiadając na pytania:
KTO, CO znajduje się na obrazku? [kobieta/dziewczyna, piłka, szafka, półki, podłoga, mogą być elementy ubioru kobiety; spodnie, bluzka, włosy oraz części ciała: stopy, ramiona, ręce, włosy, szyja… ]
GDZIE przedmioty i osoba w danej chwili się znajdują? Uczniowie wykorzystują określenia (przyimki) wymienione poniżej w ramce
z, po, w, na, do, przez, pod, nad, za, o, przed, dla, koło, bez, przy |
a) w pokoju
b) w domu
c) nad (piłką)
d) za (piłką, za kobietą jest ściana)
e) przy (piłce, przy ścianie)
f) przed (piłką są stopy)
g) pod (piłką jest podłoga)
h) obok (kobiety jest ściana, szafka)
i) na półce (stoją przedmioty)
j) na podłodze (stopy)
KIEDY?
a) po pracy
b) o piątej po południu
c) o szóstej rano
d) przed obiadem
e) po obiedzie
Jaki jest CEL (działań kobiety)?
a) dla (relaksu)
b) dla (zdrowia)
c) dla (wygody ma ubranie sportowe)
Wspólne podsumowanie zauważonych w ćwiczeniu funkcji przyimków:
FUNKCJA Przyimki często określają: | Stosunki przestrzenne – gdzie jakiś przedmiot lub osoba w danej chwili się znajdują np. piłka może być:
Stosunki czasowe np.
Stosunki celowe np.
|
Uczniowie w domu lub w klasie określają stosunki przestrzenne widoczne na poniższych obrazkach. W prawej kolumnie dla ułatwienia podane są przyimki
1 | z, po, w, na, do, przez, pod, nad, za, przed, dla, koło, bez, przy | |
2 | z, o, w, na, do, przez, pod, nad, za, przed, dla, koło, bez, przy | |
3 | z, o, w, na, do, przez, pod, nad, za, przed, dla, koło, bez, przy | |
4 | z, o, w, na, do, przez, pod, nad, za, przed, dla, koło, bez, przy | |
5 | z, o, w, na, do, przez, pod, nad, za, przed, dla, koło, bez, przy |