Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ponadczasowość poezji księdza Jana Twardowskiego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna poezję religijną,

  • zna przedstawicieli poezji religijnej,

  • wie, jakie wartości opiewa w swojej twórczości ksiądz Jan Twardowski.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi scharakteryzować poezję religijną,

  • potrafi opierając się na cytatach wskazać walory artystyczne utworów księdza Twardowskiego,

  • potrafi scharakteryzować i omówić tematykę wybranych wierszy.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenie, praca z całą klasą oraz praca indywidualna ucznia.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy, tomiki wierszy i utwory księdza Jana Twardowskiego.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi uczniów, by wypowiedzieli się na temat twórczości zmarłego księdza Jana Twardowskiego.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel podaje uczniom ogólne wiadomości dotyczące poezji religijnej (załącznik 1). Następnie wprowadza ich w charakterystykę utworów księdza Twardowskiego. Odczytuje kilka jego wierszy (załącznik 2) i prosi uczniów o dokonanie ich charakterystyki.

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z ćwiczeniem, które mają wykonać samodzielnie (załącznik 3).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel zbiera karty pracy, które odda uczniom ocenione na kolejnej lekcji. Następnie dyktuje klasie zadanie domowe (załącznik 4).

5. Bibliografia

  1. Elementarz księdza Twardowskiego dla najmłodszego, średniaka i starszego, red. B. Górska, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2001.

  2. Twardowski J., Poezje wybrane, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1999.

  3. Żebrowska B. [red.], Literatura polska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1997.

  4. Wiersze księdza Twardowskiego w Internecie: http://wpk.p.lodz.pl/%7Esebekmez/t/index.html

6. Załączniki

a) Wiadomości dla uczniów

Załącznik 1.

Do przedstawicieli poezji religijnej możemy zaliczyć Jerzego Lieberta, który w dwudziestoleciu międzywojennym stworzył oryginalna poezje religijną. Jest ona pełnym wątpliwości dialogiem ze stwórcą. Ostatnie z tekstów Lieberta ujmują zjawisko śmierci i umierania w sposób bliski późniejszej poezji, czyli odważny, a czasem nawet makabryczny.

Cytat z Lieberta:

„Wypędzili z raju aniołowie

Ludzi, ptaki i strwożone sarny,

Zamiast ambrozji słodkiej i złotej

Krowie mleko nam dali i chleb czarny”.

Ksiądz Jan Twardowski był z całą pewnością najwybitniejszym poeta religijnym, który zacierał w swojej twórczości granicę pomiędzy poezją a prozą, która jest oszczędna w doborze środków ekspresji. Poeta unikał patosu i powagi. Cenił prostotę, zwyczajny język, posiadał niezwykłe poczucie humoru. Świat księdza Twardowskiego to życie miłością właśnie do całego świata. Brak miłości jest przedstawiony jako grzech najcięższy.

b) Wybrane wiersze

Załącznik 2.

Poczekaj

Nie wierzysz – mówiła miłość

w to że nawet z dyplomem zgłupiejesz

że zanudzisz talentem

że z dwojga złego można wybrać trzecie

w życie bez pieniędzy

w to że przepiórka żyje pojedynczo

w zdartą korę czeremchy co pachnie migdałem

w zmarłą co żywa pojawia się we śnie

w modnej spódnicy i rozciętej z boku

w najlepsze najgorsze

w profesora co głaszcze kociaka po rękach

w każdego łosia co ma żonę klępę

w dziewczynkę z zapałkami

w niebo i piekło

w diabła i Pana Boga

w mieszkanie za rok

Poczekaj jak cię rąbnę

to we wszystko uwierzysz

Serce

Cebulo za nerwowa

firletko wesoła

maślaku w deszczu lepki

opieńko miodowa

obupłciowa dżdżownico więc dwa razy smutna

biedronko kropka w kropkę

jak przed pierwszą wojną

czy lat dwadzieścia cztery

czy sześćdziesiąt dziewięć

tak samo serce łazi jak samotna pszczoła

c) Karta pracy

Załącznik 3.

Ćwiczenie 1.

Wytłumacz, co oznaczają słowa: Nie bój się stracić – kochając nigdy nie tracisz.

Ćwiczenie 2.

Dokonaj interpretacji wiersza:

Kubek

Nie chcę z poduszką krzesełka

pieca łopatki wiaderka

zegarka pieniędzy kuferka

Szekspira szafy sweterka

skarbonki trąbki pudełka

domu co stał się już duchem

lecz powróć mi święty Antoni

mój kubek z jednym uchem

d) Zadanie domowe

Załącznik 4.

Napisz w zeszycie definicję wiersza białego.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1TZm78aO9AD9

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 130.67 KB w języku polskim
RIhvilHRy3IkE

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim