Pop-art. Tworzę portret w stylu popartowskim. O, to nie takie trudne!
Źródło: online-skills.
Ważne daty
Lata 50. - lata 70. XX wieku – ramy czasowe pop‑artu
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RDZTLJlRcGHFl1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills.
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
Nauczysz się
określać ramy czasowe pop‑artu;
wymieniać najważniejszych artystów tworzących w tym kierunku;
opowiadać o twórczości Andiego Warhola, Roya Lichtensteina;
Pop‑art jest kierunkiem artystycznym występującym w sztuce od połowy lat 50. XX wieku. Dzieła tego gatunku tworzyli artyści w wielu krajach, jednak zapoczątkowali go Brytyjczycy. Od lat 60. pop‑art dynamicznie rozwijał się w Stanach Zjednoczonych.
Kliknij na poniższą ilustrację będącą reprodukcją dzieła pop‑artowego, a dowiesz się, kto był prekursoremPrekursorprekursorem.
R1WgB699Dn0681
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Jamesa Rosenquista „Plastry mortadeli”. Wykonana jest na paskach filmowych. Ukazuje kiełbasę oraz ukrojone plastry na czerwonym tle. Pomiędzy nimi leży nóż z czarną rękojeścią. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Prekursorami pop-artu byli dwaj brytyjscy artyści: Richard Hamilton i Eduardo Paolozzi.
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Jamesa Rosenquista „Plastry mortadeli”. Wykonana jest na paskach filmowych. Ukazuje kiełbasę oraz ukrojone plastry na czerwonym tle. Pomiędzy nimi leży nóż z czarną rękojeścią. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Prekursorami pop-artu byli dwaj brytyjscy artyści: Richard Hamilton i Eduardo Paolozzi.
James Rosenquist, „Plastry mortadeli”, olej na poliestrowych paskach filmowych, 1968, Sonnabend Gallery, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY-NC-SA 2.0
Najbardziej znani artyści, którzy tworzyli w stylu popartowskim, to między innymi: Andy Warhol, David Hockney, Roy Lichtenstein, James Rosenquist. Obejrzyj w Galerii prace tych artystów, zwracając uwagę na ich cechy formalne: wyrazisty kontur, czyste i kontrastowe barwy, płaszczyznowość.
R1KmTjJcAWF2v1
Ilustracja przedstawia obraz Andy'ego Warhola „Złota Marilyn Monroe”. Ukazuję artystkę na złotym tle. Kobieta ma żółte włosy, różową twarz i jaskrawoniebieskie powieki oraz fragment ubrania. Jest uśmiechnięta.
Andy Warhol, „Złota Marilyn Monroe”, sitodruk, 1962, MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY-SA 2.0
R1DYOG98JMjtA1
Ilustracja przedstawia obraz Davida Hockneya pt. „Zroszony trawnik”. Ukazuje trawnik ze zraszaczami. Za intensywnie zielonym trawnikiem znajduje się brązowy budynek z płotem, zza którego wyrasta palma. Niebo jest błękine.
David Hockney, „Zroszony trawnik”, akryl na płótnie, 1967, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
RQbVGhl6hKEgL1
Ilustracja przedstawia obraz Roya Lichtensteina „Wysuwanie”. Po lewej stronie znajduje się portret kobiety o żółtych włosach. Ma jedno oko które jest usytuowane w pionie i duże usta. Prawa strona ukazuje mężczyznę w marynarce z przypiętym kwiatem, krawacie i kapeluszu. Postacie znajdują się na czarnym tle.
Roy Lichtenstein, „Wysuwanie”, olej na płótnie, 1978, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
RAJJePZs2hQmw1
Ilustracja przedstawia obraz Jamesa Rosenquista „Dom ognia”. Ukazuje trzy motywy. Po lewej stronie, na czerwonym tle znajduje się papierowa torba z zakupami, odwrócona do góry nogami. Wystają z niej banany, jajka, sałata, pietruszka i bagietka. Pośrodku na tle okna z żaluzjami w kolorze niebieskim stoi czerwone wiaderko. Po prawej stronie są różnokolorowe szminki.
James Rosenquist, „Dom ognia”, olej na płótnie, 1981, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 1
RJ8tue6Jv1FOY1
Odpowiedz na pytanie. Kto był prekursorem pop-artu? Możliwe odpowiedzi: 1. Andy Warhol, 2. Richard Hamilton.
Odpowiedz na pytanie. Kto był prekursorem pop-artu? Możliwe odpowiedzi: 1. Andy Warhol, 2. Richard Hamilton.
Źródło: UMK.
static
Ćwiczenie 1
Przyjrzyj się poniższym reprodukcjom przedstawiającym ten sam motyw – wschód słońca, ale pojawiający się w dziełach pochodzących z różnych epok i kierunków artystycznych. Pamiętając o cechach formalnych pop‑artu, wskaż obraz wykonany w tym stylu.
RQC4D173KJEtv1
Przyjrzyj się poniższym reprodukcjom przedstawiającym ten sam motyw – wschód słońca, ale pojawiający się w dziełach pochodzących z różnych epok i kierunków artystycznych.
Źródło: online skills, cc0.
D
Kultura masowa
Artyści pop‑artu przedstawiali w swoich dziełach przedmioty codziennego użytku wytwarzane przez współczesną cywilizację konsumpcyjną. Nie oznaczało to jednak, że ukazywali w nich realne życie, tak, jak to robili ich poprzednicy we wcześniejszych okresach sztuki, np. realiściRealizmrealiści. Ich celem było kreowanie wizji konsumpcyjnego społeczeństwa wytwarzanego przez media i kulturę masowąKultura masowakulturę masową. Z ironią i dystansem komentowali elementy wielkomiejskiej cywilizacji zachodniej.
Kliknij na poniższą ilustrację interaktywną i dowiedz się, jakich określeń użył Richard Hamilton, definiując pop‑art.
RXJnLOPt0c1Zr1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Roya Lichtensteina „Pierścionek (Zaręczyny)”. Ukazuje dwie dłonie na tle tle czerwonych promieni. Męska dłoń trzyma pierścionek. Po prawej stronie znajduje się dłoń kobiety z czerwonymi paznokciami. Poszczególne elementy obrazu otoczone są grubym, czarnym konturem. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Richard Hamilton definiował pop-art jako to, co: popularne, przelotne, jednorazowego użytku, tanie, masowo produkowane, młode, dowcipne […], trikowe, olśniewające i wielkobiznesowe. Źródło: Gérard Durozoi (red.), Słownik sztuki XX wieku, Warszawa 1998, Wydawnictwo Arkady, s. 507.
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Roya Lichtensteina „Pierścionek (Zaręczyny)”. Ukazuje dwie dłonie na tle tle czerwonych promieni. Męska dłoń trzyma pierścionek. Po prawej stronie znajduje się dłoń kobiety z czerwonymi paznokciami. Poszczególne elementy obrazu otoczone są grubym, czarnym konturem. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Richard Hamilton definiował pop-art jako to, co: popularne, przelotne, jednorazowego użytku, tanie, masowo produkowane, młode, dowcipne […], trikowe, olśniewające i wielkobiznesowe. Źródło: Gérard Durozoi (red.), Słownik sztuki XX wieku, Warszawa 1998, Wydawnictwo Arkady, s. 507.
Roy Lichtenstein, „Pierścionek (Zaręczyny)”, olej na płótnie, 1962, Stefan T. Edlis Collection, Chicago, Stany Zjednoczozne Ameryki, flickr.com, CC BY-NC 2.0
Prace twórców pop‑artu nawiązywały w swojej estetyce do plansz reklamowych, komiksów, magazynów ilustrowanych oraz telewizji.
classicmobile
Ćwiczenie 2
RPJei7TtKhrV41
Odpowiedz, do jakiego terminu odnosi się poniższa definicja: kultura oparta na funkcjonowaniu środków masowej informacji, przeznaczona dla rozproszonej, licznej i zróżnicowanej publiczności. Możliwe odpowiedzi: 1. Kultura wysoka, 2. Kultura masowa, 3. kulturoznawstwo.
Odpowiedz, do jakiego terminu odnosi się poniższa definicja: kultura oparta na funkcjonowaniu środków masowej informacji, przeznaczona dla rozproszonej, licznej i zróżnicowanej publiczności. Możliwe odpowiedzi: 1. Kultura wysoka, 2. Kultura masowa, 3. kulturoznawstwo.
Źródło: UMK.
static
Ćwiczenie 2
Do każdego zdjęcia przedstawiającego wybrane elementy kultury masowej dopasuj hasło wskazujące źródło inspiracji artystów popartowskich.
RsAf5V25DPL6j1
W zadaniu zostały wykorzystane zdjęcia, odlewej strony: bilboard z reklamą, fragment komiksu, plakat reklamowy oraz plakat filmowy.
Odpowiedzi: A - komiks B - reklama zewnętrzna C - plakat filmowy D - plakat reklamowy
1‑B 2‑A 3‑C 4‑D
Zobacz także
Inna wersja zadania
RdoglI7pl4tv4mc1ce6a69c2183ff5_00000000000061
Polecenie do zadania brzmi: Do każdego zdjęcia przedstawiającego wybrane elementy kultury masowej dopasuj hasło wskazujące źródło inspiracji artystów popartowskich. Poniżej znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu zostały wykorzystane zdjęcia, odlewej strony: bilboard z reklamą, fragment komiksu, plakat reklamowy oraz plakat filmowy.
Polecenie do zadania brzmi: Do każdego zdjęcia przedstawiającego wybrane elementy kultury masowej dopasuj hasło wskazujące źródło inspiracji artystów popartowskich. Poniżej znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu zostały wykorzystane zdjęcia, odlewej strony: bilboard z reklamą, fragment komiksu, plakat reklamowy oraz plakat filmowy.
Źródło: online skills, cc0.
mc1ce6a69c2183ff5_0000000000006
mc1ce6a69c2183ff5_0000000000006
Do każdego zdjęcia przedstawiającego wybrane elementy kultury masowej dopasuj hasło wskazujące źródło inspiracji artystów popartowskich.
RbEFYc4W33jnl1
W zadaniu zostały wykorzystane zdjęcia, odlewej strony: bilboard z reklamą, fragment komiksu, plakat reklamowy oraz plakat filmowy.
Odpowiedzi: A - komiks B - plakat reklamowy C - plakat filmowy D - reklama zewnętrzna
Rozwiązanie: 1‑D 2‑A 3‑C 4‑B
Andy Warhol
Jednym z najbardziej znanych artystów tworzących w nurcie pop‑artu był Andy Warhol. Urodził się w Stanach Zjednoczonych w Pittsburghu. Rodzice Warhola, jak wielu innych obywateli Stanów Zjednoczonych, byli imigrantami – przyjechali ze Słowacji.
Andy Warhol wyróżniał się tym od innych artystów pop‑artu, że w swojej pracy artystycznej korzystał z metod produkcji reklamowej i zasad marketingu. W praktyce jego aktywność artystyczna splatała się z biznesową. Do historii przeszły też sentencje, które dobrze wpisywały się w jego filozofię uprawiania sztuki.
Poniżej przedstawiono fotografię ukazującą Andy’ego Warhola. Najedź kursorem na zdjęcie i przeczytaj kilka takich sentencjimc1ce6a69c2183ff5_0000000000007sentencji.
RRBvI9BGyelFn1
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Andy'ego Warhola. Mężczyzna siedzi na kanapie. W prawej ręce trzyma filiżankę, ma nałożone okulary przeciwsłoneczne. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Zarabiać pieniądze to sztuka, pracować to sztuka, ale robić dobre interesy – to sztuka największa.
Punkt 2: Każdy będzie miał kiedyś swoje 15 minut sławy.
Punkt 3: Podoba mi się, że w Ameryce najbogatsi konsumenci w zasadzie kupują te same rzeczy, co biedni. Siedzisz przed telewizorem i pijesz coca-colę, i wiesz, że prezydent pije colę, Liz Taylor pije colę, i myślisz sobie, że ty też możesz pić colę.
Punkt 4: Nie ma znaczenia, czy obraz przedstawia Mona Lisę, banana, czy okulary Hansa Rittmana – ważne, żeby to było naprawdę „pop”.
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Andy'ego Warhola. Mężczyzna siedzi na kanapie. W prawej ręce trzyma filiżankę, ma nałożone okulary przeciwsłoneczne. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Zarabiać pieniądze to sztuka, pracować to sztuka, ale robić dobre interesy – to sztuka największa.
Punkt 2: Każdy będzie miał kiedyś swoje 15 minut sławy.
Punkt 3: Podoba mi się, że w Ameryce najbogatsi konsumenci w zasadzie kupują te same rzeczy, co biedni. Siedzisz przed telewizorem i pijesz coca-colę, i wiesz, że prezydent pije colę, Liz Taylor pije colę, i myślisz sobie, że ty też możesz pić colę.
Punkt 4: Nie ma znaczenia, czy obraz przedstawia Mona Lisę, banana, czy okulary Hansa Rittmana – ważne, żeby to było naprawdę „pop”.
Andy Warhol, staticflickr.com, CC BY 3.0
mc1ce6a69c2183ff5_0000000000007
https://pl.wikiquote.org/wiki/Andy_Warhol
Konsumpcjonizm
W pracach przedstawicieli pop‑artu można często odnaleźć przedmioty ze sklepowych półek czy produkty konsumpcyjne z przeciętnej amerykańskiej lodówki. Przyjrzyj się pracom umieszczonym w Galerii i rozwiąż zadanie.
RKSJ6ienQ6YSp1
Ilustracja przedstawia dzieło Andy'ego Warhola „Seria puszek zup”. Ukazuje ułożone w dwóch rzędach puszki po pięć sztuk zupy firmy Campbell's. Puszki są czerwono-białe. Na czerwonym tle znajduje się logo firmy, na białym, dolnym informacja o zawartości. Grafika została zaprezentowana na jednolitym, jasnym tle.
Andy Warhol, „Puszki zupy Campbell”, sitodruk na płótnie, 1962, MoMa, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
R4fASA338hUK11
Ilustracja przedstawia pracę Roya Lichtensteina „Dom III”. Ukazuje rysunek domu zamieszczony na zdjęciu. Dom ma jedną żółtą elewację i kryty jest czerwoną dachówką. Lichtenstein zastosował odwróconą perspektywę i symbolicznie złożone komunikaty o mieszkaniu i schronieniu. Róg dzieła wydaje się być skierowany w stronę widza.
Roy Lichtenstein, „Dom III”, rzeźba, 1997, High Museum of Art, Atlanta, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
RB0UOdJvlFZ0I1
Ilustracja przedstawia pracę Keitha Heringa „Bez tytułu”. Na tle hydry, czyli potwora o wielu głowach, człowiek unosi drugą postać, od której narysowane są linie. Po bokach znajdują się inne postacie z uniesionymi rękoma. Pod rękoma naniesione są linie oznaczające ruch.
Keith Haring, „Bez tytułu”, rysunek, 1982, Brooklyn Museum, Brooklyn, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
RQ902oZn8LLef1
Ilustracja przedstawia fotografię oprawionych w ramki prac Andy'ego Warhola, przedstawiającą „Kartoniki rosołu z makaronem Campbell”. Cztery prace ukazują sitodruki różniące się kolorystyką. Na każdej ilustracji zmienia się tło pod napisem.
Andy Warhol, „Kartonik rosołu z makaronem Campbell”, sitodruk na płótnie, 1986, Andy Warhol Museum, Pittsburgh, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
RHwiyaApOeYgT1
Ilustracja przedstawia pracę Andy'ego Warhola „Coca-Cola”. Sitodruk ukazuje trzy butelki o niebieskawym odcieniu. Pod nimi zamieszczone jest logo Coca-Coli, które po prawej stronie jest słabiej odbite.
Andy Warhol, „Coca-Cola”, sitodruk, 1962, Andy Warhol Museum, Pittsburgh, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
R1C4cJKIl5Pcc1
Ilustracja przedstawia obraz Jamesa Rosenquista „Kobiety i kwiaty”. Ukazuje twarze dwóch kobiet znajdujące się w kwiatach. Kobieta po prawej jest bardziej widoczna - pokazany jest większy fragment twarzy. Uśmiecha się, pokazując białe zęby. Rośliny pomiędzy kobietami są wielobarwne. Czytelność ilustracji jest utrudniona ze względu na pocięcie ilustracji.
James Rosenquist, „Kobiety i kwiaty”, olej na płótnie, 1984, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY-NC 2.0
classicmobile
Ćwiczenie 3
RaHaJIo7THshl1
Wyjaśnij, jaki wpływ ma konsumpcjonizm na sztukę pop-artu.
Wyjaśnij, jaki wpływ ma konsumpcjonizm na sztukę pop-artu.
Źródło: UMK.
static
Ćwiczenie 3
Zaznacz te prace z nurtu pop‑artu, które bezpośrednio nawiązują do konsumpcjonizmu.
R1dS3NozXV8I51
W zadaniu wykorzystane zostały prace przedstawiające: puszki metalowe z zupą Campbella, dorysowany dom do zdjęcia budowli, imitację smoka, który pożera ludzi, kartoniki rosołu z makaronem, oczy kobiety oraz kwiaty i inne kolorowe linie, butelki po napoju Coca-Cola.
Źródło: online skills, cc0.
A
D
F
Andy Warhol w swoich pracach często przedstawiał produkty, które każdy Amerykanin znał z życia codziennego: puszkę coca‑coli, zupę pomidorową Campbell, pudełko po płatkach mydlanych Brillo. Określał je jako „przedmioty pop”. Swoje obrazy komponował z wielokrotnie powtarzanych wizerunków produktów. Stosował w tym celu techniki graficzne pozwalające na mechaniczne kopiowanie dzieła.
Roy Lichtenstein
Kolejnym ważnym twórcą pop‑artu był amerykański malarz Roy Lichtenstein. W 1961 roku namalował pierwszy z wielu obrazów inspirowanych komiksem. Jego metoda polegała na wybieraniu fragmentu komiksu (jednej lub dwóch pojedynczych klatek) i kopiowaniu go do dużych rozmiarów. W ten sposób powstawał wielkoformatowy, barwny obraz malarski, taki jak ten poniżej.
RS7eH1Ykaz7It1
Ilustracja przedstawia dzieło Roya Lichtensteina Roya Lichtensteina „WHAM!”, na którym po lewej stronie ukazany jest fioletowo-biały samolot, a naprzeciwko w czerwono-żółto-białych płomieniach drugi. Do płomieni dołączony jest napis sugerujący dźwięk „WHAM” z wykrzyknikiem. Wszystkie elementy barwne otoczone są czarną linią konturu. Nad pierwszym samolotem znajduje się chmurką z tekstem, jak w komiksie.
Roy Lichtenstein, „Whaam!”, akryl i olej na płótnie, 1963, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, online-skills, CC BY 3.0
Kliknij na punkt, znajdujący się na poniższej ilustracji przedstawiającej fragment komiksu i dowiedz się, jak inaczej nazywana jest pojedyncza klatka komiksu.
R1Ef8FJEphmt51
Ilustracja interaktywna przedstawia scenę z komiksu: „Wolverine, Śmierć w Wenecji”. Jest to fragment zawierający efekt wybuchu, przedstawiony za pomocą rozpryskujących elementów - linii i plam. Na tle znajduje się napis SPA- THOOM, naśladujący dźwięk. Na nim narysowany jest pistolet. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Pojedyncza klatka komiksu, będąca najmniejszym elementem przestrzennym i czasowym, nazywana jest kadrem.
Ilustracja interaktywna przedstawia scenę z komiksu: „Wolverine, Śmierć w Wenecji”. Jest to fragment zawierający efekt wybuchu, przedstawiony za pomocą rozpryskujących elementów - linii i plam. Na tle znajduje się napis SPA- THOOM, naśladujący dźwięk. Na nim narysowany jest pistolet. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Pojedyncza klatka komiksu, będąca najmniejszym elementem przestrzennym i czasowym, nazywana jest kadrem.
Marc Silvestri, Dan Green (rys.), Larry Hama (scen.), „Wolverine. Śmierć w Wenecji”, [w:] Essential: Wolverine, t. 2, Warszawa 2006, Wydawnictwo Mandragora, s. 352 (fragment), online-skills, CC BY 3.0
Podobną metodą Roy Lichtenstein wykonywał również portrety. Ponieważ dla ich powstania podstawą były fragmenty opowieści komiksowych – ujętych w powiększeniu, a także wyrwane z kontekstu – dzieła te prezentowane na płótnie nabierały innego znaczenia. Miały wymowę ironiczną, były pełne humoru i dystansu w stosunku do komiksowego pierwowzoru. Dobrym tego przykładem jest prezentowana niżej ilustracja.
RUbOarUchvvOP1
Ilustracja przedstawia dzieło Roya Lichtensteina „Oh Jeff”. Ukazuje kobietę o blond włosach i błękitnych oczach oraz wyrazistych ustach, rozmawiającą przez telefon. Przy jej twarzy znajduje się dymek z tekstem: "oh, Jeff... I love You, too... but...". Na twarzy widoczne są rastry.
Roy Lichtenstein, „Oh, Jeff…”, olej na płótnie, 1964, Collection Simonyi, Węgry, online-skills, CC BY 3.0
Mel Ramos
Dzieła utrzymane w stylistyce komiksu tworzył także inny amerykański artysta z kręgu pop‑artu – Mel Ramos. W jego pracach bardzo często pojawiały się znane postacie komiksowe. Można powiedzieć, że wyjmując je z pierwotnego kontekstu, Ramos tworzył portrety bohaterów amerykańskiej masowej wyobraźni. Przyjrzyj się jednemu z takich portretów, a następnie rozwiąż zadanie.
classicmobile
Ćwiczenie 4
RTIRAhr6noBSk1
Odpowiedz na pytanie. Które cechy są właściwe dla pop-artu? Możliwe odpowiedzi: 1. Wyrazisty kontur, 2. Płaska plama barwna, 3. Miękki modelunek światłocieniowy, 4. Akcenty kolorystyczne.
Odpowiedz na pytanie. Które cechy są właściwe dla pop-artu? Możliwe odpowiedzi: 1. Wyrazisty kontur, 2. Płaska plama barwna, 3. Miękki modelunek światłocieniowy, 4. Akcenty kolorystyczne.
Źródło: UMK.
static
Ćwiczenie 4
Czy znasz bohatera, którego portret namalował Mel Ramos? Zaznacz właściwą odpowiedź.
R11JNrnWmiTPI1
W zadaniu został wykorzystany rysunek, który przedstawia umięśnionego mężczyznę w niebieskim stroju, z czerwoną peleryną. Buty wysokie do kolan też są w kolorze czerwonym. Na piersi ma literę S.
Źródło: online skills, cc0.
A - Batman B - Capitan America C - Superman D - Spiderman
Ilustracja przedstawia obraz Mela Ramosa „Superman”. Mężczyzna stoi na szarym tle. Ubrany jest w niebieski kombinezon i czerwoną pelerynę. Na nogach ma czerwone buty. Klatka piersiowa dekorowana jest logo superbohatera z czerwoną literą "S" na żółtym tle.
Mel Ramos, „Superman”, olej na płótnie, 1962, de Young Memorial Museum, San Francisco, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
Portrety
Także w twórczości Andy’ego Warhola szczególne miejsce zajmowały portrety znanych i popularnych osób: polityków, aktorów, piosenkarzy, artystów. Portrety artysty charakteryzował mocny kontrast kolorystyczny oraz powielanie jednego przedstawienia, ale w różnych wersjach barwnych. Prace tworzył w technice sitodrukuSitodruksitodruku, korzystając przy tym z oryginalnych fotografii portretowanych osób. Przyjrzyj się umieszczonym w Galerii portretom i rozwiąż zadanie.
RjcJGRKRfNKNu1
Ilustracja przedstawia sitodruk Andy'ego Warhola "Liz". Ukazuje dwa te same portrety kobiety skierowanej w stronę widza, lekko uśmiechającej się i mającej wyraziste spojrzenie. Różnią się kolorystyką. Pierwszy przedstawiony jest w czerni i błękicie. Drugi zawiera więcej kolorów: twarz jest różowa, a w tle pojawiają się błękity i szarość.
Andy Warhol, „Liz”, sitodruk na płótnie, 1963, MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
R1S7gUkCrzVFB1
Ilustracja przedstawia sitodruk Andy'ego Warhola ukazujący dwa portrety Marilyn Monroe. Różnią się tłem i detalami twarzy. Pierwszy posiada niebieskie tło, a zęby kobiety są czerwone. Na drugim tło zostało zmienione na pomarańczowe. Różne są także odcienie niebieskiego koloru na powiekach.
Andy Warhol, „Marilyn Monroe”, sitodruk na płótnie, 1967, MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
RDJjlGjlpXap41
Ilustracja przedstawia sitodruk Andy'ego Warhola ukazujący dwa portrety Judy Garland. Różnią się tłem i detalami twarzy. Pierwszy posiada czerwone tło i beżową twarz. Na drugim tło zostało zmienione na zielone a twarz jest różowa.
Andy Warhol, „Portret Judy Garland”, sitodruk na płótnie, 1970, Andy Warhol Museum, Pittsburgh, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
Ćwiczenie 5
Do zdjęć amerykańskich gwiazd filmowych dopasuj portrety, które wykonał Andy Warhol.
R1BkkdWveirdz
Podaj nazwiska trzech osób sportretowanych przez Warhola.
Ilustracja przedstawia sitodruk Andy'ego Warhola "Liz". Ukazuje dwa te same portrety kobiety skierowanej w stronę widza, lekko uśmiechającej się i mającej wyraziste spojrzenie. Różnią się kolorystyką. Pierwszy przedstawiony jest w czerni i błękicie. Drugi zawiera więcej kolorów: twarz jest różowa, a w tle pojawiają się błękity i szarość.
Andy Warhol, „Liz”, sitodruk na płótnie, 1963, MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
R1S7gUkCrzVFB1
Ilustracja przedstawia sitodruk Andy'ego Warhola ukazujący dwa portrety Marilyn Monroe. Różnią się tłem i detalami twarzy. Pierwszy posiada niebieskie tło, a zęby kobiety są czerwone. Na drugim tło zostało zmienione na pomarańczowe. Różne są także odcienie niebieskiego koloru na powiekach.
Andy Warhol, „Marilyn Monroe”, sitodruk na płótnie, 1967, MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
RDJjlGjlpXap41
Ilustracja przedstawia sitodruk Andy'ego Warhola ukazujący dwa portrety Judy Garland. Różnią się tłem i detalami twarzy. Pierwszy posiada czerwone tło i beżową twarz. Na drugim tło zostało zmienione na zielone a twarz jest różowa.
Andy Warhol, „Portret Judy Garland”, sitodruk na płótnie, 1970, Andy Warhol Museum, Pittsburgh, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
David Hockney
Kolejnym wybitnym artystą związanym z kierunkiem pop‑artu był David Hockney. Jego sposób pracy cechował się niezwykłą dokładnością i niemal klasyczną, wyważoną kompozycją. Dobrze ilustruje to zaprezentowany poniżej podwójny portret znajomych artysty, zatytułowany Państwo Clark i Percy. Najedź kursorem na każdą z postaci (w tym na kota) i dowiedz się, kim naprawdę byli tytułowi bohaterowie.
RCB98zT6AwewK1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Davida Hockneya „Państwo Clarck i Persy”. Ukazuje parę w sypialni, znajdującą się w pobliżu okna z okiennicami. Przez otwartą okiennicę widać balustradę balkonu, drzewa i sąsiedni budynek. Po lewej stronie stoi kobieta w granatowej sukni, z prawą ręką opartą na biodrze. Po prawej siedzi mężczyzna w nowoczesnym fotelu. Postać ma bose stopy i trzyma papierosa w lewej ręce. Na jego kolanach siedzi biały kot. Obydwoje odwróceni są w stronę widza. Pokój urządzony jest w minimalistycznym stylu: telefon, lampka i wazon z kwiatami oraz książka na stoliku. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Celia Birtwell
Punkt 2: Percy
Punkt 3: Ossie Clark
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Davida Hockneya „Państwo Clarck i Persy”. Ukazuje parę w sypialni, znajdującą się w pobliżu okna z okiennicami. Przez otwartą okiennicę widać balustradę balkonu, drzewa i sąsiedni budynek. Po lewej stronie stoi kobieta w granatowej sukni, z prawą ręką opartą na biodrze. Po prawej siedzi mężczyzna w nowoczesnym fotelu. Postać ma bose stopy i trzyma papierosa w lewej ręce. Na jego kolanach siedzi biały kot. Obydwoje odwróceni są w stronę widza. Pokój urządzony jest w minimalistycznym stylu: telefon, lampka i wazon z kwiatami oraz książka na stoliku. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Celia Birtwell
Punkt 2: Percy
Punkt 3: Ossie Clark
David Hockney, „Państwo Clark i Percy”, akryl na płótnie, 1970–1971, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, online-skills, CC BY 3.0
Polecenie 1
Wykonaj portret w stylu popartowskim. Zeskanuj gotową fotografię i tak poprzekształcaj ją w programie komputerowym, by przypominała portrety wykonane przez Andy’ego Warhola lub Roya Lichtensteina.
classicmobile
Ćwiczenie 6
RM8GK88XGucvh1
Określ, którzy artyści tworzyli w nurcie pop-artu. Możliwe odpowiedzi: 1. Vincent van Gogh, 2. Andy Warhol, 3. Rembrandt van Rijn, 4. Jan Matejko, 5. Roy Lichtenstein, 6. David Hockney, 7. Diego Velázquez, 8. James Rosenquist.
Określ, którzy artyści tworzyli w nurcie pop-artu. Możliwe odpowiedzi: 1. Vincent van Gogh, 2. Andy Warhol, 3. Rembrandt van Rijn, 4. Jan Matejko, 5. Roy Lichtenstein, 6. David Hockney, 7. Diego Velázquez, 8. James Rosenquist.
Zaznacz artystów, którzy tworzyli w nurcie popartowskim.
Vincent van Gogh
Andy Warhol
Rembrandt van Rijn
Jan Matejko
Roy Lichtenstein
David Hockney
Diego Velázquez
James Rosenquist
Źródło: UMK.
static
Ćwiczenie 6
Zaznacz artystów, którzy tworzyli w nurcie popartowskim.
A - Vincent van Gogh B - Andy Warhol C - Rembrandt van Rijn D - Jan Matejko E - Roy Lichtenstein F - David Hockney G - Diego Velázquez H - James Rosenquist
B
E
F
H
classicmobile
Ćwiczenie 7
R15XXfDsOvzXY1
Określ źródła inspiracji twórczości artystów pop‑artu. Możliwe odpowiedzi: 1. rzeźba antyczna, 2. sztuka średniowieczna, 3. kolorowe pisma, 4. komiks, 5. piękno natury, 6. portret barokowy, 7. reklama.
Określ źródła inspiracji twórczości artystów pop‑artu. Możliwe odpowiedzi: 1. rzeźba antyczna, 2. sztuka średniowieczna, 3. kolorowe pisma, 4. komiks, 5. piękno natury, 6. portret barokowy, 7. reklama.
Zaznacz źródła inspiracji twórczości artystów pop-artu.
rzeźba antyczna
sztuka średniowieczna
kolorowe pisma
komiks
piękno natury
portret barokowy
reklama
Źródło: UMK.
static
Ćwiczenie 7
Zaznacz źródła inspiracji twórczości artystów pop‑artu.
A - rzeźba antyczna B - sztuka średniowieczna C - kolorowe pisma D - komiks E - piękno natury F - portret barokowy G - reklama
C
D
G
classicmobile
Ćwiczenie 8
RjbD7xe5MDJ8Z1
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się poniższym reprodukcjom przedstawiającym współczesne dzieła sztuki i zaznacz dwa, które zostały wykonane w stylu pop‑art. Poniżej umieszczone są reprodukcje, z których należy wybrać prawidłowe. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu wykorzystano reprodukcję, które przedstawiają: kromki chleba, jedna posmarowana jest musztardą i leży na niej nóż; krzyż z czerwonym okręgiem w środku; rosnące kiełki; dwa rewolwery w dwóch odcieniach.
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się poniższym reprodukcjom przedstawiającym współczesne dzieła sztuki i zaznacz dwa, które zostały wykonane w stylu pop‑art. Poniżej umieszczone są reprodukcje, z których należy wybrać prawidłowe. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu wykorzystano reprodukcję, które przedstawiają: kromki chleba, jedna posmarowana jest musztardą i leży na niej nóż; krzyż z czerwonym okręgiem w środku; rosnące kiełki; dwa rewolwery w dwóch odcieniach.
Źródło: UMK, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 8
Przyjrzyj się poniższym reprodukcjom przedstawiającym współczesne dzieła sztuki i zaznacz dwa, które zostały wykonane w stylu pop‑art.
RHYwBCQtzsiNI1
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się poniższym reprodukcjom przedstawiającym współczesne dzieła sztuki i zaznacz dwa, które zostały wykonane w stylu pop-art. Poniżej znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W zadaniu wykorzystano reprodukcję, które przedstawiają: kromki chleba, jedna posmarowana jest musztardą i leży na niej nóż; krzyż z czerwonym okręgiem w środku; rosnące kiełki; dwa rewolwery w dwóch odcieniach.
Źródło: online skills, cc0.
A
D
classicmobile
Ćwiczenie 9
RkpAIWfkidwXp1
Odpowiedz na pytanie. Z którego kraju pochodzi Andy Warhol? Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Polska, 3. Słowacja, 4. Niemcy.
Odpowiedz na pytanie. Z którego kraju pochodzi Andy Warhol? Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Polska, 3. Słowacja, 4. Niemcy.
Zaznacz kraj, z którego pochodzili rodzice Andy’ego Warhola.
Francja
Polska
Słowacja
Niemcy
Źródło: UMK.
static
Ćwiczenie 9
Zaznacz kraj, z którego pochodzili rodzice Andy’ego Warhola.
A - Francja B - Polska C - Słowacja D - Niemcy
C
mc1ce6a69c2183ff5_0000000000266
Słownik pojęć
Konsumpcjonizm
Konsumpcjonizm
postawa życiowa, która zakłada osiągnięcie szczęścia przez nabywanie wielu rzeczy czy korzystania z wielu usług; konsumpcja, a więc możliwość nabycia towarów, staje się wyznacznikiem jakości życia.
Kultura masowa
Kultura masowa
kultura oparta na funkcjonowaniu środków masowej informacji, przeznaczona dla rozproszonej, licznej i zróżnicowanej publiczności.
Prekursor
Prekursor
człowiek wyprzedzający swoje czasy, zapoczątkowujący jakąś ideę, kierunek.
Realizm
Realizm
w sztuce – wierne, zgodne z obserwacją odtwarzanie rzeczywistości.
Sitodruk
Sitodruk
zwany też serigrafią – jedna z metod drukowania, w której stosuje się formę drukową najczęściej w postaci prostokątnej ramy z napiętą na niej siatką z włókien naturalnych lub syntetycznych albo z metalu, z wytworzonymi w niej elementami drukującymi (niezakryte oczka siatki przepuszczające farbę) i niedrukującymi (zakryte oczka siatki).
Źródła:
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl
mc1ce6a69c2183ff5_0000000000333
Galeria dzieł sztuki
R1dTYlURZBHQB1
Ilustracja przedstawia dzieło Jamesa Rosenquista „Plastry mortadeli”. Wykonana jest na paskach filmowych. Ukazuje kiełbasę oraz ukrojone plastry na czerwonym tle. Pomiędzy nimi leży nóż z czarną rękojeścią.
James Rosenquist, „Plastry mortadeli”, olej na poliestrowych paskach filmowych, 1968, Sonnabend Gallery, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY-NC-SA 2.0
R1KmTjJcAWF2v1
Ilustracja przedstawia obraz Andy'ego Warhola „Złota Marilyn Monroe”. Ukazuję artystkę na złotym tle. Kobieta ma żółte włosy, różową twarz i jaskrawoniebieskie powieki oraz fragment ubrania. Jest uśmiechnięta.
Andy Warhol, „Złota Marilyn Monroe”, sitodruk, 1962, MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY-SA 2.0
R1DYOG98JMjtA1
Ilustracja przedstawia obraz Davida Hockneya pt. „Zroszony trawnik”. Ukazuje trawnik ze zraszaczami. Za intensywnie zielonym trawnikiem znajduje się brązowy budynek z płotem, zza którego wyrasta palma. Niebo jest błękine.
David Hockney, „Zroszony trawnik”, akryl na płótnie, 1967, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
RQbVGhl6hKEgL1
Ilustracja przedstawia obraz Roya Lichtensteina „Wysuwanie”. Po lewej stronie znajduje się portret kobiety o żółtych włosach. Ma jedno oko które jest usytuowane w pionie i duże usta. Prawa strona ukazuje mężczyznę w marynarce z przypiętym kwiatem, krawacie i kapeluszu. Postacie znajdują się na czarnym tle.
Roy Lichtenstein, „Wysuwanie”, olej na płótnie, 1978, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
RAJJePZs2hQmw1
Ilustracja przedstawia obraz Jamesa Rosenquista „Dom ognia”. Ukazuje trzy motywy. Po lewej stronie, na czerwonym tle znajduje się papierowa torba z zakupami, odwrócona do góry nogami. Wystają z niej banany, jajka, sałata, pietruszka i bagietka. Pośrodku na tle okna z żaluzjami w kolorze niebieskim stoi czerwone wiaderko. Po prawej stronie są różnokolorowe szminki.
James Rosenquist, „Dom ognia”, olej na płótnie, 1981, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
R1EkoY1ILyaWO1
Ilustracja przedstawia obraz Claude’a Moneta „Impresja. Wschód słońca”. Ukazuje zatokę portową ze statkami w tle. Na wodzie płyną łodzie. Na niebie, lekko z prawej strony znajduje się czerwono-pomarańczowe wschodzące słońce, odbijające się w tafli wody. Obraz utrzymany jest w niebiesko-szarej, mglistej tonacji z pomarańczowym niebem w górnej partii dzieła.
Claude Monet, „Impresja, wschód słońca”, olej na płótnie, 1872, Musée Marmottan Monet, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
R1Gwich3QuAB51
Ilustracja przedstawia dzieło Jessiego Willcoxa Smitha „Postać największej starszej pani”. Ukazuje postać siedzącą na postumencie o tych samych barwach co szaty kobiety. Powoduje to że pozornie postać wydaje się wydłużona. W tle znajduje się ściana w kolorze postumentu, a za nią słońce z rozchodzącymi się promieniami.
Jessie Willcox Smith, „Postać największej starszej pani, jaką kiedykolwiek widział”, węgiel, akwarela i olej, 1916, Library of Congress, Waszyngton, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
Rj30cMQrGsQsr1
Ilustracja przedstawia dzieło Arthura Dove'a pt. „Wschód słońca, port Northport”. Na obrazie widoczny jest wschód słońca, które wychodzi zza gór.
Arthur Dove, „Wschód słońca, port Northport”, olej na płótnie, 1929, Princeton University Art Museum, Princeton, Stany Zjednocozne Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
R4830PsxBaJol1
Ilustracja przedstawia dzieło Roya Lichtensteina pt. „Wschód Słońca”. Na obrazie widoczne jest wschodzące słońce, które wyłania się zza chmur.
Roy Lichtenstein, „Wschód słońca”, olej na płótnie, 1965, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
R1bxfy3iY3ekM1
Ilustracja przedstawia dzieło Roya Lichtensteina „Pierścionek (Zaręczyny)”. Ukazuje dwie dłonie na tle tle czerwonych promieni. Męska dłoń trzyma pierścionek. Po prawej stronie znajduje się dłoń kobiety z czerwonymi paznokciami. Poszczególne elementy obrazu otoczone są grubym, czarnym konturem.
Roy Lichtenstein, „Pierścionek (Zaręczyny)”, olej na płótnie, 1962, Stefan T. Edlis Collection, Chicago, Stany Zjednoczozne Ameryki, flickr.com, CC BY-NC 2.0
RhccE6ZDIdSCP1
Ilustracja przedstawia zdjęcie z amerykańskiej miejscowości, w której znajduje się billboard reklamujący tamtejszą restaurację.
Billboard przed restauracją w Virginii, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
R1ZMPSpW4112D1
Ilustracja przedstawia stronę z czarno-białego komiksu: „Wolverine. Śmierć w Wenecji”. Przedstawia rysunki wzbogacone o dymki w których znajdują się wypowiedzi bohaterów.
Marc Silvestri, Dan Green (rys.), Larry Hama (scen.), „Wolverine. Śmierć w Wenecji”, [w:] Essential: Wolverine, t. 2, Warszawa 2006, Wydawnictwo Mandragora, s. 365 (fragment), online-skills, CC BY 3.0
R1JRPgyzLrAXU1
Ilustracja przedstawia plakat z filmu pt. „Raw Deal”. Na plakacie umieszczone są dwie kobiety oraz mężczyzna stojący na tle ściany. Pośrodku znajduje się czerwony napis na żółtym tle. Zostały także zamieszczone informacje o filmie.
Plakat filmowy do filmu „Raw Deal”, 1948, Wytwórnia Eagle-Lion Picture, wikimedia.org, domena publiczna
R4gvGmapQD81H1
Ilustracja przedstawia reklamę Louisa Rheada „Spróbuj vio-violet – nowych perfum firmy Lundborg”. Ukazuje kobietę w sukni dekorowanej kwiatami oraz fioletowej pelerynie z motywami roślinnymi. We włosach ma wplecione kwiaty. Kwiaty również spadają z jej dłoni. Na żółtym tle umieszczone są napisy o reklamowanym produkcje.
Louis Rhead, „Spróbuj vio-violet – nowych perfum firmy Lundborg”, ok. 1890–1900, litografia, The Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
RKSJ6ienQ6YSp1
Ilustracja przedstawia dzieło Andy'ego Warhola „Seria puszek zup”. Ukazuje ułożone w dwóch rzędach puszki po pięć sztuk zupy firmy Campbell's. Puszki są czerwono-białe. Na czerwonym tle znajduje się logo firmy, na białym, dolnym informacja o zawartości. Grafika została zaprezentowana na jednolitym, jasnym tle.
Andy Warhol, „Puszki zupy Campbell”, sitodruk na płótnie, 1962, MoMa, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
R4fASA338hUK11
Ilustracja przedstawia pracę Roya Lichtensteina „Dom III”. Ukazuje rysunek domu zamieszczony na zdjęciu. Dom ma jedną żółtą elewację i kryty jest czerwoną dachówką. Lichtenstein zastosował odwróconą perspektywę i symbolicznie złożone komunikaty o mieszkaniu i schronieniu. Róg dzieła wydaje się być skierowany w stronę widza.
Roy Lichtenstein, „Dom III”, rzeźba, 1997, High Museum of Art, Atlanta, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
RB0UOdJvlFZ0I1
Ilustracja przedstawia pracę Keitha Heringa „Bez tytułu”. Na tle hydry, czyli potwora o wielu głowach, człowiek unosi drugą postać, od której narysowane są linie. Po bokach znajdują się inne postacie z uniesionymi rękoma. Pod rękoma naniesione są linie oznaczające ruch.
Keith Haring, „Bez tytułu”, rysunek, 1982, Brooklyn Museum, Brooklyn, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
RQ902oZn8LLef1
Ilustracja przedstawia fotografię oprawionych w ramki prac Andy'ego Warhola, przedstawiającą „Kartoniki rosołu z makaronem Campbell”. Cztery prace ukazują sitodruki różniące się kolorystyką. Na każdej ilustracji zmienia się tło pod napisem.
Andy Warhol, „Kartonik rosołu z makaronem Campbell”, sitodruk na płótnie, 1986, Andy Warhol Museum, Pittsburgh, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
RHwiyaApOeYgT1
Ilustracja przedstawia pracę Andy'ego Warhola „Coca-Cola”. Sitodruk ukazuje trzy butelki o niebieskawym odcieniu. Pod nimi zamieszczone jest logo Coca-Coli, które po prawej stronie jest słabiej odbite.
Andy Warhol, „Coca-Cola”, sitodruk, 1962, Andy Warhol Museum, Pittsburgh, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
R1C4cJKIl5Pcc1
Ilustracja przedstawia obraz Jamesa Rosenquista „Kobiety i kwiaty”. Ukazuje twarze dwóch kobiet znajdujące się w kwiatach. Kobieta po prawej jest bardziej widoczna - pokazany jest większy fragment twarzy. Uśmiecha się, pokazując białe zęby. Rośliny pomiędzy kobietami są wielobarwne. Czytelność ilustracji jest utrudniona ze względu na pocięcie ilustracji.
James Rosenquist, „Kobiety i kwiaty”, olej na płótnie, 1984, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY-NC 2.0
RS7eH1Ykaz7It1
Ilustracja przedstawia dzieło Roya Lichtensteina Roya Lichtensteina „WHAM!”, na którym po lewej stronie ukazany jest fioletowo-biały samolot, a naprzeciwko w czerwono-żółto-białych płomieniach drugi. Do płomieni dołączony jest napis sugerujący dźwięk „WHAM” z wykrzyknikiem. Wszystkie elementy barwne otoczone są czarną linią konturu. Nad pierwszym samolotem znajduje się chmurką z tekstem, jak w komiksie.
Roy Lichtenstein, „Whaam!”, akryl i olej na płótnie, 1963, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, online-skills, CC BY 3.0
R10kPO8BKaOv51
Ilustracja przedstawia scenę z komiksu: „Wolverine, Śmierć w Wenecji”. Jest to fragment zawierający efekt wybuchu, przedstawiony za pomocą rozpryskujących elementów - linii i plam. Na tle znajduje się napis SPA- THOOM, naśladujący dźwięk. Na nim narysowany jest pistolet.
Marc Silvestri, Dan Green (rys.), Larry Hama (scen.), „Wolverine. Śmierć w Wenecji”, [w:] Essential: Wolverine, t. 2, Warszawa 2006, Wydawnictwo Mandragora, s. 352 (fragment), online-skills, CC BY 3.0
RUbOarUchvvOP1
Ilustracja przedstawia dzieło Roya Lichtensteina „Oh Jeff”. Ukazuje kobietę o blond włosach i błękitnych oczach oraz wyrazistych ustach, rozmawiającą przez telefon. Przy jej twarzy znajduje się dymek z tekstem: "oh, Jeff... I love You, too... but...". Na twarzy widoczne są rastry.
Roy Lichtenstein, „Oh, Jeff…”, olej na płótnie, 1964, Collection Simonyi, Węgry, online-skills, CC BY 3.0
R83UGuOuQjEmQ1
Ilustracja przedstawia obraz Mela Ramosa „Superman”. Mężczyzna stoi na szarym tle. Ubrany jest w niebieski kombinezon i czerwoną pelerynę. Na nogach ma czerwone buty. Klatka piersiowa dekorowana jest logo superbohatera z czerwoną literą "S" na żółtym tle.
Mel Ramos, „Superman”, olej na płótnie, 1962, de Young Memorial Museum, San Francisco, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
RjcJGRKRfNKNu1
Ilustracja przedstawia sitodruk Andy'ego Warhola "Liz". Ukazuje dwa te same portrety kobiety skierowanej w stronę widza, lekko uśmiechającej się i mającej wyraziste spojrzenie. Różnią się kolorystyką. Pierwszy przedstawiony jest w czerni i błękicie. Drugi zawiera więcej kolorów: twarz jest różowa, a w tle pojawiają się błękity i szarość.
Andy Warhol, „Liz”, sitodruk na płótnie, 1963, MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
R1S7gUkCrzVFB1
Ilustracja przedstawia sitodruk Andy'ego Warhola ukazujący dwa portrety Marilyn Monroe. Różnią się tłem i detalami twarzy. Pierwszy posiada niebieskie tło, a zęby kobiety są czerwone. Na drugim tło zostało zmienione na pomarańczowe. Różne są także odcienie niebieskiego koloru na powiekach.
Andy Warhol, „Marilyn Monroe”, sitodruk na płótnie, 1967, MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
RDJjlGjlpXap41
Ilustracja przedstawia sitodruk Andy'ego Warhola ukazujący dwa portrety Judy Garland. Różnią się tłem i detalami twarzy. Pierwszy posiada czerwone tło i beżową twarz. Na drugim tło zostało zmienione na zielone a twarz jest różowa.
Andy Warhol, „Portret Judy Garland”, sitodruk na płótnie, 1970, Andy Warhol Museum, Pittsburgh, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
RFEL9KbprRxRK1
Ilustracja przedstawia obraz Davida Hockneya „Państwo Clarck i Persy”. Ukazuje parę w sypialni, znajdującą się w pobliżu okna z okiennicami. Przez otwartą okiennicę widać balustradę balkonu, drzewa i sąsiedni budynek. Po lewej stronie stoi kobieta w granatowej sukni, z prawą ręką opartą na biodrze. Po prawej siedzi mężczyzna w nowoczesnym fotelu. Postać ma bose stopy i trzyma papierosa w lewej ręce. Na jego kolanach siedzi biały kot. Obydwoje odwróceni są w stronę widza. Pokój urządzony jest w minimalistycznym stylu: telefon, lampka i wazon z kwiatami oraz książka na stoliku.
David Hockney, „Państwo Clark i Percy”, akryl na płótnie, 1970–1971, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, online-skills, CC BY 3.0
R703NbhxbwJzT1
Ilustracja przedstawia obraz Jamesa Rosenquista pt. „Biały chleb”. Ukazuje ona chleb tostowy, który jest smarowany nożem na którym znajduje się prawdopodobnie musztarda. Ilustracja pokazana jest na żółtym tle.
James Rosenquist, „Biały chleb”, olej na płótnie, 1964, National Gallery of Art, Waszyngton, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
R1K1B4ejzXvO31
Ilustracja przedstawia pracę Anny Wysockiej pt. „Mandala”. Ukazuje ona krzyż z czerwonym okręgiem w środku.
Anna Wysocka, „Mandala”, technika własna, 1999, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
R13sajUhOhZHI1
Ilustracja przedstawia pracę Witolda Pochylskiego pt. „Układ horyzentalny”, na którym widać rosnące kiełki.
Witold Pochylski, „Układ horyzontalny na tyłach”, technika własna, 2013, kolekcja prywatna, CC BY 3.0
RYa90EaiammrQ1
Ilustracja przedstawia obraz Andy'ego Warhola pt. „Broń”. Ukazuje ona rewolwer w dwóch odcieniach.
Andy Warhol, „Broń”, sitodruk i akryl na płótnie, 1981, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, online-skills, CC BY 3.0