Kiedy kończy się dzień, a noc zaprasza do wygodnych łóżek, żegnamy się z najbliższymi i udajemy na spoczynek. Co mówisz domownikom? 'Dobrej nocy', 'Słodkich snów', a może jeszcze coś innego?
Czy wiesz, co oznaczają życzenia: 'Dobranoc, pchły na noc, karaluchy pod poduchy…'? Co to znaczy 'być w objęciach Morfeusza'? Jakie znasz inne określenia snu?
Dopasuj do siebie wyrazy bliskoznaczne określające różne rodzaju snu. Które z powstałych par określeń nawiązują do tego, co się śni śpiącemu?
przyjemny, czujny, wróżebny, nerwowy, miły, straszny, mocny, zdrowy
kamienny | |
lekki | |
krzepiący | |
niespokojny | |
koszmarny | |
błogi | |
kolorowy | |
proroczy |
Wybierz trzy określenia z poprzedniego ćwiczenia i ułóż z nimi zdania. Zapisz je w polu poniżej lub w zeszycie.
Wyjaśnij znaczenie porównań. Wypisz określenia charakteryzujące rodzaje snu.
śpi jak zając pod miedzą,
śpi snem sprawiedliwego,
śpi jak suseł.
Obejrzyj film z recytacją wiersza Stanisława Grochowiaka pt. 'Snów dobrych życzenia' lub przeczytaj utwór. O czym opowiada?
Snów dobrych życzeniaOtwieram złotą furtkę snu:
Cóż za tą furtką? – Białe jaśminyjaśminy...
Księżniczka z koszykiem zbiera jeżyny
To tam, to tu.Jeżyn są grona czarne jak noce,
Niebieskie kwiaty stoją przy drodze,
Lis ścieżkę omiata płomienną kitąkitą,
Nad trawą bocian stoi obmytą
Rosą czy deszczem? Ja sprawę tą
Zostawiam snom, co wam się śnią...Otwieram złotą furtkę snu:
Cóż za tą furtką? – Potężny zamek,
Zamknięty na tysiąc tajemnych klamek,
Przeciwko złu.Straże was strzegą na strzelistychstrzelistych wieżach,
Konie dyszące w żelaznych pancerzach,
Książę choć dobry dzieciom dobrotliwy,
Któremu służą potworki i dziwy:
Jakie? pytacie. Ja sprawę tą
Zostawiam snom, co wam się śnią...
Co widać za 'złotą furtką snu'? Jakie obrazy 'widzisz'? Zatytułuj je.
Przeczytaj uważnie drugą i czwartą strofę. Co oznaczają słowa: 'Ja sprawę tą zostawiam snom, co wam się śnią...'? Zapisz odpowiedź w polu poniżej lub w zeszycie.
Wskaż i nazwij środki stylistyczne występujące w wierszu 'Snów dobrych życzenia'. Wypisz przykłady.
Wyszukaj w wierszu elementy baśniowe. Uzasadnij swój wybór.
Wymyśl przepis na udany sen. Zapisz go w polu poniżej lub w zeszycie