Broszura w formie poradnika dla rodziców (35 stron), u których dziecka rozpoznano mutyzm wybiórczy (MW). Ponieważ to najczęściej nauczyciel bywa pierwszą osobą, która może zauważyć u dziecka z MW problem w komunikowaniu się werbalnym poza domem, on też podejmuje współpracę z rodzicami dziecka, niezbędną dla ustalenia wspólnej strategii wspomagania dziecka, wprowadzania elementów terapeutycznych i utrwalania efektów terapii. Treści poradnika powinny więc stanowić wspólny obszar wiedzy nauczyciela i rodziców. Czasem nauczyciel może dodatkwo wytłumaczyć rodzicom pewne rzeczy, których sami nie są w stanie zrozumieć. Poradnik przedstawia charakterystykę zaburzenia, jego kryteria diagnostyczne - w przełożeniu na codzienne problemy dziecka, jak również jego przyczyny, z przełożeniem na identyfikację czynników w środowisku - tak domowym, jak i (przed)szkolnym - które mogą podtrzymywać zaburzenie lub sprzyjać wychodzeniu z niego. W przystępnej formie opisano sytuację formalno‑prawną dziecka wg prawa oświatowego, w tym potrzebę formalnej diagnozy, poinformowano o możliwościach uzyskania wsparcia. Ważną częścią poradnika jest opis, jak przygotować dziecko z MW do żłobka, przedszkola czy szkoły, jak również jak rozmawiać z dzieckiem o problemie (peirwsza rozmowa o MW). Najobszerniejszą częścią opis konkretnych, codziennych działań w środowisku dziecka, z licznymi przykładami sytuacji, jakie wymagają określonych zachowań ze strony rodziców. To np. sytuacje społeczne na placu zabaw, w sklepie, restauracji, na uroczystościach rodzinych, zajęciach. Opisano i objaśniono całe sekwencje komunikacyjne ze wspierającymi interwencjami rodziców, różnicując je także ze względu na poziom lęku u dziecka. Wskazówki te może również wykorzystać nauczyciel.

Otwórz linkhttps://mutyzm‑wybiorczy.org.pl/wp‑content/uploads/2018‑10‑13‑Mutyzm‑wybi%C3%B3rczy‑w-domu.-Poradnik‑rodzica.-2.pdfOtwórz link

Źródło: bn., Fundacja „Mutyzm Wybiórczy Reaktywacja”