Porównanie budowy cząsteczek i właściwości alkanów, alkenów i alkinów

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to są węglowodory,

  • zna rodzaje węglowodorów,

  • wie, jakie są wzory ogólne alkanów, alkenów, alkinów,

  • rozumie, na czym polega reakcja polimeryzacji,

  • wie, jak odróżnić węglowodory nasycone od nienasyconych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi podać wzór i nazwę węglowodoru na podstawie modelu,

  • umie zaproponować sposób odróżnienia węglowodorów nasyconych od nienasyconych,

  • potrafi określić, jak w obrębie szeregu homologicznego węglowodorów zmieniają się właściwości: stan skupienia, temperatura wrzenia, temperatura zapłonu,

  • umie podać wzory strukturalne do podanego wzoru sumarycznego.

2. Metoda i forma pracy

Słowna, ilustracyjna, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy ucznia

Foliogram

Koperty z poleceniami dla grup

Modele cząsteczek węglowodorów

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Przed lekcjami nauczyciel przygotowuje karty pracy (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy.

Każda grupa ustala właściwości przydzielonego węglowodoru.

Uczniowie wykorzystując zdobyte informacje na temat właściwości węglowodorów, układają

rymowankę.

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zestawienie właściwości węglowodorów w tabeli.

Uczniowie pracują w grupach, wypełniając otrzymane karty pracy (załącznik 1). Po wykonaniu zadań przez poszczególne grupy, uczniowie porównują wypełnione tabele z foliogramem.

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom koperty wraz z poleceniem kolejnego zadania.

Uczniowie pracują w grupach, wykonują polecenia, które otrzymują w kopertach wraz z modelami: butenu, pentanu, heksynu, pentinu, oktenu,

Grupa I – Spośród podanych modeli wybierz modele alkanów. Zapisz ich wzory sumaryczne, podaj nazwy i określ stan skupienia.

Grupa II – Spośród podanych modeli wybierz modele alkenów. Zapisz ich wzory sumaryczne, podaj nazwy; wskaż, który z nich ma wyższą temperaturę wrzenia.

Grupa III – Spośród podanych modeli wybierz modele alkinów. Zapisz ich wzory sumaryczne, podaj nazwy; wskaż, który z nich ma niższą temperaturę zapłonu.

Uczniowie poszczególnych grup prezentują wyniki pracy.

  1. Nauczyciel ocenia aktywność uczniów na lekcji.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie rozwiązują zadanie 5., str. 28. z zeszytu ćwiczeń.

5. Bibliografia

  1. Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia dla gimnazjum, część 3, Nowa Era, Warszawa 2003.

  2. Kulawik T., Litwin M., Styka‑Wlazło S., Zbiór zadań z chemii dla gimnazjum, Nowa Era, Warszawa 2001.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Uzupełnij tabelę.

Określana właściwość

Węglowodory nasycone

- alkany

Węglowodory nienasycone

- alkeny

Węglowodory nienasycone

- alkiny

Skład pierwiastkowy

Wzór ogólny szeregu homologicznego

Wzór i nazwa pierwszego członu szeregu homologicznego

Wiązania między atomami węgla

Charakterystyczna końcówka nazwy

Stan skupienia

Rozpuszczalność w wodzie

Rozpuszczalność w benzynie

Zachowanie wobec wody bromowej

Palność; produkty spalania

Polimeryzacja

b) Zadanie domowe

Podaj wzór i nazwę węglowodoru:

  • o masie cząsteczkowej 100 u, należącego do alkanów,

  • należącego do alkinów, którego cząsteczka zbudowana jest z 19 atomów,

  • zawierającego 20 atomów wodoru w cząsteczce i należącego do alkenów.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1eV2XRUkSJGt

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 121.77 KB w języku polskim
RlNCE6LeNccgL

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim