Wybór urządzenia odtwarzającego i nagrywającego (interface audio)
E-materiały do kształcenia zawodowego
Przewodnik po funkcjach oprogramowania DAW
AUD.09. Realizacja nagrań dźwiękowych - Technik realizacji nagrań 352123
Porównanie programów DAW
ATLAS INTERAKTYWNY
RYTWNPiTi9ueT1
Nagłówek Przewodnik Po Funkcjach Oprogramowania DAW. Nagłówek posiada również ozdobną grafikę w tle, na której widać stanowisko pracy przy biurku, a na nim kilka kontrolerów MIDI, monitor komputerowy oraz kolumny głośnikowe.
W e‑materiale wykorzystano poniższe wersje programów:
Cubase Pro 11
Pro Tools 2021
Reaper 6
Logic Pro X
Studio One 5
1
Ustawienia programu
Ustawienia programu
DzOxMUKUeR1N6bBRp5GpdB
Na zdjęciu znajduje się zamontowany na podłużnym uchwycie okrągły mikrofon studyjny. W tle ekran komputera, na którym wyświetla się program do edycji audio.
Wybór urządzenia odtwarzającego i nagrywającego (interface audio)
Źródło: domena publiczna.
DgNZOtERXRpxsVLDSghc9i
Na zdjęciu znajduje się słabo oświetlone pomieszczenie studia muzycznego. Po prawej stronie zdjęcia siedzi mężczyzna, który pracuje przy konsoli do edycji dźwięku. Po lewej stronie znajduje się klawiatura kontrolera midi i trzy ekrany komputera, na których wyświetlają się różne okna aplikacji do edycji dźwięku.
Aktywowanie i wybór kontrolera MIDI
Źródło: domena publiczna.
D15rrTEGnRe2Exw05pHEwn
Na zdjęciu znajduje się srebrna konsola do wyboru częstotliwości próbkowania projektu. Na konsoli znajdują się suwaki i pokrętła do zmiany częstotliwości, a także oświetlone tarcze, na których widać wartości wybieranych częstotliwości.
Wybór częstotliwości próbkowania projektu (sample rate)
Źródło: domena publiczna.
D18SjDfx7RtGkkKUvLAwde
Na zdjęciu znajduje się okrąg ochronny głośnika, z siatką ochronną o miedzianym kolorze.
Wybór głębi bitowej projektu (bit depth)
Źródło: domena publiczna.
DTGl1ihmtR12wZkWbHnJsG
Na zdjęciu znajduje się ekran konsoli do obróbki dźwięku, na którym wyświetlają się różowe i zielone słupki audio przyporządkowane do kilku kategorii.
Wybór rozdzielczości ramkowej dla plików video (Project frame rate)
Źródło: domena publiczna.
DT0QedUMHR18D1NcPYUa9N
Na zdjęciu znajduje się siedzący na krześle mężczyzna z czarną maseczką na twarzy. Siedzi on przed konsolą do obróbki dźwięku składającej się z różnych suwaków, pokręteł i dwóch ekranach wyświetlających słupki w aplikacji do edycji dźwięku.
Zmiana bufora programowego (latencja)
Źródło: domena publiczna.
Dp0WXFPygR1SafJhrg9UHS
Na zdjęciu znajduje się fragment konsoli fotografowany z bliska. Można na nim zobaczyć wykres częstotliwości i przyciski do regulacji takich funkcji jak między innymi: "Attack", "Hold", "Realese".
Wskazanie folderu docelowego dla zewnętrznych pluginów
Źródło: domena publiczna.
Ustawienia projektu
Ustawienia projektu
DP9tZ2xIXRIhZCmyLL0sVH
Tworzenie nowego projektu
Tworzenie nowego projektu
Źródło: domena publiczna.
D17bjgfT4RfG2UybklV4lA
Otwieranie uprzednio zapisanego projektu
Otwieranie uprzednio zapisanego projektu
Źródło: domena publiczna.
D414DrBuIR1OYMdJHFzXTr
Wybór wartości siatki (skala muzyczna/skala czasowa)
Wybór wartości siatki (skala muzyczna/skala czasowa)
Źródło: domena publiczna.
D414DrBuIR1HuvcONDSGNR
Wybór wartości siatki (skala muzyczna/skala czasowa)
Wybór wartości siatki (skala muzyczna/skala czasowa)
Źródło: domena publiczna.
D18qDV51cR1Dtw3tL28Fxy
Aktywowanie przyciągania plików do siatki (Snap to grid)
Aktywowanie przyciągania plików do siatki (Snap to grid)
Źródło: domena publiczna.
DrETyobfYRWh4FakkL4Ax8
Zmiana wartości przyciągania plików do siatki
Zmiana wartości przyciągania plików do siatki
Źródło: domena publiczna.
D18OMmbFRRV5JxEDDjJSjI
Zmiana tempa projektu
Zmiana tempa projektu
Źródło: domena publiczna.
D18UemU3CRtCr4PRvjqa5T
Zmiana metrum
Zmiana metrum
Źródło: domena publiczna.
D10opPBJ7R1JS0ecJrMlTS
Zmiana tempa projektu w czasie (Automatyzacja tempa)
Zmiana tempa projektu w czasie (Automatyzacja tempa)
Źródło: domena publiczna.
Ścieżki
Ścieżki
DUEGNZ5GHR1H9DqjHCqa2b
Tworzenie ścieżki audio mono
Tworzenie ścieżki audio mono
Źródło: domena publiczna.
DRX66ziP5R1V71q7nHKL2B
Tworzenie ścieżki audio stereo
Tworzenie ścieżki audio stereo
Źródło: domena publiczna.
Dv4SZSqoiRC1SHXl1ALomk
Tworzenie ścieżki z wirtualnym instrumentem
Tworzenie ścieżki z wirtualnym instrumentem
Źródło: domena publiczna.
DKHpXxogFRBIAGGivpTkRx
Tworzenie ścieżki pomocniczej (AUX)
Tworzenie ścieżki pomocniczej (AUX)
Źródło: domena publiczna.
DMkVNUFmKRjpreFF4wsBKZ
Tworzenie ścieżki grupy
Tworzenie ścieżki grupy
Źródło: domena publiczna.
D17Rw3ZZtR1AykuKp6wQKl
Duplikowanie ścieżki
Duplikowanie ścieżki
Źródło: domena publiczna.
Nagrywanie audio
Nagrywanie audio
D3iNFfuofR17evoUvkZ36w
Wybór fizycznego wejścia audio dla ścieżki
Wybór fizycznego wejścia audio dla ścieżki
Źródło: domena publiczna.
DB5Wm8BcoR18Hb6QYUZP5G
Wybór fizycznego wyjścia ścieżki w trybie „send”
Wybór fizycznego wyjścia ścieżki w trybie „send”
Źródło: domena publiczna.
D15w0lo3XR3Soa63q5Z58W
Uzbrojenie ścieżki do nagrywania
Uzbrojenie ścieżki do nagrywania
Źródło: domena publiczna.
D12TviIBKRRuDJD7Gg8fjI
Monitorowanie sygnału wejściowego na ścieżce
Monitorowanie sygnału wejściowego na ścieżce
Źródło: domena publiczna.
DDsOFHhXnR19mU2HUkwgiY
Aktywacja metronomu
Aktywacja metronomu
Źródło: domena publiczna.
Dgt7GtRNIRMVwNbZMfwFn4
Wysyłka metronomu na dodatkowe fizyczne wyjście urządzenia odtwarzającego
Wysyłka metronomu na dodatkowe fizyczne wyjście urządzenia odtwarzającego
Źródło: domena publiczna.
D5AwTS9O1R7ieUfuMeXMnc
Włączenie nagrywania
Włączenie nagrywania
Źródło: domena publiczna.
Nagrywanie MIDI
Nagrywanie MIDI
DA8Z2eBo6R3opuWPgEoXtm
Wybór kontrolera MIDI dla ścieżki z wirtualnym instrumentem
Wybór kontrolera MIDI dla ścieżki z wirtualnym instrumentem
2. Funkcje oprogramowania DAW - test podsumowujący
Test
2. Funkcje oprogramowania DAW - test podsumowujący
2Test jednokrotnego wyboru3595Brawo! Zadanie zostało wykonane prawidłowo. Doskonale wykorzystałeś przyswojoną wiedzę dotyczącą funkcji oprogramowania DAW.Niestety, nie wszystko poszło dobrze. Wróć do materiału dotyczącego funkcji oprogramowania DAW i zapoznaj się z nim raz jeszcze. Zobacz także: Wskazówki i klucze odpowiedzi. Spróbuj ponownie rozwiązać zadanie, a na pewno się uda. Powodzenia!
Test
Test jednokrotnego wyboru
Liczba pytań:
3
Limit czasu:
5 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Test jednokrotnego wyboru
Pytanie
1/3
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Co oznacza insert w programach DAW? Możliwe odpowiedzi: 1. Miejsce w torze kanału wirtualnego, które służy uruchamianiu w trybie szeregowym wirtualnych efektów wtyczkowych., 2. Zapis automatyzacji na ścieżkach w cyfrowych stacjach roboczych., 3. Zabieg polegający na wyrównaniu poziomu głośności dźwięku do określonej wartości szczytowej.
Co określa częstotliwość próbkowania w świecie cyfrowego audio? Możliwe odpowiedzi: 1. Liczbę próbek na sekundę, które są pobierane z analogowego sygnału ciągłego., 2. Liczbę próbek na godzinę, które są wysyłane do urządzenia., 3. Dowolną liczbę próbek urządzenia.
Zmiana głębi bitowej ma wpływ na poziom szumu kwantyzacji, a zatem również na stosunek sygnału do szumu (ang. Signal-to-Noise Ratio, SNR) oraz Możliwe odpowiedzi: 1. na zakres dynamiki dźwięku., 2. na częstotliwość próbkowania., 3. na pasmo przenoszenia.
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem. DAW to zazwyczaj bardzo rozbudowany program komputerowy, który jest przeznaczony do wszelkich prac 1. realizatora dźwięku, 2. dźwiękowych, 3. rejestracji, 4. video, 5. procesory audio, 6. gitarzysty, 7. adapter, 8. grania, 9. magnetofony, w tym 1. realizatora dźwięku, 2. dźwiękowych, 3. rejestracji, 4. video, 5. procesory audio, 6. gitarzysty, 7. adapter, 8. grania, 9. magnetofony i nieliniowej edycji nagrań audio oraz MIDI, post‑produkcji dźwięku do obrazu itd. DAW jest wyposażony we wtyczkowe 1. realizatora dźwięku, 2. dźwiękowych, 3. rejestracji, 4. video, 5. procesory audio, 6. gitarzysty, 7. adapter, 8. grania, 9. magnetofony, służące obróbce dźwięku. Jest to podstawowe narzędzie pracy 1. realizatora dźwięku, 2. dźwiękowych, 3. rejestracji, 4. video, 5. procesory audio, 6. gitarzysty, 7. adapter, 8. grania, 9. magnetofony, montażysty audio, a także niemal każdego twórcy muzyki wykorzystującego (komputer} do nagrań.
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem. DAW to zazwyczaj bardzo rozbudowany program komputerowy, który jest przeznaczony do wszelkich prac 1. realizatora dźwięku, 2. dźwiękowych, 3. rejestracji, 4. video, 5. procesory audio, 6. gitarzysty, 7. adapter, 8. grania, 9. magnetofony, w tym 1. realizatora dźwięku, 2. dźwiękowych, 3. rejestracji, 4. video, 5. procesory audio, 6. gitarzysty, 7. adapter, 8. grania, 9. magnetofony i nieliniowej edycji nagrań audio oraz MIDI, post‑produkcji dźwięku do obrazu itd. DAW jest wyposażony we wtyczkowe 1. realizatora dźwięku, 2. dźwiękowych, 3. rejestracji, 4. video, 5. procesory audio, 6. gitarzysty, 7. adapter, 8. grania, 9. magnetofony, służące obróbce dźwięku. Jest to podstawowe narzędzie pracy 1. realizatora dźwięku, 2. dźwiękowych, 3. rejestracji, 4. video, 5. procesory audio, 6. gitarzysty, 7. adapter, 8. grania, 9. magnetofony, montażysty audio, a także niemal każdego twórcy muzyki wykorzystującego (komputer} do nagrań.
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Jak nazywa się końcowy etap procesu postprodukcji nagrania audio, którego zadaniem jest zbalansowanie brzmienia poszczególnych składowych nagrania audio oraz ujednolicenie wszystkich nagrań?, 2. Jakie urządzenie generuje sygnał dźwiękowy służący do precyzyjnego podawania tempa utworu?, 3. Jak nazywa się stopień szybkości wykonywania danego utworu, który jest określany słownie (np. largo - wolno), za pomocą metronomu lub określeń porównawczych?, 4. Która funkcja pozwala na transponowanie danych muzycznych w wyznaczonym obszarze, czyli zmianę tonacji całego regionu lub wybranych nut?, 5. Jakie urządzenie wspomaga strojenie instrumentu podłączonego do interfejsu audio?, 6. Co umożliwia miksowanie poszczególnych części utworu/utworów poprzez ustawiania poziomów głośności lub panoramy ścieżki?
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Jak nazywa się końcowy etap procesu postprodukcji nagrania audio, którego zadaniem jest zbalansowanie brzmienia poszczególnych składowych nagrania audio oraz ujednolicenie wszystkich nagrań?, 2. Jakie urządzenie generuje sygnał dźwiękowy służący do precyzyjnego podawania tempa utworu?, 3. Jak nazywa się stopień szybkości wykonywania danego utworu, który jest określany słownie (np. largo - wolno), za pomocą metronomu lub określeń porównawczych?, 4. Która funkcja pozwala na transponowanie danych muzycznych w wyznaczonym obszarze, czyli zmianę tonacji całego regionu lub wybranych nut?, 5. Jakie urządzenie wspomaga strojenie instrumentu podłączonego do interfejsu audio?, 6. Co umożliwia miksowanie poszczególnych części utworu/utworów poprzez ustawiania poziomów głośności lub panoramy ścieżki?
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe.. Tryb latch rejestracji automatyzacji to zapis parametrów automatyzacji, który jest uruchamiany w chwili otrzymania przez program informacji o jego zmianie, przy czym ostatnia otrzymana wartość jest zapisywana na ścieżce automatyzacji do chwili zatrzymania odtwarzania/rejestracji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tryb touch rejestracji automatyzacji to tryb odczytu parametrów automatyzacji, czyli funkcja odczytu aktualnej ścieżki audio, w której rejestrator odtwarza zapisaną uprzednio w trybie write sekwencję.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tryb aux rejestracji automatyzacji to tryb zapisu parametrów automatyzacji, czyli funkcja zapisu aktualnej ścieżki dźwiękowej, w której informacje są zapisywane do pamięci rejestratora w czasie rzeczywistym lub w formie kwantyzowanej do wyznaczonego tempa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tryb touch rejestracji automatyzacji pozwala na zapis automatyzacji tylko dla odcinka czasu, w którym program otrzymuje komunikaty o zmianach parametrów (zwykle tylko w chwili, kiedy „dotykamy” jakiegoś regulatora kontrolera MIDI przypisanego do sterowania danym parametrem podlegającym automatyzacji).. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe.. Tryb latch rejestracji automatyzacji to zapis parametrów automatyzacji, który jest uruchamiany w chwili otrzymania przez program informacji o jego zmianie, przy czym ostatnia otrzymana wartość jest zapisywana na ścieżce automatyzacji do chwili zatrzymania odtwarzania/rejestracji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tryb touch rejestracji automatyzacji to tryb odczytu parametrów automatyzacji, czyli funkcja odczytu aktualnej ścieżki audio, w której rejestrator odtwarza zapisaną uprzednio w trybie write sekwencję.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tryb aux rejestracji automatyzacji to tryb zapisu parametrów automatyzacji, czyli funkcja zapisu aktualnej ścieżki dźwiękowej, w której informacje są zapisywane do pamięci rejestratora w czasie rzeczywistym lub w formie kwantyzowanej do wyznaczonego tempa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tryb touch rejestracji automatyzacji pozwala na zapis automatyzacji tylko dla odcinka czasu, w którym program otrzymuje komunikaty o zmianach parametrów (zwykle tylko w chwili, kiedy „dotykamy” jakiegoś regulatora kontrolera MIDI przypisanego do sterowania danym parametrem podlegającym automatyzacji).. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
7. Podstawowe terminy dotyczące funkcji oprogramowania DAW
Wskaż element tekstu
7. Podstawowe terminy dotyczące funkcji oprogramowania DAW
R1QOPcFh82NhC2
Zaznacz poprawne wyrażenia w tekście spośród podanych do wyboru. 1. Automatyzacja (parametrów) jest to zmiana tempa/parametrów w czasie. W cyfrowych stacjach roboczych zapis automatyzacji na ścieżkach można programować lub nagrywać za pomocą kontrolerów MIDI.
2. W programach DAW insert to miejsce w torze kanału wirtualnego, które służy wyrównywaniu zapisu nutowego/uruchamianiu w trybie szeregowym wirtualnych efektów wtyczkowych.
3. Normalizacja to zabieg polegający na wyrównaniu poziomu głośności dźwięku/mieszaniu poszczególnych części utworu/utworów do określonej wartości szczytowej.
4. Funkcja w sesji oprogramowania DAW służąca do skokowego wyciszenia dźwięku na ścieżce to mute/swing.
Zaznacz poprawne wyrażenia w tekście spośród podanych do wyboru. 1. Automatyzacja (parametrów) jest to zmiana tempa/parametrów w czasie. W cyfrowych stacjach roboczych zapis automatyzacji na ścieżkach można programować lub nagrywać za pomocą kontrolerów MIDI.
2. W programach DAW insert to miejsce w torze kanału wirtualnego, które służy wyrównywaniu zapisu nutowego/uruchamianiu w trybie szeregowym wirtualnych efektów wtyczkowych.
3. Normalizacja to zabieg polegający na wyrównaniu poziomu głośności dźwięku/mieszaniu poszczególnych części utworu/utworów do określonej wartości szczytowej.
4. Funkcja w sesji oprogramowania DAW służąca do skokowego wyciszenia dźwięku na ścieżce to mute/swing.
Automatyzacja (parametrów) jest to zmiana parametrów w czasie. W cyfrowych stacjach roboczych zapis automatyzacji na ścieżkach można programować lub nagrywać za pomocą kontrolerów MIDI. - słowo tempo jest błędne, ponieważ automatyzacja dotyczy zmiany parametrów w czasie.
W programach DAW insert to miejsce w torze kanału wirtualnego, które służy uruchamianiu w trybie szeregowym wirtualnych efektów wtyczkowych. - błędne wyrównywaniu zapisu nutowego, bowiem insert to miejsce służące uruchamianiu w trybie szeregowym wirtualnych efektów wtyczkowych.
Normalizacja to zabieg polegający na wyrównaniu poziomu głośności dźwięku do określonej wartości szczytowej. - błędne mieszaniu poszczególnych części utworu/utworów, bowiem normalizacja polega na na wyrównaniu poziomu głośności dźwięku.
Funkcja w sesji oprogramowania DAW służąca do skokowego wyciszenia dźwięku na ścieżce to mute. - błędne swing, gdyż do skokowego wyciszenia dźwięku na ścieżce służy funkcja mute.
8. Narzędzia, funkcje i urządzenia oprogramowania DAW
Połącz w pary
8. Narzędzia, funkcje i urządzenia oprogramowania DAW
9. Wybór kontrolera MIDI dla ścieżki z wirtualnym instrumentem
Puzzle Puzzle Oznaczanie elementów tekstu
9. Wybór kontrolera MIDI dla ścieżki z wirtualnym instrumentem
RBJhZxzwaPWpF21
Przesuwając poszczególne kafelki, ułóż puzzle przedstawiające wybór kontrolera MIDI dla ścieżki z wirtualnym instrumentem. Po ułożeniu puzzli, wskaż nazwę oprogramowania, z którego pochodzi przedstawiona na zdjęciu funkcja wyboru kontrolera MIDI.
Przesuwając poszczególne kafelki, ułóż puzzle przedstawiające wybór kontrolera MIDI dla ścieżki z wirtualnym instrumentem. Po ułożeniu puzzli, wskaż nazwę oprogramowania, z którego pochodzi przedstawiona na zdjęciu funkcja wyboru kontrolera MIDI.
R1WbOTNXzxedQ21
RhdGTr7K086Uo
Po ułożeniu puzzli, wskaż nazwę oprogramowanie, z którego pochodzi przedstawiona na zdjęciu funkcja wyboru kontrolera MIDI. Reaper Cubase Pro Tools Logic Pro Studio One
Po ułożeniu puzzli, wskaż nazwę oprogramowanie, z którego pochodzi przedstawiona na zdjęciu funkcja wyboru kontrolera MIDI. Reaper Cubase Pro Tools Logic Pro Studio One
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem. Częstotliwość próbkowania, czyli po angielsku 1. frame rate, 2. sample rate, 3. bit depth, 4. przetwarzaniu, 5. nagrywaniu, 6. latencja, 7. liczby, 8. głośności, to określenie 1. frame rate, 2. sample rate, 3. bit depth, 4. przetwarzaniu, 5. nagrywaniu, 6. latencja, 7. liczby, 8. głośności próbek na sekundę, które są pobierane z analogowego sygnału ciągłego.
Opóźnienie czasowe, czyli 1. frame rate, 2. sample rate, 3. bit depth, 4. przetwarzaniu, 5. nagrywaniu, 6. latencja, 7. liczby, 8. głośności, towarzyszy zwykle konwersji cyfrowo‑analogowej i odwrotnie oraz 1. frame rate, 2. sample rate, 3. bit depth, 4. przetwarzaniu, 5. nagrywaniu, 6. latencja, 7. liczby, 8. głośności dźwięku w komputerowych programach dźwiękowych, takich jakich jak DAW.
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem. Częstotliwość próbkowania, czyli po angielsku 1. frame rate, 2. sample rate, 3. bit depth, 4. przetwarzaniu, 5. nagrywaniu, 6. latencja, 7. liczby, 8. głośności, to określenie 1. frame rate, 2. sample rate, 3. bit depth, 4. przetwarzaniu, 5. nagrywaniu, 6. latencja, 7. liczby, 8. głośności próbek na sekundę, które są pobierane z analogowego sygnału ciągłego.
Opóźnienie czasowe, czyli 1. frame rate, 2. sample rate, 3. bit depth, 4. przetwarzaniu, 5. nagrywaniu, 6. latencja, 7. liczby, 8. głośności, towarzyszy zwykle konwersji cyfrowo‑analogowej i odwrotnie oraz 1. frame rate, 2. sample rate, 3. bit depth, 4. przetwarzaniu, 5. nagrywaniu, 6. latencja, 7. liczby, 8. głośności dźwięku w komputerowych programach dźwiękowych, takich jakich jak DAW.
Zaznacz poprawne wyrażenia w tekście spośród podanych do wyboru. Bardzo często w kontekście funkcji oprogramowania DAW, pojawia się skrót MIDI, czyli analogowy/cyfrowy interfejs instrumentów muzycznych. Jest to system służący do przekazywania informacji pomiędzy elektronicznymi/akustycznymi instrumentami muzycznymi.
Urządzeniem wysyłającym różnego rodzaju listy/komunikaty MIDI, które są przeznaczone do sterowania urządzeniami sprzętowymi oraz wirtualnymi, a w szczególności instrumentami wtyczkowymi jest kontroler/sekwencer MIDI. Najczęściej jest on wyposażony w klawiaturę fortepianową/syntezatorową, potencjometry/pirometry, suwaki lub pady do wybijania rytmów.
Zaznacz poprawne wyrażenia w tekście spośród podanych do wyboru. Bardzo często w kontekście funkcji oprogramowania DAW, pojawia się skrót MIDI, czyli analogowy/cyfrowy interfejs instrumentów muzycznych. Jest to system służący do przekazywania informacji pomiędzy elektronicznymi/akustycznymi instrumentami muzycznymi.
Urządzeniem wysyłającym różnego rodzaju listy/komunikaty MIDI, które są przeznaczone do sterowania urządzeniami sprzętowymi oraz wirtualnymi, a w szczególności instrumentami wtyczkowymi jest kontroler/sekwencer MIDI. Najczęściej jest on wyposażony w klawiaturę fortepianową/syntezatorową, potencjometry/pirometry, suwaki lub pady do wybijania rytmów.