Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Porównanie proste jak drut

Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • wie co to jest porównanie,

  • zna części składowe porównania.

Umiejętności

Uczeń:

  • świadomie tworzy porównanie,

  • potrafi odnaleźć i nazwać porównanie w tekście.

Metoda i forma pracy

Elementy podającej, zajęć praktycznych, indywidualna.

Środki dydaktyczne

Karta pracy.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Nauczyciel rozdaje karty pracy i zapisuje na tablicy:

czerwony jak ………….

głupi jak …………..

blady jak …………..

czarny jak …………..

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby podali uzupełnienie do wpisów na tablicy. Dzieci podają swoje propozycje po czym najlepsze zostają zapisane na tablicy.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, co to za konstrukcje, jakby je nazwali.

  3. Nauczyciel dyktuje notatkę do zeszytów – definicję porównania. Prosi o zapisanie, z czego porównanie się składa i o wymienienie wyrażeń, które mogą być członami zespalającymi człony porównania.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o zrobienie ćwiczenia na karcie pracy.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi uczniów o odczytanie ćwiczeń z karty pracy.

  2. Uwaga do nauczyciela:

- kartę pracy można zastąpić zeszytem ćwiczeń.

5. Bibliografia

Współczesna polszczyzna red. J. Kowalikowa, U. Żydek‑Bednarczuk, Kraków 2000, s.58.

6. Załączniki

a) Karta pracy

Ćwiczenie 1.

Uzupełnij drugi człon porównań w poniższym tekście:

W te wakacje byłem z rodzicami nad morzem. Może jest wielkie jak……….. Jest też zimne niby …………. Bardzo lubiłem lepić zamki z piasku, który jest żółty jak ………. Znad morza wróciłem pięknie opalony i wyglądałem jak ……… w przyszłym roku jadę w góry, podobno są wysokie niby ………….., albo jeszcze wyższe. Nie mogę się już doczekać.

Ćwiczenie 2.

Dopisz człon porównywany:

………….. jak dziecko,

………….. jak dom,

………….. jak śnieg.

Zadanie domowe

Uczeń ma za zadanie opisać wybraną postać może być zmyślona stosując porównania, np.:

Zosia ma twarz okrągłą jak słonecznik i czerwoną jak rumiane jabłuszko.

Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Brak.

RSCw4mGdBBOx3

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 89.55 KB w języku polskim
RXmJkwWB8vt1X

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.50 KB w języku polskim