Porównanie proste jak drut
Porównanie proste jak drut
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
wie co to jest porównanie,
zna części składowe porównania.
Umiejętności
Uczeń:
świadomie tworzy porównanie,
potrafi odnaleźć i nazwać porównanie w tekście.
Metoda i forma pracy
Elementy podającej, zajęć praktycznych, indywidualna.
Środki dydaktyczne
Karta pracy.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel rozdaje karty pracy i zapisuje na tablicy:
czerwony jak ………….
głupi jak …………..
blady jak …………..
czarny jak …………..
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, żeby podali uzupełnienie do wpisów na tablicy. Dzieci podają swoje propozycje po czym najlepsze zostają zapisane na tablicy.
Nauczyciel pyta uczniów, co to za konstrukcje, jakby je nazwali.
Nauczyciel dyktuje notatkę do zeszytów – definicję porównania. Prosi o zapisanie, z czego porównanie się składa i o wymienienie wyrażeń, które mogą być członami zespalającymi człony porównania.
Nauczyciel prosi uczniów o zrobienie ćwiczenia na karcie pracy.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o odczytanie ćwiczeń z karty pracy.
Uwaga do nauczyciela:
- kartę pracy można zastąpić zeszytem ćwiczeń.
5. Bibliografia
Współczesna polszczyzna red. J. Kowalikowa, U. Żydek‑Bednarczuk, Kraków 2000, s.58.
6. Załączniki
a) Karta pracy
Ćwiczenie 1.
Uzupełnij drugi człon porównań w poniższym tekście:
W te wakacje byłem z rodzicami nad morzem. Może jest wielkie jak……….. Jest też zimne niby …………. Bardzo lubiłem lepić zamki z piasku, który jest żółty jak ………. Znad morza wróciłem pięknie opalony i wyglądałem jak ……… w przyszłym roku jadę w góry, podobno są wysokie niby ………….., albo jeszcze wyższe. Nie mogę się już doczekać.
Ćwiczenie 2.
Dopisz człon porównywany:
………….. jak dziecko,
………….. jak dom,
………….. jak śnieg.
Zadanie domowe
Uczeń ma za zadanie opisać wybraną postać może być zmyślona stosując porównania, np.:
Zosia ma twarz okrągłą jak słonecznik i czerwoną jak rumiane jabłuszko.
Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak.