RXIgS9w6LVDLp
Ilustracja przedstawia dwa otwarte zeszyty położone na łóżku, a nad nimi dłonie trzymające kalkulator. Na prawo od zeszytów znajduje się długopis. Na grafice umieszczony jest opis: "Porównywanie liczb naturalnych z wykorzystaniem ilorazu".

Porównywanie liczb naturalnych z wykorzystaniem ilorazu

Źródło: dostępny w internecie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

W wielu sytuacjach z życia codziennego zadajemy pytania: „o ile więcej”, „o ile mniej”, „ile razy więcej”, „ile razy mniej”. Pierwsze dwa z tych pytań służą do porównywania liczb za pomocą odejmowania. Jest to tzw. porównywanie różnicowe. Ostatnie dwa pytania stosujemy do porównywania liczb za pomocą mnożenia lub dzielenia. Taki rodzaj porównywania liczb nazywamy porównywaniem ilorazowym.

  1. Interaktywna treść merytorycznaInteraktywna treść merytoryczna

  2. MultimediumMultimedium

  3. Zestaw ćwiczeń interaktywnychZestaw ćwiczeń interaktywnych

  4. SłownikSłownik

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • Pojęcie liczby naturalnej.

  • Sposoby wyznaczania ilorazu dwóch liczb.

Twoje cele
  • Porównasz liczby z wykorzystaniem ilorazu.

  • Zastosujesz zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań tekstowych i problemów matematycznych.

1

Dzielenie jest oprócz dodawania, odejmowania i mnożenia jednym z czterech podstawowych działań arytmetycznych. Dzielna jest to liczba, którą dzielimy przez drugą liczbę. Dzielnik jest to liczba przez którą dzielimy pierwszą liczbę, przy czym dzielnik jest zawsze różny od zera. IlorazilorazIloraz to wynik dzielenia.

R7JVpLhQJDYGs
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Załóżmy, że dane są liczby naturalne a, b, c takie, że a:b=c oraz b jest liczbą większą od 0.

Jeżeli:

  • a:b=c>1, to mówimy, że liczba a jest c razy większa od liczby b,

Oznacza to, że jeśli iloraz dwóch liczb jest większy od 1, to dzielna jest większa od dzielnika.

  • a:b=c<1 oraz 0<c<1, to b=a:c.

Oznacza to, że jeśli iloraz dwóch liczb jest mniejszy od 1, to dzielnik jest większy od dzielnej.

porównywanie ilorazowe
Definicja: porównywanie ilorazowe

Badanie zależności między dwoma liczbami za pomocą mnożenia lub dzielenia nazywamy porównywaniem ilorazowym tych liczb.

W celu sprawdzenia zależności pomiędzy liczbami naturalnymi przy użyciu porównywania ilorazowego, będziemy używać takich pytań jak: „ile razy więcej” oraz „ile razy mniej”.

Przykład 1

Marek i Jarek zbierali grzyby. Marek zebrał 56 grzybów, a Jarek 14 grzybów. Obliczymy, ile razy mniej Jarek zebrał grzybów niż Marek.

Rozwiązanie:

Do wyznaczenia zależności pomiędzy liczbą grzybów zebranych przez Marka, a liczbą grzybów zebranych przez Jarka, wystarczy wykonać następujące dzielenie:

56:14=4

Zauważmy, że 56:14=4>1.

Odpowiedź: Jarek zebrał 4 razy mniej grzybów niż Marek.

Przykład 2

Na parkingu jest 18 samochodów osobowych, 6 dostawczych oraz 2 ciężarówki. Wyznaczymy:

  1. ile razy mniej jest samochodów dostawczych niż osobowych,

  2. ile razy więcej jest samochodów osobowych niż ciężarówek,

  3. ile razy więcej jest samochodów dostawczych niż ciężarówek.

Rozwiązanie:

  1. Wykonujemy dzielenie:

    18:6=3, zatem liczba 6 jest 3 razy mniejsza od liczby 18

    Odpowiedź: Samochodów dostawczych jest 3 razy mniej niż samochodów osobowych.

  2. Wykonujemy dzielenie:

    18:2=9, zatem liczba 18 jest 9 razy większa od liczby 2

    Odpowiedź: Samochodów osobowych jest 9 razy więcej niż ciężarówek.

  3. 6:2=3, zatem liczba 6 jest 3 razy większa od liczby 2

    Odpowiedź: Samochodów dostawczych jest 3 razy więcej niż ciężarówek.

Przykład 3

W restauracji jest 12 większych stolików, a przy każdym stoliku jest 6 krzeseł oraz 6 mniejszych stolików, a przy każdym stoliku są 3 krzesła. Obliczymy, ile razy więcej jest krzeseł niż stolików w tej restauracji.

Rozwiązanie:

Wyznaczamy liczbę wszystkich krzeseł w restauracji: 12·6+6·3=72+18=90

Wyznaczamy liczbę wszystkich stolików w restauracji: 12+6=18

Obliczamy, ile razy więcej jest krzeseł niż stolików w tej restauracji: 90:18=5

Odpowiedź: W restauracji jest 5 razy więcej krzeseł niż stolików.

Przykład 4

Mateusz zebrał w skarbonce 3 banknoty 20 , 2 banknoty po 10 , jedną monetę 5 , jedną monetę 2  oraz jedną monetę 1 . Łukasz ma w swojej skarbonce 3 monety 5 , 3 monety 2  oraz jedną monetę 1 . Obliczymy, ile razy mniej pieniędzy zebrał Łukasz niż Mateusz.

Rozwiązanie:

Obliczamy kwotę pieniędzy zebranych przez Mateusza:

3·20 +2·10 +5 +2 +1 =88 

Obliczamy kwotę pieniędzy zebranych przez Łukasza:

3·5 +3·2 +1 =22 

Obliczamy, ile razy mniej pieniędzy zebrał Łukasz niż Mateusz:

88 :22 =4

Odpowiedź: Łukasz zebrał 4 razy mniej pieniędzy niż Mateusz.

Przykład 5

Klasa IVa zebrała 120 kg makulatury, klasa IVb zebrała o 60 kg makulatury mniej, a klasa IVc240 kg makulatury więcej niż klasa IVa. Obliczymy:

  1. ile razy mniej kilogramów makulatury zebrała klasa IVb niż klasa IVa,

  2. ile razy więcej kilogramów makulatury zebrała klasa IVc niż klasa IVb

Rozwiązanie:

Wyznaczmy liczbę kilogramów zebranej makulatury w poszczególnych klasach:

Klasa IVa: 120 kg

Klasa IVb: 120 kg-60 kg=60 kg

Klasa IVc: 120 kg+240 kg=360 kg

  1. Obliczamy ile razy mniej kilogramów makulatury zebrała klasa IVb niż klasa IVa:

    120 kg:60 kg=2

    Odpowiedź: Klasa IVb zebrała 2 razy mniej kilogramów makulatury niż klasa IVa.

  2. Obliczamy ile razy więcej kilogramów makulatury zebrała klasa IVc niż klasa IVb

    360 kg:60 kg=6

    Odpowiedź: Klasa IVc zebrała 6 razy więcej kilogramów makulatury niż klasa IVb.

Przykład 6

Dane są liczby naturalne dodatnie a, b, c, d. Wykażemy, że jeśli liczba a jest c razy większa od liczby b oraz liczba b jest c razy większa od liczby d, to a·d=b2.

Rozwiązanie:

Jeśli liczba a jest c razy większa od liczby b, to: a:b=c.

Jeśli liczba b jest c razy większa od liczby d, to b:d=c.

Wobec tego otrzymujemy:

ab=bd.

Zatem:

a·d=b·b.

Wynika z tego, że a·d=b2.

2

Notatki

Rz7JqFXhwKH49
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Animacja

Zapoznaj się z animacją pokazującą przykłady zastosowania porównywania ilorazowego liczb. Spróbuj najpierw samodzielnie wykonać proponowane tam zadania, a następnie porównaj z rozwiązaniami.

RIcF1psvfhu741
Animacja przedstawia jak porównywać liczby naturalne za pomocą ilorazu.
Polecenie 1
RYuHfeMAjqTyX
Pogrupuj elementy tak, aby prawdziwe były podane zależności: a:b>1 Możliwe odpowiedzi: 1. a=205b=502, 2. a=3200b=999, 3. a=25b=24, 4. a=2040b=2004, 5. a=10300b=3010, 6. a=1331b=3131 a:b<1 Możliwe odpowiedzi: 1. a=205b=502, 2. a=3200b=999, 3. a=25b=24, 4. a=2040b=2004, 5. a=10300b=3010, 6. a=1331b=3131
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1Pe3ZxDAZLiA
Wstaw w tekst odpowiednie słowa. Jeżeli wiadomo, że a:20>1, to liczba a jest 1. mniejsza, 2. większa, 3. równa od 20.
Jeżeli wiadomo, że a:14<1, to liczba a jest 1. mniejsza, 2. większa, 3. równa od 14.
Jeżeli wiadomo, że a:38=1, to liczba a jest 1. mniejsza, 2. większa, 3. równa 38.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R6eIf4FZyU9Pu
Wzorując się na przykładach podanych w animacji, uzupełnij zdania, przeciągając odpowiednie słowa lub liczby. Jeżeli liczby porządkujemy malejąco, to ustawiamy te liczby w kolejności od 1. najmniejszej, 2. 1, 3. 10, 4. 0, 5. największej, 6. więcej, 7. rosnąco, 8. mniej do 1. najmniejszej, 2. 1, 3. 10, 4. 0, 5. największej, 6. więcej, 7. rosnąco, 8. mniej.
Jeżeli liczby porządkujemy 1. najmniejszej, 2. 1, 3. 10, 4. 0, 5. największej, 6. więcej, 7. rosnąco, 8. mniej, to ustawiamy te liczby w kolejności od najmniejszej do największej.
Z dwóch liczb naturalnych większa jest ta liczba, która ma 1. najmniejszej, 2. 1, 3. 10, 4. 0, 5. największej, 6. więcej, 7. rosnąco, 8. mniej cyfr.
Liczba 1. najmniejszej, 2. 1, 3. 10, 4. 0, 5. największej, 6. więcej, 7. rosnąco, 8. mniej jest mniejsza od każdej liczby naturalnej dodatniej.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
3

Zestaw ćwiczeń interaktywnych

RU8XOWWf1uUBJ
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawną odpowiedź. Jeżeli liczba a jest większa od liczby b, to iloraz tych liczb jest: Możliwe odpowiedzi: 1. większy od 1, 2. mniejszy od 1, 3. równy 1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RCvauJyKOgMdw
Ćwiczenie 2
Zaznacz zdania, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Każda liczba trzycyfrowa jest większa od największej liczby dwucyfrowej., 2. Jeżeli dzielnik jest liczbą dwucyfrową, a dzielna liczbą trzycyfrową, to iloraz tych liczb jest mniejszy od 1., 3. Wśród dzielników naturalnych liczby 60 istnieje taka liczba naturalna, która jest mniejsza od liczby 60., 4. Największa liczba dwucyfrowa podzielna przez 5 jest mniejsza od największej liczby dwucyfrowej podzielnej przez 8.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RrKaEzUoyC23s
Ćwiczenie 3
Marysia ma 40 , Kasia o 80  więcej, a Asia o 160  więcej niż Marysia i Kasia mają razem. Połącz w pary pytanie z właściwą odpowiedzią. Ile razy więcej pieniędzy ma Kasia niż Marysia? Możliwe odpowiedzi: 1. więcej niż 2 ale mniej niż 3, 2. 8, 3. 3, 4. 7 Ile razy mniej pieniędzy ma Marysia niż Asia? Możliwe odpowiedzi: 1. więcej niż 2 ale mniej niż 3, 2. 8, 3. 3, 4. 7 Ile razy więcej pieniędzy ma Asia niż Kasia? Możliwe odpowiedzi: 1. więcej niż 2 ale mniej niż 3, 2. 8, 3. 3, 4. 7 Ile razy mniej pieniędzy miałaby Marysia niż Asia, gdyby Asia miała o 40  mniej? Możliwe odpowiedzi: 1. więcej niż 2 ale mniej niż 3, 2. 8, 3. 3, 4. 7
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1SryV31O0zX5
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst odpowiednimi liczbami. Liczba naturalna a jest 6 razy większa od liczby b. Liczba b jest 2 razy większa od liczby c, a liczba c jest 4 razy większa od liczby d. Wynika z tego, że: - liczba c jest Tu uzupełnij razy mniejsza od liczby a, - liczba a jest Tu uzupełnij razy większa od liczby d, - liczba b jest Tu uzupełnij razy większa od liczby d, - liczba d jest Tu uzupełnij razy mniejsza od liczby c.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1CQEijKWUfBS1
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Liczba 280 jest 40 razy niż liczba 7., 2. Składa się z cyfr., 3. Badanie zależności pomiędzy liczbami., 4. Liczba, która jest zawsze większa od liczby jednocyfrowej, ale mniejsza od każdej liczby trzycyfrowej., 5. Liczba, którą dzielimy., 6. Liczba, przez którą dzielimy.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Qbmp5uV6jKh
Ćwiczenie 6
Przeciągnij i upuść lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej, aby uzupełnić zdania. Największa liczba trzycyfrowa jest 1. 40, 2. 99, 3. 11, 4. 13, 5. 9, 6. 60, 7. 10 razy większa od liczby 111.
Najmniejsza liczba trzycyfrowa jest 1. 40, 2. 99, 3. 11, 4. 13, 5. 9, 6. 60, 7. 10 razy mniejsza od najmniejszej liczby czterocyfrowej.
Największa liczba dwucyfrowa jest równa iloczynowi liczby 9 i liczby 1. 40, 2. 99, 3. 11, 4. 13, 5. 9, 6. 60, 7. 10.
Najmniejsza liczba czterocyfrowa jest 1. 40, 2. 99, 3. 11, 4. 13, 5. 9, 6. 60, 7. 10 razy większa od liczby 25.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

W sadzie rośnie 12 jabłoni, 2 razy więcej śliw oraz o 48 więcej grusz niż śliw. Oblicz:

  1. ile razy mniej jest jabłoni niż grusz,

  2. ile razy więcej jest grusz niż śliw.

Rl2PH0GWHvRXw
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Wiadomo, że przy dzieleniu liczby a przez 7 otrzymujemy 17 reszty 6, przy dzieleniu liczby b przez 4 otrzymujemy 1 reszty 1, a przy dzieleniu liczby c przez 8 otrzymujemy 3 reszty 1. Oblicz:

  1. ile razy liczba a jest większa od liczby c

  2. ile razy liczba b jest mniejsza od liczby c.

RgUijjxR8bFqi
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
4

Słownik

iloraz
iloraz

wynik dzielenia liczb, jedno z podstawowych działań arytmetycznych

Bibliografia

Dąbrowski M., (2007), Pozwólmy dzieciom myśleć!, O umiejętnościach polskich trzecioklasistów, Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Kalinowska A., (2010), Pozwólmy dzieciom działać - mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Mrożek E. (Drewczynska E.), (2009), Ile razy więcej?, [w:] Matematyka w Szkole nr 48.

Mrożek E., (2010), O porównywaniu, [w:] Matematyka w Szkole nr 53.