Materiał zawiera przykłady porównywania ułamków zwykłych o jednakowych licznikach lub jednakowych mianownikach. Po wykonaniu kilku utrwalających ćwiczeń, poznasz przykłady porównywania ułamków o różnych licznikach i różnych mianownikach. Rozwiązując ćwiczenia końcowe – sprawdzisz ukształtowane umiejętności.

Porównywanie ułamków o jednakowych licznikach lub mianownikach

Ułamki zwykłe, podobnie jak wszystkie inne liczby, można ze sobą porównywać. Jeżeli ułamki, które chcemy porównać, możemy tak skrócić lub rozszerzyć, że w obu przypadkach otrzymamy ten sam ułamek, to porównywane ułamki są równe. Na przykład:

915=2135, ponieważ 915=35 oraz 2135=35.

RPpgAhRIkxFXK1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy porównywać dwa ułamki o jednakowych mianownikach.
Ważne!

Jeżeli dwa ułamki mają równe liczniki, to większy z nich jest ten, który ma mniejszy mianownik.

Na przykład 514>521.

Ułamki te mają równe liczniki. Mianownik 14 jest mniejszy niż mianownik 21, a więc ułamek 514 jest większy niż 521.

Notatnik

RQxDPowSpcqDS
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1el1uBwCWjBw1
Ćwiczenie 1
Zaznacz wszystkie pary równych ułamków. Możliwe odpowiedzi: 1. 915, 610, 2. 1821, 97, 3. 19, 545, 4. 2464, 616
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1CH8WlIdvXZe1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 591. <, 2. =, 3. =, 4. <, 5. >, 6. <, 7. >, 8. =, 9. <, 10. >, 11. <, 12. =, 13. =, 14. <, 15. =, 16. <, 17. >, 18. =, 19. >, 20. >, 21. >511 171. <, 2. =, 3. =, 4. <, 5. >, 6. <, 7. >, 8. =, 9. <, 10. >, 11. <, 12. =, 13. =, 14. <, 15. =, 16. <, 17. >, 18. =, 19. >, 20. >, 21. >18 5191. <, 2. =, 3. =, 4. <, 5. >, 6. <, 7. >, 8. =, 9. <, 10. >, 11. <, 12. =, 13. =, 14. <, 15. =, 16. <, 17. >, 18. =, 19. >, 20. >, 21. >517 8511. <, 2. =, 3. =, 4. <, 5. >, 6. <, 7. >, 8. =, 9. <, 10. >, 11. <, 12. =, 13. =, 14. <, 15. =, 16. <, 17. >, 18. =, 19. >, 20. >, 21. >851 10201. <, 2. =, 3. =, 4. <, 5. >, 6. <, 7. >, 8. =, 9. <, 10. >, 11. <, 12. =, 13. =, 14. <, 15. =, 16. <, 17. >, 18. =, 19. >, 20. >, 21. >1010 15491. <, 2. =, 3. =, 4. <, 5. >, 6. <, 7. >, 8. =, 9. <, 10. >, 11. <, 12. =, 13. =, 14. <, 15. =, 16. <, 17. >, 18. =, 19. >, 20. >, 21. >1548 13541. <, 2. =, 3. =, 4. <, 5. >, 6. <, 7. >, 8. =, 9. <, 10. >, 11. <, 12. =, 13. =, 14. <, 15. =, 16. <, 17. >, 18. =, 19. >, 20. >, 21. >1345
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RyiySd7AOmaXs1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 4591. <, 2. <, 3. <, 4. >, 5. >, 6. >, 7. <, 8. =, 9. =, 10. =, 11. =, 12. >557 16171. <, 2. <, 3. <, 4. >, 5. >, 6. >, 7. <, 8. =, 9. =, 10. =, 11. =, 12. >1623 30381. <, 2. <, 3. <, 4. >, 5. >, 6. >, 7. <, 8. =, 9. =, 10. =, 11. =, 12. >30310 148131. <, 2. <, 3. <, 4. >, 5. >, 6. >, 7. <, 8. =, 9. =, 10. =, 11. =, 12. >14815
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4

Który ułamek jest dalej od liczby 1 na osi liczbowej: 38 czy 39?

R1X5p7YayahVG1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
REyscJJbxBn9Z
Zaznacz poprawne zakończenie zdania. Dalej od liczby 1 na osi liczbowej jest liczba Możliwe odpowiedzi: 1. 39., 2. 38.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Jeżeli dwa ułamki mają równe mianowniki, to większym z nich jest ten, który ma większy licznik. Na przykład:

723>523.

Ułamki te mają równe mianowniki. Licznik 7 jest większy niż licznik 5, a więc ułamek 723 jest większy niż 523.

Rm22RdevWBX4H2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 3161. <, 2. >, 3. =, 4. =, 5. <, 6. >, 7. =, 8. <, 9. >, 10. =, 11. >, 12. >, 13. <, 14. <, 15. = 416 6191. <, 2. >, 3. =, 4. =, 5. <, 6. >, 7. =, 8. <, 9. >, 10. =, 11. >, 12. >, 13. <, 14. <, 15. = 719 2711. <, 2. >, 3. =, 4. =, 5. <, 6. >, 7. =, 8. <, 9. >, 10. =, 11. >, 12. >, 13. <, 14. <, 15. = 571 5931. <, 2. >, 3. =, 4. =, 5. <, 6. >, 7. =, 8. <, 9. >, 10. =, 11. >, 12. >, 13. <, 14. <, 15. = 393 91001. <, 2. >, 3. =, 4. =, 5. <, 6. >, 7. =, 8. <, 9. >, 10. =, 11. >, 12. >, 13. <, 14. <, 15. = 8100
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1HwXhB60UaVT2
Ćwiczenie 6
Janek i Paweł dostali od rodziców po tyle samo pieniędzy na swoje wydatki. Janek wydał 59 otrzymanej kwoty, a Paweł tyle, że zostało mu 59 pieniędzy otrzymanych od rodziców.
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie słowa lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Więcej pieniędzy wydał 1. Jankowi, 2. Janek, 3. Pawłowi, 4. Paweł. Więcej pieniędzy zostało 1. Jankowi, 2. Janek, 3. Pawłowi, 4. Paweł.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RjH8zm6oaHdUj2
Ćwiczenie 7
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 2 3151. =, 2. =, 3. <, 4. <, 5. >, 6. <, 7. >, 8. <, 9. >, 10. =, 11. >, 12. =2 415 12 8131. =, 2. =, 3. <, 4. <, 5. >, 6. <, 7. >, 8. <, 9. >, 10. =, 11. >, 12. = 11913 412271. =, 2. =, 3. <, 4. <, 5. >, 6. <, 7. >, 8. <, 9. >, 10. =, 11. >, 12. =41 527 345341. =, 2. =, 3. <, 4. <, 5. >, 6. <, 7. >, 8. <, 9. >, 10. =, 11. >, 12. = 43334
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R13GMH6Hso4qj2
Ćwiczenie 8
Janek, Bolek i Tolek mieli po tyle samo ołówków z gumką. Janek oddał koleżankom 29 swoich ołówków, Bolek 39 swoich, a Tolek 25 swoich.
Wskaż wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Bolek oddał więcej ołówków niż Janek., 2. Tolek oddał więcej ołówków niż Bolek., 3. Janek oddał więcej ołówków niż Tolek., 4. Najwięcej ołówków zostało Jankowi.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Porównywanie ułamków o różnych licznikach i mianownikach

RRkKW6kmdqJ1i2
Ćwiczenie 9
Sprowadź ułamki do wspólnego mianownika, a następnie porównaj je. Uzupełnij równości i nierówności, przeciągając w luki odpowiednie liczby i znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 35=1. <, 2. 1115, 3. 1718, 4. >, 5. 1518, 6. <, 7. >, 8. 2124, 9. >, 10. 1618, 11. 2024, 12. 1924, 13. <, 14. 915, 15. 1015, 23=1. <, 2. 1115, 3. 1718, 4. >, 5. 1518, 6. <, 7. >, 8. 2124, 9. >, 10. 1618, 11. 2024, 12. 1924, 13. <, 14. 915, 15. 1015, więc 351. <, 2. 1115, 3. 1718, 4. >, 5. 1518, 6. <, 7. >, 8. 2124, 9. >, 10. 1618, 11. 2024, 12. 1924, 13. <, 14. 915, 15. 101523 78=1. <, 2. 1115, 3. 1718, 4. >, 5. 1518, 6. <, 7. >, 8. 2124, 9. >, 10. 1618, 11. 2024, 12. 1924, 13. <, 14. 915, 15. 1015, 56=1. <, 2. 1115, 3. 1718, 4. >, 5. 1518, 6. <, 7. >, 8. 2124, 9. >, 10. 1618, 11. 2024, 12. 1924, 13. <, 14. 915, 15. 1015, więc 781. <, 2. 1115, 3. 1718, 4. >, 5. 1518, 6. <, 7. >, 8. 2124, 9. >, 10. 1618, 11. 2024, 12. 1924, 13. <, 14. 915, 15. 101556 56=1. <, 2. 1115, 3. 1718, 4. >, 5. 1518, 6. <, 7. >, 8. 2124, 9. >, 10. 1618, 11. 2024, 12. 1924, 13. <, 14. 915, 15. 1015, 89=1. <, 2. 1115, 3. 1718, 4. >, 5. 1518, 6. <, 7. >, 8. 2124, 9. >, 10. 1618, 11. 2024, 12. 1924, 13. <, 14. 915, 15. 1015, więc 561. <, 2. 1115, 3. 1718, 4. >, 5. 1518, 6. <, 7. >, 8. 2124, 9. >, 10. 1618, 11. 2024, 12. 1924, 13. <, 14. 915, 15. 101589
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1DqeLLtOmqIM2
Ćwiczenie 10
Sprowadź ułamki do wspólnego licznika, a następnie porównaj je. Uzupełnij równości i nierówności, przeciągając w luki odpowiednie liczby i znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 35=1. <, 2. 4048, 3. 68, 4. 3540, 5. >, 6. 4047, 7. <, 8. <, 9. 610, 10. 3541, 11. 3542, 12. 69, 13. 4045, 14. >, 15. >, 23=1. <, 2. 4048, 3. 68, 4. 3540, 5. >, 6. 4047, 7. <, 8. <, 9. 610, 10. 3541, 11. 3542, 12. 69, 13. 4045, 14. >, 15. >, więc 351. <, 2. 4048, 3. 68, 4. 3540, 5. >, 6. 4047, 7. <, 8. <, 9. 610, 10. 3541, 11. 3542, 12. 69, 13. 4045, 14. >, 15. >23 78=1. <, 2. 4048, 3. 68, 4. 3540, 5. >, 6. 4047, 7. <, 8. <, 9. 610, 10. 3541, 11. 3542, 12. 69, 13. 4045, 14. >, 15. >, 56=1. <, 2. 4048, 3. 68, 4. 3540, 5. >, 6. 4047, 7. <, 8. <, 9. 610, 10. 3541, 11. 3542, 12. 69, 13. 4045, 14. >, 15. >, więc 781. <, 2. 4048, 3. 68, 4. 3540, 5. >, 6. 4047, 7. <, 8. <, 9. 610, 10. 3541, 11. 3542, 12. 69, 13. 4045, 14. >, 15. >56 89=1. <, 2. 4048, 3. 68, 4. 3540, 5. >, 6. 4047, 7. <, 8. <, 9. 610, 10. 3541, 11. 3542, 12. 69, 13. 4045, 14. >, 15. >, 56=1. <, 2. 4048, 3. 68, 4. 3540, 5. >, 6. 4047, 7. <, 8. <, 9. 610, 10. 3541, 11. 3542, 12. 69, 13. 4045, 14. >, 15. >, więc 891. <, 2. 4048, 3. 68, 4. 3540, 5. >, 6. 4047, 7. <, 8. <, 9. 610, 10. 3541, 11. 3542, 12. 69, 13. 4045, 14. >, 15. >56
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rw6444kzcoHQb3
Ćwiczenie 11
Sprowadź ułamki do wspólnego mianownika, a następnie uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 341. >, 2. >, 3. >, 4. =, 5. >, 6. =, 7. >, 8. >, 9. =, 10. >, 11. <, 12. <, 13. =, 14. <, 15. <, 16. >, 17. <, 18. =, 19. <, 20. =, 21. <, 22. =, 23. =, 24. < 23 181. >, 2. >, 3. >, 4. =, 5. >, 6. =, 7. >, 8. >, 9. =, 10. >, 11. <, 12. <, 13. =, 14. <, 15. <, 16. >, 17. <, 18. =, 19. <, 20. =, 21. <, 22. =, 23. =, 24. < 215 7101. >, 2. >, 3. >, 4. =, 5. >, 6. =, 7. >, 8. >, 9. =, 10. >, 11. <, 12. <, 13. =, 14. <, 15. <, 16. >, 17. <, 18. =, 19. <, 20. =, 21. <, 22. =, 23. =, 24. < 68 5121. >, 2. >, 3. >, 4. =, 5. >, 6. =, 7. >, 8. >, 9. =, 10. >, 11. <, 12. <, 13. =, 14. <, 15. <, 16. >, 17. <, 18. =, 19. <, 20. =, 21. <, 22. =, 23. =, 24. < 46 15181. >, 2. >, 3. >, 4. =, 5. >, 6. =, 7. >, 8. >, 9. =, 10. >, 11. <, 12. <, 13. =, 14. <, 15. <, 16. >, 17. <, 18. =, 19. <, 20. =, 21. <, 22. =, 23. =, 24. < 3037 371. >, 2. >, 3. >, 4. =, 5. >, 6. =, 7. >, 8. >, 9. =, 10. >, 11. <, 12. <, 13. =, 14. <, 15. <, 16. >, 17. <, 18. =, 19. <, 20. =, 21. <, 22. =, 23. =, 24. < 821 591. >, 2. >, 3. >, 4. =, 5. >, 6. =, 7. >, 8. >, 9. =, 10. >, 11. <, 12. <, 13. =, 14. <, 15. <, 16. >, 17. <, 18. =, 19. <, 20. =, 21. <, 22. =, 23. =, 24. < 1527 8161. >, 2. >, 3. >, 4. =, 5. >, 6. =, 7. >, 8. >, 9. =, 10. >, 11. <, 12. <, 13. =, 14. <, 15. <, 16. >, 17. <, 18. =, 19. <, 20. =, 21. <, 22. =, 23. =, 24. < 1633
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RJHqBtp3FaPDd3
Ćwiczenie 12
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 3 231. =, 2. <, 3. <, 4. <, 5. <, 6. >, 7. =, 8. >, 9. <, 10. <, 11. <, 12. =, 13. =, 14. <, 15. =, 16. >, 17. =, 18. >, 19. >, 20. >, 21. >, 22. =, 23. =, 24. > 3 610 12 171. =, 2. <, 3. <, 4. <, 5. <, 6. >, 7. =, 8. >, 9. <, 10. <, 11. <, 12. =, 13. =, 14. <, 15. =, 16. >, 17. =, 18. >, 19. >, 20. >, 21. >, 22. =, 23. =, 24. > 12 215 9 3101. =, 2. <, 3. <, 4. <, 5. <, 6. >, 7. =, 8. >, 9. <, 10. <, 11. <, 12. =, 13. =, 14. <, 15. =, 16. >, 17. =, 18. >, 19. >, 20. >, 21. >, 22. =, 23. =, 24. > 9 38 4 5121. =, 2. <, 3. <, 4. <, 5. <, 6. >, 7. =, 8. >, 9. <, 10. <, 11. <, 12. =, 13. =, 14. <, 15. =, 16. >, 17. =, 18. >, 19. >, 20. >, 21. >, 22. =, 23. =, 24. > 3 36 25 15191. =, 2. <, 3. <, 4. <, 5. <, 6. >, 7. =, 8. >, 9. <, 10. <, 11. <, 12. =, 13. =, 14. <, 15. =, 16. >, 17. =, 18. >, 19. >, 20. >, 21. >, 22. =, 23. =, 24. > 25 3038 11 381. =, 2. <, 3. <, 4. <, 5. <, 6. >, 7. =, 8. >, 9. <, 10. <, 11. <, 12. =, 13. =, 14. <, 15. =, 16. >, 17. =, 18. >, 19. >, 20. >, 21. >, 22. =, 23. =, 24. > 11 824 5 16481. =, 2. <, 3. <, 4. <, 5. <, 6. >, 7. =, 8. >, 9. <, 10. <, 11. <, 12. =, 13. =, 14. <, 15. =, 16. >, 17. =, 18. >, 19. >, 20. >, 21. >, 22. =, 23. =, 24. > 5 13 7 8161. =, 2. <, 3. <, 4. <, 5. <, 6. >, 7. =, 8. >, 9. <, 10. <, 11. <, 12. =, 13. =, 14. <, 15. =, 16. >, 17. =, 18. >, 19. >, 20. >, 21. >, 22. =, 23. =, 24. > 7 1530
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1TSXLmgEMfkC3
Ćwiczenie 13
Tosia, Zosia i Marysia czytały "Anię z Zielonego Wzgórza". Tosia przeczytała 1118 tej książki, Zosia przeczytała tyle, że została jej jeszcze 13. Marysia przeczytała 56 tej książki.
Wskaż wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Zosia przeczytała 1218 książki., 2. Zosia przeczytała 618 książki., 3. Tosia przeczytała więcej niż Marysia., 4. Marysia przeczytała najwięcej.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RL4mlOxzKXc1d3
Ćwiczenie 14
Nie sprowadzając ułamków do wspólnego licznika ani do wspólnego mianownika, uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 3 231. >, 2. =, 3. >, 4. >, 5. <, 6. >, 7. =, 8. =, 9. <, 10. <, 11. <, 12. = 3 143 12 15161. >, 2. =, 3. >, 4. >, 5. <, 6. >, 7. =, 8. =, 9. <, 10. <, 11. <, 12. = 12 215 9 7101. >, 2. =, 3. >, 4. >, 5. <, 6. >, 7. =, 8. =, 9. <, 10. <, 11. <, 12. = 9 2281 4 591201. >, 2. =, 3. >, 4. >, 5. <, 6. >, 7. =, 8. =, 9. <, 10. <, 11. <, 12. = 4 3160
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 15

Pola zamalowane jednym kolorem zajmują razem pewną część poziomego pasa, którą można opisać za pomocą ułamka. Jaka część jednego pasa byłaby zamalowana na pomarańczowo, gdyby wszystkie pomarańczowe części umieścić w tym pasie? I podobnie – jaka część byłaby zamalowana na zielono? Która z tych części byłaby większa?

RFePINT0vocrK1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1aKJ5a0dsAz8
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby i słowa lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Gdyby wszystkie pomarańczowe części umieścić w jednym pasie, to 1. 1732, 2. 2132, 3. pomarańczowo, 4. 1532, 5. zielono, 6. 1932, 7. 1332 tego pasa byłoby zamalowane na pomarańczowo. Gdyby wszystkie zielone części umieścić w jednym pasie, to 1. 1732, 2. 2132, 3. pomarańczowo, 4. 1532, 5. zielono, 6. 1932, 7. 1332 tego pasa byłoby zamalowane na zielono. Większa część pojedynczego pasa byłaby zamalowana na 1. 1732, 2. 2132, 3. pomarańczowo, 4. 1532, 5. zielono, 6. 1932, 7. 1332.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.