Portret do góry nogami
zadanie interaktywne
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D18ntm7jn
Czy książki można tylko czytać? Przyjrzyjcie się grafice. Czy wy też wykorzystujecie tomy niekoniecznie zgodnie z przeznaczeniem? Porozmawiajcie.

Jak sądzisz, czy z książki można zrobić film? Uwaga: wcale nie chodzi o ekranizację powieści! Znajdź w internecie informacje na temat flip booków. Jeżeli chcesz, spróbuj samodzielnie przygotować taki „książkowy film”.
Przyjrzyjcie się reprodukcji „Bibliotekarza” Giuseppe ArcimboldaGiuseppe Arcimbolda. Porozmawiajcie i odpowiedzcie na pytania.
Co przedstawia obraz?
Co widzicie na obrazie, gdy przyjrzycie mu się z bliska?
Czy to portret człowieka, czy kompozycja z przedmiotów, czyli martwa natura? Uzasadnijcie swoje zdanie.
Nazwijcie elementy dające złudzenie włosów, nosa, oczu, brody, ręki, palców.
Jak wy zatytułowalibyście obraz? Podajcie swoje propozycje.
Jak myślicie, dlaczego bibliotekarz tak wygląda?
Które zdania dotyczące analizy obrazu „Bibliotekarz” są prawdziwe?
- Obraz jest portretem jednej postaci.
- Obraz nie jest portretem, bo przedstawia książki.
- Namalowana postać znajduje się w pomieszczeniu.
- Namalowana postać znajduje się w plenerze.
- Kompozycja obrazu jest otwarta („wychodzi” poza ramę).
- Kompozycja obrazu jest zamknięta (przedstawione elementy tworzą zamkniętą całość).
- Kolorystyka obrazu jest stonowana: barwy ciepłe równoważą barwy zimne.
- Kolorystyka obrazu jest zimna: przeważają w niej kolory: niebieski, fioletowy i zielony.
Obejrzyjcie dwa inne obrazy Giuseppe Arcimbolda i porozmawiajcie, odpowiadając na pytania.
Co przedstawiają obrazy?
Z jakich elementów się składają?
Czyimi portretami mogą być?
Jakie tytuły możecie im nadać?
Odwróćcie obrazy do góry nogami. Co widzicie? Porozmawiajcie o swoich spostrzeżeniach.
Opisz tutaj lub w zeszycie wybrany odwrócony obraz. Zatytułuj go.
Stwórz „portret” wybranej postaci: piłkarza, strażaka, marynarza, kierowcy, malarza itp. Wytnij z kolorowych czasopism zdjęcia odpowiednich przedmiotów, ułóż je na kartce w kształt twarzy, przyklej wycinki i zatytułuj swoje dzieło.