Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Portrety mężczyzn w powieści Quo vadis.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń

  • zna przebieg zdarzeń w powieści

  • zna bohaterów powieści i ich sposób postępowania

  • zna zasady redagowania charakterystyki

b) Umiejętności

Uczeń

  • potrafi scharakteryzować postać literacką

  • potrafi wyszukiwać informacje w tekście

  • rozumie przyczyny przemiany wewnętrznej bohaterów

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, grupowa, zbiorowa,

3. Środki dydaktyczne

Tekst powieści Quo vadis

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Powitanie i czynności- organizacyjne.

2. Podanie tematyki zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Podział klasy na grupy i przydzielenie zadań. (załącznik 1)

2. Praca w grupach.

3. Przedstawienie wyników pracy poszczególnych grup.

4. Notatka dotycząca Nerona i św. Piotra w formie tabeli. (załącznik 2)

5. Zgromadzenie słownictwa do charakterystyki Winicjusza, Chilona, Petroniusza i Tygellina. (załącznik 3)

6. Rozmowa na temat przemiany wewnętrznej Winicjusza i Chilona oraz przyczyn tej przemiany.

c) Faza podsumowująca

  1. Przypomnienie kompozycji charakterystyki.

  2. Podanie i wyjaśnienie pracy domowej.

5. Bibliografia

1. Sienkiewicz H. Quo vadis, PWW, Warszawa 1998.

2. Murdzek A.i in., Między nami.Książka dla nauczyciela, GWO, Gdańsk 2003.

3. Matusiak B., Lekcje języka polskiego w gimnazjum, Stentor, Warszawa 2001.

6. Załącznik

Załącznik 1

Grupa I – odpowiedzcie na pytania dotyczące Nerona: Jak sprawował władze? Jaki typ przywódcy reprezentuje? Co dalej ze światem Nerona? Jak umarł?

Grupoa II - odpowiedzcie na pytania dotyczące św. Piotra: Jak sprawował władze? Jaki typ przywódcy reprezentuje? Co dalej ze światem św. Piotra? Jak umarł?

Grupa III- zgromadźcie słownictwo do charakterystyki Winicjusza.

Grupa IV- zgromadźcie słownictwo do charakterystyki Petroniusza

Grupa V- zgromadźcie słownictwo do charakterystyki Chilona

Grupa VI- zgromadźcie słownictwo do charakterystyki Tygellina

Załącznik 2

zagadnienie

Neron

św. Piotr

Typ władcy

Co dalej ze światem?

Śmierć

Załącznik 3

Winicjusz- młody, przystojny, patrycjusz, zapalczywy, dumny, popełnia wiele błędów, uczy się miłości, przebaczenia, zmienia się

Petroniusz- mistrz elegancji, esteta, przystojny, patrycjusz, dowcipny, sprytny, brzydzi się ubóstwem, brzydotą

Tygellin- pretorianin, pochlebca, tchórz, okrutnik, intrygant, pozbawiony skrupułów, podstępny

Chilon- wędrowny filozof, oszust, kłamca, obłudnik, zmienia się, szczerze wierzy w Chrystusa, odważny, nieugięty,

b) Zadanie domowe

Dokonaj pełnej charakterystyki wybranego bohatera.

7. Czas trwania lekcji

2 godziny lekcyjne

8. Uwagi do scenariusza

R1KnDsYiZDQcC

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.34 KB w języku polskim
Rk3ygWW2sfPBl

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim