Rq1ylYbeBqKzd1
Ilustracja przedstawia baner e‑materiału, na którym wyświetla się tytuł „Portrety ojczyzny”.

Portrety ojczyzny

Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o.

Wstęp

Ojczyzna – kraj narodzin, ziemia ojców, macierz, to między innymi miłość, gotowość do poświęceń, silne przywiązanie do tradycji, poczucie więzi społecznej. Sztuką jest umierać dla Ojczyzny, ale największą sztuką jest dobrze żyć dla niej – to słowa kardynała Stefana Wyszyńskiego, które w prosty sposób opisują patriotyzm. Motywy ojczyzny i patriotyzmupatriotyzmpatriotyzmu pojawiają się w literaturze i sztuce wielu epok. Na ich charakter i wymowę wpływała sytuacja polityczna, ale również postawa autora, jego sposób widzenia rodzinnego kraju. W czasach złotej wolności szlacheckiej w Kazaniach Sejmowych Piotra Skargi Polska nazwana została chorą matką i wyobrażana pod postacią tonącego okrętu. W romantyzmie najbardziej utrwalił się mit Polski – Chrystusa Narodów, choć nie zabrakło krytycznego spojrzenia na ojczyznę ukazanego przez Słowackiego w Grobie Agamemnona. Malarz – sybirak – Aleksander Sochaczewski przedstawił ją jako piękną kobietę w kajdanach. Portrety Polski były więc bardzo zróżnicowane: raz ją idealizowanoidealizacjaidealizowano, innym razem biczowano, gloryfikowano lub bezpardonowo osądzano.

RdJZLLjVFZFaQ1
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o.
Nauczysz się
  • charakteryzować i porównywać różne portrety ojczyzny;

  • określać środki stylistyczne służące idealizacjiidealizacjaidealizacji.

1

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia. Uczeń:

  1. rozwija umiejętność słuchania i czytania utworów literackich;

  2. rozwija umiejętność wyrażania własnych opinii na temat wysłuchanych utworów;

  3. wyszukuje w tekście konkretne informacje;

  4. porównuje różne portrety ojczyzny w tekstach literackich.

m06c48a0ef77d640d_1502093859156_0

PORTRETY OJCZYZNY – audiobook

Rozdziały:

  1. Czym jest ojczyzna?

  2. Rzeczypospolita jako organizm

  3. Kraj lat dziecinnych

1
Notatka dla prowadzącego

Przed rozpoczęciem pracy z audiobookiem, możesz skorzystać z przygotowanego scenariusza lekcji, który pokazuje, jak włączyć materiały multimedialne w tok lekcji.

RKDzTS2C0iQnb1
W prostokątnym polu znajduje się strzałka skierowana w dół (symbol pobierania pliku) i napis „Pobierz załącznik”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o.Plik w formacie ZIP, wielkość 433 KB.
R18ZbOA1KrJ6B1
Wskazówka

Wysłuchaj nagranych tekstów i na ich podstawie ustal, jakie portrety ojczyzny przedstawiają ich autorzy.

RECETBYXbvI8h
Na ekranie pokazany jest panel sterowania z aktywnymi klawiszami do odtwarzania zawartości audiobooka. W części górnej części znajdują się trzy klawisze. Pierwszy od lewej „Widok” umożliwia przełączenie między odtwarzaczem dźwiękowym audiobooka oznaczonym jako „Odtwarzacz” na liście wyboru a podglądem treści audiobooka oznaczonym jako „Tekst”. Odtwarzacz dźwiękowy oznaczony jako „Odtwarzacz” przedstawia żółty pasek, na którym podczas odtwarzania pojawia się tekst. Widok „Tekst” prezentuje pełny tekst pojawiający się w nagraniu. Widok „Dynamiczny” stanowi połączenie widoku „Odtwarzacz” i „Tekst". Klawisz środkowy „Książka” umożliwia nawigację po treści audiobooka. Klawisz trzeci od lewej „Więcej” – zawiera informacje o programie. Poniżej oddzielony linią znajduje się panel sterowania odtwarzacza nagrania. Poniżej panelu sterowania znajduje się żółty pasek, na którym w trakcie odtwarzania pokazywany jest tekst nagrania.
j.polski_scen38_audiobook
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Wersja tekstowa z wyróżnieniem pojęć

Portrety ojczyzny

Rozdział 1 
Czym jest ojczyzna?

Nagranie zawiera wykład na temat ojczyzny odnoszący się do refleksji zawartej w eseju „Myśląc ojczyzna” Jana Pawła II.

Jan Paweł II w „Pamięci i tożsamości” jeden z esejów poświęca ojczyźnie. Analiza etymologii słowa „ojczyzna” prowadzi autora tekstu do pojęcia „ojciec, ojcowizna, czyli zasobu dóbr, które otrzymaliśmy w dziedzictwie po ojcach”. Papież zwraca również uwagę na często pojawiającą się w kulturze metaforę ojczyzny‑matki, która sugeruje charakterystyczny dla bliskiej relacji przekaz dziedzictwa duchowego, który dokonuje się za pośrednictwem matek. Ojczyzna w znaczeniu, które przywołuje Jan Paweł II to dziedzictwodziedzictwodziedzictwo, a równocześnie „wynikający z dziedzictwa stan posiadania – w tym również ziemi, terytorium, ale jeszcze bardziej wartości i treści duchowych, jakie składają się na kulturę danego narodu”. Nawet w czasach zaborów, gdy Polska zniknęła z map świata, a naród został podzielony, dziedzictwo duchowe, czyli kultura przejęta od przodków, przetrwała w nich i dynamicznie się rozwijała. Jan Paweł II podkreśla, że w obrębie pojęcia ojczyzna istnieje sprzężenie „pomiędzy tym, co materialne, a tym, co duchowe pomiędzy kulturą a ziemią. Ziemia odebrana narodowi przemocą staje się niejako głośnym wołaniem w kierunku „ducha” narodu. Duch narodu się budzi, żyje nowym życiem i z kolei walczy, aby były przywrócone ziemi jej prawa”.

Jan Paweł II zwraca uwagę, że wysiłek pierwszych Piastów zmierzający do ugruntowania polskości w formie państwowej był inspirowany duchowo przez chrzest Mieszka I i jego ludu otrzymany od naszych sąsiadów Czechów. Fakt ten wpłynął w sposób znaczący na charakter polskiej kultury i do dziś ją kształtuje.

Papież podkreśla, że ojczyzna jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli i jako taka, jest też wielkim obowiązkiem. Fakt ten wielokrotnie został potwierdzony w dziejach – Polacy często dawali wyraz swojej odwagi i heroizmu, walcząc o wolność Polski i broniąc jej jako dobra najwyższego. Nie zawsze jednak postawa obywatelska zwyciężała nad prywatą i tradycyjnym polskim indywidualizmem, mamy również w historii niechlubne karty, będące dowodem egoizmu i partykularyzmu stanowego. Zdaniem Karola Wojtyły ojczyzna to ważna rzeczywistość, która poczynając od tradycji plemiennych, umożliwia rozwój struktur społecznych.

Rozważając pojęcie ojczyzny, Jan Paweł II formułuje bardzo ciekawe pytanie: Czy rozwój życia społecznego osiągnął już kres, czy XX stulecie nie świadczy o rozpowszechnionym dążeniu do struktur ponadnarodowych albo też w kierunku kosmopolityzmukosmopolityzmkosmopolityzmu i czy to dążenie nie świadczy o tym, że małe narody powinny dać się ogarnąć większym tworom politycznym, ażeby przetrwać? Mimo iż pytanie to we współczesnym zglobalizowanym świecie wydaje się uprawnione, Jan Paweł II odpowiada na nie jednoznacznie: […] tak jak rodzina, również naród i ojczyzna pozostają rzeczywistościami nie do zastąpienia. Papież zwraca jednak uwagę na pewne ryzyko, które może pojawić się w rozumieniu pojęcia ojczyzny: to ryzyko tego, ażeby ta niezbywalna funkcja narodu nie wyrodziła się w nacjonalizmnacjonalizmnacjonalizm. Jan Paweł II z niepokojem stwierdza, że XX stulecie dostarczyło nam pod tym względem doświadczeń skrajnie wymownych, również w świetle ich dramatycznych konsekwencji. Daje jednak prostą receptę na to, aby uniknąć tych niebezpieczeństw. Niezawodnym sposobem jest patriotyzm, który przyznaje wszystkim innym narodom takie samo prawo jak własnemu, a zatem jest drogą do uporządkowanej miłości społecznej i to różni go od nacjonalizmu, który uznaje tylko dobro własnego narodu i tylko do niego dąży, nie licząc się z prawami innych.

Rozdział 2 
Rzeczypospolita jako organizm

Nagranie jest opracowaniem Księgi I O obyczajach z dzieła Andrzeja Frycza Modrzewskiego O poprawie RzeczypospolitejrzeczypospolitaRzeczypospolitej. Fragment pochodzi z Antologii tekstów dla uczniów I klasy szkoły średniej autorstwa Małgorzaty Brudzyńskiej, Danuty Król, Andrzeja Subko i Daniela Zycha.

Rzeczpospolita to zgromadzenie i pospólnośćpospólnośćpospólnośćludzka, związana prawem, łącząca wielu sąsiadów, a ku życiu dobremu i szczęśliwemu ustanowiona.

Nie nosi bowiem nazwy rzeczypospolitej jedna rodzina albo jeden dom. To jest rzecz prywatna i swoją ma nazwę mienia prywatnego i rodzinnego; na tym ona polega, że rodzice i wszyscy domownicy razem żyją i wspólnie nad tym pracują, co do życia konieczne. Ten, kto tam pierwszy i władzę ma nad rodziną, zwie się ojcem rodziny. Z rodzin i licznych domów wsie powstają, ze wsi zaś i gmin rośnie ta społeczność obywateli, którą nazywamy rzecząpospolitą. [...]

Jest bowiem rzeczpospolita niby ciało stworzenia żyjącego, którego żaden członek nie służy tylko sobie samemu, ale i oko, i ręce, i nogi, inne członki pospólnie o siebie mają staranie i tak pełnią swoje obowiązki, aby całe ciało miewało się dobrze; gdy ono mianowicie ma się dobrze, dobrze się mają i one, gdy ono zaś źle, muszą być upośledzone także członki. I jak członek jakiś, gdyby go od ciała oderwano, już na imię swe nie zasługuje, bo ani żyć, ani obowiązków swych pełnić niezdolny, jeśli z ciałem nie złączony, tak samo nikt z obywateli poza rzecząpospolitą dorzecznie żyć nie może, ani pełnić swych obowiązków. Ani bowiem król królować, ani żaden urzędnik powinnego mu urzędu sprawować, ani nikt prywatny miłego i spokojnego żywota długo wieść nie może poza rzecząpospolitą. [...]

Wszystkie sprawy rzeczypospolitej zawierają się, jak sądzę, w trzech rzeczach i jeśli one składnie będą ustanowione, będzie dobrze ustanowione i państwo. Z tych zaś trzech rzeczy pierwsza tyczy się rządzenia obywatelskim stowarzyszeniem się ludzi, bronienia go i zachowania w porządku; druga – czystej i nieskalanej czci Boga nieśmiertelnego; trzecia – słusznego wychowania i wykształcenia młodzieży.

[...] Na tych trzech rzeczach zdaje się polegać dobro i godność rzeczypospolitej; na uczciwości obyczajów, na surowości sądów i na sztuce wojennej. Te trzy tak się do siebie mają, że dzięki sztuce wojennej broni się rzeczypospolitą przed nieprzyjacielem postronnym, a dzięki obyczajom i sądom w domu u siebie się rządzi i utrzymuje; ale na inny sposób dzięki obyczajom, a na inny dzięki sądom. Obyczaje są bowiem tym, wedle czego każdy człowiek żyje w ludzkiej gromadzie z dobrej woli i wedle czego sam się sprawuje i kieruje sprawami swoimi oraz cudzymi, za zgodą albo wszystkich, albo wielu, albo przynajmniej dobrych i uczciwych, bo mówię o dobrych i uczciwych obyczajach. Sądów zaś na tych, co z drogi obyczajów zeszli, w tym celu się używa, by wreszcie czynić musieli to, czego czynić nie chcieli z własnej woli i wedle dobrych obyczajów. Gdy więc te trzy rzeczy są w należytym porządku, to i w samej rzeczypospolitej dobrze się dzieje, i przeciwnie, ile w każdej z nich braków, tyle z konieczności braków w całości i godności rzeczypospolitej. [...]

Rozdział 3 
Kraj lat dziecinnych

Nagranie zawiera fragment EpiloguPana Tadeusza Adama Mickiewicza.

Dziś dla nas, w świecie nieproszonych gości,

W całej przeszłości i w całej przyszłości,

Jedna już tylko dziś kraina taka,

W której jest trochę szczęścia dla Polaka:

Kraj lat dziecinnych! On zawsze zostanie

Święty i czysty, jak pierwsze kochanie,

Niezaburzony błędów przypomnieniem,

Niepodkopany nadziei złudzeniem,

Ani zmieniony wypadków strumieniem.

Te kraj rad bym myślami powitał,

Gdziem rzadko płakał, a nigdy nie zgrzytał,

Kraje dzieciństwa, gdzie człowiek po świecie

Biegł jak po łące, a znał tylko kwiecie

Małe i piękne, jadowite rzucił,

Ku pożytecznym oka nie odwrócił.

Ten kraj szczęśliwy, ubogi i ciasny!

Jak świat jest boży, tak on był nasz własny!

Jakże tam wszystko do nas należało,

Jak pomnim wszystko, co nas otaczało:

Od lipy, która koroną wspaniałą

Całej wsi dzieciom użyczała cienia,

Aż do każdego strumienia, kamienia,

Jak każdy kątek ziemi był znajomy

Aż po granicę – po sąsiadów domy! […]

I tylko krajów tych obywatele

Jedni zostali wierni przyjaciele,

Jedni dotychczas sprzymierzeńcy pewni!

Bo któż tam mieszkał? Matka, bracia, krewni,

Sąsiedzi dobrzy...! Kogo z nich ubyło,

Jakże tam o nim czule się mówiło!

Ile pamiątek, jaka żałość długa,

Tam, gdzie do pana przywiązańszy sługa,

Niż w innych krajach małżonka do męża,

Gdzie żołnierz dłużej żałuje oręża,

Niż tu syn ojca; po psie płaczą szczerze

I dłużej, niż tu lud po bohaterze.

I przyjaciele wtenczas pomogli rozmowie

I do pieśni rzucali mnie słowo po słowie:

Jak bajeczne żurawie nad dzikim ostrowie,

Nad zaklętym pałacem przelatując wiosną,

I słysząc zaklętego chłopca skargę głośną,

Każdy ptak chłopcu jedno pióro rzucił,

On zrobił skrzydła i do swoich wrócił…

Polecenie 1

Sformułuj tezy wykładu odnoszącego się do tekstu Myśląc ojczyzna Jana Pawła II.

Polecenie 2

Co jest zdaniem Andrzeja Frycza Modrzewskiego gwarantem dobrego funkcjonowania rzeczypospolitej?

Polecenie 3

Jaki portret ojczyzny przedstawia Adam Mickiewicz? Co wpłynęło na ukształtowanie się takiej wizji kraju?

m06c48a0ef77d640d_1536756754367_0
m06c48a0ef77d640d_1502093867461_0

Podsumowanie

PRACA DOMOWA

Praca domowa
Polecenie 4.1

Porównaj różne portrety ojczyzny przedstawione w nagraniach audiobooka. Uwzględnij również wiersz Cypriana Kamila Norwida pt. Moja ojczyzna. Zwróć uwagę na przyczyny kreowania przez pisarzy właśnie takich portretów ojczyzny. Który z przedstawionych portretów jest Ci najbliższy? Swój wybór uzasadnij.

m06c48a0ef77d640d_1503905579466_0

Ćwiczenia

Wskazówka

W przypadku braku możliwości rozwiązania zadania z klawiatury lub trudności z odczytem przez czytnik ekranu skorzystaj z innej wersji zadania.

classicmobile
Ćwiczenie 1
RvXZk0xnZkx1M1
Na ekranie wyświetla się w ramce Ćwiczenie 1. zatytułowane: „Pojęcie ojczyzny”. Poniżej znajduje się polecenie o treści: „Oceń, które ze stwierdzeń są zgodne z treścią fragmentu tekstu »Myśląc ojczyzna« Jana Pawła II”. Pod poleceniem, jedno pod drugim, znajdują się cztery zdania. Obok nich są dwie kolumny – „Prawda” i „Fałsz”. Przy każdym zdaniu należy zaznaczyć kółko w odpowiedniej kolumnie. W prawym dolnym rogu znajdują się klawisze „Zapisz odpowiedź” i „Sprawdź” umożliwiający sprawdzenie poprawności rozwiązania odpowiedzi.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static
Inna wersja zadania
RJq0uZQ4Xn7pW1
Ćwiczenie 2
Na ekranie wyświetla się inna wersja zadania pierwszego. Ćwiczenie ma tytuł: „Pojęcie ojczyzny”. Polecenie brzmi: „Oceń, które ze stwierdzeń są zgodne z treścią fragmentu tekstu »Myśląc ojczyzna« Jana Pawła II”. Poniżej podane są cztery zdania. Pod każdym zdaniem znajduje się rozwijana lista. Należy określić prawdziwość zdań, zaznaczając na liście „prawda” lub „fałsz”. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczone są klawisze „Zapisz odpowiedź” i „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności wykonania ćwiczenia.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
classicmobile
Ćwiczenie 3
R1XNdmldQl5tW1
Na ekranie wyświetla się w ramce Ćwiczenie 2. zatytułowane: „Kraj lat dziecinnych”. Poniżej znajduje się polecenie o treści: „Jakich środków stylistycznych służących idealizacji ojczyzny używa poeta w przytoczonym fragmencie? Wpisz cytaty, przyporządkowując je do odpowiedniej kategorii. Jeżeli w cytacie następuje przejście do nowego wiersza, zastosuj jedną spację. Pomiń znaki interpunkcyjne na końcu cytatu”. Poniżej znajduje się wiersz, a pod nim dwa pola. Należy je uzupełnić odpowiednimi cytatami. W prawym dolnym rogu znajdują się klawisze „Zapisz odpowiedź” i „Sprawdź” umożliwiający sprawdzenie poprawności rozwiązania odpowiedzi.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static
Inna wersja zadania
Rkx7pXJiqBfdK1
Ćwiczenie 4
Na ekranie wyświetla się inna wersja zadania drugiego. Ćwiczenie ma tytuł: „Kraj lat dziecinnych”. Polecenie brzmi: „Jakich środków stylistycznych służących idealizacji ojczyzny używa poeta w przytoczonym fragmencie? Przyporządkuj cytaty do odpowiedniej kategorii”. Poniżej znajduje się fragment „Pana Tadeusza”. Pod tekstem wyszczególnionych jest pięć cytatów. Pod każdym cytatem zamieszczona jest rozwijana lista. Na liście należy zaznaczyć środek stylistyczny odpowiadający danemu cytatowi. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczone są klawisze „Zapisz odpowiedź” i „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności wykonania ćwiczenia.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
classicmobile
Ćwiczenie 5
R1ZkDxzV5PuKV1
Na ekranie wyświetla się w ramce Ćwiczenie 3. zatytułowane: „Ojczyzna jako wspólnota”. Poniżej znajduje się polecenie o treści: „Przyporządkuj do związanych z ojczyzną kategorii odpowiednie cytaty”. Poniżej znajdują się dwie kolumny z kafelkami, które należy tak przesunąć w górę lub w dół, aby do siebie pasowały. W prawym dolnym rogu znajdują się klawisze „Zapisz odpowiedź” i „Sprawdź” umożliwiający sprawdzenie poprawności rozwiązania odpowiedzi.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static
Inna wersja zadania
RHowdZtaeGR9U1
Ćwiczenie 6
Na ekranie wyświetla się inna wersja zadania trzeciego. Ćwiczenie ma tytuł: „Ojczyzna jako wspólnota”. Polecenie ćwiczenia brzmi: „Przyporządkuj do związanych z ojczyzną kategorii odpowiednie cytaty”. Poniżej podanych jest pięć cytatów. Pod każdym cytatem zamieszczona jest rozwijana lista. Na liście należy zaznaczyć pasującą do cytatu kategorię. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczone są klawisze „Zapisz odpowiedź” i „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności wykonania ćwiczenia.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
m06c48a0ef77d640d_1502358147126_0

Słowniczek

dziedzictwo
dziedzictwo

dobra kultury, nauki i sztuki pozostawione przez poprzednie pokolenia

idealizacja
idealizacja

(łac. idealis – idealny, gr. idéa – idea, wyobrażenie) wyobrażanie sobie lub przedstawianie czegoś jako dużo lepszego niż w rzeczywistości

kosmopolityzm
kosmopolityzm

(gr. kosmopolítēs – obywatel świata) postawa społeczno‑polityczna, ideologia oparte na założeniu, że ojczyzną człowieka jest cały świat; brak więzi z własnym krajem, deklarowanie więzi z kulturą świata; pogarda dla własnej kultury, fascynacja innymi kulturami

nacjonalizm
nacjonalizm

(łac. natio – naród) postawa i ideologia uznająca interes własnego narodu za wartość najwyższą. Pod koniec XIX w. nacjonalizm zakładał coraz częściej nieuchronność konfliktu pomiędzy narodami, służąc jako uzasadnienie wojny i ekspansji przez wykazywanie wyższości danego narodu jako lepszego pod względem cywilizacyjnym lub rasowym. Integralną częścią takiego nacjonalizmu był antydemokratyzm. W następstwie pojawienia się tzw. nacjonalizmu integralnego, termin nacjonalizm nabrał tego pejoratywnego znaczenia, jakie miewa obecnie

patriotyzm
patriotyzm

(łac. partia – ojczyzna, gr. patriotes – ziomek, rodak) postawa łącząca silne przywiązanie do własnej ojczyzny z poświęceniem dla własnego narodu, miłość do ojczyzny

pospólność
pospólność

społeczność

rzeczypospolita
rzeczypospolita

(łac. res publica – sprawa, rzecz publiczna) staropolskie określenie państwa o ustroju republikańskim

tradycja
tradycja

(łac. traditio – wręczenie, oddanie) ogół obyczajów, norm, wierzeń, poglądów, zachowań itp. właściwych jakiejś grupie społecznej, przekazywanych z pokolenia na pokolenie; też: ciągłość tych obyczajów, norm, poglądów lub zachowań

m06c48a0ef77d640d_1522759004116_0

Powrót do e‑podręcznika

E‑podręcznik „Kultura i życie”

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/141804/v/latest/t/student-canon

1.1.3. „Ojczyzna to wielki zbiorowy obowiązek” – różne oblicza patriotyzmu

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/141804/v/latest/t/student-canon/m/j0000007XQB2v23