Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Portrety pięknych kobiet w Quo vadis H. Sienkiewicza.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń

  • zna zasady redagowania charakterystyki

  • wie czym jest charakterystyka pośrednia i bezpośrednia

  • zna bohaterów powieści Quo vadis

b) Umiejętności

Uczeń

  • potrafi pracować z tekstem

  • potrafi dokonać charakterystyki postaci literackiej

  • współpracuje w grupie

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, dyskusja, indywidualna, grupowa

3. Środki dydaktyczne

Tekst powieści Quo vadis, ilustracje przedstawiające piękne kobiety w różnych epokach

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Rozmowa z uczniami o tym, czym jest piękno, jakie są jego przejawy, jak zmieniały się kanony urody kobiecej w różnych epokach i dlaczego.

2. Podanie tematu zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Podział klasy na grupy i przydzielenie poleceń. (załącznik 1)

2. Praca w grupach.

3. Prezentacja wyników pracy poszczególnych grup i notatka w formie tabeli.

c) Faza podsumowująca

1. Dyskusja, która z kobiet dziś wzbudziłaby zachwyt?

2. Podanie i wyjaśnienie pracy domowej.

5. Bibliografia

1. Sienkiewicz H. Quo vadis, PWW, Warszawa 1998.

2. Murdzek A.i in., Między nami.Książka dla nauczyciela, GWO, Gdańsk 2003.

3. Matusiak B., Lekcje języka polskiego w gimnazjum, Stentor, Warszawa 2001.

6. Załączniki

Załącznik 1

Grupa I- znajdźcie fragmenty zawierające charakterystykę bezpośrednią i pośrednią Ligii. Zgromadźcie słownictwo do charakterystyki.

Grupa II- znajdźcie fragmenty zawierające charakterystykę bezpośrednią i pośrednią Akte. Zgromadźcie słownictwo do charakterystyki.

Grupa III- znajdźcie fragmenty zawierające charakterystykę bezpośrednią i pośrednią Poppei. Zgromadźcie słownictwo do charakterystyki.

Grupa IV- znajdźcie fragmenty zawierające charakterystykę bezpośrednią i pośrednią Eunice. Zgromadźcie słownictwo do charakterystyki.

Załącznik 2

wygląd zewnętrzny

charakter

Ligia

Akte

Poppea

Eunice

Zadanie domowe

Która z kobiet wzbudza twój zachwyt?- napisz jej pełną charakterystykę.

7. Czas trwania lekcji

45 min.

8. Uwagi do scenariusza

R1R9vsSrBdDci

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.40 KB w języku polskim
R13Zgs54QWv9U

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.00 KB w języku polskim