Portrety pięknych kobiet w "Quo vadis" H. Sienkiewicza
Portrety pięknych kobiet w Quo vadis H. Sienkiewicza.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń
zna zasady redagowania charakterystyki
wie czym jest charakterystyka pośrednia i bezpośrednia
zna bohaterów powieści Quo vadis
b) Umiejętności
Uczeń
potrafi pracować z tekstem
potrafi dokonać charakterystyki postaci literackiej
współpracuje w grupie
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, dyskusja, indywidualna, grupowa
3. Środki dydaktyczne
Tekst powieści Quo vadis, ilustracje przedstawiające piękne kobiety w różnych epokach
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Rozmowa z uczniami o tym, czym jest piękno, jakie są jego przejawy, jak zmieniały się kanony urody kobiecej w różnych epokach i dlaczego.
2. Podanie tematu zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Podział klasy na grupy i przydzielenie poleceń. (załącznik 1)
2. Praca w grupach.
3. Prezentacja wyników pracy poszczególnych grup i notatka w formie tabeli.
c) Faza podsumowująca
1. Dyskusja, która z kobiet dziś wzbudziłaby zachwyt?
2. Podanie i wyjaśnienie pracy domowej.
5. Bibliografia
1. Sienkiewicz H. Quo vadis, PWW, Warszawa 1998.
2. Murdzek A.i in., Między nami.Książka dla nauczyciela, GWO, Gdańsk 2003.
3. Matusiak B., Lekcje języka polskiego w gimnazjum, Stentor, Warszawa 2001.
6. Załączniki
Załącznik 1
Grupa I- znajdźcie fragmenty zawierające charakterystykę bezpośrednią i pośrednią Ligii. Zgromadźcie słownictwo do charakterystyki.
Grupa II- znajdźcie fragmenty zawierające charakterystykę bezpośrednią i pośrednią Akte. Zgromadźcie słownictwo do charakterystyki.
Grupa III- znajdźcie fragmenty zawierające charakterystykę bezpośrednią i pośrednią Poppei. Zgromadźcie słownictwo do charakterystyki.
Grupa IV- znajdźcie fragmenty zawierające charakterystykę bezpośrednią i pośrednią Eunice. Zgromadźcie słownictwo do charakterystyki.
Załącznik 2
wygląd zewnętrzny | charakter | |
Ligia | ||
Akte | ||
Poppea | ||
Eunice |
Zadanie domowe
Która z kobiet wzbudza twój zachwyt?- napisz jej pełną charakterystykę.
7. Czas trwania lekcji
45 min.
8. Uwagi do scenariusza