Porządkowanie kapeluszy
Scenariusz lekcji
Temat lekcji:
Porządkowanie kapeluszy
Cele lekcji:
Wiadomości:
Uczeń potrafi:
opisać działanie narzędzi przybornika;
opisać parametry żółwia;
wyjaśnić znaczenie pozycji wyjściowej żółwia;
wyjaśnić różnice między kopiowaniem postaci i kopiowaniem do schowka;
Umiejętności:
Uczeń potrafi:
korzystać z Edytora postaci programu Logomocja;
korzystać z okna dialogowego Zmień żółwia;
zmieniać postać żółwia;
malować postać żółwia wybranym kolorem;
klonować żółwie;
ustalać parametry żółwia;
ustalać pozycję początkową żółwia.
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.
Środki dydaktyczne
komputery z zainstalowanym programem Logomocja.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym programem Logomocja;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | – czynności organizacyjne (3 min) | – sprawdzenie obecności – zalogowanie się do systemu | |
– wprowadzenie do tematu lekcji (3 min) | – podanie tematu lekcji – przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zaciekawienie uczniów jej treścią – krótka rozmowa na temat reakcji żółwia na polecenia Podnieś, Opuść, Wróć oraz możliwości przemieszczania żółwia po ekranie | ||
Faza realizacyjna | – przygotowanie tła pokazu (10 min) | – uruchomienie pokazu „kapelusze” (plik: kapelusze.imp) – omówienie działania pokazu (kapelusze‑żółwie przeciągamy w dowolne miejsca ekranu; po wpisaniu w trybie bezpośrednim polecenia Wróć wszystkie wracają na ustalone, zawsze te same pozycje) – ustalenie kolejnych kroków prowadzących do wykonania zadania
– uruchomienie programu Logomocja – otworzenie przybornika – rysowanie tła strony, którym ma być regał z dziewięcioma półkami na kapelusze i dużą półką na dole (zwrócenie uwagi na konieczność bieżącego korygowania rysunku, ponieważ cofnąć można tylko jedną zmianę) – zapisanie tła strony (nie jest to czynność konieczna, ale dzięki niej wyrabiamy nawyk zapisywania, co chroni przed utratą efektów pracy) | Program Logomocja Plik: kapelusze.imp |
– tworzenie postaci pierwszego żółwia (5 min) | – ustalenie postaci i parametrów pierwszego żółwia
| ||
– tworzenie drugiego żółwia (3 min) | – tworzenie drugiego żółwia poprzez kopiowanie do schowka i wklejanie ze schowka – wyjaśnienie różnicy między kopiowaniem postaci i kopiowaniem do schowka, (korzystanie ze schowka nie wymaga uprzedniego wstawienia żółwia na stronę, powoduje skopiowanie nie tylko wizerunku żółwia, ale też jego właściwości) – zmiana koloru drugiego żółwia‑kapelusza (skorzystanie z Edytora postaci) | ||
– samodzielna praca uczniów – klonowanie żółwi (8 min) | – utworzenie kolejnych siedmiu żółwi poprzez klonowanie (kopiowanie do schowka i wklejanie ze schowka) – zmiana kolorów i deseni nowo utworzonych żółwi‑kapeluszy | ||
– ustalenie pozycji wyjściowej i uaktywnienie wszystkich żółwi (8 min) | – wyjaśnienie działania polecenia Wróć – ustalenie pozycji wyjściowej pierwszego żółwia (umieszczenie żółwia‑kapelusza na półce, kliknięcie przycisku Weź aktualne znajdującego się na karcie Pozycja w oknie Zmień żółwia) – samodzielne ustalenie pozycji początkowych pozostałych ośmiu żółwi (zwrócenie uwagi na fakt, że miejsca ustalone jako aktualne to miejsca, do których żółwie będą zawsze wracały na polecenie Wróć) – uaktywnienie wszystkich żółwi poleceniem Słuchaj wszystkie wpisanym w trybie bezpośrednim, czyli w wierszu poleceń (wyjaśnienie polecenia Słuchaj wszystkie) – sprawdzenie działania pokazu (przeciąganie żółwi w dowolne miejsca ekranu i sprawdzanie reakcji na polecenie Wróć) – zapisanie pokazu na dysku | ||
P Faza podsumowująca | – podsumowanie wiadomości poznanych na lekcji (5 min) | – utrwalenie treści lekcji (krótka rozmowa na temat korzyści wynikających z klonowania żółwi, przydatności polecenia Słuchaj wszystkie, które umożliwia jednoczesne sterowanie wieloma żółwiami) – zwrócenie uwagi na możliwość wykorzystania pokazu do ćwiczenie pamięci wzrokowej – zabawa w porządkowanie kapeluszy (odtwarzanie właściwego układu kapeluszy po ich przemieszaniu i sprawdzanie za pomocą polecenia Wróć poprawności wykonania zadania) |
Bibliografia
[1] A. Walat, Wprowadzenie do Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003.
[2] W. Jochemczyk, I. Krajewska‑Kranas, A. Samulska, W. Kranas, M. Wyczółkowski, Lekcje z komputerem, WSiP, Warszawa 2004.
[3] A. Borowiecka, Edytor postaci Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003.
Czas trwania lekcji:
45 minut