Poseł z Grenady
Macie bowiem wiedzieć, że są dwa sposoby walczenia… trzeba być lisem i lwem.
Niccolò MachiavelliNiccolò Machiavelli
Przeczytaj uważnie wiersz Adama Mickiewicza. Trudne wyrazy wyjaśnij, korzystając ze słownika i przypisów.
AlpuharaBALLADA
Już w gruzach leżą Maurów posady,
Naród ich dźwiga żelaza,
Bronią się jeszcze twierdze GrenadyGrenady,
Ale w Grenadzie zaraza.Broni się jeszcze z wież AlpuharyAlpuhary
Almanzor z garstką rycerzy,
Hiszpan pod miastem zatknął sztandary,
Jutro do szturmu uderzy.O wschodzie słońca ryknęły spiżespiże,
Rwą się okopy, mur wali,
Już z minaretówminaretów błysnęły krzyże,
Hiszpanie zamku dostali.Jeden Almanzor, widząc swe rotyroty
Zbite w upornej obronie,
Przerznął się między szable i groty,
Uciekł i zmylił pogonie.Hiszpan na świeżej zamku ruinie,
Pomiędzy gruzy i trupy,
Zastawia ucztę, kąpie się w winie,
Rozdziela brańcebrańce i łupy.Wtem straż oddźwierna wodzom donosi,
Że rycerz z obcej krainy
O posłuchanie co rychlej prosi,
Ważne przywożąc nowiny.Był to Almanzor, król muzułmanów,
Rzucił bezpieczne ukrycie,
Sam się oddaje w ręce Hiszpanów
I tylko błaga o życie.«Hiszpanie – woła – na waszym progu
Przychodzę czołem uderzyć,
Przychodzę służyć waszemu Bogu,
Waszym prorokom uwierzyć.„Niechaj rozgłosi sława przed światem,
Że Arab, że król zwalczony,
Swoich zwycięzców chce zostać bratem,
WasalemWasalem obcej korony».Hiszpanie męstwo cenić umieją;
Gdy Almanzora poznali,
Wódz go uścisnął, inni koleją
Jak towarzysza witali.Almanzor wszystkich wzajemnie witał,
Wodza najczulej uścisnął,
Objął za szyję, za ręce chwytał,
Na ustach jego zawisnął.A wtem osłabnął, padł na kolana,
Ale rękami drżącemi
Wiążąc swój zawój do nóg Hiszpana,
Ciągnął się za nim po ziemi.Spojrzał dokoła, wszystkich zadziwił,
Zbladłe, zsiniałe miał lice,
Śmiechem okropnym usta wykrzywił,
Krwią mu nabiegły źrenice.«Patrzcie, o giaurygiaury! jam siny, blady,
Zgadnijcie, czyim ja posłem?
Ja was oszukał, wracam z Grenady,
Ja wam zarazę przyniosłem.„Pocałowaniem wszczepiłem w duszę
Jad, co was będzie pożerać,
Pójdźcie i patrzcie na me katusze:
Wy tak musicie umierać! »Rzuca się, krzyczy, ściąga ramiona,
Chciałby uściśnieniem wiecznym
Wszystkich Hiszpanów przykuć do łona;
Śmieje się – śmiechem serdecznym.Śmiał się – już skonał – jeszcze powieki,
Jeszcze się usta nie zwarły,
I śmiech piekielny został na wieki
Do zimnych liców przymarły.Hiszpanie trwożni z miasta uciekli,
Dżuma za nimi w ślad biegła;
Z gór Alpuhary nim się wywlekli,
Reszta ich wojska poległa.
Omów poszczególne fragmenty ballady własnymi słowami – tak, by osoba siedząca z tobą w ławce nie miała problemów ze zrozumieniem treści utworu. Z każdego fragmentu wynotuj również środki stylistyczne.
W każdym zadaniu zaznacz poprawną odpowiedź. Do tekstu możesz zaglądać przez cały czas. Po rozwiązaniu testu kliknij przycisk Wstecz, żeby sprawdzić, które odpowiedzi były poprawne.
Opisz powyższy obraz, odwołując się do informacji zawartych w lekcji.
Ballada „Alpuhara” jest częścią słynnego utworu Adama Mickiewicza pt. „Konrad Wallendrod” (1828), powstałego w czasach, gdy Polska znajdowała się pod zaborami. Tytułowy bohater tego dzieła to człowiek, który ucieka się do podstępu i zdrady w celu realizacji szlachetnego celu – służby ojczyźnie.
Sprawdź w dowolnym źródle znaczenie poniższych frazeologizmów i określ, który z nich nalepiej oddaje sens wydarzeń opisanych w utworze „Alpuhara”:
Koń trojański;
Pyrrusowe zwycięstwo;
Walka z wiatrakami;
Pocałunek Judasza;
Syzyfowa praca;
Cel uświęca środki;
Sytuacja patowa.
Pracując w parach, oceńcie postępowanie Almanzora. Formułujcie na zmianę argumenty i kontrargumenty. Po wypełnieniu tabelki zapiszcie wnioski z przeprowadzonej oceny.