Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Posługiwanie się programem do tworzenia prezentacji OpenOffice

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • pojęcie plik (nazwany ciąg danych o skończonej długości, posiadający szereg atrybutów i stanowiący dla systemu operacyjnego całość),

  • pojęcie grafika komputerowa,

  • pojęcie prezentacja multimedialna (pokaz ilustrowany danymi multimedialnymi takimi jak: grafika, muzyka),

  • wygląd programu i narzędzi programu,

  • pojęcie formatowanie,

  • pojęcie obróbka dokumentu.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • otworzyć program do tworzenia prezentacji,

  • zaprezentować tekst z grafiką,

  • stworzyć animowane przejścia slajdów,

  • formatować tekst i grafikę,

  • zapisać dokument stworzony w programie.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, pokaz, ćwiczenia praktyczne z komputerem, praca z całą klasą, praca w parach przy komputerze.

3. Środki dydaktyczne

Komputer, oprogramowanie, karta pracy, plik z pokazem multimedialnym przygotowanym przez nauczyciela, pliki graficzne.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności, podanie tematu zajęć. Wprowadzenie do tematu zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o włączenie komputerów i otworzenie programu do tworzenia prezentacji multimedialnych OpenOffice.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel odtwarza plik z prezentacją przygotowaną przez siebie (www.szkolajakdom.katowice.pl/prezentacja.sxi) i omawia sposób pracy z programem:

a) wstawianie slajdów – aby wstawić nowy slajd, należy wybrać opcję Wstaw / Slajd,

b) wstawianie grafiki oraz tekstu – aby wstawić do slajdu grafikę lub tekst, należy się posłużyć opcją

Tekst z dolnego paska menu,

c) przejście slajdów – aby dokonać animowanego przejścia slajdu, należy się posłużyć opcją Pokaz

slajdów / Przejście slajdu.

2. Uczniowie przechodzą do pracy samodzielnej, wykonują ćwiczenia z karty pracy (załącznik 1).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie zapisują swoje prace na dysku C komputera pod nazwą „Moja prezentacja”.

Nauczyciel sprawdza wykonanie zadania, ocenia prace uczniów.

5. Bibliografia

  1. Brehmer A., Poznajemy Informatykę, Videograf, Katowice 2002.

  2. Grubiel H., Technologia Informacyjna, WSiP, Warszawa 2004.

  3. Heathocote O., Informatyka w szkole, ReadMe, Łódź 2005.

  4. Hermanowska G., Technologia Informacyjna, Operon, Gdynia 2005.

  5. Koba G., Technologia Informacyjna, Migra, Warszawa 2002.

  6. Mordaka M., Informatyka 2005, Czarny Kruk, Bydgoszcz 2005.

  7. Nęcka E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Impuls, Kraków 1998.

  8. Nowakowski Z., Informatyka bez tajemnic, Edu‑Mikom, Warszawa 1999.

  9. Szmidt J.K., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania, Impuls, Kraków 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Ćwiczenie

1. Otwórz program do tworzenia prezentacji OpenOffice.

2. Posługując się plikami graficznymi dostępnymi na dysku C komputera, w katalogu grafiki, przygotuj pokaz złożony z 5 slajdów. Każdy ze slajdów powinien zawierać tekst, grafikę, animację.

3. Swoją pracę zapisz na dysku C komputera w katalogu Moje dokumenty.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Przed lekcją nauczyciel musi przygotować kilkanaście plików graficznych i umieścić ja na dysku C komputera, tak aby uczniowie mieli dostęp do tych plików.

R1YAKTRtx1hQl

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 119.45 KB w języku polskim
RxL8zzzEoAhAL

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim