Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Magdalena Kowalczyk

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VIII

2. Przedmiot

wiedza o społeczeństwie

3. Temat zajęć

Postawa patriotyczna

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Wybrany temat jest zgodny z podstawą programową nauczania wiedzy o społeczeństwie w  klasie VIII i aktualnym planem zajęć.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Wykorzystanie TIK na lekcji niewątpliwie uatrakcyjnia zajęcia. Uczniowie są bardziej zaangażowani, wzrasta ich motywacja do aktywnej pracy. TIK są nieocenioną pomocą w realizacji ważnych treści w interesujący i przyswajalny dla ucznia sposób. Przekłada się to na zwiększenie efektywności nauczania.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń pozna różne formy patriotyzmu; dowie się jak może wyrażać swój patriotyzm.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń pozna pojęcia: patriotyzm/ patriotyzm lokalny

  2. Uczeń pozna postawy patriotyzmu dawniej i współcześnie

  3. Uczeń dowie się na czym polega patriotyzm gospodarczy

9. Metody i formy pracy

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca z podręcznikiem,

  • praca z zasobami internetowymi,

  • metody eksponujące- film, sondaż, piosenka,

  • rozmowa nauczająca.

10. Środki dydaktyczne

  • podręcznik do wiedzy o społeczeństwie „Dziś i jutro”, wyd. Nowa Era, str. 112‑115
    - materiał filmowy na kanale YouTube
    - ćwiczenia interaktywne (Wordwall, LearningApps, Jamboard) 
    - platforma zpe
    - aplikacja POLA zainstalowana w smartfonie

11. Wymagania w zakresie technologii

Zajęcia zostały zaplanowane do realizacji w czasie nauki stacjonarnej.

Potrzebne będą:
- podręczniki (dla każdego ucznia)
- tablica interaktywna (do realizacji metod eksponujących przez nauczyciela oraz pracy indywidualnej i w parach przez uczniów)
- komputer z dostępem do Internetu
- smartfon z aplikacją Pola (nauczyciela prowadzącego)

Wszyscy uczniowie zostaną zaangażowani do wykonywania zadań interaktywnych (indywidualnie oraz w parach) co umożliwi im pełny udział w zajęciach. *

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: DOŚWIADCZENIE

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie filmu na kanale YouTube i wysłuchanie osób, które się w nim pojawią. Zwraca uwagę uczniów, że bohaterami filmiku są osoby w różnym wieku, reprezentujące różne pokolenia.

         https://www.youtube.com/watch?v=E4FDhHnQ1Yw

        Po obejrzeniu filmu prosi dwóch chętnych uczniów, aby odczytali z podręcznika (strona 112) definicję patriotyzmupatriotyzmu lokalnego.

        2.     Następnie zwraca się do uczniów z prośbą, aby zapoznali się z tabelą zawartą w podręczniku na str. 112 Rozumienie patriotyzmu dawniej i współcześnie – wspólnie z uczniami ją analizuje i porównuje postawy naszych przodków i współczesnych Polaków.

  • Aktywność 2

    • Temat: REFLEKSJA

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      1. Po obejrzeniu filmiku oraz odczytaniu powyższych definicji uczniowie zastanawiają się nad odpowiedzią na pytanie:
        Czy patriotyzm oznacza dla każdego to samo, czy jednak każdy inaczej rozumie to pojęcie? Pytanie będzie podstawą do rozmowy, przedstawienia swojego zdania, dyskusji (Nauczyciel umiejętnie rozwija i podtrzymuje dyskusję uczniów).

        2. Następnie nauczyciel przedstawia uczniom wyniki sondażu CBOS z ZPE -uczniowie wspólnie analizują wyniki sondażu i porównują odpowiedzi ze swoimi odpowiedziami z wcześniejszej dyskusji oraz wypowiedziami bohaterów z filmiku. 
        https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/23952700

        3. Aby utrwalić wiedzę uczniów dotyczącą postaw patriotycznych dawniej (tzw. postawy tradycyjne) i dziś (postawy współczesne) uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne na Wordwall -sortowanie odpowiedzi według grup. Ćwiczenie będzie wykonywane w parach. Praca w parach pozwoli uczniom na wspólne poszukiwanie odpowiedzi, wzajemną pomoc i wsparcie w razie problemu.
        https://wordwall.net/pl/resource/26993472

  • Aktywność 3

    • Temat: TEORIA

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów, że obok wyżej wymienionych postaw patriotycznych, współczesny patriotyzm wyraża się także w działaniach na rzecz państwa, a dokładnie na rzecz szeroko rozumianej gospodarki.

        2.     Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z graficznym zapisem działań patriotycznych w gospodarce- podręcznik, str. 114 i dokonuje z uczniami wspólnej analizy.

  • Aktywność 4

    • Temat: PRAKTYKA

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel proponuje uczniom zabawę dydaktyczną z wykorzystaniem Smartfona i aplikacji Pola. Każdy uczeń wybiera losowo jeden z produktów przygotowanych przez nauczyciela ( batonik, kisiel, makaron, lakier do paznokci, żel pod prysznic, szampon, woda niegazowana, zeszyt, opakowanie flamastrów), a następnie skanuje za pomocą aplikacji jego kod kreskowy. Aplikacja podaje informacje na temat firmy, która dany produkt wyprodukowała, a dokładnie:
        - czy produkuje w Polsce
        - czy prowadzi badania i rozwój na terenie naszego kraju
        - czy jest zarejestrowana w Polsce
        - czy jest częścią zagranicznego koncernu
        W ten sposób uczniowie dowiedzą się w jakim stopniu (w ilu procentach) firmy wspierają polski rynek, a tym samym realizują patriotyzm gospodarczy. Będą także mieli wskazówkę na przyszłość, jak sprawdzać podczas zakupów ( np. z rodzicami) pochodzenie towarów, które na co dzień nabywają.

        2. Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne na LearningApps
        https://learningapps.org/watch?v=p610vae6n21   

        Uczniowie kolejno podchodzą do tablicy interaktywnej i zaznaczają (wybierają) te zdania, które są zgodne z ideą patriotyzmu gospodarczego:

        - tworzenie miejsc pracy w krajach sąsiednich
        - promowanie polskich produktów za granicą
        - edukowanie obywateli w dziedzinie ekonomii
        - unikanie płacenia podatków w kraju
        - oszczędzanie- tworzenie kapitału narodowego
        - kupowanie produktów pochodzących z innych krajów
        - dążenie do tego, aby grunty były własnością obywateli RP
        - innowacyjność- ulepszanie jakości produktów i usług

        3. Na zakończenie zajęć nauczyciel prosi uczniów o odsłuchanie utworu Marka Grechuty Ojczyzna.
        https://www.youtube.com/watch?v=ACqE-0ErffY

        Następnie uczniowie dostają wydrukowane polecenie (pracę domową), które wklejają do zeszytów. Zadanie mają wykonać na następną lekcję:

        Odszukaj w Internecie utwory o tematyce patriotycznej, które najbardziej do Ciebie przemawiają. Stwórz z nich swoją top listę utworów. Zwróć uwagę na słownik którym posługuje się artysta- teksty nie mogą zawierać wulgaryzmów ani zwrotów obraźliwych. Na kolejnej lekcji porównamy Wasze propozycje i wspólnie odsłuchamy zaproponowanych utworów. Powodzenia!

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie wypełniają ankietę (papierową) zawierającą pytania:

-  czy podobały Ci się dzisiejsze zajęcia?    TAK/NIE

- czy zastosowane metody pracy pozwoliły Ci lepiej zrozumieć temat lekcji? TAK/NIE

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

W trakcie realizacji tego tematu można (w miarę możliwości czasowych) wzbogacić lekcję o inne zasoby internetowe, ćwiczenia interaktywne, które zaktywizują uczniów, pomogą lepiej zrozumieć temat zajęć.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna