Postawa patriotyczna
Autor/autorka
Magdalena Kowalczyk
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
wiedza o społeczeństwie
3. Temat zajęć
Postawa patriotyczna
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Wybrany temat jest zgodny z podstawą programową nauczania wiedzy o społeczeństwie w klasie VIII i aktualnym planem zajęć.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystanie TIK na lekcji niewątpliwie uatrakcyjnia zajęcia. Uczniowie są bardziej zaangażowani, wzrasta ich motywacja do aktywnej pracy. TIK są nieocenioną pomocą w realizacji ważnych treści w interesujący i przyswajalny dla ucznia sposób. Przekłada się to na zwiększenie efektywności nauczania.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń pozna różne formy patriotyzmu; dowie się jak może wyrażać swój patriotyzm.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń pozna pojęcia: patriotyzm/ patriotyzm lokalny
Uczeń pozna postawy patriotyzmu dawniej i współcześnie
Uczeń dowie się na czym polega patriotyzm gospodarczy
9. Metody i formy pracy
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca z podręcznikiem,
praca z zasobami internetowymi,
metody eksponujące- film, sondaż, piosenka,
rozmowa nauczająca.
10. Środki dydaktyczne
podręcznik do wiedzy o społeczeństwie „Dziś i jutro”, wyd. Nowa Era, str. 112‑115
- materiał filmowy na kanale YouTube
- ćwiczenia interaktywne (Wordwall, LearningApps, Jamboard)
- platforma zpe
- aplikacja POLA zainstalowana w smartfonie
11. Wymagania w zakresie technologii
Zajęcia zostały zaplanowane do realizacji w czasie nauki stacjonarnej.
Potrzebne będą:
- podręczniki (dla każdego ucznia)
- tablica interaktywna (do realizacji metod eksponujących przez nauczyciela oraz pracy indywidualnej i w parach przez uczniów)
- komputer z dostępem do Internetu
- smartfon z aplikacją Pola (nauczyciela prowadzącego)
Wszyscy uczniowie zostaną zaangażowani do wykonywania zadań interaktywnych (indywidualnie oraz w parach) co umożliwi im pełny udział w zajęciach. *
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: DOŚWIADCZENIE
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie filmu na kanale YouTube i wysłuchanie osób, które się w nim pojawią. Zwraca uwagę uczniów, że bohaterami filmiku są osoby w różnym wieku, reprezentujące różne pokolenia.
https://www.youtube.com/watch?v=E4FDhHnQ1Yw
Po obejrzeniu filmu prosi dwóch chętnych uczniów, aby odczytali z podręcznika (strona 112) definicję patriotyzmu i patriotyzmu lokalnego.
2. Następnie zwraca się do uczniów z prośbą, aby zapoznali się z tabelą zawartą w podręczniku na str. 112 Rozumienie patriotyzmu dawniej i współcześnie – wspólnie z uczniami ją analizuje i porównuje postawy naszych przodków i współczesnych Polaków.
Aktywność 2
Temat: REFLEKSJA
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Po obejrzeniu filmiku oraz odczytaniu powyższych definicji uczniowie zastanawiają się nad odpowiedzią na pytanie:
Czy patriotyzm oznacza dla każdego to samo, czy jednak każdy inaczej rozumie to pojęcie? Pytanie będzie podstawą do rozmowy, przedstawienia swojego zdania, dyskusji (Nauczyciel umiejętnie rozwija i podtrzymuje dyskusję uczniów).
2. Następnie nauczyciel przedstawia uczniom wyniki sondażu CBOS z ZPE -uczniowie wspólnie analizują wyniki sondażu i porównują odpowiedzi ze swoimi odpowiedziami z wcześniejszej dyskusji oraz wypowiedziami bohaterów z filmiku.
https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/23952700
3. Aby utrwalić wiedzę uczniów dotyczącą postaw patriotycznych dawniej (tzw. postawy tradycyjne) i dziś (postawy współczesne) uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne na Wordwall -sortowanie odpowiedzi według grup. Ćwiczenie będzie wykonywane w parach. Praca w parach pozwoli uczniom na wspólne poszukiwanie odpowiedzi, wzajemną pomoc i wsparcie w razie problemu.
https://wordwall.net/pl/resource/26993472
Aktywność 3
Temat: TEORIA
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów, że obok wyżej wymienionych postaw patriotycznych, współczesny patriotyzm wyraża się także w działaniach na rzecz państwa, a dokładnie na rzecz szeroko rozumianej gospodarki.
2. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z graficznym zapisem działań patriotycznych w gospodarce- podręcznik, str. 114 i dokonuje z uczniami wspólnej analizy.
Aktywność 4
Temat: PRAKTYKA
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę dydaktyczną z wykorzystaniem Smartfona i aplikacji Pola. Każdy uczeń wybiera losowo jeden z produktów przygotowanych przez nauczyciela ( batonik, kisiel, makaron, lakier do paznokci, żel pod prysznic, szampon, woda niegazowana, zeszyt, opakowanie flamastrów), a następnie skanuje za pomocą aplikacji jego kod kreskowy. Aplikacja podaje informacje na temat firmy, która dany produkt wyprodukowała, a dokładnie:
- czy produkuje w Polsce
- czy prowadzi badania i rozwój na terenie naszego kraju
- czy jest zarejestrowana w Polsce
- czy jest częścią zagranicznego koncernu
W ten sposób uczniowie dowiedzą się w jakim stopniu (w ilu procentach) firmy wspierają polski rynek, a tym samym realizują patriotyzm gospodarczy. Będą także mieli wskazówkę na przyszłość, jak sprawdzać podczas zakupów ( np. z rodzicami) pochodzenie towarów, które na co dzień nabywają.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne na LearningApps
https://learningapps.org/watch?v=p610vae6n21
Uczniowie kolejno podchodzą do tablicy interaktywnej i zaznaczają (wybierają) te zdania, które są zgodne z ideą patriotyzmu gospodarczego:
- tworzenie miejsc pracy w krajach sąsiednich
- promowanie polskich produktów za granicą
- edukowanie obywateli w dziedzinie ekonomii
- unikanie płacenia podatków w kraju
- oszczędzanie- tworzenie kapitału narodowego
- kupowanie produktów pochodzących z innych krajów
- dążenie do tego, aby grunty były własnością obywateli RP
- innowacyjność- ulepszanie jakości produktów i usług
3. Na zakończenie zajęć nauczyciel prosi uczniów o odsłuchanie utworu Marka Grechuty Ojczyzna.
https://www.youtube.com/watch?v=ACqE-0ErffY
Następnie uczniowie dostają wydrukowane polecenie (pracę domową), które wklejają do zeszytów. Zadanie mają wykonać na następną lekcję:
Odszukaj w Internecie utwory o tematyce patriotycznej, które najbardziej do Ciebie przemawiają. Stwórz z nich swoją top listę utworów. Zwróć uwagę na słownik którym posługuje się artysta- teksty nie mogą zawierać wulgaryzmów ani zwrotów obraźliwych. Na kolejnej lekcji porównamy Wasze propozycje i wspólnie odsłuchamy zaproponowanych utworów. Powodzenia!
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypełniają ankietę (papierową) zawierającą pytania:
- czy podobały Ci się dzisiejsze zajęcia? TAK/NIE
- czy zastosowane metody pracy pozwoliły Ci lepiej zrozumieć temat lekcji? TAK/NIE
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
W trakcie realizacji tego tematu można (w miarę możliwości czasowych) wzbogacić lekcję o inne zasoby internetowe, ćwiczenia interaktywne, które zaktywizują uczniów, pomogą lepiej zrozumieć temat zajęć.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna