Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
JPOL_E3_E4_Preteksty
R11zoj3weW9VR
Obraz przedstawia krajobraz. Niebo jest pokryte szarymi chmurami. Na pierwszym planie znajduje się wierzba ze ściętymi konarami. Ma pękniętą korę z prawej strony. Jest pochylona ku kałużom z wodą, znajdującymi się po lewej stronie obrazu. Wierzba rośnie na zielonej trawie przy polnej drodze, na której znajdują się kolejne kałuże. Po krętej ścieżce idzie mężczyzna. Ma na głowie czarną czapkę. Jest ubrany w niebieską kurtkę i ciemne spodnie. Po prawej stronie drogi jest łąka, gdzie stoi wiatrak. W dali jest widoczny las. Po lewej stronie znajdują się domy ze spadzistymi dachami oraz stacja kolejowa. Stoi przy niej pociąg.

Poszukiwanie Boga?

Wierzba pospolita
Źródło: Vincent van Gogh, 1882, akwarela, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Preteksty

Człowiek przełomu XIX i XX wieku, pełen zwątpienia i niewiary w lepsze jutro, czuł się zagubiony w świecie. W poszukiwaniu sacrumsacrumsacrum, które stanowiłoby dla niego oparcie i wyznacznik stałych wartości, tylko utwierdzał się w przekonaniu, że 'żadna z dawnych wiar już nie wystarcza'. Udręczony człowiek, w swoich próbach znalezienia duchowego spokoju, wykraczał poza religię chrześcijańską. Zainteresowanie wierzeniami Wschodu czy rozmaitymi mitologiami nie było jednak w stanie trwale wypełnić duchowej pustki.

Już wiesz
  1. Wyszukaj w dostępnych źródłach wskazane poniżej dzieła sztuki:

  1. Wyszukaj w dostępnych źródłach opisy wskazanych poniżej dzieł sztuki:

Następnie odpowiedz na pytania:

  • W jaki sposób została ukazana na nich tematyka sakralna?

  • Na czym polega połączenie sacrumprofanumprofanumprofanum w tych dziełach?

  • Czy i dlaczego powinny istnieć granice, których nie powinien przekraczać artysta?

R1M5NTCWbakum
(Uzupełnij).
  1. Przeczytaj wiersz Charles’a Baudelaire’aCharles BaudelaireCharles’a Baudelaire’a SpleenSpleenSpleen. Wyobraź sobie świat zaprezentowany przez francuskiego poetę, a następnie zapisz swoje wnioski.

R13QCAhr752v8
(Uzupełnij).
sacrum
Salvador Dali
Andy Warhol
Ten Punching Bags
Last Supper
Jean Michel Basquiat
Christ $9,98
profanum
Charles Baudelaire
Spleen
j0000000EYB2v23_0000000Y
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Spleen

Charles Baudelaire18671821
R1CQCXdW4BlGB
Charles Baudelaire
Źródło: Wikimedia, domena publiczna.

Charles Baudelaire

– poeta, którego twórczość wywarła wielki wpływ na późniejszą poezję francuską, zwłaszcza symbolistów. Urodził się w Paryżu. W 1841 roku rozpoczął studia prawnicze, pragnął jednak poświęcić się karierze literackiej. Prowadził nieustabilizowane życie, spędzał czas na spotkaniach towarzyskich, miał liczne romanse. Problemy finansowe zmusiły poetę do zarobkowej współpracy z pismami literackimi. Wydanie pierwszego zbioru poezji Kwiaty zła wywołało skandal. Wytoczono mu proces sądowy za obrazę moralności, zakończony wyrokiem skazującym Baudelaire’aCharles BaudelaireBaudelaire’a na grzywnę i ocenzurowanie zbioru. Nie przestawał jednak tworzyć, pisał artykuły, recenzje literackie i artystyczne zebrane w tomach Sztuka romantyczna z 1869 roku. W 1866 r. ukazały się Nowe kwiaty zła. Pośmiertnie wydano zbiór Paryski spleen. Poematy prozą. Poeta był również krytykiem malarstwa, autorem szkiców krytycznych i znawcą Richarda WagneraWagnerRicharda Wagnera. Tłumaczył utwory Edgara Allana PoegoPoeEdgara Allana Poego.

Wagner
Poe
Artur
dekadentyzm
Definicja: dekadentyzm

(fr. décadence – chylenie się ku upadkowi, łac. decadentia – schyłek) – tendencja w literaturze i sztuce, która ukształtowała się pod koniec XIX wieku, charakteryzująca się pesymistycznym podejściem do rzeczywistości, przekonaniem o zmierzchu kultury i poszukiwaniem sposobów na zapełnienie odczuwanej pustki; duży wpływ na rozwój dekadentyzmu miała filozofia Artura SchopenhaueraArturArtura Schopenhauera

Charles Baudelaire Spleen (LXXVIII)

Kiedy niebo, jak ciężka z ołowiu pokrywa,
Miażdży umysł złej nudzie wydany na łup,
Gdy spoza chmur zasłony szare światło spływa,
Światło dnia smutniejszego niźli nocy grób;

Kiedy ziemia w wilgotne zmienia się więzienie,
Skąd ucieka nadzieja, ten płochliwy stwór,
Jak nietoperz, gdy głową tłukąc o sklepienie,
Rozbija się bezradnie o spleśniały mur;

Gdy deszcz robi ze świata olbrzymi kryminał
I kraty naśladuje gęstwa wodnych smug,
I w mym mózgu swe lepkie sieci porozpinał
Lud oślizgłych pająków – najwstrętniejszy wróg;

Dzwony nagle z wściekłością dziką się rozdzwonią,
Śląc do nieba rozpaczą szalejący głos
Jak duchy potępieńców, co od światła stronią
I nocami się skarżą na swój straszny los.

A w duszy mej pogrzeby bez orkiestr się wloką,
W martwej ciszy – nadziei tylko słychać jęk,
Na łbie zaś mym schylonym, w triumfie, wysoko,
Czarny sztandar zatyka groźny tyran – Lęk.

j0000000EYB2v23_00000_BIB_001 Źródło: Charles Baudelaire, Spleen (LXXVIII), [w:] tegoż, Kwiaty zła, tłum. Bolesław Wieniawa Długoszowski, Kraków 1990, s. 203.
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij tytuł wiersza. Wyszukaj polskie odpowiedniki wyrazu spleen. Ułóż z nimi zdania złożone podrzędnie z podrzędnym podmiotowym, okolicznikowym i dopełnieniowym.

RRrF0Q8saf33y
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Nazwij uczucia towarzyszące czytelnikowi podczas lektury wiersza Charles’a Baudelaire’a Spleen.

R11Qf2TKnhApC
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Opisz sytuację liryczną przedstawioną w wierszu Spleen.

R16UPByJ7aDgB
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Wymień fizyczne i emocjonalne doznania podmiotu lirycznego z wiersza Charles’a Baudelaire’a.

RmxueBYoPRYbS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Rozważ, czy możliwa jest zmiana postawy podmiotu lirycznego z wiersza Spleen wobec siebie i otaczającego świata. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1IBy4EgOkhhS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Porównaj wiersz Spleen z innymi utworami z epoki – Deszczem jesiennymPqhp57RnDeszczem jesiennym L. Staffa i Piosenką jesiennąPqhp57RnPiosenką jesienną Paula Verlaine'a. Wyjaśnij, na czym polega ich podobieństwo.

R1ScyIMqPe80i
(Uzupełnij).
j0000000EYB2v23_0000001T
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Próżnia

Stanisław Korab‑Brzozowski19011876

Stanisław Korab‑Brzozowski

– polski poeta i tłumacz, jeden z ważniejszych przedstawicieli polskiego dekadentyzmu.
Współpracował z czasopismem 'Chimera', tłumaczył utwory Charles’a Baudelaire’a, Paula Verlaine’aPaul VerlainePaula Verlaine’aMaurice'a MaeterlinckaMaurice MaeterlinckMaurice'a Maeterlincka. W 1901 roku popełnił samobójstwo. Jego wiersze zebrano pośmiertnie w tomie Nim serce ucichło.

Utwór Próżnia pochodzi z tomu poetyckiego zatytułowanego Nim serce ucichło. Wiersz wpisuje się w postawę dekadencką, pełną pesymizmu, znużenia i beznadziei, typową dla poety. Próżnia ponadto porusza temat młodopolskiego interpretowania sacrum.

PróżniaStanisław Korab‑Brzozowski
Stanisław Korab‑Brzozowski Próżnia

Drzewo samotne, obnażone,
Podnosi chude swe ramiona,
Rozpaczy hymny śle chropawe
Do stalowego nieba próżni.

Pod drzewem stoi krzyż zmurszały,
Na nim rozpięty Chrystus kona,
Wznosząc swe oczy beznadziejne
Do stalowego nieba próżni.

Pod krzyżem dusza ma cierpiąca
Z otchłani czarnej swej nicości
Wznosi pragnienia obłąkane
Do stalowego nieba próżni.

j0000000EYB2v23_00000_BIB_002 Źródło: Stanisław Korab-Brzozowski, Próżnia, [w:] tegoż, Nim serce ucichło, Warszawa 1910, s. 5.
Ćwiczenie 7
R1ZOqI83gJvAS
Zaproponowane poniżej ilustracje ułóż w odpowiedniej kolejności tak, aby dopasować każdą z nich do fragmentu utworu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Określ, kto jest bohaterem z każdej części wiersza.

R14qOBzxCLt1D
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Scharakteryzuj każdego z trzech bohaterów wiersza. Określ, co ich łączy.

RqfWjiDrvmApo
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Zinterpretuj poetyckie obrazy przedstawione w wierszu Próżnia.

RfhnhEpNbaxKh
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, jaką funkcję pełni kolejność obrazów poetyckich ukazanych w wierszu.

R1R4abzMdyGJw
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Zinterpretuj metaforę: 'stalowego nieba próżni'.

RZ3cnxjr3i2am
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Określ, jakie zagadnienie pominięte w Spleenie pojawia się w Próżni.

R9dtSicgL6afz
(Uzupełnij).
Paul Verlaine
Maurice Maeterlinck
j0000000EYB2v23_0000002W
JPOL_E3_E4_Konteksty

Symbol

SymbolKazimierz Przerwa‑Tetmajer
Kazimierz Przerwa‑Tetmajer Symbol

Noc na wód cichym bezbrzeżnym pustkowiu.
Przez nieruchome ciemnych wód tumany
na fale księżyc prześwieca miedziany
wśród gwiazd, o blasku przygasłym ołowiu.

Wiatr, świszcząc głucho, jak w gęstym sitowiu,
pełza po wody powierzchni rozchwianej,
i, zda się, wlecze senne oceany
ku nagich, skalnych wybrzeży wezgłowiu.

Na głębi głuchej, ciemnej i bezkresnej,
w mglistym księżyca blasku się kołysze
krzyż – na nim Chrystus rozpięty bolesny.

Gdzieś w nieskończoność, w nieprzebraną ciszę,
w niezmierną pustkę, płynie przez odmęty
krzyż – na nim Chrystus bolesny rozpięty...

j0000000EYB2v23_00000_BIB_003 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Symbol, [w:] tegoż, Poezje, Warszawa 1980, s. 398.
Ćwiczenie 13

Opisz krajobraz przedstawiony w wierszu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.

R1CsNpbAbzvaG
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14
RshMMJH3LqIRx1
Dopasuj epitety do rzeczowników. pustkowie Możliwe odpowiedzi: 1. miedziany, mglisty, 2. głucha, ciemna, bezkresna, 3. świszczący głucho, 4. nieruchome, 5. bolesny, rozpięty, 6. niezmierna, 7. nagie, skalne, 8. senne, 9. przygasły, ołowiany, 10. ciche, bezbrzeżne, 11. ciemne, 12. nieprzebrana wody Możliwe odpowiedzi: 1. miedziany, mglisty, 2. głucha, ciemna, bezkresna, 3. świszczący głucho, 4. nieruchome, 5. bolesny, rozpięty, 6. niezmierna, 7. nagie, skalne, 8. senne, 9. przygasły, ołowiany, 10. ciche, bezbrzeżne, 11. ciemne, 12. nieprzebrana tumany wód Możliwe odpowiedzi: 1. miedziany, mglisty, 2. głucha, ciemna, bezkresna, 3. świszczący głucho, 4. nieruchome, 5. bolesny, rozpięty, 6. niezmierna, 7. nagie, skalne, 8. senne, 9. przygasły, ołowiany, 10. ciche, bezbrzeżne, 11. ciemne, 12. nieprzebrana księżyc, blask księżyca Możliwe odpowiedzi: 1. miedziany, mglisty, 2. głucha, ciemna, bezkresna, 3. świszczący głucho, 4. nieruchome, 5. bolesny, rozpięty, 6. niezmierna, 7. nagie, skalne, 8. senne, 9. przygasły, ołowiany, 10. ciche, bezbrzeżne, 11. ciemne, 12. nieprzebrana blask gwiazd Możliwe odpowiedzi: 1. miedziany, mglisty, 2. głucha, ciemna, bezkresna, 3. świszczący głucho, 4. nieruchome, 5. bolesny, rozpięty, 6. niezmierna, 7. nagie, skalne, 8. senne, 9. przygasły, ołowiany, 10. ciche, bezbrzeżne, 11. ciemne, 12. nieprzebrana wiatr Możliwe odpowiedzi: 1. miedziany, mglisty, 2. głucha, ciemna, bezkresna, 3. świszczący głucho, 4. nieruchome, 5. bolesny, rozpięty, 6. niezmierna, 7. nagie, skalne, 8. senne, 9. przygasły, ołowiany, 10. ciche, bezbrzeżne, 11. ciemne, 12. nieprzebrana oceany Możliwe odpowiedzi: 1. miedziany, mglisty, 2. głucha, ciemna, bezkresna, 3. świszczący głucho, 4. nieruchome, 5. bolesny, rozpięty, 6. niezmierna, 7. nagie, skalne, 8. senne, 9. przygasły, ołowiany, 10. ciche, bezbrzeżne, 11. ciemne, 12. nieprzebrana wybrzeża Możliwe odpowiedzi: 1. miedziany, mglisty, 2. głucha, ciemna, bezkresna, 3. świszczący głucho, 4. nieruchome, 5. bolesny, rozpięty, 6. niezmierna, 7. nagie, skalne, 8. senne, 9. przygasły, ołowiany, 10. ciche, bezbrzeżne, 11. ciemne, 12. nieprzebrana głębia Możliwe odpowiedzi: 1. miedziany, mglisty, 2. głucha, ciemna, bezkresna, 3. świszczący głucho, 4. nieruchome, 5. bolesny, rozpięty, 6. niezmierna, 7. nagie, skalne, 8. senne, 9. przygasły, ołowiany, 10. ciche, bezbrzeżne, 11. ciemne, 12. nieprzebrana cisza Możliwe odpowiedzi: 1. miedziany, mglisty, 2. głucha, ciemna, bezkresna, 3. świszczący głucho, 4. nieruchome, 5. bolesny, rozpięty, 6. niezmierna, 7. nagie, skalne, 8. senne, 9. przygasły, ołowiany, 10. ciche, bezbrzeżne, 11. ciemne, 12. nieprzebrana pustka Możliwe odpowiedzi: 1. miedziany, mglisty, 2. głucha, ciemna, bezkresna, 3. świszczący głucho, 4. nieruchome, 5. bolesny, rozpięty, 6. niezmierna, 7. nagie, skalne, 8. senne, 9. przygasły, ołowiany, 10. ciche, bezbrzeżne, 11. ciemne, 12. nieprzebrana Chrystus Możliwe odpowiedzi: 1. miedziany, mglisty, 2. głucha, ciemna, bezkresna, 3. świszczący głucho, 4. nieruchome, 5. bolesny, rozpięty, 6. niezmierna, 7. nagie, skalne, 8. senne, 9. przygasły, ołowiany, 10. ciche, bezbrzeżne, 11. ciemne, 12. nieprzebrana
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15

Określ, jakie emocje w odbiorcy może wywoływać sytuacja liryczna przedstawiona w wierszu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.

R1IE7cChqpzvB
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16

Opisz nastrój obrazu Arnolda BöcklinaArnold BöcklinArnolda Böcklina Ruiny nad morzem. Wyjaśnij, jaki sposób nawiązuje do wiersza Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.

R1DpBwd8PgGyz
Ruiny nad morzem
Źródło: Arnold Böcklin, domena publiczna.
R8AwB3HcgN0q4
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16

Określ, jaki nastrój wywołują ruiny na pustkowiu i panujący wokół mrok.

R1JWMgCn51t6F
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17

Wskaż, w którym miejscu obrazu Böcklina można by umieścić postać Chrystusa opisaną przez Przerwę‑Tetmajera.

R1MOHFBPCBPV3
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17

Wyjaśnij, dlaczego krzyż z Chrystusem kołysze się na głębi.

R1Z85Nkxsxf2h
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 18

Ustal, co symbolizuje krzyż i określ, jaką funkcję pełni w wierszu Symbol.

Ustal, co symbolizuje krzyż i określ, jaką funkcję pełni w wierszu Symbol. Zapisz odpowiedź poniżej.

RjDTb6RbEVaon
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 19

Określ, jaka wizja świata, Boga i człowieka wyłania się z utworu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera. Porównaj swoje wnioski z tymi po przeanalizowaniu wiersza Stanisława Korab‑Brzozowskiego Próżnia.

RjofZhMuxACv9
(Uzupełnij).
Arnold Böcklin
j0000000EYB2v23_00000043
JPOL_E3_E4_Preteksty

Sztuka współczesna

Sztuka współczesna często nawiązuje do sfery sacrum. Twórcy niezmiennie zastanawiają się nad obecnością Boga i religii w świecie, a wiele ich dzieł ma niekonwencjonalny i kontrowersyjny charakter. Artyści wykorzystujący w swych pracach symbolikę religijną zachęcają do rozważań nad egzystencjalną sytuacją człowieka – jego szczęściem, zagubieniem czy osamotnieniem.

Obraz hiszpańskiego surrealisty Salvadora Dali Chrystus św. Jana od Krzyża, namalowany w 1951 roku, wywołuje ogromne wrażenie. Przyczyniają się do tego jego rozmiary (205x116 cm), jak i niespotykana wcześniej perspektywa przedstawienia Chrystusa rozpiętego na krzyżu. Artysta czerpał inspirację z 'kosmicznego snu', który przyśnił mu się w 1950 roku, jak i z szesnastowiecznego rysunku hiszpańskiego mnicha Jana od Krzyża.

Christ $9,98 jednego z głównych przedstawicieli pop‑artu –Andy’ego Warhola – powstał w latach 1985‑86, niedługo przed śmiercią artysty. Warhol, znany z szukania tematów do swej twórczości w nierzadko zaskakujących elementach codzienności (czego przykładem są chociażby obrazy przedstawiające puszki zupy Campbell’sCampbell'sCampbell’s), tym razem wykorzystał motyw figurki Chrystusa, którą przerysował, wraz z ceną, z jednej z gazet.

Stworzona przez Andy’ego Warhola i amerykańskiego artystę Jean‑Michela Basiquata instalacja Ten Punching Bags (Last Supper) [Dziesięć worków bokserskich (Ostatnia Wieczerza)] to dziesięć treningowych worków bokserskich z namalowanymi na nich farbami akrylowymi i olejnymi podobiznami Chrystusa. Dzieło to ma związek z datowanym na 1986 rok żywym zainteresowaniem Warhola obrazem Leonarda da Vinci Ostatnia Wieczerza, którego centralna postać została zwielokrotniona w Ten Punching Bags. W momencie powstania instalacji WarholBasiquat uprawiali boks.

RIBwPG8xnEYSC
Stań się Bóg
Źródło: Lestat (Jan Mehlich), Stanisław Wyspiański, witraż, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Przypomnij sobie dzieła poznane w tym e‑materiale. Ustal, które z nich i dlaczego twoim zdaniem korespondują z Próżnią Stanisława Korab‑Brzozowskiego i Symbolem Kazimierza Przerwy‑Tetmajera. Zapisz wnioski.

RjqcuPBD3zmlz
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 20

Przyjrzyj się witrażowi Stań się Bóg wykonanemu według projektu Stanisława Wyspiańskiego, a następnie opisz wizerunek Boga na nim przedstawiony.

R1Yw1dJ5Wexnr
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 20

Wyjaśnij, dlaczego Bóg unosi prawą dłoń do góry.

R1A0K0tTWAlXK
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 21

Zastanów się i odpowiedz, czy nawiązania do postaci ukrzyżowanego Chrystusa pojawiające się w dziełach WarholaBasquita są dopuszczalne, czy też mogą obrażać uczucia religijne.

RY48gBfnlsApM
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Zapisz swoje refleksje dotyczące relacji Bóg – człowiek po analizie dzieł WarholaBasquita.

R1HJYpwI78Mkj
(Uzupełnij).
Campbell's
j0000000EYB2v23_00000056
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 3

Wyszukaj przykłady dzieł sztuki współczesnej bądź innych tekstów kultury popularnej (teledyski, komiksy, filmy, kampanie modowe, itp.) wykorzystujących motywy religijne.

Wyszukaj przykłady tekstów kultury popularnej (np.: muzyka, film, serial, komiks, moda itp.) wykorzystujące motywy religijne.

R1F3epxsejL8n
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Porównaj stosunek człowieka do sacrum współcześnie i na przełomie XIX i XX wieku. Określ, jakie widzisz podobieństwa, a jakie - różnice.

Ry9tOjvVsWh0n
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Wyjaśnij, w jaki sposób człowiek współczesny wypełnia duchową pustkę.

REOQMNWzlqsH5
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Stwórz mapę myśli dotyczącą młodopolskiego rozumienia sacrum.

R1ZnoZcUC5OvZ
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: SacrumElementy należące do kategorii SacrumNazwa kategorii: Obraz BogaElementy należące do kategorii Obraz BogaNazwa kategorii: W jaki sposób wyobrażają sobie Stwórcę?Nazwa kategorii: Jakimi cechami odznacza się Najwyższy Pan?Koniec elementów należących do kategorii Obraz BogaNazwa kategorii: ReligijnośćElementy należące do kategorii ReligijnośćNazwa kategorii: W co ludzie wierzą?Nazwa kategorii: Jakimi kierują się wartościami?Koniec elementów należących do kategorii ReligijnośćKoniec elementów należących do kategorii Sacrum
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6

Wyjaśnij młodopolskie rozumienie sacrum.

RPIFJres60W8I
(Uzupełnij).
Rs5HYM1Gjy3MH1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami‑kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co Cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa‑klucze: Bóg, sacrum, Jezus Chrystus, religia, dekadentyzm, krzyż, Stanisław Korab‑Brzozowski, Kazimierz Przerwa‑Tetmajer.

RPwxE3sasBvPu
(Uzupełnij).