POTRAFIĘ WYRAZIĆ SIEBIE I BUDOWAĆ RELACJE Z INNYMI LUDŹMI Umiejętności interpersonalne w życiu osoby z niepełnosprawnością
Poradnik jest opracowany z myślą o młodych (i nie tylko młodych) ludziach, którzy utracili sprawność. Wykorzystano doświadczenie FAR w kompleksowej aktywizacji osób z niepełnosprawnością ruchową na wózkach inwalidzkich. W oparciu o wiedzę psychologiczną i doświadczenia własne instruktorów i podopiecznych FAR, wytypowano następujące obszary i kompetencje istotne z punktu widzenia budowania relacji po utracie sprawności, opisane w kolejnych podrozdziałach: kompetencje społeczne, porozumiewanie się z innymi ludźmi, podstawowe wzajemne kontakty międzyludzkie, kontakt fizyczny we wzajemnych kontaktach, bariery i zakłócenia w komunikacji, komunikacja zgodna z zasadami asertywnego zachowania, komunikacja niewerbalna, złożone wzajemne kontakty międzyludzkie, kontrolowanie zachowań we wzajemnych kontaktach, oficjalne kontakty, pomaganie innym ale także przydatne w życiu każdego człowieka. Można więc na bazie tego materiału udzielać indywidualnego wsparcia uczniom z niepełnosprawnością, ale także warto - zgodnie z podejściem włączającym i uniwersalnym - zaplanować zajęcia dla wszystkich uczniów, pomocne w rozwijaniu ich kompetencji społeczno‑emocjonalnych. Są to kategorie uniwersalne - dotyczą także kompetencji niezbędnych osobom bez niepełnosprawności, można więc - zgodnie z podejściem włączającym i uniwersalnym - zaplanować zajęcia dla wszystkich uczniów, pomocne w rozwijaniu ich kompetencji społeczno‑emocjonalnych w oparciu o treści poradnika, lub inne gotowe scenariusze zajęć wzbogacić o interpretacje i uzupełnienia związane z niepełnosprawnością.
Otwórz linkOtwórz link
Źródło: Robert Jagodziński, Fundacja Aktywnej Rehabilitacji (od 1988)