Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Powiedz tak, żebym zrozumiał — różne style wypowiedzi

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna: różne typy czasopism; różne style wypowiedzi; zasady redagowania tekstu publicystycznego.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi: odróżnić style wypowiedzi; zredagować tekst publicystyczny; zaplanować szatę graficzną; dostosować styl tekstu do odbiorcy.

2. Metoda i forma pracy

Elementy dyskusji, elementy wykładu, praca w grupie.

3. Środki dydaktyczne

Przybory papiernicze: nożyczki, flamastry, kleje, kolorowe papiery;

Egzemplarze czasopism: Gazeta Wyborcza, Z życia wzięte, Gala, Viva, Polonistyka, Przegląd Literacki, Literatura na Świecie, Newsweek, Przekrój, Pani, Zwierciadło, Na zdrowie.

4. Przebieg lekcji

  1. Przedstawienie celów lekcji, zapisanie tematu.

  2. Podział klasy na 6 grup.

  3. Każda krupa dostaje zestaw przyborów papierniczych.

  4. Grupy losują przygotowane wcześniej przez nauczyciela czasopisma o bardzo różnej tematyce i stylu — należy zadbać, aby opracowano zróżnicowane stylistycznie teksty.

  5. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie artykułu, który da się wkleić do czasopisma, a więc będzie on odpowiedni treściowo i graficznie do stylistyki pisma.

  6. Przy prezentacji pracy poszczególnych grup zwracamy uwagę na dostosowanie tematu artykułu, stylu wypowiedzi i szaty graficznej do rodzaju odbiorcy założonego przez wydawcę gazety.

  7. W podsumowaniu podkreślamy, że w każdej sytuacji komunikacyjnej ważny jest odpowiedni dobór słów i forma, aby nasz rozmówca zrozumiał.

5. Bibliografia

  1. Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.

  2. Kuziak M., Rzepczyński S., Jak pisać, Wydawnictwo Park, Bielsko‑Biała 2005.

6. Czas trwania lekcji

45 minut.

7. Uwagi do scenariusza

Brak.

RPOxUnJNYdS0z

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.78 KB w języku polskim
RLBS7esLlblyJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 13.50 KB w języku polskim