Powiedz tak, żebym zrozumiał - różne style wypowiedzi
Powiedz tak, żebym zrozumiał — różne style wypowiedzi
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna: różne typy czasopism; różne style wypowiedzi; zasady redagowania tekstu publicystycznego.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi: odróżnić style wypowiedzi; zredagować tekst publicystyczny; zaplanować szatę graficzną; dostosować styl tekstu do odbiorcy.
2. Metoda i forma pracy
Elementy dyskusji, elementy wykładu, praca w grupie.
3. Środki dydaktyczne
Przybory papiernicze: nożyczki, flamastry, kleje, kolorowe papiery;
Egzemplarze czasopism: Gazeta Wyborcza, Z życia wzięte, Gala, Viva, Polonistyka, Przegląd Literacki, Literatura na Świecie, Newsweek, Przekrój, Pani, Zwierciadło, Na zdrowie.
4. Przebieg lekcji
Przedstawienie celów lekcji, zapisanie tematu.
Podział klasy na 6 grup.
Każda krupa dostaje zestaw przyborów papierniczych.
Grupy losują przygotowane wcześniej przez nauczyciela czasopisma o bardzo różnej tematyce i stylu — należy zadbać, aby opracowano zróżnicowane stylistycznie teksty.
Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie artykułu, który da się wkleić do czasopisma, a więc będzie on odpowiedni treściowo i graficznie do stylistyki pisma.
Przy prezentacji pracy poszczególnych grup zwracamy uwagę na dostosowanie tematu artykułu, stylu wypowiedzi i szaty graficznej do rodzaju odbiorcy założonego przez wydawcę gazety.
W podsumowaniu podkreślamy, że w każdej sytuacji komunikacyjnej ważny jest odpowiedni dobór słów i forma, aby nasz rozmówca zrozumiał.
5. Bibliografia
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.
Kuziak M., Rzepczyński S., Jak pisać, Wydawnictwo Park, Bielsko‑Biała 2005.
6. Czas trwania lekcji
45 minut.
7. Uwagi do scenariusza
Brak.