Spójrz w niebo i zastanów się, czym jest powietrzepowietrzepowietrze. Czy wszędzie na Ziemi: na plaży, nad morzem i na szczycie górskim, który właśnie zdobyliśmy, ma ono taki sam skład? Jakie są właściwości powietrza?
RxKSMKlK8fVKG1
Już wiesz
w jaki sposób określić i odróżnić przemiany fizyczne od chemicznych;
jakie kryteria przyjmuje się do klasyfikacji typów reakcji chemicznych;
co to są symbole pierwiastków chemicznych i jak się nimi posługiwać;
w jaki sposób zapisywać równania reakcji chemicznych;
jak rozpoznać podstawowy sprzęt laboratoryjny i jak się nim posługiwać, w jaki sposób stosować w praktyce zasady bezpieczeństwa w szkolnej pracowni chemicznej.
Nauczysz się
przedstawiać dowody na istnienie powietrza;
planować i przeprowadzać doświadczenie potwierdzające, że powietrze jest mieszaniną;
opisywać skład i właściwości powietrza;
podawać przykłady zastosowania w życiu codziennym gazów wchodzących w skład powietrza;
planować i wykonywać doświadczenie pozwalające zbadać podstawowe właściwości powietrza;
bezpiecznie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym oraz odczynnikami chemicznymi.
iGBX2vvCuS_d5e201
1. Dowody na istnienie powietrza
Polecenie 1
Jakie zjawiska świadczą o istnieniu powietrza? Zaproponuj dowody eksperymentalne wskazujące na obecność powietrza.
RjTjoDxK7GNc51
Dowody na istnienie powietrza
Doświadczenie 1
Problem badawczy
Czy w szklance i strzykawce, które są pozornie puste, znajduje się powietrze?
Hipoteza
Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją.
W „pustej” szklance i w „pustej” strzykawce nie ma powietrza. W „pustej” szklance i w „pustej” strzykawce jest powietrze.
Co będzie potrzebne
I.
strzykawka,
II.
szklanka,
miska,
woda,
papier.
Instrukcja
I.
Weź strzykawkę i odciągnij tłoczek do końca.
Zatkaj palcem wylot strzykawki i naciśnij tłoczek.
Obserwuj zachodzące zmiany.
II.
Do miski wlej wodę, najlepiej wcześniej zabarwioną.
Kartkę pognieć i umieść w szklance.
Odwróć szklankę do góry dnem i włóż do miski z wodą.
Obserwuj zachodzące zmiany.
Podsumowanie
I. Tłoczka nie da się przesunąć. Wewnątrz strzykawki znajduje się bezbarwny, niewidoczny gaz, który podczas próby przesunięcia tłoczka wywiera ciśnienie na palec. Wyczuwalny nacisk na tłok ustaje, gdy przestajemy nim poruszać. II. Szklankę wypełnia powietrze, dlatego po wyjęciu jej z wody kartka pozostaje sucha.
iGBX2vvCuS_d5e321
2. Powietrze i historia badania jego składników
Podczas formowania się skorupy ziemskiej i późniejszych procesów zachodzących na Ziemi zmieniał się skład naszej atmosfery, czyli powłoki gazowej, ale od 200 milionów lat jest on już stały. Powietrze to głównie: azot, tlen oraz niewielka objętość gazów szlachetnych.
Do składników powietrza, których zawartość zmienia się w zależności od klimatu, pór roku czy dnia, należą: para wodna, dwutlenek węgla, ozon oraz zanieczyszczenia.
W warunkach niskich temperatur i znacznie podwyższonego ciśnienia gazy można skroplić. Składniki ciekłego powietrza mają różne temperatury wrzenia, dzięki czemu można je rozdzielić przez destylację. Po raz pierwszy azot oraz tlen zostały skroplone przez polskich uczonych: chemika Karola Olszewskiego i fizyka Zygmunta Wróblewskiego. Dziś wiadomo, że powietrze to mieszanina gazów, ale dawniej…
R1Objy5RIuDsv1
RkxLA0lBnnwu31
R6LdcPcrlM2Fo1
ReDPLWHSlKRlr1
Badanie składu powietrza
Doświadczenie 2
Problem badawczy
Czy powietrze jest mieszaniną gazów?
Hipoteza
Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją.
Powietrze jest mieszaniną gazów. Powietrze nie jest mieszaniną gazów.
Co będzie potrzebne
krystalizator,
świeczka,
cylinder miarowy,
woda,
barwnik.
Instrukcja
Do krystalizatora wlej wodę, najlepiej wcześniej zabarwioną.
Na powierzchni wody umieść zapaloną świeczkę typu podgrzewacz.
Przykryj świecę cylindrem miarowym.
Obserwuj zachodzące zmiany.
Podsumowanie
Świeczka pali się w cylindrze przez pewien czas, po chwili gaśnie. Poziom wody w cylindrze podnosi się. Gdy wypełni ona cylinder do około 1/5 objętości, świeczka gaśnie. Świeczka, paląc się w ograniczonej przestrzeni, zużywa tylko część gazu znajdującego się w cylindrze. Ciśnienie atmosferyczne na jego miejsce zasysa wodę. Składnikiem powietrza, który podtrzymuje palenie, jest tlen. Gaz ten zajmuje ok. 21% objętościowych powietrza.
RoRh4kxeNHXi01
RSxrhvEDvuk4k1
RYOfRT5JdnoA51
RzUqMNUCLaLK61
Polecenie 2
Określ położenie azotu i tlenu w układzie okresowym, a następnie odczytaj z niego najważniejsze informacje na temat tych pierwiastków.
Ciekawostka
W roku 1883 Zygmunt Wróblewski z Karolem Olszewskim rozpoczęli prace nad skropleniem składników powietrza. Najpierw udało im się uzyskać skroplony tlen (w postaci cieczy), następnie – azot i tlenek węgla(IV). Informację o tym podali podczas posiedzenia Akademii Umiejętności w Krakowie 4 kwietnia 1883 r. oraz podczas posiedzenia Francuskiej Akademii Nauk w dniach 9 i 16 kwietnia tego samego roku. Tablica upamiętniająca ich dokonanie znajduje się na gmachu Collegium Kołłątaja przy ul. św. Anny (na Starym Mieście) w Krakowie.
Karol Olszewski pozostawił w spadku wiele przyrządów i aparatury o znaczeniu historycznym, które zapoczątkowały powstanie działającego do dzisiaj Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego z siedzibą w Collegium Maius.
R1aDc01BJPlH71
Ciekawostka
Nazwisko Antoine'a Lavoisiera (czyt. antłana lawłaziera) zostało uwiecznione na wieży Eiffla pod pierwszym balkonem od strony północno‑zachodniej. Znalazło się ono wśród siedemdziesięciu dwóch nazwisk naukowców, inżynierów i przemysłowców. Pomysłodawcą listy był Gustaw Eiffel. Wszyscy wymienieni tam to Francuzi z urodzenia lub pochodzenia; z wyjątkiem pracujących we Francji: Włocha Josepha Lagrange'a (czyt. dżozefa lagrandża) i Szwajcara Jacques,a Sturma (czyt. żaka szturma). Na liście nie ma nazwiska żadnej kobiety.
R1L88bvqBcjrn1
iGBX2vvCuS_d5e465
3. Właściwości i zastosowanie powietrza
Powietrze to mieszanina jednorodna gazów. Bezbarwna, bezwonna, bez smaku, słabo rozpuszczalna w wodzie. Skroplone powietrze przyjmuje barwę bladoniebieską, a jego gęstość jest mniejsza od gęstości wody.
Gęstość powietrza zależy od ciśnienia, temperatury oraz składu. Pod ciśnieniem atmosferycznym, na poziomie morza, w temperaturze 0°C gęstość powietrza wynosi 1,3 kg/mIndeks górny 33.
Powietrze jest niezbędne do życia człowieka i innych organizmów na Ziemi. W przemyśle wykorzystuje się je w procesach spalania oraz jako surowiec do otrzymywania tlenu, azotu, argonu i gazów szlachetnych.
Badanie właściwości powietrza
Doświadczenie 3
Problem badawczy
Jaki kształt przyjmuje powietrze i czy można je sprężać?
Hipoteza
Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją.
Powietrze przyjmuje kształt naczynia, w którym się znajduje. Powietrza nie można sprężać.
Co będzie potrzebne
szklanka,
balon,
pompka,
skrawki papieru,
strzykawka.
Instrukcja
I.
Na dno szklanki włóż pusty balon i rozpocznij pompowanie go powietrzem.
Obserwuj zachodzące zmiany.
II.
Nadmuchaj balon powietrzem.
Na stole umieść skrawki papieru.
Wypuść na nie powietrze z balonika.
Obserwuj zachodzące zmiany.
III.
Odciągnij tłoczek strzykawki.
Zatkaj otwór strzykawki palcem i naciskaj na tłok.
Odciągnij tłok do góry.
Obserwuj zachodzące zmiany.R31U30pFayN8g1
Podsumowanie
I. Powietrze w baloniku wypełniło całe wnętrze naczynia. Powietrze i inne gazy przyjmują kształt naczynia, w którym się znajdują. II. Powietrze w balonie jest ściśnięte, czyli sprężone. Po wypuszczeniu powietrza z balonu rozpręża się i unosi ze sobą skrawki papieru. III. Powietrze jest ściśliwe – łatwo można zmniejszyć jego objętość. Można je też rozprężyć, czyli zwiększyć jego objętość.
Badanie przewodnictwa elektrycznego powietrza
Doświadczenie 4
Problem badawczy
Czy powietrze przewodzi prąd elektryczny?
Hipoteza
Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją.
Powietrze przewodzi prąd elektryczny. Powietrze nie przewodzi prądu elektrycznego.
Co będzie potrzebne
bateria,
żarówka,
przewody elektryczne.
Instrukcja
Końce zestawu z baterią i żarówką pozostaw niezłączone.
Obserwuj, co się dzieje z żarówką.RRI16qS8grIZT1
Podsumowanie
Żarówka się nie świeci, czyli w obwodzie elektrycznym nie płynie prąd. Powietrze nie przewodzi prądu elektrycznego.
Wybrane właściwości powietrza i jego składników
Powietrze / składnik powietrza
Barwa
Gęstość [kg/m³]
Temperatura topnienia [°C]
Temperatura wrzenia [°C]
powietrze
bezbarwne
1,30
-213
-190
azot
bezbarwny
1,25
-210
-196
tlen
bezbarwny
1,43
-219
-183
argon
bezbarwny
1,78
-189
-186
Ciekawostka
Kichając, wydychamy powietrze ze średnią prędkością 150 km/h. Wynik zapisany w Księdze rekordów Guinnessa to aż 500 km/h. Podczas pojedynczego kichnięcia wydychamy ok. 40 000 kropli, które przemieszczają się nawet na odległość trzech metrów. Dlatego pamiętaj o zakrywaniu ust podczas kichania.
RD1Qj0vnGlbgQ1
iGBX2vvCuS_d5e665
Podsumowanie
Powietrze jest jednorodną mieszaniną bezbarwnych i bezwonnych gazów.
Głównymi składnikami powietrza są: azot (78%), tlen (21%), argon i inne gazy szlachetne (0,94%), tlenek węgla(IV) oraz woda w postaci pary.
Powietrze skroplili po raz pierwszy polscy chemicy: Karol Olszewski i Zygmunt Wróblewski.
Praca domowa
Polecenie 3.1
Przedstaw w postaci wykresów – kołowego i słupkowego – skład procentowy powietrza.
Polecenie 3.2
Oblicz temperaturę powietrza panującą u podnóża góry na wysokości 600 m n.p.m., jeśli na jej wierzchołku, na wysokości 2600 m n.p.m., temperatura powietrza wynosi 10°C. Przyjmij, że spadek temperatury powietrza przy obniżaniu wysokości wynosi 0,6°C na każde 100 m różnicy wysokości.
Dowiedz się więcej
1* iGBX2vvCuS_d648t350 2* iGBX2vvCuS_d648t373
iGBX2vvCuS_d5e844
Słowniczek
powietrze
powietrze
jednorodna mieszanina różnych substancji, głównie gazów, bez barwy, smaku i zapachu, stanowiąca atmosferę ziemską
iGBX2vvCuS_d5e886
Zadania
Ćwiczenie 1
R1F4HQKvW37Gc1
Ćwiczenie 2
R1c4icF7TDUqp1
Ćwiczenie 3
R5qGsk7QE45UA1
Ćwiczenie 4
R11gJCOaJpn1G1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Oceń, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
Prawda
Fałsz
W zależności od wilgotności powietrze zawiera więcej lub mniej pary wodnej.
□
□
Profesorowie Uniwersytetu Jagiellońskiego, Zygmunt Wróblewski i Karol Olszewski, jako pierwsi skroplili tlen i azot.
□
□
Cechą charakterystyczną gazów będących składnikami powietrza jest bladoniebieska barwa.
□
□
Powietrze można skroplić, w wyniku czego przyjmuje ono bladoniebieską barwę.
□
□
Ćwiczenie 5
REq1B31r5eeZA1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Oceń, czy podane informacje na temat powietrza są prawdziwe, czy fałszywe.