Czy potrafisz odpowiedzieć na pytanie, czym jest powietrze? Czy wiesz, jakimi właściwościami fizykochemicznymi charakteryzują się jego składniki? Czy wiesz, którzy z uczonych odkryli tlen, azot oraz wodór? Czy potrafisz zaproponować i opisać przynajmniej jedną metodę otrzymania każdego z wymienionych gazów? Co zrobisz, jeśli otrzymasz do identyfikacji trzy niepodpisane próbki bezbarwnych gazów, z których jeden to wodór, drugi tlen, a trzeci tlenek węgla(IV)? Na ile z tych pytań potrafisz odpowiedzieć? Zapoznaj się z poniższym materiałem i usystematyzuj swoją wiedzę na temat powietrza i jego składników.

1. Czym jest powietrze?

Powietrze jest mieszaniną jednorodną, w skład której wchodzą pierwiastki i związki chemiczne w stanie gazowym. Właściwości powietrza zależą od jego składu.

R1EOC0HW02Eao
Ilustracja interaktywna ukazuje objętościowy skład powietrza. Azot N2 stanowi siedemdziesiąt osiem procent, tlen O2 stanowi dwadzieścia jeden procent, a jeden procent stanowią pozostałe: gazy szlachetne: argon Ar, krypton Kr, ksenon Xe, neon Ne, hel He; składniki o zmiennej zawartości w powietrzu: para wodna H2O, tlenek węgla cztery CO2, ozon O3, wodór H2; w powietrzu zanieczyszczonym między innymi: tlenki azotu: N2O, NO, N2O3, NO2, N2O4, N2O5, tlenki siarki: S2O, SO, SO2, SO3, SO4, pyły.
Grafika interaktywna – objętościowy skład powietrza
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
RQNmdypUVnFoN
Skład objętościowy powietrza
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1
R10hJcpYORUq5
Uszereguj podane substancje, zgodnie z ich malejącą zawartością objętościową w powietrzu. Elementy do uszeregowania: 1. argon, 2. azot, 3. tlenek węgla(IV) i para wodna, 4. tlen
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

2. W jaki sposób można rozdzielić powietrze na składniki?

R1NrJJ95kR9Jr
W filmie omówiono poszczególne składniki powietrza.
Polecenie 2
RcJjHsLEhjHYm
W jaki sposób można rozdzielić powietrze na poszczególne składniki? Wybierz i zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. skroplenie i dekantacja, 2. parowanie i destylacja, 3. sedymentacja i dekantacja, 4. skroplenie i destylacja, 5. sedymentacja i destylacja
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

3. Składniki powietrza – wybrane informacje

R1CUclG4ucoch
Grafika interaktywna opisuje składniki powietrza. Ukazano zestawienie pięciu grafik przedstawiających, jak zmieniło się oznaczenie butli z gazem. Pod grafikami znajduje się legenda: N – nowe oznaczenie, warunki normalne: zero stopni Celsjusza, tysiąc trzynaście i dwadzieścia pięć setnych hektopaskala. Na pierwszej grafice znajdują się dwie butle, od lewej: szara i szara z czarną górną częścią z białym napisem N. Pod spodem znajduje się podpis: Azot. Pomiędzy butlami znajduje się przycisk z numerem jeden, po jego naciśnięciu pojawia się tekst: Azot jest niemetalem, leży w 15. grupie układu okresowego. W warunkach normalnych jest bezbarwnym i bezwonnym gazem, o małej rozpuszczalności w wodzie (23 cm3 N2 w litrze wody w temperaturze 0°C), występuje w postaci cząsteczek dwuatomowych. Nie podtrzymuje palenia. W temperaturze pokojowej jest mało aktywny chemicznie. Na drugiej grafice znajdują się dwie butle, od lewej: niebieska i niebieska z białą górną częścią z czarnym napisem N. Pod spodem znajduje się podpis: Tlen techniczny. Pomiędzy butlami znajduje się przycisk z numerem dwa, po jego naciśnięciu pojawia się tekst: Tlen należy do pierwiastków bardzo rozpowszechnionych w przyrodzie. Jest niemetalem. Leży w 16. grupie i 2. okresie układu okresowego. W warunkach normalnych tlen jest bezbarwnym i bezwonnym gazem, tworzącym cząsteczki dwuatomowe. W górnych warstwach atmosfery, pod wpływem promieniowania ultrafioletowego, powstaje ozon, niebieski gaz, którego cząsteczki zbudowane są z trzech atomów tlenu O3. Tlen jest gazem niepalnym, ale podtrzymującym spalanie. Na trzeciej grafice znajdują się dwie butle, od lewej: czerwona i szara z czerwoną górną częścią z czarnym napisem N. Pod spodem znajduje się podpis: Wodór. Pomiędzy butlami znajduje się przycisk z numerem trzy, po jego naciśnięciu pojawia się tekst: Wodór jest najbardziej rozpowszechnionym pierwiastkiem we Wszechświecie (główny składnik gwiazd). Na Ziemi, w postaci cząsteczkowej H2, występuje w śladowych ilościach (w gazie ziemnym i wulkanicznym), natomiast tworzy liczne związki (np.: wodę, białka, węglowodory, cukry). Ma najmniejszą masę atomową, dzięki czemu jest substancją o najmniejszej gęstości. Jest gazem bezbarwnym i bezwonnym, o gęstości mniejszej od gęstości powietrza. Wodór jest gazem palnym. Na czwartej grafice znajdują się cztery butle zestawione parami. Pierwsza para to: butla szara i szara z zieloną górną częścią z białym napisem N, podpisane jako Argon. Druga para to: butla szara i szara z brązową górną częścią z białym napisem N, podpisane jako Hel. Pod spodem znajduje się podpis: Gazy szlachetne. Pomiędzy drugą a trzecią butlą znajduje się przycisk z numerem cztery, po jego naciśnięciu pojawia się tekst: Składnikami powietrza są argon i inne pierwiastki tworzące 18. grupę w układzie okresowym. Do helowców zaliczamy: hel, neon, argon, krypton, ksenon, radon. W warunkach normalnych są one bezbarwnymi i bezwonnymi gazami, pozbawionymi smaku. Są niepalne i nie podtrzymują palenia. Na ostatniej, piątej grafice znajdują się dwie butle, od lewej: szara i szara z czarnym napisem N w jej górnej części. Pod spodem znajduje się podpis: Tlenek węgla cztery. Pomiędzy butlami znajduje się przycisk z numerem pięć, po jego naciśnięciu pojawia się tekst: Dwutlenek węgla to zwyczajowa nazwa tlenku węgla(IV). Jest on ważnym składnikiem powietrza, o zmiennej zawartości. W odróżnieniu od azotu, tlenu, argonu i pozostałych gazów szlachetnych, tlenek węgla(IV) jest związkiem chemicznym. Tlenek węgla(IV) jest gazem niepalnym i nie podtrzymującym spalania.
Grafika interaktywna pt. Składniki powietrza
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3
RCFpTs2rsSaw5
Dopasuj składnik powietrza do jego charakterystycznej cechy. Azot Możliwe odpowiedzi: 1. Jest gazem szlachetnym., 2. Jego zawartość procentowa w powietrzu jest zmienna. Jest cząsteczką zbudowaną z trzech atomów., 3. Leży w 2. okresie i 16. grupie układu okresowego pierwiastków., 4. Stanowi największą zawartość objętościową w powietrzu., 5. Jest najlżejszym składnikiem powietrza. Tlen Możliwe odpowiedzi: 1. Jest gazem szlachetnym., 2. Jego zawartość procentowa w powietrzu jest zmienna. Jest cząsteczką zbudowaną z trzech atomów., 3. Leży w 2. okresie i 16. grupie układu okresowego pierwiastków., 4. Stanowi największą zawartość objętościową w powietrzu., 5. Jest najlżejszym składnikiem powietrza. Wodór Możliwe odpowiedzi: 1. Jest gazem szlachetnym., 2. Jego zawartość procentowa w powietrzu jest zmienna. Jest cząsteczką zbudowaną z trzech atomów., 3. Leży w 2. okresie i 16. grupie układu okresowego pierwiastków., 4. Stanowi największą zawartość objętościową w powietrzu., 5. Jest najlżejszym składnikiem powietrza. Argon Możliwe odpowiedzi: 1. Jest gazem szlachetnym., 2. Jego zawartość procentowa w powietrzu jest zmienna. Jest cząsteczką zbudowaną z trzech atomów., 3. Leży w 2. okresie i 16. grupie układu okresowego pierwiastków., 4. Stanowi największą zawartość objętościową w powietrzu., 5. Jest najlżejszym składnikiem powietrza. Tlenek węgla(IV) Możliwe odpowiedzi: 1. Jest gazem szlachetnym., 2. Jego zawartość procentowa w powietrzu jest zmienna. Jest cząsteczką zbudowaną z trzech atomów., 3. Leży w 2. okresie i 16. grupie układu okresowego pierwiastków., 4. Stanowi największą zawartość objętościową w powietrzu., 5. Jest najlżejszym składnikiem powietrza.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

4. Azot, tlen i wodór – odkrycie, otrzymywanie i zastosowanie

R1aLijOAmkWwu
Portrety odkrywców trzech pierwiastków: azotu – Daniel Rutherford (odkrył gaz w roku <math aria‑label="tysiąc siedemset siedemdziesiątym drugim">1772), tlenu – Joseph Priestley (odkrycie gazu w roku <math aria‑label="tysiąc siedemset siedemdziesiątym czwartym">1774), wodoru – Henry Cavendish (uznał wodór za pierwiastek
w roku <math aria‑label="tysiąc siedemset sześćdziesiątym szóstym">1766)
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Historia odkrywców tlenu

Polski alchemik, filozof i lekarz – Michał Sędziwój (Michael Sendivogius), w swojej pracy w 1604 r. opisał substancję zawartą w powietrzu, nazywając ją cibus vitae, czyli pokarm życia. Sędziwój, podczas swoich eksperymentów przeprowadzonych między 15981604 r., uznał, że substancja ta jest równoważna gazowemu produktowi ubocznemu, który powstaje w wyniku termicznego rozkładu
azotanu(V) potasu. Substancją tą okazał się tlen. Uczony uznał tlen za kamień filozoficzny, umożliwiający życie ludzi i zwierząt. Odkrycie to było jednak krytykowane przez następne pokolenia naukowców i chemików. Zdaniem znanego historyka alchemii – Romana Bugaja – Michał Sędziwój jest pierwszym odkrywcą tlenu.

Powszechnie uważa się również, że tlen po raz pierwszy odkrył szwedzki farmaceuta Carl Wilhelm Scheele. Otrzymał on gazowy tlen przez ogrzewanie między innymi tlenku rtęci(II) (HgO) w latach 17711772. Scheele nazwał otrzymany gaz „ogniem powietrznym”, ponieważ była to wówczas jedyna substancja wspomagająca spalanie. Opisał to odkrycie w rękopisie zatytułowanym Chemical Treatise on Air and Fire, który wysłał do swojego wydawcy w 1775 r. Jednak ów dokument został opublikowany dopiero w 1777 r.

W międzyczasie, 1 sierpnia 1774 roku, brytyjski duchowny Joseph Priestley skupił światło słoneczne na tlenku rtęci(II), zawartym w szklanej rurce, z którego uwolnił się gaz. Priestley zauważył, że świece płonęły jaśniej w otrzymanym gazie, a myszy były bardziej aktywne i żyły dłużej, kiedy nim oddychały. Postanowił przeprowadzić eksperyment na sobie. Po tym, jak sam wdychał gaz, napisał: „Odczucie tego gazu w moich płucach nie różniło się od tego, jakie daje zwykłe powietrze, ale zdawało mi się, że przez jakiś czas moja pierś była szczególnie lekka”. Priestley opublikował swoje ustalenia w czasopiśmie Royal Society 23 marca 1775 r. Ponieważ jako pierwszy oficjalnie opublikował swoje odkrycie, to właśnie jego uznaje się za pierwszego odkrywcę tlenu.

Polecenie 4
ROqD1NfDvQieP
Dopasuj dany pierwiastek do jego odkrywcy. Tlen Możliwe odpowiedzi: 1. Henry Cavendish, 2. Joseph Priestley, 3. Daniel Rutherford Azot Możliwe odpowiedzi: 1. Henry Cavendish, 2. Joseph Priestley, 3. Daniel Rutherford Wodór Możliwe odpowiedzi: 1. Henry Cavendish, 2. Joseph Priestley, 3. Daniel Rutherford
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RVEFqFF9H12UY1
Grafika interaktywna przedstawiająca schemat otrzymywania trzech pierwiastków w postaci gazów. Od lewej znajduje się schemat podpisany na górze „azot”. Na schemacie są trzy niebieskie prostokąty połączone strzałkami. Pierwszy prostokąt podpisany jest na środku białym napisem „powietrze”. Od niego jest strzałka w prawo, pod którą jest napis „schładzanie pod wysokim ciśnieniem". Za strzałką jest drugi prostokąt z białym napisem „ciekłe powietrze”. Od niego jest strzałka w górę do trzeciego prostokąta podpisanego „azot”. Pod prostokątem podpisanym „ciekłe powietrze” jest czarny napis skraplanie, a nad nim niebieski napis „około -200°C”. Po lewej stronie prostokąta podpisanego „azot” jest niebieski napis „-196°C temperatura wrzenia”. Środkowy schemat podpisany jest na górze „tlen”. Przedstawiono na nim aparaturę do otrzymywania gazowego tlenu. Na schemacie jest narysowany czarny statyw, na którym zawieszona jest zamknięta korkiem probówka z cieczą. Ciecz podpisana jest z lewej strony schematu „trzyprocentowy wodny roztwór H2O2”. Nad probówką narysowana jest strzałka z grotem skierowaną do korka. Nad strzałką jest wzór MnO2 (stały). Obok statywu narysowana jest kwadratowy krystalizator wypełniony wodą. W krystalizatorze znajduje się druga probówka odwrócona do góry dnem, która zanurzona jest w wodzie. Obie probówki połączone są szarą rurką. Wewnątrz odwróconej probówki jest woda z wyraźnymi bąbelkami, które podpisane są z prawej strony O2. Na ostatnim schemacie narysowana jest aparatura do otrzymywania gazowego wodoru. Na rysunku znajduje się statyw z zawieszoną na nim probówką. Probówka jest lekko pochylona i zamknięta korkiem. Na dnie probówki jest czarny osad podpisany pod spodem „Zn”. Nad probówką jest strzałka z grotem skierowanym do korka. Nad strzałką jest wzór HCl (aq). Obok statywu narysowany jest kwadratowy krystalizator wypełniony wodą. W krystalizatorze znajduje się druga probówka, która odwrócona jest do góry dnem. W probówce, do około jednej trzeciej wysokości znajduje się woda. Obie probówki połączone są szarą rurką. Po naciśnięciu przycisku z numerem jeden pojawia się tekst: Tlen otrzymuje się między innymi w wyniku rozkładu nadtlenku wodoru (H2O2) pod wpływem katalizatora (np. MnO2). Otrzymywany gaz zbiera się do próbówki odwróconej do góry dnem i wypełnionej wodą. Tlen nie rozpuszcza się w wodzie i wypiera ją z probówki. Dzięki temu w probówce pozostaje jedynie tlen. Zachodzi reakcja opisana równaniem: 2 H2O2MnO22 H2O+O2. Po naciśnięciu przycisku z numerem dwa pojawia się tekst: Wodór otrzymuje się między innymi w wyniku reakcji metalu aktywnego, np. cynku z kwasem, np. chlorowodorowym. Podobnie jak w przypadku tlenu, otrzymywany gaz zbiera się do próbówki odwróconej do góry dnem i wypełnionej wodą. Wodór nie rozpuszcza się w wodzie i wypiera ją z probówki. Dzięki temu w probówce pozostaje jedynie wodór. Zachodzi reakcja opisana równaniem: Zn+2 HClZnCl2+H2.
Grafika interaktywna pt. Otrzymywanie gazów
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5
RMYKbo8ZrkjKK
Jedną z metod otrzymywania tlenu jest rozkład nadtlenku wodoru. Jaką funkcję pełni w niej tlenek manganu(IV)? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Funkcję inhibitora., 2. Funkcję substratu., 3. Funkcję katalizatora., 4. Funkcję produktu., 5. Funkcję reagenta.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ru5NdWeLxjMIS
Zastosowanie azotu, tlenu i wodoru
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 6
R1NqaI6A5hmgw
Uzupełnij lukę w tekście, wstawiając nazwę pierwiastka, o którym mowa. 1. Azot, 2. Wodór, 3. Tlen jest nośnikiem energii, paliwem i surowcem. Jeśli jest wytwarzany przy użyciu energii ze źródeł odnawialnych, może przyczyniać się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych i zwiększenia niezależności energetycznej.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
itwCp0obLf_d5e358

5. Tlenek węgla(IV) – wykrywanie, otrzymywanie, zastosowanie

RfWFFVdF1Wixo
Grafika przedstawia niebieską tabelę podzieloną na trzy kolumny i dwa wiersze. Tabela zatytułowana jest „Tlenek węgla(IV)”. W pierwszej kolumnie w pierwszym wierszu znajduje się hasło „wykrywanie”. Pod nim, w drugim wierszu, jest tekst „za pomocą wody wapiennej” i ilustracja przedstawiająca dwie zlewki wypełnione cieczą. W pierwszej zlewce znajduje się przezroczysta ciecz, a w drugiej zlewce ciecz ma mleczną barwę. Druga kolumna zaczyna się od hasła „otrzymywanie”. Pod nim, w drugim wierszu, jest tekst „węglan wapnia plus kwas solny” i ilustracja przedstawiająca zestaw do przeprowadzenia doświadczenia. Na ilustracji jest kolba stożkowa zatkana korkiem. Wewnątrz kolby jest biały osad podpisany po lewej stronie „węglan wapnia”. Z kolby wychodzą dwie rurki. Rurka po lewej połączona jest z okrągłodenną kolbą, wewnątrz której jest bezbarwna ciecz podpisana „kwas solny”. Druga rurka ma wylot w zlewce ustawionej obok kolby stożkowej. W ostatniej kolumnie, w pierwszym wierszu jest hasło „zastosowanie i właściwości”. Pod nim znajduje się tekst „Jest bezbarwnym i bezwonnym gazem. Cząsteczka CO2 jest zbudowana z dwóch atomów tlenu oraz jednego atomu węgla”. Pod tekstem jest rysunek przezroczystej szklanki wypełnionej czerwonym płynem, w którym widoczne są bąbelki. Po naciśnięciu przycisku z numerem jeden pojawia się tekst: Wykrywanie. Po wprowadzeniu tlenku węgla(IV) do wody wapiennej (wodnego roztworu wodorotlenku wapnia) obserwuje się jej zmętnienie. Zachodzi reakcja chemiczna opisana równaniem: CaOH2+CO2CaCO3+H2O. Zmętnienie pochodzi od powstającego węglanu wapnia. Po naciśnięciu przycisku z numerem dwa pojawia się tekst: Otrzymywanie. W wyniku reakcji węglanu wapnia i kwasu solnego powstaje nietrwały kwas węglowy oraz chlorek wapnia. Reakcję można opisać równaniem: 2 HCl+CaCO3CO2+H2O+CaCl2.
Grafika interaktywna pt. Wykrywanie, otrzymywanie i zastosowanie tlenku węgla(IV)
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 7
R18cycMoI4oi5
Wydychane przez nas powietrze zawiera większą ilość tlenku węgla(IV) niż pobierane. Jeśli przy wydychaniu powietrza z płuc użyjemy słomki, wprowadzonej do zlewki z wodą wapienną, zajdzie charakterystyczna reakcja dla tlenku węgla(IV). Jakie obserwacje będą jej towarzyszyć? Wybierz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Powstanie klarowny bezbarwny roztwór., 2. Powstanie gaz o charakterystycznym zapachu., 3. Roztwór w zlewce zmętnieje., 4. Powstanie bezwonny, bezbarwny gaz.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

6. Identyfikacja gazów: tlenu, wodoru i tlenku węgla(IV)

1
Identyfikacja gazów

tlen

wodór

tlenek węgla(IV)

Żarzące się łuczywo wprowadzone do naczynia z tlenem rozpala się jasnym płomieniem. Tlen podtrzymuje palenie.

Wodór jest gazem łatwopalnym: czysty spala się spokojne bladoniebieskim płomieniem, natomiast zmieszany z powietrzem (lub z tlenem) spala się wybuchowo, czemu towarzyszy charakterystyczny dźwięk.

Zapalone łuczywo wprowadzone do naczynia z zebranym tlenkiem węgla(IV) gaśnie. Gaz ten nie podtrzymuje palenia.

RKaKgH8ZhGeOq
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RkLh4dz30vznC
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R6EGPRwhbxA2y
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 8
R18YWiv6zDoSB
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz „Prawda”, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub „Fałsz”, jeśli jest fałszywe.. Tlenek węgla(IV) spala się z charakterystycznym dźwiękiem.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Tlen jest gazem palnym.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Wodór jest gazem niepalnym.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Wprowadzenie żarzącego łuczywa do probówki z tlenem powoduje rozpalenie się łuczywa jasnym płomieniem.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

7. Amoniak

Podczas procesu rozkładu substancji białkowych, wydziela się nieprzyjemny zapach. Jednym z produktów jest dobrze nam znany siarkowodór, o zapachu zgniłych jaj. Innym powstającym gazem, o równie nieprzyjemnej woni, jest amoniak – związek nieorganiczny o wzorze NH3.

W poniższej galerii podano najważniejsze informacje dotyczące tego związku.

1

Projekt badawczy

Twoim zadaniem będzie realizacja projektu badawczego, który możesz przeprowadzić samodzielnie lub w grupie. W tym celu ustal dokładny harmonogram eksperymentu, który pozwoli Ci na zweryfikowanie postawionej hipotezy. Zgromadź potrzebne materiały i sprzęt. Wyniki przedstaw w postaci dowolnej metody prezentacji – może być to krótki film, infografika, artykuł, plakat czy prezentacja multimedialna. Na samym końcu opisz, czego nowego dowiedziałaś/-łeś się podczas doświadczenia.

Harmonogram projektu badawczego

Składowa

Zawartość składowej

Tytuł projektu

Jakim powietrzem oddychasz?

Temat projektu

Określenie stanu powietrza w najbliższej okolicy

Badana hipoteza

Powietrze w mojej okolicy jest silnie zanieczyszczone.

Materiały źródłowe

Analizując wyniki przeprowadzonych badań, skorzystaj z przynajmniej dwóch różnych pozycji literatury (podręczników, artykułów itp.). Zapisz stosowną bibliografię.

Co dokładnie mam zamiar zrobić, by sprawdzić, czy hipoteza jest prawdziwa?

  • Ocenić stopień ewentualnego zanieczyszczenia powietrza, korzystając ze skali porostowej.

  • Zaplanować doświadczenie, które pozwoli zbadać czystość powietrza (np. badanie zapylenia powietrza).

  • Wskazać potencjalne źródła zanieczyszczenia powietrza.

  • Można nawiązać kontakt lub udać się z wizytą do stacji meteorologicznej bądź sanitarno‑epidemiologicznej, w celu uzyskania danych o stężeniu szkodliwych gazów.

Co trzeba przygotować, by zweryfikować hipotezę?

skalę porostową, taśmę klejącą

Co będę obserwować (mierzyć)?

Zastanów się, na co musisz zwrócić uwagę w czasie trwania badań.

Czas trwania

tydzień

Wyniki

Przygotuj kartę pracy z zapisem obserwacji doświadczenia oraz relacji fotograficznej z jej przebiegu.

Wniosek

Przygotowanie kart pracy z zapisem obserwacji skali porostowej oraz doświadczenia wraz z relacją fotograficzną z ich przebiegu.

Czego się nauczyłam/-łem podczas tego projektu?

indywidualne spostrzeżenia

Karta dla ucznia do pobrania – wyniki i wnioski z projektu badawczego

R13Z0tLzbxTp4

W załączniku znajduje się plik word do pobrania. W dokumencie należy zapisać wyniki i wnioski z projektu badawczego. Karta do uzupełnienia składa się z dwóch kolumn i trzech wierszy. W pierwszym wierszu kolejno od lewej strony znajduje się tekst: "Wyniki". Dalej mamy zamieszczone liczne tabelki do uzupełnienia. W drugim wierszu mamy tekst: "Wniosek", a dalej znajduje się pole do wpisania odpowiedzi. W trzecim wierszu jest tekst: "Czego się nauczyłam/em podczas tego projektu?", a dalej znajduje się wolne pole na wpisanie odpowiedzi.

Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik RTF o rozmiarze 374.86 KB w języku polskim

Tytuł: Wyniki i wnioski z projektu badawczego

1. Wyniki

Przygotowanie kart pracy z zapisem obserwacji skali porostowej oraz doświadczenia.

  • Skala porostowa – wzorzec

  • Porosty w mojej okolicy – opis i porównanie ze skalą

  • Doświadczenia pozwalające zbadać czystość powietrza – na przykład badanie zapylenia powietrza

    Do uzupełnienia: Do doświadczenia potrzebne będą, Opis doświadczenia, Obserwacje (dzień 1., dzień 2., dzień 3., dzień 4., dzień 5., dzień 6., dzień 7.), Wnioski, Potencjalne źródła zanieczyszczeń.

2. Wniosek

3. Czego się nauczyłam/-łem podczas tego projektu?

Ćwiczenia

1
Pokaż ćwiczenia:
R1G0Wsgtv5Xhk1
Ćwiczenie 1
Zaznacz te fragmenty, które utworzą prawdziwe zdanie na temat gazów szlachetnych. Gazy szlachetne to #groupStarthelowcefluorowce#groupEnd i występują w przyrodzie w postaci #groupStartpojedynczych atomówcząsteczek dwuatomowychcząsteczek trójatomowych#groupEnd.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EQXY0FEeKnt1
Ćwiczenie 2
Wstaw wybrane elementy w tekst tak, aby utworzyć prawdziwe zdanie. Na 1. pierwszej powłoce, 2. 18, 3. 2, 4. wszystkich powłokach, 5. 6, 6. kryptonu, 7. helu, 8. 8, 9. neonu, 10. ostatniej powłoce helowce mają po 1. pierwszej powłoce, 2. 18, 3. 2, 4. wszystkich powłokach, 5. 6, 6. kryptonu, 7. helu, 8. 8, 9. neonu, 10. ostatniej powłoce elektronów, z wyjątkiem 1. pierwszej powłoce, 2. 18, 3. 2, 4. wszystkich powłokach, 5. 6, 6. kryptonu, 7. helu, 8. 8, 9. neonu, 10. ostatniej powłoce.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RvFNiL6KW2qYy1
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz „Prawda”, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub „Fałsz”, jeśli jest fałszywe.. Powietrze jest mieszaniną jednorodną.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Głównymi składnikami powietrza są azot i tlen.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Zmiennym składnikiem powietrza jest między innymi para wodna.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 4

Uczniowie, pracując w grupach, mieli za zadanie zaproponować, w jaki sposób można zidentyfikować, czy gazem zebranym w kolbie jest tlen. Odpowiedzi zestawiono w tabeli.

Identyfikacja tlenu

Grupa I

Grupa II

Grupa III

Grupa IV

Za pomocą żarzącego się łuczywa, które pod wpływem zebranego gazu zgaśnie.

Za pomocą wody wapiennej, która pod wpływem zebranego gazu zmętnieje.

Za pomocą żarzącego się łuczywa, które pod wpływem zebranego gazu zapali się.

Za pomocą zapalonego łuczywa, które pod wpływem zebranego gazu zgaśnie.

RIejUS30DETVD
Która z grup wykonała to zadanie poprawnie? Zaznacz właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Grupa I, 2. Grupa II, 3. Grupa III, 4. Grupa IV
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5

Uczniowie, pracując w grupach, zbierali informacje o dwóch składnikach powietrza, które następnie zapisali w tabeli.

Nazwa

Stan skupienia

Inne

tlen

gaz

nie pali się, ale podtrzymuje palenie

azot

gaz

nie pali się, nie podtrzymuje palenia

R9uLcxCpBQOB4
Spośród podanych odpowiedzi wybierz i zaznacz te, które są wnioskami sformułowanymi na podstawie danych z tabeli. Możliwe odpowiedzi: 1. Tlen jest gazem., 2. Tlen i azot są głównymi składnikami powietrza., 3. Tlen nie pali się, ale podtrzymuje palenie – można go wykryć, zbliżając żarzące się łuczywo do naczynia, w którym znajduje się tlen., 4. Azot nie jest palny., 5. Azot stosowany jest do produkcji nawozów sztucznych.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 6
R17CYBCz8DgVc
Uzupełnij luki w poniższych zdaniach, wybierając spośród podanych wyrażeń. W celu wykrycia 1. próbę z wodą wapienną, 2. próbę z żarzącym łuczywem, 3. tlenu, 4. tlenku węgla(IV), wykonuje się 1. próbę z wodą wapienną, 2. próbę z żarzącym łuczywem, 3. tlenu, 4. tlenku węgla(IV). Pozytywnym wynikiem doświadczenia jest zapalenie się łuczywa.
W celu wykrycia 1. próbę z wodą wapienną, 2. próbę z żarzącym łuczywem, 3. tlenu, 4. tlenku węgla(IV), wykonuje się 1. próbę z wodą wapienną, 2. próbę z żarzącym łuczywem, 3. tlenu, 4. tlenku węgla(IV). Pozytywnym wynikiem doświadczenia jest zmętnienie roztworu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 7
R1FLohS0E5sKu2
Łączenie par. W którym wierszu tabeli podano wyłącznie właściwości wodoru? Zaznacz prawidłową odpowiedź, klikając na liczbę I, II lub III.. I. Możliwe odpowiedzi: Barwa, Zapach, Palność, Gęstość. II. Możliwe odpowiedzi: Barwa, Zapach, Palność, Gęstość. III. Możliwe odpowiedzi: Barwa, Zapach, Palność, Gęstość
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 8
R11PZYQEGLlU0
Który z rysunków przedstawia właściwy sposób zbierania gazów o gęstości mniejszej od powietrza? Wybierz i zaznacz prawidłowy sposób.
Źródło: dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 8

Opisz, w jaki sposób należy zbierać gazy o gęstości mniejszej od gęstości powietrza.

RgJFxYdukPkfL
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z tabelą, a następnie odpowiedz na pytanie, wybierając prawidłową odpowiedź.

Nazwa

Gęstość w temperaturze 25   C gdm3

powietrze

około 1,185

tlenek węgla(IV)

1,811

hel

0,164

R11ev7kZ7JBN1
Trzy cienkie gumowe balony napełniono taką samą objętością trzech różnych gazów. Pierwszy powietrzem, drugi tlenkiem węgla(IV), a trzeci helem. Następnie balony puszczono swobodnie. Który z balonów zatrzymał się pod sufitem? Wybierz i zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Balon wypełniony helem., 2. Balon wypełniony tlenkiem węgla(IV)., 3. Balon wypełniony powietrzem.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1drJHShAARBK3
Ćwiczenie 10
Which gas is present in the atmosphere in the greatest amount? Choose the correct answer. Możliwe odpowiedzi: 1. nitrogen, 2. oxygen, 3. carbon dioxide
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
ReXQKmjeBuNFn3
Ćwiczenie 11
Match type of test to the corresponding gas. To do this, fit oxygen or hydrogen in the blank. A lighted wooden splint makes a popping sound in a test tube of 1. hydrogen, 2. tube of oxygen.
A glowing wooden splint relights in a test 1. hydrogen, 2. tube of oxygen.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Bibliografia

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.

Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Kielce 2020.

bg‑gray3

Notatnik

RQPSWVjYIppan
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.