Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Powitania i pożegnania – ćwiczenia w mówieniu

1. Cele lekcji

Ogólny cel lekcji: doskonalenie sprawności mówienia pod kątem przygotowania uczniów do ustnego egzaminu maturalnego.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • słownictwo, funkcje językowe i struktury gramatyczne stosowane w powitaniach i pożegnaniach

  • formułę egzaminu ustnego na poziomie podstawowym

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi powitać kogoś i pożegnać się

  • doskonali sprawność mówienia na dany temat

  • poprawnie rozwiązuje ćwiczenia na komunikowanie się

  • stosuje posiadaną wiedzę do powtórzenia wiadomości z realizowanego tematu

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas rozmowy z kolegami (nie rozmawia na inny temat i nie przeszkadza kolegom)

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem

  • samodzielnie odpowiada na pytania i nie przepisuje odpowiedzi z klucza

2. Metoda i forma pracy

  • Metoda: podejście komunikacyjne, metoda frontalna, praca z podręcznikiem, pytania– odpowiedzi, odgrywanie ról, konwersacja, personifikacja doświadczenia

  • Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, dodatkowe tematy do dialogów przygotowane przez nauczyciela

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel podaje temat i cel lekcji: „Przypomnicie sobie najważniejsze zwroty związane z powitaniami i pożegnaniami. Będziecie ćwiczyć rozmowy sterowane do egzaminu ustnego”.

  2. Rozgrzewka językowa. Jak się witacie? Jak się żegnacie? Jak przedstawiacie siebie i innych? Jak rozpoczynacie i kończycie rozmowy? Uczniowie odpowiadają, a nauczyciel poprawia błędy.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 12 i czytają na głos podane zwroty, uzupełniając swoje wiadomości i ćwicząc wymowę. Nowe słowa zostają przetłumaczone. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 1 z podręcznika. Łączą typowe zwroty z odpowiedziami (np. How are you? Fine, thanks.).

  3. Personifikacja doświadczenia. Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące ich życia (Where are you from? Where do you live? What do you do? etc.). Wstają z ławek i, chodząc po klasie, zadają pytania kolegom, o których wiedzą najmniej. Dialogi w parach.

  4. Uczniowie w parach przygotowują dialogi pisemnie. Każda para dostaje swój temat (np. You’ve brought a close friend to another friend’s birthday party. Introduce him/her.). Kiedy są gotowi, czytają je na głos (ćwiczenia 3, 4). Uczniom o wyższym poziomie językowym, nauczyciel rozdaje trudniejsze sytuacje na kartkach (sytuacje dialogowe dla bardziej zaawansowanych uczniów do wykorzystania w załączniku b). Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, chodząc po klasie i odpowiadając na pytania. Następnie uczniowie odgrywają swoje role. Modelowy dialog do porównania znajduje się w załączniku (c).

  5. Uczniowie uzupełniają dialog z ćwiczenia 5. Indywidualnie zastanawiają się, co należy wpisać, aby rozmowa miała sens. Przygotowani uczniowie czytają dialog z podziałem na role.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia wypowiedzi uczniów i je poprawia. Ocenia aktywność na lekcji plusami i minusami. Zadaje też pracę domową i upewnia się, że uczniowie rozumieją jej treść.

5. Bibliografia

  1. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  2. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  3. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.

  4. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

  • Pleased to meet you

  • I’d like to introduce…

  • Let me introduce…

  • Don’t forget to drop me a line!

  • Give me a ring!

  • Is this seat taken?

  • Am I not interrupting?

  • Haven’t we met before?

  • We haven’t seen each other for…

  • Dreadful weather, isn’t it?

Dodatkowe sytuacje do wykorzystania w dialogach

  • You are at a party, what are you talking about to your friend?

  • It’s your first day at school, what will you say?

Modelowy dialog

You meet a neighbor walking his/her dog. Talk to him/her.

A: Hello. What’s up?

B: OK and you?

A: OK. Nice dog, what’s its name?

B: Bob. Sorry. I must be going because it’s starting to rain.

A: Yes. The weather is terrible this spring.

B: Yes. I hate it. Bye!

A: See you.

d) Zadanie domowe

Wykonaj ćwiczenie nr 6 w podręczniku – przygotuj krótkie rozmowy. Przykład: At a party you talk to the person you have always wanted to meet.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja jest bardzo prosta, więc najwięcej powinni mówić uczniowie najsłabsi. Lepszym uczniom przydzielamy trudniejsze zadania, np. tłumaczenie nowych słów.

RPztgvzmVzEyM

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 118.53 KB w języku polskim
RVqeXaS7K7IMN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.00 KB w języku polskim