Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Powroty ptaków

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, że niektóre gatunki ptaków spędzają zimę w ciepłych krajach,

  • wie, które ptaki są zwiastunami wiosny,

  • zna schemat budowy listu,

  • wie, jak pisać zwroty grzecznościowe w liście,

  • zna budowę ciała bociana.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • odpowiada pełnymi zdaniami na pytania nauczyciela,

  • swobodnie wypowiada się na zadany temat,

  • układa według schematu elementy listu,

  • ustnie opisuje wygląd bociana,

  • uzupełnia opis,

  • układa wyrazy z rozsypanki literowej.

b) Postawy

Uczeń uważnie słucha nauczyciela i nagrania.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

  • czynnościowa,

  • zabawowa,

  • praca z tekstem.

Formy:

  • praca zbiorowa,

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Łukasik S., Petkowicz H., Hanisz J., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Podręcznik. Część 4. (P.)

Łukasik S., Petkowicz H., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Karty pracy ucznia. Część 4. (Kp.)

Nagranie z odgłosami ptaków

Karta pracy (załącznik 1)

Tablica lub stelaż do tworzenia kącika przyrody

Sylwety ptaków do umieszczenia w kąciku przyrody

Elementy listu od jaskółek (załącznik 2)

Materiały do zaznaczenia przestrzeni oznaczających łąkę, staw i bocianie gniazdo (skakanki, hula – hop, itp.)

Plansza ilustrująca bociana wraz z kartonikami wskazującymi na dany element jego budowy. (załącznik 3)

4. Przebieg lekcji

  1. Wprowadzenie w tematykę zajęć.

    • Zaproszenie dzieci do przyjęcia w klasie niecodziennych gości.

    • Słuchanie nagrania odgłosów ptaków. Rozpoznawanie znanych ptaków wśród odgłosów.

    • Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego nagrania.

      • Kogo gościliśmy przed chwilą w klasie?

      • Co to znaczy, że ptaki są zwiastunami wiosny?

      • Czy rozpoznaliście odgłosy znanych wam ptaków? Jakich?

      • Jednymi z rozpoznanych ptaków były wróble. Co o nich wiecie?

      • Wróble towarzyszą nam przez okrągły rok. A jakie ptaki opuszczają nas jesienią, by powrócić wiosną?

      • Czy ktoś z was widział już w tym roku ptasiego zwiastuna wiosny?

  • Śpiewanie piosenki Wkrótce wiosna.

  1. Rozpoznawanie i opisywanie wyglądu ptaków zilustrowanych w podręczniku. Porównywanie ich wielkości (P. s. 40).

  2. Układanie z rozsypanki literowej i pisanie nazw ptaków (załącznik 1).

  3. Rozpoznawanie ptaków przedstawionych w postaci zachodzących na siebie konturów. Pisanie nazw rozpoznanych ptaków i kolorowanie wybranego (zadanie 1 i 2 Kp. 48).

  4. Uświadomienie dzieciom, że ptaki odlatują do ciepłych krajów nie tylko ze względu na niskie temperatury, ale również ze względu na brak pokarmu (np. jaskółkom brakuje much). Przyporządkowanie odpowiedniego pokarmu bocianowi i jaskółce (zadanie 3 Kp. 48, wyklejanka).

  5. Uzupełnianie wiosennego obrazu w kąciku przyrody sylwetami ptasich zwiastunów wiosny.

Wysłuchanie wiersza Czesława Janczarskiego List od jaskółek (w: Cz. Janczarski, Gdzie mieszka bajeczka?, Nasza Księgarnia, Warszawa 2000, s. 11.).

  1. Wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego wiersza ukierunkowane pytaniami nauczyciela.

    • Skąd powrócił bocian? Dokąd przyleciał?

    • Jak sądzisz, jakie zwierzęta ucieszyły się na widok bociana, a jakie nie?

    • Kto jest nadawcą listu, który przyniósł bocian. Kto jest jego odbiorcą?

  2. Omówienie budowy listu. Nauczyciel umieszcza na tablicy schemat: informacja o miejscu i czasie pisania listu (prawy górny róg), zwrot powitalny (do lewej), treść listu, zwrot pożegnalny (do prawej pod treścią).

  3. Układanie listu od jaskółek z gotowych części i wklejenie go do zeszytu (załącznik 2). Głośne czytanie listu.

  4. Zabawa ruchowa Bocian i żabki.

  • Nauczyciel wyznacza w klasie przestrzenie oznaczające łąkę, staw i bocianie gniazdo. Spośród dzieci wybiera bociana. Pozostałe są żabkami.

  • Początkowo żabki wesoło skaczą przy muzyce po łące. Gdy muzyka cichnie wołają: Hej bocianie, hej bocianie, czy chcesz zjeść nas na śniadanie? Na co bocian: Kle, kle, kle! Chętnie bocian żabkę zje! i rusza ze swego gniazda na jednej nodze w pogoni za żabkami. Żabki chronią się przed niebezpieczeństwem ucieczką do stawu. Złapana na łące żabka zamienia się rolą z bocianem. Zabawę powtarzamy 2 – 3 razy.

  1. Rozwiązanie zagadki.

W czerwonych chodzi kozaczkach

i w czarno – białym kaftanie.

Kiedy go spotkasz na łące,

znak to, że wiosna nastanie.

  1. Omówienie budowy ptaka na podstawie budowy bociana (załącznik 3).

  • Dzieci najpierw swobodnie omawiają budowę bociana, a następnie umieszczają na planszy kartoniki z nazwami poszczególnych części ciała.

  1. Ustne opisywanie wyglądu bociana na podstawie ilustracji i przymiotników zgromadzonych w zadaniu 4 Kp. 46.

  2. Pisemne uzupełnianie opisu bociana wybranymi przymiotnikami (zadanie 5 Kp. 46).

5. Bibliografia

  1. Janczarski Cz., List od jaskółek, [w:] Cz. Janczarski, Gdzie mieszka bajeczka?, Nasza Księgarnia, Warszawa 2000, s. 11.

  2. Łukasik S., Petkowicz H., Hanisz J., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Karty pracy ucznia. Część 4, WSiP, Warszawa 2000.

  3. Łukasik S., Petkowicz H., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Podręcznik. Część 4, WSiP, Warszawa 2000.

  4. Przewodnik metodyczny. Część 4, pod red. J. Straburzyńskiej, WSiP, Warszawa 2000.

  5. Trześniowski R., Gry i zabawy ruchowe, Sport i Turystyka, Warszawa 1987.

  6. Zagadki dla najmłodszych, pod red. Cz. Cyrańskiego, P.W. „M.A.C.” Oficyna Wydawnicza i fotograficzna, Kilce 1992, s. 53.

  7. Źródło ilustracji: http://office.microsoft.com/clipart

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Jakie ptaki wracają do nas wiosną? Ułóż i zapisz ich nazwy.

Źródło rys.: http://office.microsoft.com/clipart

załącznik 2

załącznik 3

BOCIAN

Źródło rys.: http://office.microsoft.com/clipart

c) Zadanie domowe

Wyszukaj w wierszu wyrazy z ó. Przepisz je do zeszytu i dopisz wyrazy pokrewne, w których ó wymieni się w o.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć zintegrowanych z zakresu edukacji polonistycznej realizowany w klasie I w szóstym dniu bloku tematycznego Witaj wiosno!

W książce Gdzie mieszka bajeczka? nie ma numeracji stron.

RhRbJDZLvidkh

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 205.02 KB w języku polskim
RiL2jYv2MF1Ih

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 178.50 KB w języku polskim