Powroty ptaków
Powroty ptaków
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, że niektóre gatunki ptaków spędzają zimę w ciepłych krajach,
wie, które ptaki są zwiastunami wiosny,
zna schemat budowy listu,
wie, jak pisać zwroty grzecznościowe w liście,
zna budowę ciała bociana.
b) Umiejętności
Uczeń:
odpowiada pełnymi zdaniami na pytania nauczyciela,
swobodnie wypowiada się na zadany temat,
układa według schematu elementy listu,
ustnie opisuje wygląd bociana,
uzupełnia opis,
układa wyrazy z rozsypanki literowej.
b) Postawy
Uczeń uważnie słucha nauczyciela i nagrania.
2. Metoda i forma pracy
Metody:
czynnościowa,
zabawowa,
praca z tekstem.
Formy:
praca zbiorowa,
praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Łukasik S., Petkowicz H., Hanisz J., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Podręcznik. Część 4. (P.)
Łukasik S., Petkowicz H., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Karty pracy ucznia. Część 4. (Kp.)
Nagranie z odgłosami ptaków
Karta pracy (załącznik 1)
Tablica lub stelaż do tworzenia kącika przyrody
Sylwety ptaków do umieszczenia w kąciku przyrody
Elementy listu od jaskółek (załącznik 2)
Materiały do zaznaczenia przestrzeni oznaczających łąkę, staw i bocianie gniazdo (skakanki, hula – hop, itp.)
Plansza ilustrująca bociana wraz z kartonikami wskazującymi na dany element jego budowy. (załącznik 3)
4. Przebieg lekcji
Wprowadzenie w tematykę zajęć.
Zaproszenie dzieci do przyjęcia w klasie niecodziennych gości.
Słuchanie nagrania odgłosów ptaków. Rozpoznawanie znanych ptaków wśród odgłosów.
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego nagrania.
Kogo gościliśmy przed chwilą w klasie?
Co to znaczy, że ptaki są zwiastunami wiosny?
Czy rozpoznaliście odgłosy znanych wam ptaków? Jakich?
Jednymi z rozpoznanych ptaków były wróble. Co o nich wiecie?
Wróble towarzyszą nam przez okrągły rok. A jakie ptaki opuszczają nas jesienią, by powrócić wiosną?
Czy ktoś z was widział już w tym roku ptasiego zwiastuna wiosny?
Śpiewanie piosenki Wkrótce wiosna.
Rozpoznawanie i opisywanie wyglądu ptaków zilustrowanych w podręczniku. Porównywanie ich wielkości (P. s. 40).
Układanie z rozsypanki literowej i pisanie nazw ptaków (załącznik 1).
Rozpoznawanie ptaków przedstawionych w postaci zachodzących na siebie konturów. Pisanie nazw rozpoznanych ptaków i kolorowanie wybranego (zadanie 1 i 2 Kp. 48).
Uświadomienie dzieciom, że ptaki odlatują do ciepłych krajów nie tylko ze względu na niskie temperatury, ale również ze względu na brak pokarmu (np. jaskółkom brakuje much). Przyporządkowanie odpowiedniego pokarmu bocianowi i jaskółce (zadanie 3 Kp. 48, wyklejanka).
Uzupełnianie wiosennego obrazu w kąciku przyrody sylwetami ptasich zwiastunów wiosny.
Wysłuchanie wiersza Czesława Janczarskiego List od jaskółek (w: Cz. Janczarski, Gdzie mieszka bajeczka?, Nasza Księgarnia, Warszawa 2000, s. 11.).
Wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego wiersza ukierunkowane pytaniami nauczyciela.
Skąd powrócił bocian? Dokąd przyleciał?
Jak sądzisz, jakie zwierzęta ucieszyły się na widok bociana, a jakie nie?
Kto jest nadawcą listu, który przyniósł bocian. Kto jest jego odbiorcą?
Omówienie budowy listu. Nauczyciel umieszcza na tablicy schemat: informacja o miejscu i czasie pisania listu (prawy górny róg), zwrot powitalny (do lewej), treść listu, zwrot pożegnalny (do prawej pod treścią).
Układanie listu od jaskółek z gotowych części i wklejenie go do zeszytu (załącznik 2). Głośne czytanie listu.
Zabawa ruchowa Bocian i żabki.
Nauczyciel wyznacza w klasie przestrzenie oznaczające łąkę, staw i bocianie gniazdo. Spośród dzieci wybiera bociana. Pozostałe są żabkami.
Początkowo żabki wesoło skaczą przy muzyce po łące. Gdy muzyka cichnie wołają: Hej bocianie, hej bocianie, czy chcesz zjeść nas na śniadanie? Na co bocian: Kle, kle, kle! Chętnie bocian żabkę zje! i rusza ze swego gniazda na jednej nodze w pogoni za żabkami. Żabki chronią się przed niebezpieczeństwem ucieczką do stawu. Złapana na łące żabka zamienia się rolą z bocianem. Zabawę powtarzamy 2 – 3 razy.
Rozwiązanie zagadki.
W czerwonych chodzi kozaczkach
i w czarno – białym kaftanie.
Kiedy go spotkasz na łące,
znak to, że wiosna nastanie.
Omówienie budowy ptaka na podstawie budowy bociana (załącznik 3).
Dzieci najpierw swobodnie omawiają budowę bociana, a następnie umieszczają na planszy kartoniki z nazwami poszczególnych części ciała.
Ustne opisywanie wyglądu bociana na podstawie ilustracji i przymiotników zgromadzonych w zadaniu 4 Kp. 46.
Pisemne uzupełnianie opisu bociana wybranymi przymiotnikami (zadanie 5 Kp. 46).
5. Bibliografia
Janczarski Cz., List od jaskółek, [w:] Cz. Janczarski, Gdzie mieszka bajeczka?, Nasza Księgarnia, Warszawa 2000, s. 11.
Łukasik S., Petkowicz H., Hanisz J., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Karty pracy ucznia. Część 4, WSiP, Warszawa 2000.
Łukasik S., Petkowicz H., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Podręcznik. Część 4, WSiP, Warszawa 2000.
Przewodnik metodyczny. Część 4, pod red. J. Straburzyńskiej, WSiP, Warszawa 2000.
Trześniowski R., Gry i zabawy ruchowe, Sport i Turystyka, Warszawa 1987.
Zagadki dla najmłodszych, pod red. Cz. Cyrańskiego, P.W. „M.A.C.” Oficyna Wydawnicza i fotograficzna, Kilce 1992, s. 53.
Źródło ilustracji: http://office.microsoft.com/clipart
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Jakie ptaki wracają do nas wiosną? Ułóż i zapisz ich nazwy.
Źródło rys.: http://office.microsoft.com/clipart
załącznik 2
załącznik 3
BOCIAN
Źródło rys.: http://office.microsoft.com/clipart
c) Zadanie domowe
Wyszukaj w wierszu wyrazy z ó. Przepisz je do zeszytu i dopisz wyrazy pokrewne, w których ó wymieni się w o.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć zintegrowanych z zakresu edukacji polonistycznej realizowany w klasie I w szóstym dniu bloku tematycznego Witaj wiosno!
W książce Gdzie mieszka bajeczka? nie ma numeracji stron.