Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Bogusława Włodarczyk

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VII

2. Przedmiot

historia

3. Temat zajęć

Powstanie styczniowe.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat zgodny z wymogami podstawy programowej.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Wykorzystanie TIK zwiększa atrakcyjność zajęć, tym bardziej, że lekcja (temat) realizowana jest językiem młodzieży, która w technologii TIK jest bardziej zaangażowana. Zadania interaktywne (epodrecznik.pl), czy wykorzystanie zasobów internetu wpływają na efektywniejsze zapamiętanie i utrwalenie poznanych treści, a fakt wykorzystania treści, do których uczeń może zawsze wrócić na wybranej platformie jest dla niego na pewno bardziej atrakcyjny.

7. Cel ogólny zajęć

Uczniowie dowiedzą się dlaczego, kiedy i z jakim skutkiem przebiegało powstanie styczniowe. Czy powstanie styczniowe było potrzebne?

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń wskazuje przyczyny powstania styczniowego.

  2. Uczeń zna datę wybuchu powstania styczniowego.

  3. Uczeń wyjaśnia znaczenie terminów: praca organiczna, „czerwoni”, „biali”, branka, ukaz, wojna partyzancka, dyktator, „rewolucja moralna”;

  4. Uczeń potrafi określić charakter powstania i jego przebieg.

  5. Uczeń potrafi wskazać chociaż jednego dyktatora powstania styczniowego.

9. Metody i formy pracy

Metody:
- metoda aktywizująca - debata „za” i „przeciw”,
- rozmowa kierowana,
- praca z tekstem,
- elementy wykładu,
- praca z zasobami internetowymi.
Formy:
- indywidualna.
- grupowa.

10. Środki dydaktyczne

  • podręcznik do historii dla klasy siódmej szkoły podstawowej „Wczoraj i dziś” wydawnictwo „Nowa Era”.
    - aplikacje Wordwoll, LearningApps, Genially, Youtue,
    - multibook.
    - platforma edukacyjna e‑podręczniki.

11. Wymagania w zakresie technologii

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu,
    - aplikacja MicrosoftTeams,
    - multibook „Wczoraj i dziś 7”.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Jak wyglądała sytuacja na ziemiach polskich przed wybuchem powstania styczniowego? Dlaczego doszło do jego wybuchu?

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Krótki wykład nauczyciela na temat sytuacji gospodarczej, społecznej i politycznej na ziemiach polskich przed powstaniem styczniowym. Podczas rozmowy kierowanej nauczyciel poleca uczniom przypomnienie terminu „odwilż posewastopolska”oraz krótkie omówienie sytuacji Polaków w zaborze rosyjskim po powstaniu listopadowym i na początku lat 60. XIXw.
      Oglądanie materiału genially https://view.genial.ly/6069b0f3d0751f7374588ffb/presentation-powstanie-styczniowe Podczas projekcji uczniowie mają zwrócić uwagę na:
      - sytuację narodu polskiego w zaborze rosyjskim w XIX w.,
      - kim był Aleksander Wielopolski?
      - jak nazywał się dyktator powstania sytyczniowego?
      Po obejrzeniu materiału uczniowie wypisują w zeszytach przyczyny postania styczniowego (opcjonalnie).

  • Aktywność 2

    • Temat: Debata „za' i „przeciw” - „Czy decyzja o wybuchu powstania była słuszna?”

    • Czas trwania: 15

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel dzieli klasę na zespoły 5‑osobowe. Ich zadaniem jest przygotowanie odpowiednich argumentów do debaty. Po obejrzeniu filmu ....you toube https://youtu.be/somBqp6J6ZM, na podstawie podręcznika, do debaty przystępują reprezentanci grup. Nauczyciel udziela na zmianę głosu „za” i „przeciw”- „Czy powstanie styczniowe miało szanse na  zwycięstwo?” W czasie pracy uczniowie pracują zgodnie z instrukcjami przygotowanymi dla grup. 
      Instrukcja dla grup przygotowujących argumenty „za”Obejrzenie materiału filmowego. 
      Opracowanie argumentów popierających twierdzenie, że decyzja o wybuchu powstania styczniowego była słuszna. 
      Uczniowie zastanawiają sie nad następującymi kwestiami:- Co chcieli osiągnąć organizatorzy powstania?
      - Jakie nastroje panowały w społeczeństwie polskim?
      - W jaki sposób polityka władz carskich i Aleksandra Wielopolskiego wzmocniła konflikt w zaborze rosyjskim?
      - Co było bezpośrednia przyczyną wybuchu powstania?

      Instrukcja dla grupy przygotowującej argumenty „przeciw”Obejrzenie materiału filmowego.
      Opracowanie argumentów przeciwko twierdzeniu, że decyzja o wybuchu powstania styczniowego była słuszna.
      Uczniowie zastanawiają się nad następującymi kwestiami:
      -Jaki był stan przygotowań konspirantów i społeczeństwa polskiego do powstania?
      - Czy moment podjęcia decyzji o powstaniu sprzyjał rozpoczęciu walk?
      - Na co narażali społeczeństwo polskie organizatorzy powstania?
      - Czy powstańcy mieli zagwarantowane poparcie innych państw lub ludności chłopskiej w kraju?

  • Aktywność 3

    • Temat: Przebieg walk i upadek powstania.

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Uczniowie na podstawie podręcznika i multibooka oraz e‑podręcznika  „Tęsknota za wolnością. Polacy i powstanie styczniowe” https://zpe.gov.pl/a/tesknota-za-wolnoscia-polacy-i-powstanie-styczniowe/D9NJ8kIP9 
      odpowadają na pytania:
      - Kiedy wybuchło powstanie styczniowe? 
      - Jaki charakter miały dzałania, walki prowadzone podczas powstania styczniowego?
      - Kto kierował działaniami powstańców?
      - Kto był ostatnim dyktatorem powstania styczniowego?
      Uczniowie wykonują ćwiczenie 6 z e‑podręcznika.

  • Aktywność 4

    • Temat: Jak to było z tym powstaniem?

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Uczniowie układają pytania do zrealizowanej lekcji.
      Uzypełniają materiał na platformie learningapps

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie przez podniesienie kartek (zielonej lub czerwonej) odpowiadają na pytania nauczyciela. Zielona - dobrze (tak), czerwona - źle (nie).
1. Czy podczas lekcji panowała miła atmosfera?
2. Czy proponowany na lekcji materiał był dla Ciebie zrozumiały?
3. Czy materiały multimedialne były dla Ciebie atrakcyjne?
4. Czy dużo zapamiętałeś z tej lekcji?

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

hybrydowa