Powstanie warszawskie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jakie były założenia planu „Burza”,

  • zna przebieg powstania warszawskiego,

  • wie, jakie były skutki powstania,

  • potrafi wyjaśnić pojęcia: mały sabotaż, godzina „W”, plan „Burza”.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi dokonać oceny powstania warszawskiego,

  • korzystając z mapy, omawia przebieg powstania warszawskiego.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, wykład, dyskusja, praca z podręcznikiem, mapą, literaturą pomocniczą, filmem.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, mapa, literatura pomocnicza, film: Powstanie warszawskie – zapomniani bohaterowie.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza ogólny stan wiedzy uczniów na temat powstania warszawskiego – pogadanka.

Przedstawia problematykę lekcji oraz omawia formę realizacji tematu.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel omawia działalność ruchu oporu na ziemiach polskich. Wyjaśnia założenia planu „Burza”.

Korzystając z mapy, omawia przebieg powstania warszawskiego.

Uczniowie oglądają fragment filmu Powstanie warszawskie – zapomniani bohaterowie
(około 20 minut). Po obejrzeniu filmu dyskutują na temat powstania warszawskiego i jego uczestników. Uczniowie wraz z nauczycielem formułują argumenty za i przeciw decyzji o wybuchu powstania warszawskiego z perspektywy roku 1944, a następnie z perspektywy obecnej (gdy znany jest dalszy bieg wydarzeń). Wypisują argumenty na tablicy. Dyskutują na ten temat.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie wyszukują w podręczniku i literaturze pomocniczej (N. Davies, Powstanie’44;
R. Korbal, Powstanie warszawskie) informacje na temat skutków powstania warszawskiego. Próbują dokonać oceny powstania.

5. Bibliografia

  1. Burda B. i inni, Historia 3. Historia najnowsza. Zakres podstawowy, Operon, Gdynia 2004.

  2. Davies N., Powstanie’44, przeł. E. Tabakowska, Znak, Kraków 2004.

  3. Korbal R., Powstanie warszawskie, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2000.

  4. Radziwiłł A., Roszkowski W., Historia 1939‑1956. Podręcznik dla szkół średnich, wyd. 6, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2003.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Jesteś uczestnikiem powstania warszawskiego. W liście do przyjaciela opisz jeden dzień z powstania.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz jest przeznaczony dla klasy III liceum.

RuU8sxMmbsZsU

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.13 KB w języku polskim
RiyLEr2tY6Fzu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim