Powstanie warszawskie.
Autor/autorka
Ewa Grusza
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
historia
3. Temat zajęć
Powstanie warszawskie.
4. Czas trwania zajęć
90 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat wynika z realizacji podstawy programowej nauczania historii w klasie 8 – bieżąca realizacja programu w tej klasie.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Poprawa efektywności uczenia, zmotywowanie uczniów do nauki poprzez użycie elementów TIK, uatrakcyjnienie lekcji historii, dzięki czemu uczniowie chętniej zaangażują się w zdobywanie wiedzy.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń: wyjaśnia przyczyny i opisuje skutki wybuchu powstania warszawskiego oraz ocenia postawę aliantów i związku sowieckiego wobec powstania.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń/uczennica wyjaśnia okoliczności powstania planu akcji „Burza” oraz jego cele.
Uczeń/uczennica potrafi wyjaśnić przyczyny podjęcia decyzji o wybuchu powstania w Warszawie oraz opowiedzieć o przebiegu powstania i przyczynach jego klęski.
Uczeń/uczennica charakteryzuje stosunek Stalina oraz aliantów zachodnich do powstania.
Uczeń/uczennica przedstawia skutki powstania warszawskiego i podejmuje próbę jego oceny.
9. Metody i formy pracy
Metody:
cykl Kolba
praca w grupach
praca w parach
praca indywidualna
10. Środki dydaktyczne
Multipodręcznik „Historia 8. Podróże w czasie” oraz klasyczne podręczniki (wersja papierowa)
Zadanie częściowo utworzone samodzielnie na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej
Kartkówka utworzona na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej
Film z YouTube
Ankieta w formularzu Google
11. Wymagania w zakresie technologii
Laptop z dostępem do Internetu, połączony z projektorem i tablicą multimedialną. Po jednym tablecie na parę uczniów, smartfony lub dostęp do komputerów, np. w sali informatycznej. Multipodręcznik „Historia 8. Podróże w czasie”, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, kl. 8. Klasyczne podręczniki do historii (wersja papierowa)
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Decyzja o powstaniu i jego przebieg.
Czas trwania: 25 min
Opis aktywności:
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i rozdaje instrukcje.
Grupa I
Zapoznajcie się z podrozdziałem Akcja „Burza”(s. 75‑76), a następnie przeprowadźcie symulację spotkania następców generała Sikorskiego, podczas którego przedstawicie różne stanowiska na temat dalszych stosunków z ZSRR. Przedstawcie plan i przebieg akcji „Burza”.
Grupa II
Zapoznajcie się z fragmentem podrozdziału Decyzja o powstaniu (s.57). Wytłumaczcie, dlaczego dowódcy AK zdecydowali się rozpocząc powstanie w Warszawie? Czego oczekiwało dowództwo AK od zachodnich aliantów?
Grupa III
Zapoznajcie się z fragmentem podrozdziału Decyzja o powstaniu (s.76). Przeprowadźcie symulację spotkania historyków zajmujących się problematyką powstania. Podczas spotkania przedstawcie argumenty, które przemawiały przeciw rozpoczęciu powstania.
Grupa IV
Zapoznajcie się z fragmentem podrozdziału Decyzja o powstaniu (s.76) oraz podrozdziałem Przebieg powstania (s.77‑78). Zbierzcie informacje (np. w formie tabeli) odnośnie stosunku sił powstańców i wojsk niemieckich, a następnie przedstawcie chronologicznie przebieg walk.
Aktywność 2
Temat: Heroiczna walka powstańców.
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Nauczyciel pyta uczniów i uczennice, czy wykonując to ćwiczenie natknęli się na trudności. Jeśli tak, to jakie? Czy potrafili porozumieć się w grupie? Co było dla nich najbardziej zaskakujące lub wstrząsające z tego, czego się dowiedzieli o przebiegu powstania? Czy spodziewali się, że mimo rozmiaru tragedii, warszawiacy starali się żyć tak normalnie, jak tylko się dało? Nauczyciel wyświetla zdjęcia archiwalne oraz fragment z podręcznika, który opisuje, jak wyglądało życie codzienne w czasie powstania.
Aktywność 3
Temat: Skutki i ocena powstania.
Czas trwania: 25 min
Opis aktywności:
Uczniowie w parach wykonują zadanie
https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/36419000(Działania uczniów: odszukują i wysłuchują piosenki, na tej podstawie udzielają odpowiedzi na pytanie; oglądają film „Miasto ruin”, czytają opinie o powstaniu, a następnie na tej podstawie uzupełniają tabelę – wskazują pozytywne i negatywne opinie o powstaniu, potwierdzają je odpowiednimi argumentami).
Po wykonaniu i analizie tego zadania nauczyciel przedstawia stosunek ZSRR oraz zachodnich aliantów do powstania. Wykorzystując możliwości multipodręcznika, wyświetla tekst źródłowy
z dnia 20XII 1944 r. (multipdręcznik, strona 79) - wspólna analiza tekstu.
Aktywność 4
Temat: Plan „Burza” i powstanie warszawskie.
Czas trwania: 15 min.
Opis aktywności:
Nauczyciel wyświetla film
https://www.youtube.com/watch?v=Iljg9bPm438
Uczniowie systematyzują wiedzę, a następnie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat:
Czy warto było wszczynać powstanie, znając cenę, jaką za nie zapłaciła Warszawa?
13. Sposób ewaluacji zajęć
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf512tOYJUvoRUFS7NvSitIiuJTZtCPhU3RO_ctWpMARDk0Dg/viewform?usp=sf_link – ankieta
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna