Powtórzenie wiadomości – przekształcanie wyrażeń algebraicznych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcia związane z wyrażeniami algebraicznymi: jednomian, suma, wzory skróconego mnożenia.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi odczytywać i zapisywać wyrażenia algebraiczne,

  • potrafi wykonywać działania na wyrażeniach algebraicznych,

  • stosować wzory skróconego mnożenia,

  • rozkładać sumy algebraiczne na czynniki.

2. Metoda i forma pracy

Gra dydaktyczna, ćwiczenia indywidualne, w małych grupach.

3. Środki dydaktyczne

Kostki do gry „domino”.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie obecności.

  2. Zapoznanie z celami i tematem lekcji.

  3. Zapisanie tematu lekcji.

  4. Dobranie się uczniów dwójkami, rozdanie kopert z dominem (załącznik 1) oraz instrukcję (załącznik 2).

b) Faza realizacyjna

  1. Praca uczniów – układanie domina.

  2. Prezentacja ucznia – sprawdzenie poprawności ułożenia kostek.

  3. Podział klasy na sześcioosobowe grupy i przydzielenie im instrukcji z zasadami pracy (załącznik 3).

  4. Praca grup.

  5. sprawdzenie poprawności działań.

c) Faza podsumowująca

  1. Podsumowanie i wspólna ocena pracy uczniów.

5. Bibliografia

Matematyka w szkole nr 10

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

załącznik 1

Kostki domina do rozcięcia:

START

ab

iloczyn

liczb a i b

x2x

iloraz sumy liczb a i b przez ich różnicę

(a+b)2

suma kwadratów liczb a i b

a2+b2

3x

3(a + 2)

4x + 4

(z – 2)2

x2 - y2

różnica

liczb 2 i a

(a – 1)b

3(x‑2y‑1)

3x‑6y‑3

w wyrażeniu 2xIndeks górny 2 – 4x +6 xIndeks górny 3 wyłączając wspólny czynnik

2x(3xIndeks górny 2+x‑2)

iloczyn liczby 2 i x‑3y

2(x‑3y)

suma jednomianów xy oraz 2x pomnożona przez 0,5

x+12xy

iloczyn jednomianu

3xIndeks górny 2 y i sumy

xIndeks górny 3 y + xyIndeks górny 2

3xIndeks górny 2 y(xIndeks górny 3 y + xyIndeks górny 2)

KONIEC

załącznik 2

ZASADY GRY
  1. Wśród otrzymanych kostek wyszukaj jedną z napisem START.

  2. Następnie układaj kostki tak, aby między sąsiednimi kostkami zachodziła prawda.

  3. Gra kończy się, jeśli na ostatniej kostce będzie napis META.

Załącznik 3

Instrukcja

Otrzymaliście trzy kartki z przykładami. Rozdzielcie je między siebie, pamiętając, że poziom 3 zawiera najtrudniejsze przykłady. Jeśli w trakcie pracy stwierdzicie, że podział nie był najlepszy, możecie zamienić kartki.

Zasady pracy

  1. Każdy z Was rozwiązuje w zeszycie pierwszy przykład ze swojej kartki. Kto skończy, czeka na pozostałych.

  2. Porównujecie otrzymane wyniki.

a. Jeśli są jednakowe -wszyscy rozwiązaliście przykłady prawidłowo. Brawo! Możecie
przejść do następnego przykładu.

b. Jeśli są różne, to znaczy, że ktoś z Was się pomylił. Wspólnie analizujecie rozwiązanie (lub rozwiązania), w których mógł pojawić się błąd. Znalezione błędy zaznaczcie
na kolorowo i poprawcie. Gdy wszystkie wyniki będą poprawne, możecie przejść do następnego przykładu.

Pamiętaj!

  1. Warto nie tylko zaznaczyć i poprawić błąd, ale również zastanowić się, z czego on wynikał. Pozwoli to uniknąć podobnych błędów w przyszłości.

  2. Jeśli analizujesz rozwiązanie kolegi i coś jest dla Ciebie niejasne - pytaj! Są dwie możliwości: Albo kolega się pomylił, czyli znalazłeś błąd, albo kolega się nie pomylił, ale wyjaśni Ci swój sposób rozwiązania - może też z niego skorzystasz.

  3. Jeśli słuchasz, jak coś zrobić, uczysz się troszkę. Jeśli robisz to sam, uczysz się troszkę więcej.Jeśli tłumaczysz, jak coś zrobić, uczysz się najwięcej.

Załącznik 4

POZIOM l

Opuść nawiasy i doprowadź wyrażenie do najprostszej postaci:

  1. 2(a + b) + 5b

  2. -3(k - m) - (-2m(l - k)) - 0,5km + 213m

  3. (x + 3)(2x - 3) + 14(x- 1) + 6 - xIndeks górny 2

  4. 5xa(l + x) - (-aIndeks górny 2 - 1) • 2x + 11x

POZIOM 2

Opuść nawiasy i doprowadź wyrażenie do najprostszej postaci:

  1. 3(a + b) + b(a + 4) - a(b + 1)

  2. –3k(l - m) + 413m - (-(-(-3m))) - 6km - k(-0,5m)

  3. (2x - 3)(x + 2) - (x + 3)(x - 4) + 15(x - 1) - (-(-8))

  4. 5(a + 2)(x + 1) + 2ax(a + x) + 3x(ax + 1) - 5(a + 2)

POZIOM 3

Opuść nawiasy i doprowadź wyrażenie do najprostszej postaci:

  1. -(ab - 1) + 5(a + 4) + (a + 7)(b - 3)

  2. - (-(-3k(l - m) + 0,5m(14 – 11k) - (-13m)))

  3. (x - 2)(x + 3) + (x - 4)(2 - 2x) + (-x - l)(-2x - 3) - 6 + x

  4. -(-2)(x + a) • ax - x(ax + 1) • (-3) + (a + 2) • (-5) + (-a - 2) • (-5)(x + 1)

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

R100epp96tjgX

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 121.51 KB w języku polskim
R15Hp4Suu3PUR

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 55.50 KB w języku polskim