Powtórzenie wiadomości – przekształcanie wyrażeń algebraicznych
Powtórzenie wiadomości – przekształcanie wyrażeń algebraicznych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcia związane z wyrażeniami algebraicznymi: jednomian, suma, wzory skróconego mnożenia.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi odczytywać i zapisywać wyrażenia algebraiczne,
potrafi wykonywać działania na wyrażeniach algebraicznych,
stosować wzory skróconego mnożenia,
rozkładać sumy algebraiczne na czynniki.
2. Metoda i forma pracy
Gra dydaktyczna, ćwiczenia indywidualne, w małych grupach.
3. Środki dydaktyczne
Kostki do gry „domino”.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie obecności.
Zapoznanie z celami i tematem lekcji.
Zapisanie tematu lekcji.
Dobranie się uczniów dwójkami, rozdanie kopert z dominem (załącznik 1) oraz instrukcję (załącznik 2).
b) Faza realizacyjna
Praca uczniów – układanie domina.
Prezentacja ucznia – sprawdzenie poprawności ułożenia kostek.
Podział klasy na sześcioosobowe grupy i przydzielenie im instrukcji z zasadami pracy (załącznik 3).
Praca grup.
sprawdzenie poprawności działań.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie i wspólna ocena pracy uczniów.
5. Bibliografia
Matematyka w szkole nr 10
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
załącznik 1
Kostki domina do rozcięcia:
START | ab | iloczyn liczb a i b | xx | iloraz sumy liczb a i b przez ich różnicę | |
suma kwadratów liczb a i b | 3x | ||||
3(a + 2) | 4x + 4 | (z – 2) | |||
x - y | różnica liczb 2 i a | (a – 1)b | |||
3(x‑2y‑1) | 3x‑6y‑3 | w wyrażeniu 2xIndeks górny 22 – 4x +6 xIndeks górny 33 wyłączając wspólny czynnik | 2x(3xIndeks górny 22+x‑2) | iloczyn liczby 2 i x‑3y | |
2(x‑3y) | suma jednomianów xy oraz 2x pomnożona przez 0,5 | iloczyn jednomianu 3xIndeks górny 22 y i sumy xIndeks górny 33 y + xyIndeks górny 22 | 3xIndeks górny 22 y(xIndeks górny 33 y + xyIndeks górny 22) | KONIEC |
załącznik 2
ZASADY GRY
Wśród otrzymanych kostek wyszukaj jedną z napisem START.
Następnie układaj kostki tak, aby między sąsiednimi kostkami zachodziła prawda.
Gra kończy się, jeśli na ostatniej kostce będzie napis META.
Załącznik 3
Instrukcja
Otrzymaliście trzy kartki z przykładami. Rozdzielcie je między siebie, pamiętając, że poziom 3 zawiera najtrudniejsze przykłady. Jeśli w trakcie pracy stwierdzicie, że podział nie był najlepszy, możecie zamienić kartki.
Zasady pracy
Każdy z Was rozwiązuje w zeszycie pierwszy przykład ze swojej kartki. Kto skończy, czeka na pozostałych.
Porównujecie otrzymane wyniki.
a. Jeśli są jednakowe -wszyscy rozwiązaliście przykłady prawidłowo. Brawo! Możecie
przejść do następnego przykładu.
b. Jeśli są różne, to znaczy, że ktoś z Was się pomylił. Wspólnie analizujecie rozwiązanie (lub rozwiązania), w których mógł pojawić się błąd. Znalezione błędy zaznaczcie
na kolorowo i poprawcie. Gdy wszystkie wyniki będą poprawne, możecie przejść do następnego przykładu.
Pamiętaj!
Warto nie tylko zaznaczyć i poprawić błąd, ale również zastanowić się, z czego on wynikał. Pozwoli to uniknąć podobnych błędów w przyszłości.
Jeśli analizujesz rozwiązanie kolegi i coś jest dla Ciebie niejasne - pytaj! Są dwie możliwości: Albo kolega się pomylił, czyli znalazłeś błąd, albo kolega się nie pomylił, ale wyjaśni Ci swój sposób rozwiązania - może też z niego skorzystasz.
Jeśli słuchasz, jak coś zrobić, uczysz się troszkę. Jeśli robisz to sam, uczysz się troszkę więcej.Jeśli tłumaczysz, jak coś zrobić, uczysz się najwięcej.
Załącznik 4
POZIOM l
Opuść nawiasy i doprowadź wyrażenie do najprostszej postaci:
2(a + b) + 5b
-3(k - m) - (-2m(l - k)) - 0,5km + 2m
(x + 3)(2x - 3) + 14(x- 1) + 6 - xIndeks górny 22
5xa(l + x) - (-aIndeks górny 22 - 1) • 2x + 11x
POZIOM 2
Opuść nawiasy i doprowadź wyrażenie do najprostszej postaci:
3(a + b) + b(a + 4) - a(b + 1)
–3k(l - m) + 4m - (-(-(-3m))) - 6km - k(-0,5m)
(2x - 3)(x + 2) - (x + 3)(x - 4) + 15(x - 1) - (-(-8))
5(a + 2)(x + 1) + 2ax(a + x) + 3x(ax + 1) - 5(a + 2)
POZIOM 3
Opuść nawiasy i doprowadź wyrażenie do najprostszej postaci:
-(ab - 1) + 5(a + 4) + (a + 7)(b - 3)
- (-(-3k(l - m) + 0,5m(14 – 11k) - (-m)))
(x - 2)(x + 3) + (x - 4)(2 - 2x) + (-x - l)(-2x - 3) - 6 + x
-(-2)(x + a) • ax - x(ax + 1) • (-3) + (a + 2) • (-5) + (-a - 2) • (-5)(x + 1)
7. Czas trwania lekcji
45 minut