Powtórzenie wiadomości – rozdziały 1-2
Powtórzenie wiadomości – rozdziały 1‑2
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem tej lekcji powtórzeniowej jest doskonalenie znajomości gramatyki (czas Present Simple) i słownictwa z rozdziałów 1‑2.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
zasady budowy, użycia i zastosowania czasu Present Simple,
pytania typu „wh” (where, what, who etc.) i potrafi na nie odpowiedzieć,
przysłówki częstotliwości i ich miejsce w zdaniu,
przymiotniki,
kolokacje z czasownikami: go, make, do etc.,
wymowę słów z rozdziałów 1‑2.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się słowami i wyrażeniami z rozdziałów 1‑2 podczas lekcji, egzaminu maturalnego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji powtórzenia wiadomości,
potrafi wykonać ćwiczenia powtórzeniowe,
poprawnie wymawia powtarzane słowa.
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas powtórzenia wiadomości,
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, praca z podręcznikiem
Forma: praca w parach, grupach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie wiadomości z rozdziałów 1‑2 i będziecie wykonywać ćwiczenia utrwalające”. Sprawdza pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta, jakie wiadomości z rozdziałów 1‑2 uczniowie chcieliby powtórzyć przed sprawdzianem. Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi.
Nauczyciel dokładnie podaje zagadnienia, które uczniowie mają opanować (Present Simple, key words etc.), a uczniowie zapisują je w zeszytach.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 26. Nauczyciel pyta kilku uczniów o zasady związane z użyciem i budową czasu Present Simple (może postawić ocenę). Po zapisaniu zasad do zeszytów, uczniowie w parach uzupełniają ćwiczenie 1, a potem czytają dialog na głos. Nauczyciel zadaje pytania dlaczego właśnie tak wykonali ćwiczenie. Każdy uczeń uzasadnia swój wybór.
Nauczyciel pyta o słowa „wh” i ich znaczenie, a wskazani uczniowie odpowiadają. Potem wszyscy uzupełniają ćwiczenie 2, a nauczyciel sprawdza pracę w zeszytach.
Nauczyciel pyta o przysłówki częstotliwości i ich miejsce w zdaniu. Uzupełnia wiedzę uczniów, a oni układają wyrazy z ćwiczenia 3 w poprawne zdania.
Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy, z których każda dostaje 1 ćwiczenie do wykonania (4,5,6). Nauczyciel monitoruje pracę i pomaga w razie trudności. Po 5 minutach grupy prezentują ćwiczenia i tłumaczą zdania na język polski.
Wskazani uczniowie czytają i tłumaczą key words z rozdziałów 1‑2 (strony 13‑25).
Nauczyciel wyjaśnia ćwiczenia 7‑9/26 i po kolei odtwarza ich nagrania, a uczniowie wykonują ćwiczenia indywidualnie. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości i zapowiada sprawdzian.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Elementary, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.
Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Przeczytaj i naucz się wiadomości ze stron 13‑16. Przygotuj się do sprawdzianu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Nauczyciel powinien upewnić się, że większość uczniów zna i rozumie powtarzany materiał, a jeśli nie to powinien przeznaczyć jeszcze jedną lekcję na powtórzenie. Na drugiej lekcji powtórzeniowej nauczyciel powinien ocenić wiedzę niektórych uczniów stopniami (szczególnie najlepszych i najsłabszych).