Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Powtórzenie wiadomości o ruchu ciał

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Uczeń zna wzór na prędkość i drogę w ruchu jednostajnym.

  2. Uczeń zna wzór na drogę i prędkość w ruchu jednostajnie zmiennym.

  3. Uczeń zna wzór na przyspieszenie w ruchu jednostajnie zmiennym.

b) Umiejętności

  1. Uczeń umie obliczyć prędkość, drogę i czas ruchu ciała w ruchu jednostajnym mając podane dwie z tych wielkości.

  2. Uczeń umie obliczyć prędkość, drogę i czas ruchu ciała w ruchu jednostajnym mając podane odpowiednie wielkości.

  3. Uczeń umie obliczyć przyspieszenie ciała w ruchu jednostajnie zmiennym mając podany czas ruchu oraz prędkości końcową i początkową.

2. Metoda i forma pracy

Podział metod nauczania według koncepcji nauczania wielostronnego W. Okonia:

  1. Metody asymilacji wiedzy: dopasowywanie pojęć i definicji, praca z kartami pracy.

  2. Metody waloryzacyjne**:** konkurs.

  3. Metody praktyczne: rozwiązywanie zadań rachunkowych.

Forma pracy: grupowa.

3. Środki dydaktyczne

  1. Tablica i kreda.

  2. Podręcznik uczniowski.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Zasady konkursu Nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady konkursu, który będzie prowadzony podczas lekcji. Wyjaśnia, że konkurs ma na celu powtórzenie wiadomości o ruchu ciał. Dzieli uczniów na zespoły konkursowe, wiesza regulamin konkursu (załącznik).

b) Faza realizacyjna

Definicje i pojęcia. W tej rundzie uczniowie mają do wykonania dwa zadania.

Dopasowanie. Uczniowie muszą dopasować do siebie część opisujące pojęcia i ich definicje oraz wielkości fizyczne dopasowują pojęcia do opisów (definicji).

Uzupełnianie. Zadaniem uczniów jest uzupełnić kartę, na której wypisane są wielkości fizyczne lub/i ich oznaczenia i jednostki.

Wzory. W tej rundzie uczniowie mają do wykonania dwa zadania.

Każdy zespół ma za zadanie wypisać wszystkie wzory, które poznali podczas nauce o ruchu. Przy prezentacji zadania nauczyciel prosi uczniów o objaśnienie wybranych wzorów. Po prezentacji wyników nauczyciel zabiera uczniom kartkę z wypisanymi wzorami aby nie mieli jej przy wykonywaniu drugiego zadania.

Przekształcanie. Uczniowie otrzymują przekształcone zależności. Ich zadaniem jest stwierdzić poprzez odwrotne przekształcenia czy ta zależność jest poprawna czy nie.

Zadania rachunkowe.

Uczniowie otrzymują trzy zadania o różnym poziomie trudności. Zadania trudniejsze są premiowane dodatkowymi punktami. Zadaniem uczniów jest rozwiązanie zadań. Po upłynięciu wyznaczonego czasu nauczyciel prosi jednego z uczniów o prezentację rozwiązania na tablicy, a tym czasie sprawdza poprawność innych rozwiązań. Uczniowie zapisują swoje rozwiązania w zeszytach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ogłasza wyniki konkursu oraz rozdaje przewidziane nagrody. Odpowiada na ewentualne pytania uczniów. Sugeruje materiał dodatkowy dla uczniów, którzy chcą otrzymać na sprawdzianie ocenę celującą.

5. Bibliografia

  1. Maria Rozenbajger, Ryszard Rozenbajger, Jerzy M. Kreiner, Fizyka dla gimnazjum część 1, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 2000.

6. Załączniki

a) REGULAMIN KONKURSU

1. Konkurs składa się z trzech rund.

2. W każdej rundzie zespół otrzymuje dwa zadania.

3. Każde zadanie oceniane przez nauczyciela w skali od 0 do 2 pkt.

4. Wygrywa zespół, który po wykonaniu wszystkich zadań lub w momencie zakończenia lekcji ma najwięcej punktów.

7. Czas trwania lekcji

45 minut.

8. Uwagi do scenariusza

Brak.

RJdThSXVUUEos

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 120.74 KB w języku polskim
RXNDHhFZq7LWd

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim