Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Powtórzenie wiadomości o zaimku.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. zna zasady prawidłowego użycia zaimków,

  2. zna funkcje zaimków.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. dokonać podziału zaimków,

  2. zastosować odpowiednie zaimki w rożnych sytuacjach komunikacyjnych .

2. Metoda i forma pracy

Metoda podawcza, dyskusja, rozwiązywanie ćwiczeń gramatycznych , praca indywidualna ucznia.

3. Środki dydaktyczne

  1. Tabela przedstawiająca podział zamków (Załącznik nr 1),

  2. Zdania (Załącznik nr 2).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Rozmowa na temat: jakie wyrazy skracają wypowiedź, pozwalają uniknąć powtórzeń.

b) Faza realizacyjna

  1. Przypomnienie wiadomości z zakresu podziału zaimków ze względu na części mowy, jakie zastępują (zaimki rzeczowne, przymiotne, liczebne, przysłowne).

  2. podział zaimków ze względu na funkcje, jakie pełnia w zdaniu (wskazujące dzierżawcze, zwrotne, nieokreślone, pytające).

  3. Uczniowie losują wybrane zdanie (Załącznik nr 2) i segregują zamki według dokonanego podziału.

  4. Odmiana zaimka przymiotnego, rzeczownego i liczebnego ( Ćw. 4, 6, 7 s. 35‑36).

  5. Przypomnienie funkcji i zasad użycia zaimków (Ćw. 9, 10, 11, 12 s. 38 – 40).

  6. Przypomnienie zasad odmiany użycia zaimka „się” (Ćw. 2, 3 s. 36).

c) Faza podsumowująca

Rozdanie i ponowne omówienie tabeli przedstawiającej podzial zaimkow (Zalącznik nr 1)

5. Bibliografia

Borys P., Fiszer B., Hajduk M., Halasz A., Język polski. Nauka o języku dla klasy trzeciej gimnazjum, Cz.1 , Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2005, s. 35 – 40.

6. Załączniki

a) Materiały pomocnicze

Zalącznik nr 1

PODZIAŁ ZAIMKÓW

KRYTERIUM

PODZIAŁ ZAIMKÓW

PRZYKLADY ZAIMKÓW

ZE WZGLĘDU NA ZNACZENIE

ja, ty, on, ona, ono, my, wy, oni, one (i ich formy deklinacyjne, np. mnie, mi, mną, nam, jej, niej, jemu, mu)

się (siebie, sobie, sobą)

mój, twój, jego, jej, nasz, wasz, ich, swój

kto? co? jaki? czyj? ile? gdzie? dokąd? skąd? jak? dlaczego?

kto, co, jaki, czyj, ile, gdzie, dokąd, skąd, jak, dlaczego

ktoś, ktokolwiek, coś, cokolwiek, jakiś, jakikolwiek, pewien, niejeden, kiedyś, niekiedy, kiedykolwiek

ten, tamten, ów, ta, to, taki, tu, tam, dotąd, tędy, wtedy

każdy, wszyscy, wszystko, wszelki, wszystek, zawsze, wszędzie, zewsząd

nikt, nic, niczyj, żaden, nigdy, nigdzie, donikąd

sam (sama, samo, same, sami)

ZE WZGLĘDU NA ZASTĘPOWANĄ CZĘŚĆ MOWY

(kto? co?) ja, my, oni, kto, coś, ktokolwiek, nikt, nic

(jaki? który? czyj?) mój, swój, nasz, jakiś, taki, wszelki, żaden

(ile?) ile, ileś, tyle, wszystko

(jaki? gdzie? kiedy?) jakoś, wtedy, gdziekolwiek, kiedyś, tak, tutaj, nigdzie, nigdy, wszędzie, zawsze

Zalącznik nr 2

1. Spójrz tu!

2. Proszę mi podać tamtą książkę

3. Niejeden uczeń w klasie jest bardzo zdolny!

4. Pilnuj dobrze swojej komórki!

5. Ja pracuję, ty się bawisz, a on śpi.

6. Co robisz?

7. Po co przychodzisz do szkoły?

8. Dlaczego przeszkadzasz na lekcjach?

9. Korzystaj zawsze ze swojej książki.

10. Myśl przede wszystkim o sobie!

11. Znowu dzisiaj zapomniałem mojego zeszytu do języka polskiego.

12. Mam nadzieję, że kiedyś ta klasa się zmieni.

13. Oni chcą pracować, a on ciągle rozmawia.

14. Zmęczyłam się w szkole, bo oni ciągle przeszkadzali.

15. W tej klasie trudno przeprowadzić lekcję.

16. Twój kolega uniemożliwia ci zdobywanie wiedzy.

17. Masz wypracowanie, które wczoraj zostało zadane?

18. Znowu zaglądasz do jego zeszytu!

19. Tę pracę domową odrobiłeś sam?

20. Wykonałeś samodzielnie to ćwiczenie?

b) Zadanie domowe

Wypisz najczęściej popełniane błędów w użyciu zaimków.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Rdo5BiHbNjlsY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 135.70 KB w języku polskim
Ry3ZBjaZYfiWC

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.00 KB w języku polskim