Powtórzenie wiadomości z ortografii i gramatyki
Powtórzenie wiadomości z ortografii i gramtyki
1. Cele lekcji
a. Wiadomości
Uczeń:
zna zasady ortograficzne
wie, co to jest liczba mnoga i pojedyncze, zdrobnienie, wyraz o znaczeniu przeciwnym
b. Umiejętności
Uczeń:
stosuje zasady ortograficzne, pisząc tekst dyktanda
dzieli wyraz na sylaby
stosuje odpowiednie znaki przestankowe w tekście
tworzy zdrobnienie wyrazu
podaje liczbę mnogą do wyrazu podanego w liczbie pojedynczej
podaje wyraz o przeciwnym znaczeniu do podanego przez nauczyciela
poprawnie układa rozsypankę zdaniową
2. Metoda i forma pracy
Metody: pogadanka, metoda zadań stawianych dziecku, instrukcja
Formy: praca indywidualna, zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Tekst dyktanda, rozsypanka zdaniowa, kartoniki z wyrazami do podzielenia na sylaby, tekst bez znaków przestankowych.
4. Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel informuje uczniów o tym, że dziś będzie bardzo ważna lekcja, podczas której przypomną sobie wszystko, czego do tej pory nauczyli się z ortografii i gramatyki.
b. Faza realizacyjna
Pisanie ze słuchu (materiał mieszany). Nauczyciel rozdaje uczniom kartki i dyktuje tekst dyktanda (załącznik 1).
Prowadzący przedstawia wcześniej przygotowane wyrazy na kartonikach (muszą być odpowiednio duże, żeby wszystkie dzieci widziały). Prosi o podzielenie ich na sylaby. Następnie uczniowie podchodzą do tablicy i przepisują wyraz na tablicę, zaznaczając innym kolorem samogłoski.
Nauczyciel rozdaje tekst bez przecinków i kropek. Zadaniem uczniów jest przeczytać go uważnie, następnie postawić odpowiednie znaki przestankowe w odpowiednich miejscach.
Nauczyciel pisze na tablicy wyraz zawierający spółgłoskę miękką, ale podczas pisania ją opuszcza. Zadaniem uczniów jest przepisanie tego wyrazu do zeszytu i wstawienie odpowiedniej spółgłoski. Nauczyciel pisze około dziesięciu wyrazów (dzieci, słońce, wiśnie itp.).
Następnie prowadzący wymienia kilka bądź kilkanaście wyrazów w liczbie mnogiej. Zadaniem uczniów jest utworzenie do nich liczby pojedynczej.
Prowadzący wymienia kolejno kilka wyrazów, np. buda, koza, głowa itp. Zadaniem uczniów jest podanie zdrobnień do nich.
Nauczyciel wymienia kolejno kilka wyrazów, np. duży, silny, wysoki, wąski itp. Zadaniem uczniów jest podanie wyrazów o przeciwnym znaczeniu.
Nauczyciel rozdaje uczniom kilka przykładów rozsypanki zdaniowej. Uczniowie z podanych wyrazów układają zdanie i zapisują je w poprawnej formie do zeszytu (przykład – załącznik 2).
c. Faza podsumowująca
Podsumowanie zajęć. Nagrodzenie wyróżniających się uczniów.
Bibliografia
Związek Nauczycielstwa Polskiego, Nauczanie początkowe nr 4 (1986/87), Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach.
Załączniki
Załącznik 1
Wstał piękny majowy dzień. Harcerze z naszej szkoły idą dziś na wycieczkę. O godzinie ósmej zrobili zbiórkę. Nikt się nie spóźnił. Pod opieką druhów wyruszyli równym krokiem w drogę. Szli raźno, śpiewając harcerskie piosenki. Minęli rzekę i łąkę pełną żółtych kaczeńców. Zatrzymali się na leśnej polanie, w pobliżu której rósł stary dąb – król drzew.
Załącznik 2
się | piaskownicy | dzieci | w | bawią |
konfitury | mama | zimę | robi | na | smaczne |
książki | chętnie | przygodowe | czyta | Bartek |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak