Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Powtórzenie wiadomości z ortografii i gramtyki

1. Cele lekcji

a. Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady ortograficzne

  • wie, co to jest liczba mnoga i pojedyncze, zdrobnienie, wyraz o znaczeniu przeciwnym

b. Umiejętności

Uczeń:

  • stosuje zasady ortograficzne, pisząc tekst dyktanda

  • dzieli wyraz na sylaby

  • stosuje odpowiednie znaki przestankowe w tekście

  • tworzy zdrobnienie wyrazu

  • podaje liczbę mnogą do wyrazu podanego w liczbie pojedynczej

  • podaje wyraz o przeciwnym znaczeniu do podanego przez nauczyciela

  • poprawnie układa rozsypankę zdaniową

2. Metoda i forma pracy

Metody: pogadanka, metoda zadań stawianych dziecku, instrukcja

Formy: praca indywidualna, zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Tekst dyktanda, rozsypanka zdaniowa, kartoniki z wyrazami do podzielenia na sylaby, tekst bez znaków przestankowych.

4. Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Nauczyciel informuje uczniów o tym, że dziś będzie bardzo ważna lekcja, podczas której przypomną sobie wszystko, czego do tej pory nauczyli się z ortografii i gramatyki.

b. Faza realizacyjna

  1. Pisanie ze słuchu (materiał mieszany). Nauczyciel rozdaje uczniom kartki i dyktuje tekst dyktanda (załącznik 1).

  2. Prowadzący przedstawia wcześniej przygotowane wyrazy na kartonikach (muszą być odpowiednio duże, żeby wszystkie dzieci widziały). Prosi o podzielenie ich na sylaby. Następnie uczniowie podchodzą do tablicy i przepisują wyraz na tablicę, zaznaczając innym kolorem samogłoski.

  3. Nauczyciel rozdaje tekst bez przecinków i kropek. Zadaniem uczniów jest przeczytać go uważnie, następnie postawić odpowiednie znaki przestankowe w odpowiednich miejscach.

  4. Nauczyciel pisze na tablicy wyraz zawierający spółgłoskę miękką, ale podczas pisania ją opuszcza. Zadaniem uczniów jest przepisanie tego wyrazu do zeszytu i wstawienie odpowiedniej spółgłoski. Nauczyciel pisze około dziesięciu wyrazów (dzieci, słońce, wiśnie itp.).

  5. Następnie prowadzący wymienia kilka bądź kilkanaście wyrazów w liczbie mnogiej. Zadaniem uczniów jest utworzenie do nich liczby pojedynczej.

  6. Prowadzący wymienia kolejno kilka wyrazów, np. buda, koza, głowa itp. Zadaniem uczniów jest podanie zdrobnień do nich.

  7. Nauczyciel wymienia kolejno kilka wyrazów, np. duży, silny, wysoki, wąski itp. Zadaniem uczniów jest podanie wyrazów o przeciwnym znaczeniu.

  8. Nauczyciel rozdaje uczniom kilka przykładów rozsypanki zdaniowej. Uczniowie z podanych wyrazów układają zdanie i zapisują je w poprawnej formie do zeszytu (przykład – załącznik 2).

c. Faza podsumowująca

Podsumowanie zajęć. Nagrodzenie wyróżniających się uczniów.

Bibliografia

Związek Nauczycielstwa Polskiego, Nauczanie początkowe nr 4 (1986/87), Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach.

Załączniki

Załącznik 1

Wstał piękny majowy dzień. Harcerze z naszej szkoły idą dziś na wycieczkę. O godzinie ósmej zrobili zbiórkę. Nikt się nie spóźnił. Pod opieką druhów wyruszyli równym krokiem w drogę. Szli raźno, śpiewając harcerskie piosenki. Minęli rzekę i łąkę pełną żółtych kaczeńców. Zatrzymali się na leśnej polanie, w pobliżu której rósł stary dąb – król drzew.

Załącznik 2

się

piaskownicy

dzieci

w

bawią

konfitury

mama

zimę

robi

na

smaczne

książki

chętnie

przygodowe

czyta

Bartek

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RWAEeoctUSDN5

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 94.79 KB w języku polskim
RyRoeGRl2HYIY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim