Powtórzenie wiadomości z zakresu podstaw arkusza kalkulacyjnego
Powtórzenie wiadomości z zakresu podstaw arkusza kalkulacyjnego
Cele lekcji
a. Wiadomości
Utrwalenie wcześniej poznanych wiadomości o wprowadzaniu danych, wyrażeń oraz funkcji w arkuszu kalkulacyjnym Excel.
Poznanie przykładów stosowania arkusza do rozwiązywania problemów w praktyce.
Poznanie przykładowego zadania zgodnego z ideą Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych.
b. Umiejętności
Kształcenie umiejętności sprawnego rozwiązywania problemu z użyciem wcześniej poznanej wiedzy.
Kształcenie umiejętności automatyzacji prac w trakcie wprowadzania i edycji danych.
Kształcenie umiejętności stosowania formuł i funkcji.
Utrwalanie umiejętności zapisywania danych w określonym folderze i pod określoną nazwą.
Metoda i forma pracy
Prezentacja multimedialna.
Praca indywidualna przy komputerze z tekstem przewodnim – kartą pracy ucznia.
Środki dydaktyczne
Prezentacja multimedialna: „Arkusz kalkulacyjny – powtórzenie”.
Karta pracy ucznia: „Karta pracy „Arkusz kalkulacyjny – powtórzenie”.
Sprawdzenie listy obecności, zapoznanie z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel w sposób praktyczny przypomina zasady uruchamiania i pracy z arkuszem kalkulacyjnym – oraz zasady wprowadzania liczb i formuł.
Uczniowie przypominają zasady uruchomienia arkusza kalkulacyjnego:
z przycisku start;
za pomocą skrótu z pulpitu.
Uczniowie przypominają różnicę w znaczeniu kropki i przecinka w zapisie liczby dziesiętnej oraz konieczność użycia znaku = przy wprowadzaniu formuł (5 min)
Poglądowe powtórzenie wiadomości o pracy z arkuszem kalkulacyjnym – pokaz multimedialny „Arkusz kalkulacyjny – powtórzenie”.
Uczniowie oglądają pokaz, mogą zapisywać własne notatki w zeszycie w sposób dowolny – sami wybierają ważne lub zapomniane wiadomości. (15 min)
Nauczyciel przedstawia zadanie i rozdaje karty pracy ucznia. (2 min)
Omówienie zasad wykonania zadania i zapisania pliku do oceny.
Zadanie sprawdzające ma formę testu praktycznego. Składa się z 21 poleceń, za każde poprawnie wykonane polecenie uczeń otrzymuje 1 punkt. Czas na wykonanie zadania wynosi 35 minut.
Do zdania egzaminu niezbędne jest udzielenie 75% poprawnych odpowiedzi (czyli zdobycie 15 z 21 punktów).
Uczniowie zapoznają się z zadaniem, oraz punktacją, przystępują do wykonania zadania zgodnie z poleceniami z karty pracy. (40 min)
Proponowana ocena za test, w zależności od liczby zdobytych punktów (punktacja zostaje zapisana na tablicy lub dołączoną do karty pracy ucznia).
ilość punktów: | ocena |
21 punktów | bardzo dobry |
od 19 do 20 punktów | dobry |
od 17 do 18 punktów | dostateczny |
od 15 do 16 punktów | dopuszczający |
Faza podsumowująca
Nauczyciel zbiera karty pracy, następnie sprawdza poprawność wykonania zadania. /ok. 15‑20 min/
Omówienie poprawności wykonania zadania, wpisanie ocen do dziennika – ok. 5 min
Uczniowie wylogowują się z systemu.
Witold Wrotek, Informatyka Europejczyka. Program nauczania technologii informacyjnej, wyd. Helion, 2006;
Syllabus wersji 4.0 Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych dostępny na stronie http://www.ecdl.com.pl/;
„Intel, Nauczanie ku przyszłości” – Poznań, 2002;
Anna Śmigielska, Technologie informacyjne i komunikacyjne w pracy nauczyciela, wyd. Mikom, Warszawa, 2001.
Karta pracy „Arkusz kalkulacyjny – powtórzenie”.
Prezentacja multimedialna
Arkusz kalkulacyjny – powtórzenie.