Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Powtórzenie wiadomości z zakresu podstaw arkusza kalkulacyjnego

Cele lekcji

a. Wiadomości

  1. Utrwalenie wcześniej poznanych wiadomości o wprowadzaniu danych, wyrażeń oraz funkcji w arkuszu kalkulacyjnym Excel.

  2. Poznanie przykładów stosowania arkusza do rozwiązywania problemów w praktyce.

  3. Poznanie przykładowego zadania zgodnego z ideą Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych.

b. Umiejętności

  1. Kształcenie umiejętności sprawnego rozwiązywania problemu z użyciem wcześniej poznanej wiedzy.

  2. Kształcenie umiejętności automatyzacji prac w trakcie wprowadzania i edycji danych.

  3. Kształcenie umiejętności stosowania formuł i funkcji.

  4. Utrwalanie umiejętności zapisywania danych w określonym folderze i pod określoną nazwą.

Metoda i forma pracy

Prezentacja multimedialna.

Praca indywidualna przy komputerze z tekstem przewodnim – kartą pracy ucznia.

Środki dydaktyczne

  1. Prezentacja multimedialna: „Arkusz kalkulacyjny – powtórzenie”.

  2. Karta pracy ucznia: „Karta pracy „Arkusz kalkulacyjny – powtórzenie”.

Sprawdzenie listy obecności, zapoznanie z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel w sposób praktyczny przypomina zasady uruchamiania i pracy z arkuszem kalkulacyjnym – oraz zasady wprowadzania liczb i formuł.

Uczniowie przypominają zasady uruchomienia arkusza kalkulacyjnego:

  1. z przycisku start;

  2. za pomocą skrótu z pulpitu.

Uczniowie przypominają różnicę w znaczeniu kropki i przecinka w zapisie liczby dziesiętnej oraz konieczność użycia znaku = przy wprowadzaniu formuł (5 min)

  1. Poglądowe powtórzenie wiadomości o pracy z arkuszem kalkulacyjnym – pokaz multimedialny „Arkusz kalkulacyjny – powtórzenie”.

Uczniowie oglądają pokaz, mogą zapisywać własne notatki w zeszycie w sposób dowolny – sami wybierają ważne lub zapomniane wiadomości. (15 min)

  1. Nauczyciel przedstawia zadanie i rozdaje karty pracy ucznia. (2 min)

  2. Omówienie zasad wykonania zadania i zapisania pliku do oceny.

Zadanie sprawdzające ma formę testu praktycznego. Składa się z 21 poleceń, za każde poprawnie wykonane polecenie uczeń otrzymuje 1 punkt. Czas na wykonanie zadania wynosi 35 minut.
Do zdania egzaminu niezbędne jest udzielenie 75% poprawnych odpowiedzi (czyli zdobycie 15 z 21 punktów).

Uczniowie zapoznają się z zadaniem, oraz punktacją, przystępują do wykonania zadania zgodnie z poleceniami z karty pracy. (40 min)

Proponowana ocena za test, w zależności od liczby zdobytych punktów (punktacja zostaje zapisana na tablicy lub dołączoną do karty pracy ucznia).

ilość punktów:

ocena

21 punktów

bardzo dobry

od 19 do 20 punktów

dobry

od 17 do 18 punktów

dostateczny

od 15 do 16 punktów

dopuszczający

Faza podsumowująca

Nauczyciel zbiera karty pracy, następnie sprawdza poprawność wykonania zadania. /ok. 15‑20 min/

Omówienie poprawności wykonania zadania, wpisanie ocen do dziennika – ok. 5 min

Uczniowie wylogowują się z systemu.

    1. Witold Wrotek, Informatyka Europejczyka. Program nauczania technologii informacyjnej, wyd. Helion, 2006;

    2. Syllabus wersji 4.0 Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych dostępny na stronie http://www.ecdl.com.pl/;

    3. „Intel, Nauczanie ku przyszłości” – Poznań, 2002;

    4. Anna Śmigielska, Technologie informacyjne i komunikacyjne w pracy nauczyciela, wyd. Mikom, Warszawa, 2001.

Karta pracy „Arkusz kalkulacyjny – powtórzenie”.

Prezentacja multimedialna

Arkusz kalkulacyjny – powtórzenie.

R3KHvfX7idK8j

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 50.00 KB w języku polskim