Na ilustracji niebieska grafika przedstawiająca zakończenie nauki w szkole. Niebieskie kontury postaci trzymają w dłoniach zwinięte w rulon dokumenty i wyrzucają w górę birety. Temat lekcji: Sprawdzian wiedzy część czwarta. Tańce i folklor różnych narodów.
Na ilustracji niebieska grafika przedstawiająca zakończenie nauki w szkole. Niebieskie kontury postaci trzymają w dłoniach zwinięte w rulon dokumenty i wyrzucają w górę birety. Temat lekcji: Sprawdzian wiedzy część czwarta. Tańce i folklor różnych narodów.
Pożegnanie szkoły - scenariusz imprezy muzycznej
Źródło: online-skills.
Ważne daty
1813‑1901 – lata życia Giuseppe Verdiego
1825‑1899 – lata życia Johanna Straussa (syna)
1868‑1922 – lata życia Vittorio Montiego
1921‑1992 – lata życia Astora Piazzolli
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1KOfBjnlrQYh
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
1. W zakresie śpiewu. Uczeń:
1) śpiewa ze słuchu lub/i z wykorzystaniem nut (w zespole, solo, a cappella, z akompaniamentem) minimum 10 różnorodnych utworów wokalnych w roku szkolnym:
a) piosenki z repertuaru dziecięcego, młodzieżowego, popularnego i ludowego.
2. W zakresie gry na instrumentach. Uczeń:
1) gra na instrumentach ze słuchu lub/i przy pomocy nut (w zespole lub/i solo) na jednym lub kilku instrumentach melodycznych (do wyboru np. flet podłużny, flażolet /flecik polski/, pianino, keyboard, gitara, dzwonki, metalofon, ksylofon i inne) oraz perkusyjnych niemelodycznych:
a) schematy rytmiczne.
3) odtwarza gestodźwiękami proste rytmy i schematy rytmiczne.
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
5. Uczeń określa charakterystyczne cechy:
3) wybranych tańców towarzyskich i współczesnych.
Nauczysz się
wymieniać kompozytorów związanych z Wiedniem;
identyfikować tango, cha cha z regionami z których pochodzą;
śpiewać piosenki Lato, lato, oraz Boogie‑Woogie
Zaproszenie do muzycznej wakacyjnej podróży
Wspólny śpiew piosenki Lato czeka.
Zapoznaj się z fragmentem zapisu nutowego utworu Lato, lato.
R1IHITKmf3tok
Na ilustracji zapis nutowy piosenki Lato, lato. Pod tytułem znajdują się nazwiska autorów utworu: Ludwig Jerzy Kern i Witold Krzemiński. Zapis umieszczono na sześciu pięcioliniach. Początek zbudowany na powtarzającym się motywie rytmicznym: dwie półnuty, ćwierćnuta i półnuta z kropką. Metrum cztery czwarte, tonacja C-dur.
Zapis nutowy, muzyka: Witold Krzemieński, słowa: Ludwik Jerzy Kern, „Lato, lato”, online-skills, CC BY 3.0
Lato, lato, lato czeka
Razem z latem czeka rzeka
Razem z rzeką czeka las
A tam ciągle nie ma nas
Lato, lato, nie płacz czasem
Czekaj z rzeką, czekaj z lasem
W lesie schowaj dla nas chłodny cień
Przyjedziemy lada dzień
Już za parę dni, za dni parę
Weźmiesz plecak swój i gitarę
Pożegnania kilka słów Pitagoras bądźcie zdrów
Do widzenia wam canto, cantare
Lato, lato, mieszka w drzewach
Lato, lato, w ptakach śpiewa
Słońcu każe odkryć twarz
Lato, lato, jak się masz?
Lato, lato, dam ci różę
Lato, lato, zostań dłużej
Zamiast się po krajach włóczyć stu
Lato, lato, zostań tu
Pożegnania kilka słów
Pitagoras bądźcie zdrów
Do widzenia wam canto, cantare.
RmAv3z1Vff5rj
Zdjęcie Haliny Kunickiej, Piosenkarka ma ciemne krótkie włosy i ciemne oczy. Ubrana jest w białą koszulę z kołnierzykiem i długim rękawem. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawia się napis: Ludwig Jerzy Kern, Witold Krzemiński - Lato, lato. Wykonanie Halina Kunicka oraz pojawia się możliwość odtworzenia nagrania. Na nagraniu wesoła, radosna piosenka wykonana przez piosenkarkę z akompaniamentem big bandu.
Zdjęcie Haliny Kunickiej, Piosenkarka ma ciemne krótkie włosy i ciemne oczy. Ubrana jest w białą koszulę z kołnierzykiem i długim rękawem. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawia się napis: Ludwig Jerzy Kern, Witold Krzemiński - Lato, lato. Wykonanie Halina Kunicka oraz pojawia się możliwość odtworzenia nagrania. Na nagraniu wesoła, radosna piosenka wykonana przez piosenkarkę z akompaniamentem big bandu.
Marcin Kydryński (fot.), „portret Haliny Kunickiej” 2008, wikimedia.org, CC BY 3.0 (ilustracja); Witold Krzemieński, „Lato, lato, lato czeka”, wyk. Halina Kunicka, online-skills, CC BY 3.0
Austria
Muzyczną wycieczkę rozpoczniemy w stolicy Austrii.
Wiedeń to światowa stolica muzyki! Żyło tu więcej słynnych kompozytorów niż w jakimkolwiek innym mieście. Wiedeń to kolebka walca i operetki. Kompozytorzy związani z Wiedniem to między innymi klasycy wiedeńscy – Józef Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart i Ludwig van Beethoven.
Z Wiedniem związani są również: Franciszek Schubert, Franciszek Liszt, Johannes Brahms, Johann Strauss (ojciec), Johann Strauss (syn).
W Wiedniu muzyka rozbrzmiewa podczas koncertów plenerowych na przykład w Praterze – Parku publicznym w Wiedniu, położonym między Dunajem a Kanałem Dunajskim.
Polecenie 1
Wymień instrumenty wykonujące utwór Polka pizzicato.
Wymień instrumenty wykonujące utwór Polka pizzicato.
Wymień instrumenty wykonujące utwór Polka pizzicato.
Wysłuchajcie kompozycji J. Straussa, Polka Pizzicato, oraz zapiszcie swoje spostrzeżenia dotyczące utworu. Czy jesteś w stanie wymienić utwory wykonujące ten utwór?
Zapoznaj się z przykładowym zapisem utworu:
R1VVCmZVUGlbs
Na ilustracji zapis nutowy pierwszych sześciu taktów utworu Pizzicato Polka Johana Straussa. Rytm wstępu to ósemka, dwie pauzy ósemkowe, trzy ósemki, pauza ćwierćnutowa, ósemka, dwie pauzy ósemkowe, trzy ósemki.
Johann Strauss (syn), widok nutowy utworu „Polka PIzzicato”, imslp.org, CC BY 4.0
RlPOb77XEYYBe
Na starym zdjęciu znajduje się wizerunek Johanna Straussa II (syna). Kompozytor ma dłuższe kręcone, zaczesane do tyłu włosy, wąsy i brodę o niespotykanym kształcie: po bokach dłuższą , po środku krótszą. Mężczyzna ubrany jest w białą koszulę, kamizelkę i marynarkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Pizzicato polka, autorstwa Johanna Straussa (syn) Wykonawca: Royal Philharmonic Orchestra oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wesoły utwór, w szybkim tempie. Wykonywany jest przez instrumenty smyczkowe, grające pizzicato (czyli bez użycia smyczka, szarpiąc struny palcami).
Na starym zdjęciu znajduje się wizerunek Johanna Straussa II (syna). Kompozytor ma dłuższe kręcone, zaczesane do tyłu włosy, wąsy i brodę o niespotykanym kształcie: po bokach dłuższą , po środku krótszą. Mężczyzna ubrany jest w białą koszulę, kamizelkę i marynarkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Pizzicato polka, autorstwa Johanna Straussa (syn) Wykonawca: Royal Philharmonic Orchestra oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wesoły utwór, w szybkim tempie. Wykonywany jest przez instrumenty smyczkowe, grające pizzicato (czyli bez użycia smyczka, szarpiąc struny palcami).
Autor nieznany, portret Johanna Straussa (syna), wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Johann Strauss (syn), „Polka PIzzicato”, online-skills, CC BY 3.0
R1XxzNRZPxkgR
Wymień instrumenty wykonujące utwór Polka pizzicato.
RcmexPRVh8blW
Ćwiczenie 1
Spośród wymienionych kompozytorów wskaż tych, którzy związani byli z Wiedniem. Możliwe odpowiedzi: 1. Józef Haydn, 2. Franciszek Liszt, 3. Mikołaj Gomółka, 4. Wolfgang Amadeusz Mozart, 5. Krzysztof Penderecki, 6. Johann Strauss, 7. Franciszek Schubert, 8. Ludwig van Beethoven, 9. Astor Piazzolla, 10. Edward Grieg.
Spośród wymienionych kompozytorów wybierz tych, którzy związani byli z Wiedniem.
Wolfgang Amadeusz Mozart
Mikołaj Gomółka
Krzysztof Penderecki
Ludwig van Beethoven
Józef Haydn
Astor Piazzolla
Johann Strauss
Franciszek Schubert
Franciszek Liszt
Edvard Grieg
M-108-Z1
Źródło: Dorota Ornoch.
Węgry
Przy okazji odwiedzimy leżący również nad Dunajem Budapeszt i posłuchamy węgierskiego czardaszaCzardaszczardasza.
Czardasz jest węgierskim tańcem ludowym, prawdopodobnie wywodzącym się z tzw. tańców rekrutów tańczonych przez młodych mężczyzn przed odjazdem z rodzinnej wsi do wojska. Czardasza cechują: metrum parzyste, przyśpieszenia, zmiany dynamiczne, rytmy punktowane, synkopy. Czardasz składa się z dwóch części: wolnej (lassan) i szybkiej (friss). Ze względu na swój skoczny, energiczny charakter czardasz łatwo przedostał się do romskiej tradycji muzycznej i to właśnie romscy muzycy przyczynili się do popularyzacji tego tańca. Był on również inspiracją dla kompozytorów muzyki poważnej. Do znanych stylizacji czardasza należy II Rapsodia węgierska Franciszka Liszta.
Polecenie 2
Wysłuchajcie kompozycji Vittorio Montiego, Czardasz oraz zapiscie swoje spostrzeżenia dotyczące utworu. Czym muzyka z tego kraju wyróżnia się na tle innych?
Polecenie 3
Opisz jak zmienia się tempo w Czardaszu Vittorio Montiego.
Opisz jak zmienia się tempo w Czardaszu Vittorio Montiego.
Opisz jak zmienia się tempo w Czardaszu Vittorio Montiego.
Wysłuchajcie kompozycji Vittorio Montiego, Czardasz, oraz zapiszcie swoje spostrzeżenia dotyczące utworu. Wymień instrumenty wykonujące ten utwór.
Zapoznaj się z przykładowym zapisem utworu:
RUdNGHYEMTOXA
Zapis nutowy początku Czardasza Vittorio Montiego, przeznaczony na skrzypce i fortepian. Utwór rozpoczyna się trzy taktowym wstępem fortepianu. Tempo na początku określono jako largo. Metrum dwie czwarte, tonacja d-moll. W partii skrzypiec widać liczne drobne wartości i ozdobniki. W akompaniamencie często występuje artykulacja arpeggio.
Vittorio Monti, widok nutowy na utwór „Czardasz” (fragment), imslp.org, CC BY 4.0 (ilustracja)
RzVYNG3jUijkq
Na starym, zniszczonym zdjęciu Vittorio Monti. Kompozytor ubrany jest w kamizelkę, płaszcz, na głowie ma malutki kapelusik. Mężczyzna ma ciemne włosy, ciemne oczy, wyrazistą oprawę oczu i pokaźne, zawijane wąsy. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Czardasz, autorstwa Vittorio Montiego. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonany przez skrzypka i pianistę. Pianista gra dynamiczny wstęp. Pierwsza część utworu którą gra skrzypek jest powolna, namiętna, na przemian występują długie dźwięki i ozdobniki. Druga część utworu jest bardzo szybka, pełna przebiegów dźwięków w zawrotnej szybkości. Trzecia część jest wolna. Skrzypek wykonuje wiele dwudźwięków.
Na starym, zniszczonym zdjęciu Vittorio Monti. Kompozytor ubrany jest w kamizelkę, płaszcz, na głowie ma malutki kapelusik. Mężczyzna ma ciemne włosy, ciemne oczy, wyrazistą oprawę oczu i pokaźne, zawijane wąsy. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Czardasz, autorstwa Vittorio Montiego. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonany przez skrzypka i pianistę. Pianista gra dynamiczny wstęp. Pierwsza część utworu którą gra skrzypek jest powolna, namiętna, na przemian występują długie dźwięki i ozdobniki. Druga część utworu jest bardzo szybka, pełna przebiegów dźwięków w zawrotnej szybkości. Trzecia część jest wolna. Skrzypek wykonuje wiele dwudźwięków.
Autor nieznany, fotografia Vottorio Montiego, mnsinfonia.org, CC BY 3.0 (ilustracja) ; Vittorio Monti, „Czardasz”, wyk. Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, AMFN, CC BY 3.0 (dźwięk)
RQkTVajsc1Y1f
Opisz jak zmienia się tempo w Czardaszu Vittorio Montiego.
R19fjaJOZ0rfN1
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania: 1. Z jakiego kraju pochodzi czardasz? 2. Jakie jest metrum czardasza? 3. Jak nazywają się części czardasza?
Odpowiedz na pytania: 1. Z jakiego kraju pochodzi czardasz? 2. Jakie jest metrum czardasza? 3. Jak nazywają się części czardasza?
Uzupełnij notatkę.
Czardasz jest (włoskim/węgierskim) ...................... tańcem ludowym, prawdopodobnie wywodzącym się z tzw. tańców rekrutów, tańczonych przez młodych mężczyzn przed odjazdem z rodzinnej wsi do wojska. Czardasza cechują: (parzyste/nieparzyste) ................ metrum, przyśpieszenia, zmiany dynamiczne, rytmy punktowane, synkopy. Czardasz składa się z dwóch części: (wolnej/ szybkiej) ............ lassan i (wolnej/szybkiej) ................ friss. Ze względu na swój skoczny, energiczny charakter czardasz łatwo przedostał się do romskiej tradycji muzycznej i to właśnie romscy muzycy przyczynili się do popularyzacji tego tańca. Był on również inspiracją dla kompozytorów muzyki (ludowej/poważnej) ................... Do znanych stylizacji czardasza należy II Rapsodia węgierska (Franciszka Liszta/Fryderyka Chopina) .................................. .
Źródło: Dorota Ornoch.
Hiszpania
W słonecznej Hiszpanii podziwiać będziemy flamencoFlamencoflamenco.
Taniec ten wykonywany może być solo, w duecie lub w grupie. Za jego pośrednictwem opowiada się pewną historię, zaś ruchy ciała i wykonywane przez tancerzy gesty wyrażają ich stany emocjonalne, podkreślają też znaczenie słów oraz towarzyszącej im muzyki. Ta wykonywana jest głównie na gitarze, rzadziej z towarzyszeniem skrzypiec, wiolonczeli czy fletu. Jest to taniec bardzo rytmiczny. Jego rytm wybijany jest poprzez klaskanie w dłonie, pstrykanie palcami oraz za pomocą kastanietów. Charakterystyczne są stroje tancerzy flamenco. U kobiet jest on bardzo kolorowy: falbaniasta spódnica lub suknia, gorset i chusta. Nieraz uzupełnieniem bywa wachlarz lub kwiat. Strój mężczyzny jest utrzymany w stonowanych barwach: ciemne spodnie i kamizelka, biała koszula, apaszka pod szyją, buty przypominające te do jazdy konnej, płaskodenny kapelusz.
Wspólny śpiew hiszpańskiego kanonu Puerta del Sol.
Zapoznaj się z przykładowym zapisem utworu Puerta del Sol.
Rmhqi7faLviRZ
Zapis nutowy piosenki Purerta del Sol. Piosenka jest ośmiotaktowa. Metrum dwie czwarte. W taktach pierwszym, drugim, piątym i szóstym same ósemki. W taktach trzecim i siódmym same ćwierćnuty. W taktach czwartym i ósmym ćwierćnuta i pauza. Tekst hiszpański podpisany pod nutami to: Soy el farelero de la Puerta del Sol. Cojo miescalera yencieedno el farol.
M-108-FOTO3
Zapis nutowy, „Puerta del Sol”, online-skills, CC BY 3.0
Latarnikiem w Bramie Śłońca jestem ja. Zapalam wszystkie światła każdego dnia.
R1J6dM7jKeoFQ
Nagranie piosenki "Puerta del Sol". Piosenka jest wesoła, rytmiczna. Śpiewa mały chłopiec.
Nagranie piosenki "Puerta del Sol". Piosenka jest wesoła, rytmiczna. Śpiewa mały chłopiec.
Nagranie piosenki "Puerta del Sol". Piosenka jest wesoła, rytmiczna. Śpiewa mały chłopiec.
Włochy
Z czym kojarzy się Werona? Zakochani, Romeo i Julia, romantyczne uliczki.
Arena di Verona to miejsce, w którym co roku odbywa się największy na świecie festiwal operowy pod gołym niebem. Od 1913 roku, z przerwami na okres dwóch wojen światowych, w tym najstarszym na świecie teatrze operowym na wolnym powietrzu, występowały największe sławy światowej opery. Spektakl operowy składa się z bardzo wielu elementów: uwerturyUwerturauwertury, ariiAriaarii, recytatywówRecytatywrecytatywów, duetówDuetduetów, tercetówTercettercetów, partii chóralnychPartia chóralnapartii chóralnych, baletowychBaletbaletowych i instrumentalnych. My posłuchamy partii instrumentalnej z opery Aida Giuseppe Verdiego.
Polecenie 4
Wysłuchajcie kompozycji G. Verdiego, Marsz Triumfalny z opery Aida oraz zapiscie swoje spostrzeżenia dotyczące utworu. Czym muzyka z tego kraju wyróżnia się na tle innych?
Polecenie 5
Odpowiedz na pytanie: Jaka jest obsada wykonawcza Marsza triumfalnego z opery Aida?
Odpowiedz na pytanie: Jaka jest obsada wykonawcza Marsza triumfalnego z opery Aida?
Odpowiedz na pytanie: Jaka jest obsada wykonawcza Marsza triumfalnego z opery Aida?
Wysłuchajcie kompozycji G. Verdiego, Marsz Triumfalny z opery Aida, oraz zapiszcie swoje spostrzeżenia dotyczące utworu. Zwróć uwagę na obsadę wykonawczą tego utworu.
R1DYF8F3ED4LX
Na zdjęciu zapis nutowy początku Marsza Triumfalnego z opery Aida. Zapis przeznaczony jest na trąbkę z akompaniamentem fortepianu. Metrum cztery czwarte. Tonacja B-dur. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Utwór: Marsz Triumfalny z opery Aida autorstwa Giuseppe Verdiego, wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego oraz odtwarza się muzyka. Na nagraniu utwór wykonany przez trębacza i pianistę. Trębacz gra triumfalną radosną melodię. Pianista gra rytmiczny, marszowy akompaniament.
Na zdjęciu zapis nutowy początku Marsza Triumfalnego z opery Aida. Zapis przeznaczony jest na trąbkę z akompaniamentem fortepianu. Metrum cztery czwarte. Tonacja B-dur. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Utwór: Marsz Triumfalny z opery Aida autorstwa Giuseppe Verdiego, wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego oraz odtwarza się muzyka. Na nagraniu utwór wykonany przez trębacza i pianistę. Trębacz gra triumfalną radosną melodię. Pianista gra rytmiczny, marszowy akompaniament.
1
1. Marsz Triumfalny z opery Aida, autorstwa Giuseppe Verdiego Wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (AMFN){audio}
Giuseppe Verdi, widok nutowy utworu „Marsz triumfalny” z opery „Aida”, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja); Giuseppe Verdi, „Marsz triumfalny” z opery „Aida”, AMFN, CC BY 3.0
R1WIeGUjTPtFA
Odpowiedz na pytanie: Jaka jest obsada wykonawcza Marsza triumfalnego z opery Aida?
Rjt7NggnNxasu
Ćwiczenie 3
Wersja alternatywna ćwiczenia: Połącz nazwę elementu spektaklu operowego z jego definicją. uwertura Możliwe odpowiedzi: 1. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, 2. wokalny utwór wykonywany przez dwie osoby, 3. dzieło instrumentalne przeznaczone do wykonania przed podniesieniem kurtyny w operze, 4. solowa forma wokalna podobna do deklamacji, imitowanie mowy, 5. fragment opery wykonywany przez chór z towarzyszeniem orkiestry., 6. wokalny utwór wykonywany przez trzy osoby aria Możliwe odpowiedzi: 1. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, 2. wokalny utwór wykonywany przez dwie osoby, 3. dzieło instrumentalne przeznaczone do wykonania przed podniesieniem kurtyny w operze, 4. solowa forma wokalna podobna do deklamacji, imitowanie mowy, 5. fragment opery wykonywany przez chór z towarzyszeniem orkiestry., 6. wokalny utwór wykonywany przez trzy osoby recytatyw Możliwe odpowiedzi: 1. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, 2. wokalny utwór wykonywany przez dwie osoby, 3. dzieło instrumentalne przeznaczone do wykonania przed podniesieniem kurtyny w operze, 4. solowa forma wokalna podobna do deklamacji, imitowanie mowy, 5. fragment opery wykonywany przez chór z towarzyszeniem orkiestry., 6. wokalny utwór wykonywany przez trzy osoby duet Możliwe odpowiedzi: 1. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, 2. wokalny utwór wykonywany przez dwie osoby, 3. dzieło instrumentalne przeznaczone do wykonania przed podniesieniem kurtyny w operze, 4. solowa forma wokalna podobna do deklamacji, imitowanie mowy, 5. fragment opery wykonywany przez chór z towarzyszeniem orkiestry., 6. wokalny utwór wykonywany przez trzy osoby tercet Możliwe odpowiedzi: 1. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, 2. wokalny utwór wykonywany przez dwie osoby, 3. dzieło instrumentalne przeznaczone do wykonania przed podniesieniem kurtyny w operze, 4. solowa forma wokalna podobna do deklamacji, imitowanie mowy, 5. fragment opery wykonywany przez chór z towarzyszeniem orkiestry., 6. wokalny utwór wykonywany przez trzy osoby partia chóralna Możliwe odpowiedzi: 1. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, 2. wokalny utwór wykonywany przez dwie osoby, 3. dzieło instrumentalne przeznaczone do wykonania przed podniesieniem kurtyny w operze, 4. solowa forma wokalna podobna do deklamacji, imitowanie mowy, 5. fragment opery wykonywany przez chór z towarzyszeniem orkiestry., 6. wokalny utwór wykonywany przez trzy osoby
Wersja alternatywna ćwiczenia: Połącz nazwę elementu spektaklu operowego z jego definicją. uwertura Możliwe odpowiedzi: 1. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, 2. wokalny utwór wykonywany przez dwie osoby, 3. dzieło instrumentalne przeznaczone do wykonania przed podniesieniem kurtyny w operze, 4. solowa forma wokalna podobna do deklamacji, imitowanie mowy, 5. fragment opery wykonywany przez chór z towarzyszeniem orkiestry., 6. wokalny utwór wykonywany przez trzy osoby aria Możliwe odpowiedzi: 1. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, 2. wokalny utwór wykonywany przez dwie osoby, 3. dzieło instrumentalne przeznaczone do wykonania przed podniesieniem kurtyny w operze, 4. solowa forma wokalna podobna do deklamacji, imitowanie mowy, 5. fragment opery wykonywany przez chór z towarzyszeniem orkiestry., 6. wokalny utwór wykonywany przez trzy osoby recytatyw Możliwe odpowiedzi: 1. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, 2. wokalny utwór wykonywany przez dwie osoby, 3. dzieło instrumentalne przeznaczone do wykonania przed podniesieniem kurtyny w operze, 4. solowa forma wokalna podobna do deklamacji, imitowanie mowy, 5. fragment opery wykonywany przez chór z towarzyszeniem orkiestry., 6. wokalny utwór wykonywany przez trzy osoby duet Możliwe odpowiedzi: 1. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, 2. wokalny utwór wykonywany przez dwie osoby, 3. dzieło instrumentalne przeznaczone do wykonania przed podniesieniem kurtyny w operze, 4. solowa forma wokalna podobna do deklamacji, imitowanie mowy, 5. fragment opery wykonywany przez chór z towarzyszeniem orkiestry., 6. wokalny utwór wykonywany przez trzy osoby tercet Możliwe odpowiedzi: 1. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, 2. wokalny utwór wykonywany przez dwie osoby, 3. dzieło instrumentalne przeznaczone do wykonania przed podniesieniem kurtyny w operze, 4. solowa forma wokalna podobna do deklamacji, imitowanie mowy, 5. fragment opery wykonywany przez chór z towarzyszeniem orkiestry., 6. wokalny utwór wykonywany przez trzy osoby partia chóralna Możliwe odpowiedzi: 1. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, 2. wokalny utwór wykonywany przez dwie osoby, 3. dzieło instrumentalne przeznaczone do wykonania przed podniesieniem kurtyny w operze, 4. solowa forma wokalna podobna do deklamacji, imitowanie mowy, 5. fragment opery wykonywany przez chór z towarzyszeniem orkiestry., 6. wokalny utwór wykonywany przez trzy osoby
Połącz nazwę elementu spektaklu operowego z jego definicją.
fragment opery wykonywany przez chór z towarzyszeniem orkiestry., solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, wokalny utwór wykonywany przez dwie osoby, dzieło instrumentalne przeznaczone do wykonania przed podniesieniem kurtyny w operze, solowa forma wokalna podobna do deklamacji, imitowanie mowy, wokalny utwór wykonywany przez trzy osoby
uwertura
aria
recytatyw
duet
tercet
partia chóralna
Argentyna
Kolejna na naszej mapie jest Argentyna. Tu nie może zabraknąć ognistego tangaTangotanga.
Tango argentyńskie ma swoją etykietę. Mężczyzna zaprasza partnerkę do tańca bez słów wyłącznie spojrzeniem i ruchem głowy. Gdy spojrzenia partnerów się skrzyżują, partnerka nie może odmówić tańca mężczyźnie. Tango za każdym razem jest swobodną improwizacją, którą kieruje mężczyzna. To właśnie on decyduje w tańcu o krokach i figurach. Tancerze poruszają się po linii tańca w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara. Starsze pokolenie przestrzega zasady tańczenia wyłącznie do utworów instrumentalnych. Typowymi dla tanga instrumentami są skrzypce, kontrabas, fortepian, mandolina, akordeon i bandoneonBandoneonbandoneon (rodzaj akordeonu). Tanga (jako formę muzyczną) tworzyli Isaac Albeniz, Astor Piazzolla, Igor Strawiński. Piazzolla stworzył nowy gatunek, tango nuevo, które tkwiąc głęboko w tradycji ma jednocześnie wiele wspólnego z muzyką poważną. Nie jest to tango przeznaczone do tańczenia, lecz kunsztownie stylizowana muzyka do słuchania.
Wysłuchajcie kompozycji Astora Piazzolli, Libertango i spróbujcie wyklaskać rytm.
RnCUUwQ1wr412
Na zdjęciu Astor Piazolla. Kompozytor siedzi, na kolanach ma akordeon. Mężczyzna ma ciemne oczy, siwiejące włosy i niewielki wąsik. Ubrany jest w rozpiętą pod szyją koszulę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Libertango, autorstwa Astora Piazzoli, wykonawca: muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu Libertango wykonane na akordeonie. Utwór jest rytmiczny, dynamiczny, ognisty.
Na zdjęciu Astor Piazolla. Kompozytor siedzi, na kolanach ma akordeon. Mężczyzna ma ciemne oczy, siwiejące włosy i niewielki wąsik. Ubrany jest w rozpiętą pod szyją koszulę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Libertango, autorstwa Astora Piazzoli, wykonawca: muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu Libertango wykonane na akordeonie. Utwór jest rytmiczny, dynamiczny, ognisty.
Fot. nieznany, Astor Piazolla, 1971, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Astor Piazzolla, „Libertango”, AMFN, CC BY 3.0
R1GwERjLCsVnp
Zapis nutowy rytmu do wyklaskania w czasie słuchania utworu. Rytm w metrum cztery czwarte. Cztery takty w każdym ten sam rytm: dwie ćwierćnuty z kropką i jedna ćwierćnuta.
Rytm do wyklaskania w czasie słuchania utworu „Libertango”, autorstwa Astora Piazzolli, online-skills, CC BY 3.0
R1BAg4X7Ouuxw
Ćwiczenie 4
Wskaż poprawną odpowiedź. Z jakiego kraju pochodzi tango? Możliwe odpowiedzi: 1. Argentyna, 2. Hiszpania, 3. Kuba.
Tango to taniec pochodzący z:
Argentyny
Kuby
Hiszpanii
M‑108‑Z4
Źródło: Dorota Ornoch.
R1AX19EIUWDep
Ćwiczenie 5
Polecenie do zadania brzmi: Typowymi dla tanga instrumentami są... Poniżej umieszczone są odpowiedzi, z których należy wybrać prawidłową. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Wskaż kompozytora, który stworzył styl tango nuevo. Możliwe odpowiedzi: 1. Igor Strawiński, 2. Astor Piazzolla, 3. Isaac Albeniz.
Styl tango nuevo stworzył:
Astor Piazzolla
Igor Strawiński
Isaac Albeniz
M-108-Z6
Źródło: Dorota Ornoch.
R1M7fMTI8edw0
Ćwiczenie 7
Wskaż wszystkie prawdziwe informacje dotyczące tańca tango. Możliwe odpowiedzi: 1. Mężczyzna zaprasza partnerkę do tańca bez słów wyłącznie spojrzeniem i ruchem głowy. 2. Mężczyzna zaprasza partnerkę do tańca podchodząc i szarpiąc za ramię. 3. Tango za każdym razem jest swobodną improwizacją, którą kieruje mężczyzna. 4. Tango za każdym razem jest swobodną improwizacją, którą kieruje kobieta. 5. Mężczyzna decyduje w tańcu o krokach, a kobieta o figurach. 6. Piazzolla stworzył nowy gatunek, tango blanco.
wszystkie prawdziwe informacje dotyczące tańca tango.">
Wskaż wszystkie prawdziwe informacje dotyczące tańca tango.
Mężczyzna zaprasza partnerkę do tańca bez słów wyłącznie spojrzeniem i ruchem głowy.
Mężczyzna zaprasza partnerkę do tańca podchodząc i szarpiąc za ramię.
Tango za każdym razem jest swobodną improwizacją, którą kieruje mężczyzna.
Tango za każdym razem jest swobodną improwizacją, którą kieruje kobieta.
Mężczyzna decyduje w tańcu o krokach, a kobieta o figurach.
Piazzolla stworzył nowy gatunek, tango blanco
Stany Zjednoczone
Wycieczkę kończymy w Ameryce Północnej śpiewając piosenkę w stylu countryCountrycountry.
Country to odmiana muzyki rozrywkowej, powstała w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku z ballad kowbojskich i traperskich, śpiewanych przez wędrownych grajków wyposażonych w bardzo skromne instrumentarium – banjo, gitara, skrzypce.
Zapoznaj się z przykładowym zapisem utworu Hej Zuzanno.
RIolhsgmA2Poj1
Zapis nutowy piosenki “Hej Zuzanno”. Metrum dwie czwarte. W zapisie drobne wartości rytmiczne: szesnastki, ósemki, ósemka z kropką i szesnastka. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Utwór: Hej Zuzanno Autor: Stephen Foster oraz odtwarza się nagranie. Na nagraniu akompaniament do piosenki Hej Zuzanno. Melodię wykonują skrzypce, akompaniament pasuje do muzyki country. Piosenka jest szybka, wesoła, skoczna.
Zapis nutowy piosenki “Hej Zuzanno”. Metrum dwie czwarte. W zapisie drobne wartości rytmiczne: szesnastki, ósemki, ósemka z kropką i szesnastka. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Utwór: Hej Zuzanno Autor: Stephen Foster oraz odtwarza się nagranie. Na nagraniu akompaniament do piosenki Hej Zuzanno. Melodię wykonują skrzypce, akompaniament pasuje do muzyki country. Piosenka jest szybka, wesoła, skoczna.
1
1. Hej ZuzannoWykonawca: Stephen Foster {audio}
Zapis nutowy, muzyka: Stephen Foster, słowa: Justyna Holm, „Hej Zuzanno”, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja); Stephen Foster, „Hej Zuzanno”, online-skills, CC BY 3.0 (dźwięk)
1. Gdy banjo wiozłem z Alabamy, pod Zuzanny próg Do Luizjany zakochany byłem aż po grób. ref: Hej Zuzanno, wysłuchać proszę chciej, melodyjki która w Luizjanie zagra w duszy mej (x2)
2. A droga wiodła poprzez prerie, poprzez deszcz i skwar, I smutek tak potężniał we mnie, że aż patrzeć żal. ref: Hej Zuzanno, wysłuchać proszę chciej, melodyjki która w Luizjanie zagra w duszy mej (x2)
R108qvTSkYBaG
Ćwiczenie 8
Połącz pojęcie z odpowiednim krajem. flamenco Możliwe odpowiedzi: 1. Austria, 2. Węgry, 3. Włochy, 4. Hiszpania, 5. Stany Zjednoczone, 6. Argentyna czardasz Możliwe odpowiedzi: 1. Austria, 2. Węgry, 3. Włochy, 4. Hiszpania, 5. Stany Zjednoczone, 6. Argentyna tango Możliwe odpowiedzi: 1. Austria, 2. Węgry, 3. Włochy, 4. Hiszpania, 5. Stany Zjednoczone, 6. Argentyna festiwal operowy na Arena di Verona Możliwe odpowiedzi: 1. Austria, 2. Węgry, 3. Włochy, 4. Hiszpania, 5. Stany Zjednoczone, 6. Argentyna country Możliwe odpowiedzi: 1. Austria, 2. Węgry, 3. Włochy, 4. Hiszpania, 5. Stany Zjednoczone, 6. Argentyna koncerty w parku Prater Możliwe odpowiedzi: 1. Austria, 2. Węgry, 3. Włochy, 4. Hiszpania, 5. Stany Zjednoczone, 6. Argentyna
Połącz pojęcie z odpowiednim krajem. flamenco Możliwe odpowiedzi: 1. Austria, 2. Węgry, 3. Włochy, 4. Hiszpania, 5. Stany Zjednoczone, 6. Argentyna czardasz Możliwe odpowiedzi: 1. Austria, 2. Węgry, 3. Włochy, 4. Hiszpania, 5. Stany Zjednoczone, 6. Argentyna tango Możliwe odpowiedzi: 1. Austria, 2. Węgry, 3. Włochy, 4. Hiszpania, 5. Stany Zjednoczone, 6. Argentyna festiwal operowy na Arena di Verona Możliwe odpowiedzi: 1. Austria, 2. Węgry, 3. Włochy, 4. Hiszpania, 5. Stany Zjednoczone, 6. Argentyna country Możliwe odpowiedzi: 1. Austria, 2. Węgry, 3. Włochy, 4. Hiszpania, 5. Stany Zjednoczone, 6. Argentyna koncerty w parku Prater Możliwe odpowiedzi: 1. Austria, 2. Węgry, 3. Włochy, 4. Hiszpania, 5. Stany Zjednoczone, 6. Argentyna
Połącz pojęcie z odpowiednim krajem.
Argentyna, Hiszpania, Włochy, Austria, Węgry, Stany Zjednoczone
flamenco
czardasz
tango
festiwal operowy na Arena di Verona
country
koncerty w parku Prater
R7NRjedq3DXmq
Ćwiczenie 9
Połącz nazwę utworu z kompozytorem. Polka Pizzicato Możliwe odpowiedzi 1. Vittorio Monti 2. Johann Strauss. Czardasz 1. Vittorio Monti 2. Johann Strauss.
Połącz nazwę utworu z kompozytorem. Polka Pizzicato Możliwe odpowiedzi 1. Vittorio Monti 2. Johann Strauss. Czardasz 1. Vittorio Monti 2. Johann Strauss.
Połącz nazwę utworu z nagraniem.
Polka Pizzicato
Czardasz
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Słownik pojęć
Aria
Aria
solo wokalne z akompaniamentem instrumentów.
Balet
Balet
część spektaklu operowego, w której fabuła opowiedziana jest za pomocą tańca.
Bandoneon
Bandoneon
instrument muzyczny, zaliczany do grupy aerofonów, rodzaj harmonii ręcznej wyposażonej w klawisze guzikowe.
Country
Country
odmiana muzyki rozrywkowej, powstała w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku z ballad kowbojskich i traperskich, śpiewanych przez wędrownych grajków wyposażonych w bardzo skromne instrumentarium – banjo, gitara, skrzypce.
Czardasz
Czardasz
węgierski taniec ludowy, prawdopodobnie wywodzącym się z tzw. tańców rekrutów tańczonych przez młodych mężczyzn przed odjazdem z rodzinnej wsi do wojska. Czardasza cechują przyspieszenia, zmiany dynamiczne, rytmy punktowane, synkopy.
Duet
Duet
1. zespół wykonawczy złożony z dwóch śpiewaków. 2. samodzielny utwór wokalny na dwa głosy lub fragment dużej formy instrumentalno‑wokalnej, np. opery, operetki, kantaty, oratorium itp., wykonywany przez dwóch śpiewaków
Flamenco
Flamenco
taniec hiszpański wykonywany solo, w duecie lub w grupie. Za jego pośrednictwem opowiada się pewną historię, zaś ruchy ciała i wykonywane przez tancerzy gesty wyrażają ich stany emocjonalne, podkreślają też znaczenie słów oraz towarzyszącej im muzyki.
Partia chóralna
Partia chóralna
fragment opery wykonywany przez chór z towarzyszeniem orkiestry.
Recytatyw
Recytatyw
solowa forma wokalna podobna do deklamacji, imitowanie mowy.
Tango
Tango
taniec towarzyski pochodzący z Buenos Aires w Argentynie, tango jest także rodzajem muzyki.
Tercet
Tercet
wokalny utwór wykonywany przez trzy osoby.
Uwertura
Uwertura
dzieło instrumentalne przeznaczone do wykonania przed podniesieniem kurtyny w operze.
Słownik pojęć opracowano na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
hiszpanski.crib.pl
Jerzy Habela, Słowniczek Muzyczny, PWM, Kraków 1998.
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
J. Rey, Taniec, jego rozwój i formy Warszawa 1958.
M. Wieczysty, Taniec towarzyski, Warszawa 1959.
I. Turska, W kręgu tańca, Warszawa 1965.
R. Lange, O istocie tańca i jego przejawach w kulturze Kraków 1988.