„Poznaje się tylko to, co się oswoi”. Przyjaźń i miłość – na podstawie „Małego Księcia” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego
„Poznaje się tylko to, co się oswoi”. Przyjaźń i miłość - na podstawie „Małego Księcia” Antoine’a de Saint‑Exupéry’ego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna treść „Małego Księcia”.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wyjaśnić, czym dla bohatera była przyjaźń na podstawie więzi łączącej go z lisem,
opowiedzieć historię miłości do Róży,
wyjaśnić pojęcia asertywności i odnieść je do relacji przyjacielskich,
scharakteryzować i poddać ocenie uczucie Księcia w stosunku do Róży,
trafnie posłużyć się cytatem i zinterpretować go,
posługiwać się językiem,
w sposób bogaty i różnorodny wypowiedzieć się na temat roli miłości i przyjaźni w życiu każdego człowieka,
czytać, rozumieć i wartościować utwór dzięki zdobytym na lekcji informacjom,
określić podstawową problematykę tekstu,
potrafi stworzyć czytelną notatkę lub notować w formie punktów, tabeli.
c) Postawy
Uczeń:
zna wartości przyjaźni,
wie, jak ważne jest uczucie przyjaźni i miłości w życiu każdego człowieka,
wie, jakie bariery przeszkadzają we wzajemnych, przyjacielskich relacjach.
2. Metoda i forma pracy
Heureza, praca z tekstem, elementy dyskusji, praca indywidualna i zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Książka: „Mały Książę”
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Prosi o zapisanie temat lekcji.
Uczniowie zastanawiają się nad wartością przyjaźni i miłości w życiu człowieka. Wypisują na tablicy cechy przyjaźni (wspólnota, troska, akceptacja, pomoc, zainteresowania, radość, rozmowa) oraz cechy, jakie powinien posiadać dobry przyjaciel. Wypowiadają się na temat: Jaka powinna być miłość? (cierpliwa, dobra, bezinteresowna, bez zazdrości, trwała).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie opowiadają historię miłości Małego Księcia i Róży. Zastanawiają się nad siłą tego uczucia oraz jego cechami. Snują własne refleksje nad dojrzałością do miłości oraz nad postępowaniem Róży. Wyszukują w tekście fragmenty ilustrujące uczucie Róży i Księcia.
Uczniowie zastanawiają się nad wartością przyjaźni w życiu Małego Księcia. Wypisują jej cechy. Charakteryzują Lisa jako przykład dobrego przyjaciela.
Wspólnie z nauczycielem zespół uczniów charakteryzuje pojecie asertywności, podaje jego cechy oraz odnosi je do relacji przyjacielskich.
Asertywność – brak uległości, stanowczość, zdecydowanie, wyrażanie swoich uczuć i przekonań bez lekceważenia poglądów innych osób.
Uczniowie zastanawiaj się w jakich sytuacjach zachowujemy się asertywnie (obrona swoich praw, wyrażanie opinii, uczuć, wyrażanie i przyjmowanie krytyki).
Uczniowie pisemnie charakteryzują zapisane przez nauczyciela cytaty:
„Wśród ludzi jest się także samotnym”
„Poznaje się tylko to, co się oswoi”
„Ludzie mają zbyt mało czasu, aby cokolwiek poznać”
Nauczyciel odczytuje kilka wypowiedzi uczniów.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie uzupełniają psychozabawę dotyczącą przyjaźni znajdującą się na stronie internetowej http://www.astral.lodz.pl/wilaq/czyzdobywaszprzyjaciol.html.
5. Bibliografia
Hulewicz W., Teatr wyobraźni, PWN, Warszawa 1995.
Saint‑Exupéry Antoine, Mały Książę, Pax, Warszawa 2000.
Psychozabawa dotycząca przyjaźni: http://www.astral.lodz.pl/wilaq/czyzdobywaszprzyjaciol.html
6.Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Podczas lekcji uczeń poznaje pojęcie asertywności. Snuje refleksje nad wartością przyjaźni i miłości w życiu każdego człowieka. Uczy się interpretacji oraz analizy, doskonali umiejętność samodzielnej wypowiedzi. Charakteryzuje głównego bohatera. Poznaje historię jego miłości do Róży. Uświadamia sobie wagę przyjaźni Księcia z Lisem.
Do wypełnienia psychozabawy dotyczącej przyjaźni, niezbędny jest dostęp do komputerów z Internetem. Jeśli nie ma możliwości zorganizowania lekcji w takiej sali, można zadać uczniom wypełnienie testu jako pracę domową.