| II etap edukacyjny, uczeń kończący klasę VI |
| |
| |
| |
| (1.2) korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej (zgodnie z elementarną wiedzą o prawach autora). |
| |
| Poznaję sztukę współczesną i ją naśladuję |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna sylwetki ważnych artystów XIX i XX wieku,
rozróżnia kierunki w malarstwie na podstawie przykładów,
podaje cechy charakterystyczne wybranych dzieł malarskich.
|
| umiejętności – uczeń: w malarstwie,
posługuje się podstawowymi pojęciami właściwymi dla malarstwa,
określa temat oglądanego dzieła,
wykona pracę twórczą inspirowaną wybranymi kierunkami,
wykorzystuje w pracy twórczej wiadomości uzyskane
z przekazów medialnych, zgodnie z wiedzą o prawach autora. |
| postawy:
kształtowanie wyobraźni plastycznej,
właściwie organizuje swój warsztat pracy,
wyrażanie własnej osobowości w pracy twórczej.
|
| |
| rozmowa nauczająca (pogadanka), zestaw ilustracji o różnej tematyce służących jako inspiracje twórcze, działania praktyczne (malowanie), aktywizująca (dyskusja) |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | zestaw ilustracji o różnej tematyce służących jako inspiracje twórcze. Impresjonizm (Claude Monet); fowizm (Andre Derain); ekspresjonizm abstrakcyjny (Jackson Pollock); abstrakcja geometryczna (Piet Mondrian). |
| |
| kartka z bloku technicznego formatu A‑3, farby plakatowe, pędzle, |
| |
|
Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy).
Nauczyciel charakteryzuje krótko kierunki w malarstwie które uznaje się z przełomowe.
|
faza wprowadzająca: (7 min.) | |
faza realizacyjna: (30 min.) |
Nauczyciel prezentuje uczniom zasób: zestaw ilustracji o różnej tematyce służących jako inspiracje twórcze. Impresjonizm (Claude Monet); fowizm (Andre Derain); ekspresjonizm abstrakcyjny (Jackson Pollock); abstrakcja geometryczna (Piet Mondrian),
Zachęca uczniów do swobodnych wypowiedzi na temat obejrzanego zestawu dzieł. Pyta o wrażenia jakie zrobiły na uczniach poszczególne reprodukcje obrazów.
Nauczyciel wyjaśnia, że obrazy będą inspiracją do wykonania pracy plastycznej na lekcji.
Uczniowie wybierają jeden z obrazów, w oparciu o który wykonują własną pracę plastyczną.
Nauczyciel udziela wskazówek podczas wykonywania zadania, zwraca uwagę na temat i formę dzieł, które stanowią inspiracje dla uczniów.
Po zakończonej pracy uczniowie porównują swoje obrazy z tymi, które widzieli w zestawie i poszukują cech wspólnych.
Porządkują stanowiska pracy.
|
faza podsumowująca: (8 min.) |
Nauczyciel ocenia prace, podkreśla, że ich wykonanie było dla uczniów dużym wyzwaniem oraz ciekawym doświadczeniem.
Wszystkie prace zostają wyeksponowane w sali lekcyjnej.
|