Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Poznaję sztukę współczesną i ją naśladuję

Etap

II etap edukacyjny, uczeń kończący klasę VI

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe:

(1.2) korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory

w swojej działalności twórczej (zgodnie z elementarną wiedzą o prawach autora).

Temat lekcji

Poznaję sztukę współczesną i ją naśladuję

Czas na realizację

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna sylwetki ważnych artystów XIX i XX wieku,

  • rozróżnia kierunki w malarstwie na podstawie przykładów,

  • podaje cechy charakterystyczne wybranych dzieł malarskich.

umiejętności – uczeń:

  • wymienia środki wyrazu plastycznego stosowane

w malarstwie,

  • posługuje się podstawowymi pojęciami właściwymi dla malarstwa,

  • określa temat oglądanego dzieła,

  • wykona pracę twórczą inspirowaną wybranymi kierunkami,

  • wykorzystuje w pracy twórczej wiadomości uzyskane

z przekazów medialnych, zgodnie z wiedzą o prawach autora.

postawy:

  • kształtowanie wyobraźni plastycznej,

  • właściwie organizuje swój warsztat pracy,

  • wyrażanie własnej osobowości w pracy twórczej.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), zestaw ilustracji o różnej tematyce służących jako inspiracje twórcze, działania praktyczne (malowanie), aktywizująca (dyskusja)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

zestaw ilustracji o różnej tematyce służących jako inspiracje twórcze. Impresjonizm (Claude Monet); fowizm (Andre Derain); ekspresjonizm abstrakcyjny (Jackson Pollock); abstrakcja geometryczna (Piet Mondrian).

Materiały plastyczne:

kartka z bloku technicznego formatu A‑3, farby plakatowe, pędzle,

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy).

  2. Nauczyciel charakteryzuje krótko kierunki w malarstwie które uznaje się z przełomowe.

faza wprowadzająca:

(7 min.)

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel prezentuje uczniom zasób: zestaw ilustracji o różnej tematyce służących jako inspiracje twórcze. Impresjonizm (Claude Monet); fowizm (Andre Derain); ekspresjonizm abstrakcyjny (Jackson Pollock); abstrakcja geometryczna (Piet Mondrian),

  2. Zachęca uczniów do swobodnych wypowiedzi na temat obejrzanego zestawu dzieł. Pyta o wrażenia jakie zrobiły na uczniach poszczególne reprodukcje obrazów.

  3. Nauczyciel wyjaśnia, że obrazy będą inspiracją do wykonania pracy plastycznej na lekcji.

  4. Uczniowie wybierają jeden z obrazów, w oparciu o który wykonują własną pracę plastyczną.

  5. Nauczyciel udziela wskazówek podczas wykonywania zadania, zwraca uwagę na temat i formę dzieł, które stanowią inspiracje dla uczniów.

  6. Po zakończonej pracy uczniowie porównują swoje obrazy z tymi, które widzieli w zestawie i poszukują cech wspólnych.

  7. Porządkują stanowiska pracy.

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. Nauczyciel ocenia prace, podkreśla, że ich wykonanie było dla uczniów dużym wyzwaniem oraz ciekawym doświadczeniem.

  2. Wszystkie prace zostają wyeksponowane w sali lekcyjnej.

R1Uyfv2IcDvVJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 83.50 KB w języku polskim
R1QHfTwfY3jp0

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 48.65 KB w języku polskim