Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Poznajemy budowę orkiestry symfonicznej

Zapoznanie uczniów z pojęciem orkiestra symfoniczna. Przedstawienie składu orkiestry oraz różnych rodzajów orkiestr. Wskazanie charakterystycznych elementów brzmieniowych poszczególnych grup instrumentów oraz poszczególnych zespołów instrumentalnych. Wyróżnienie takich grup jak: orkiestra symfoniczna, orkiestra kameralna. Wskazanie różnic między orkiestrą kameralną a orkiestrą symfoniczną. Omówienie historii powstania orkiestry i rozlokowania orkiestry na scenie.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Wyjaśnić pojęcie orkiestra symfoniczna.

  2. Omówić historię powstania orkiestry.

  3. Wskazać grupy instrumentów znajdujące się w orkiestrze.

  4. Przedstawić rozlokowanie orkiestry na scenie.

  5. Wskazać rodzaje orkiestr.

  6. Na podstawie wybranych utworów wskazać daną grupę muzyczną.

  7. Przedstawić charakterystyczne elementy brzmieniowe poszczególnych grup muzycznych.

Metoda i forma pracy

Metoda opisowa z elementami pogadanki. Percepcja muzyki.

    1. Podręcznik: Wacław Panek, Świat muzyki.

    2. Stanowisko do odtwarzania płyt.

    3. Płyta z nagraniem*.*

  1. Ludwik van Beethoven – IX Symfonia d‑moll.

  2. Johann Brahms - Taniec węgierski nr 5 g‑moll.

  3. Luigi Boccherini - Menuet z Kwintetu E‑dur.

  1. Karta pracy ucznia.

  2. Plansze z rozrysowanym układem na scenie grup instrumentów w orkiestrze symfonicznej i kameralnej.

4. Przebieg lekcji

    1. Powitanie, czynności organizacyjno – porządkowe. Sprawdzenie obecności.

    2. Sprawdzenie zadania domowego.

    3. Powtórzenie, zaśpiewanie wspólnie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.

    4. Podanie tematu lekcji.

( 10 min.)

Faza realizacyjna

  1. Metodą pogadanki zapoznanie uczniów z pojęciem orkiestra symfoniczna. Na podstawie doświadczeń i posiadanej przez uczniów wiedzy, wskazanie charakterystycznych cech orkiestry symfonicznej. Przedstawienie składu orkiestry oraz miejsc, w których można orkiestrę spotkać.

  2. Wysłuchanie i percepcja IX Symfonii Ludwika van Beethovena. Metodą pogadanki omówienie charakterystycznych elementów brzmieniowych orkiestry symfonicznej.

  3. Metodą opisu przedstawienie historii orkiestry symfonicznej.

  4. Metodą pogadanki z elementami opisu przedstawienie grup instrumentów grających w orkiestrze symfonicznej. Na podstawie ilustracji i plansz omówienie rozlokowania poszczególnych instrumentów na scenie.

  5. Wysłuchanie utworu Johanna Brahmsa - Taniec węgierski nr 5 g‑moll. Percepcja utworu i omówienie brzmienia poszczególnych grup instrumentalnych oraz wskazanie i omówienie całościowego brzmienia orkiestry kameralnej.

  6. Wyjaśnienie pojęcia orkiestra kameralna oraz wskazanie różnicy między orkiestrami kameralną i symfoniczną.

  7. Wysłuchanie i percepcja utworu Luigiego Boccheriniego - Menuet z Kwintetu E‑dur. Omówienie utworu pod względem obsady.

  8. Na podstawie plansz rozrysowanie w zeszycie układu orkiestry symfonicznej na scenie.

( 25 min.)

Faza podsumowująca

Zapisanie notatki do zeszytu:

  1. Orkiestra – zespół instrumentalny w zwielokrotnionej obsadzie. Zespół instrumentalny liczący najmniej kilkunastu wykonawców.

  2. Orkiestra symfoniczna – koncertuje regularnie w filharmonii czy też utrzymywana przez radiofonię. Składa się z grupy:

  1. Instrumentów smyczkowych (kwintet smyczkowy – skrzypce, altówki, wiolonczele, kontrabasy).

  2. Dętych drewnianych (flety, oboje, klarnety, fagoty).

  3. Dętych blaszanych (rogi, trąbki, puzony, tuba).

  4. Harf.

  5. Perkusji (kotły, wielki i mały bęben, talerze, triangel, dzwony, gongi, tam – tam, ksylofon, czelesta, dzwonki).

    1. Orkiestra kameralna – są zazwyczaj zespołami smyczkowymi lub z niewielką obsadą instrumentów dętych. Są to zespoły składające się z kilkunastu lub ledwie przekraczającą liczbę 20 muzyków.

( 10 min.)

5. Bibliografia

a. Wacław Panek: Świat muzyki.

b. Janusz Ekiert: Bliżej muzyki. Encyklopedia.

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Poznajemy budowę orkiestry symfonicznej.

Zadanie domowe

Wymień znane ci utwory (tytuły) z muzyki rozrywkowej lub filmowej, w których wykorzystuje się brzmienie orkiestry symfonicznej.

R1M4ncseSeLxk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 39.00 KB w języku polskim