Poznajemy budowę orkiestry symfonicznej
Poznajemy budowę orkiestry symfonicznej
Zapoznanie uczniów z pojęciem orkiestra symfoniczna. Przedstawienie składu orkiestry oraz różnych rodzajów orkiestr. Wskazanie charakterystycznych elementów brzmieniowych poszczególnych grup instrumentów oraz poszczególnych zespołów instrumentalnych. Wyróżnienie takich grup jak: orkiestra symfoniczna, orkiestra kameralna. Wskazanie różnic między orkiestrą kameralną a orkiestrą symfoniczną. Omówienie historii powstania orkiestry i rozlokowania orkiestry na scenie.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
Wyjaśnić pojęcie orkiestra symfoniczna.
Omówić historię powstania orkiestry.
Wskazać grupy instrumentów znajdujące się w orkiestrze.
Przedstawić rozlokowanie orkiestry na scenie.
Wskazać rodzaje orkiestr.
Na podstawie wybranych utworów wskazać daną grupę muzyczną.
Przedstawić charakterystyczne elementy brzmieniowe poszczególnych grup muzycznych.
Metoda i forma pracy
Metoda opisowa z elementami pogadanki. Percepcja muzyki.
Podręcznik: Wacław Panek, Świat muzyki.
Stanowisko do odtwarzania płyt.
Płyta z nagraniem*.*
Ludwik van Beethoven – IX Symfonia d‑moll.
Johann Brahms - Taniec węgierski nr 5 g‑moll.
Luigi Boccherini - Menuet z Kwintetu E‑dur.
Karta pracy ucznia.
Plansze z rozrysowanym układem na scenie grup instrumentów w orkiestrze symfonicznej i kameralnej.
4. Przebieg lekcji
Powitanie, czynności organizacyjno – porządkowe. Sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie zadania domowego.
Powtórzenie, zaśpiewanie wspólnie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.
Podanie tematu lekcji.
( 10 min.)
Faza realizacyjna
Metodą pogadanki zapoznanie uczniów z pojęciem orkiestra symfoniczna. Na podstawie doświadczeń i posiadanej przez uczniów wiedzy, wskazanie charakterystycznych cech orkiestry symfonicznej. Przedstawienie składu orkiestry oraz miejsc, w których można orkiestrę spotkać.
Wysłuchanie i percepcja IX Symfonii Ludwika van Beethovena. Metodą pogadanki omówienie charakterystycznych elementów brzmieniowych orkiestry symfonicznej.
Metodą opisu przedstawienie historii orkiestry symfonicznej.
Metodą pogadanki z elementami opisu przedstawienie grup instrumentów grających w orkiestrze symfonicznej. Na podstawie ilustracji i plansz omówienie rozlokowania poszczególnych instrumentów na scenie.
Wysłuchanie utworu Johanna Brahmsa - Taniec węgierski nr 5 g‑moll. Percepcja utworu i omówienie brzmienia poszczególnych grup instrumentalnych oraz wskazanie i omówienie całościowego brzmienia orkiestry kameralnej.
Wyjaśnienie pojęcia orkiestra kameralna oraz wskazanie różnicy między orkiestrami kameralną i symfoniczną.
Wysłuchanie i percepcja utworu Luigiego Boccheriniego - Menuet z Kwintetu E‑dur. Omówienie utworu pod względem obsady.
Na podstawie plansz rozrysowanie w zeszycie układu orkiestry symfonicznej na scenie.
( 25 min.)
Faza podsumowująca
Zapisanie notatki do zeszytu:
Orkiestra – zespół instrumentalny w zwielokrotnionej obsadzie. Zespół instrumentalny liczący najmniej kilkunastu wykonawców.
Orkiestra symfoniczna – koncertuje regularnie w filharmonii czy też utrzymywana przez radiofonię. Składa się z grupy:
Instrumentów smyczkowych (kwintet smyczkowy – skrzypce, altówki, wiolonczele, kontrabasy).
Dętych drewnianych (flety, oboje, klarnety, fagoty).
Dętych blaszanych (rogi, trąbki, puzony, tuba).
Harf.
Perkusji (kotły, wielki i mały bęben, talerze, triangel, dzwony, gongi, tam – tam, ksylofon, czelesta, dzwonki).
Orkiestra kameralna – są zazwyczaj zespołami smyczkowymi lub z niewielką obsadą instrumentów dętych. Są to zespoły składające się z kilkunastu lub ledwie przekraczającą liczbę 20 muzyków.
( 10 min.)
5. Bibliografia
a. Wacław Panek: Świat muzyki.
b. Janusz Ekiert: Bliżej muzyki. Encyklopedia.
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Poznajemy budowę orkiestry symfonicznej.
Zadanie domowe
Wymień znane ci utwory (tytuły) z muzyki rozrywkowej lub filmowej, w których wykorzystuje się brzmienie orkiestry symfonicznej.