Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Poznajemy budowę wiersza Juliusza Słowackiego W pamiętniku Zofii Bobrówny

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe elementy, z jakich zbudowany jest wiersz,

  • wie, co to jest strofa, wers, rym.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi stworzyć rymy do podanych wyrazów,

  • potrafi odnaleźć w wierszu strofy, wersy i rymy.

2. Metoda i forma pracy

  • Analiza tekstu,

  • pogadanka heurystyczna,

  • praca indywidualna,

  • praca z całą klasą.

3. Środki dydaktyczne

Tekst wiersza W pamiętniku Zofii Bobrówny Juliusza Słowackiego.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel sprawdza listę obecności, następnie przedstawia uczniom cele lekcji.

  2. Następnie uczący czyta wiersz jeszcze raz.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel mówi uczniom, że każdy budynek aby się nie zawalił, aby mógł być dalej budowany, później zamieszkany, musi mieć solidną i przemyślaną konstrukcję. Podobna sytuacja jest w wierszu. Aby miał on swój kształt, odpowiednią formę i można go było odczytać zgodnie z założeniami poety, utwór musi mieć dobrze przemyślaną budowę.

  2. Następnie pyta uczniów, jakie według nich elementy składają się na budowę wiersza. Uczniowie odpowiadają na postawione pytanie.

  3. Nauczyciel wyjaśnia, że największą jednostką budującą wiersz jest zwrotka, którą można nazwać inaczej strofą.

  4. Uczniowie szukają w wierszu strof. Mówią, ile strof znajduje się w wierszu W pamiętniku Zofii Bobrówny.

  5. Następnie liczą, ile linijek ma każda zwrotka wiersza i zastanawiają się, jak nazywa się linijka w wierszu.

  6. Uczniowie zapisują w zeszytach notatkę:

Strofa (zwrotka) to wyodrębniona, powtórzona dwa lub więcej razy jednostka, zawierająca kilka wersów.

Wers to każda pojedyncza linia tekstu pisanego, a także podstawowa jednostka mowy wierszowanej.

  1. Uczniowie czytają po cichu pierwszą zwrotkę wiersza. Numerują cyframi od 1 do 6 wersy w strofie.

  2. Jeden z uczniów odczytuje kolejno wers 1 i 3, wers 5 i 6 oraz wers 2 i 4. Podczas czytania, wszyscy podkreślają wyraz, który znajduje się na końcu wersu:

prosi zleci wróci

Zosi poeci zarzuci

  1. Następnie wymieniają wyrazy, a nauczyciel zapisuje je na tablicy.

  2. Uczniowie mówią, co charakterystycznego zauważyli i notują w zeszytach:

Rym jest to powtórzenie jednakowych lub podobnych układów brzmieniowych w zakończeniach wyrazów zajmujących określoną pozycję w obrębie wersu.

13. Potem wypisują rymy ze zwrotki 2 i 3.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje zajęcia, kontroluje, czy wszystkie informacje przekazane w toku lekcji zostały prawidłowo przyswojone i zapisane.

  2. Na zakończenie zajęć, uczniowie otrzymują polecenie ułożenia jak największej liczby rymów do wyrazów: długopis, pamiętnik, kot.

  3. Po chwili następuje prezentacja ułożonych rymów.

5. Bibliografia

  1. Gajewska E., Wower E., Oglądam świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, Warszawa 2003.

  2. www.pl.wikipedia.org/wiki/Strofa

  3. www.pl.wikipedia.org/wiki/Wers

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja ta powinna zostać przeprowadzona po lekcji, na której wiersz został zanalizowany.

RtZoHH0xQJvdy

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.64 KB w języku polskim
RTYaMvrlnRwXI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim