Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Poznajemy formy muzyczne – pieśń.

Zapoznanie uczniów z nową formą muzyczną – pieśnią. Omówienie budowy pieśni i jej funkcji. Wskazanie wybitnych kompozytorów tworzących ów gatunek muzyczny. Percepcja wybranych pieśni. Na muzycznych przykładach wskazanie zwrotek i refrenów utworów. Przedstawienie historycznego ujęcia pieśni. Zapoznanie uczniów z pieśnią Stanisława Moniuszki Prząśniczka. Omówienie treści utworu i jego charakteru.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Wyjaśnić pojęcie pieśń.

  2. Omówić budowę pieśni i jej formę.

  3. Omówić historyczne ujęcie pieśni.

  4. Wskazać kompozytorów, w twórczości których pieśń odgrywała bardzo dużą rolę.

  5. Omówić tematykę i nastrój pieśni Stanisława Moniuszki - Prząśniczka.

  6. Zaśpiewać pieśń Stanisława Moniuszki – Prząśniczka.

Metoda pracy

Metoda pogadanki z elementami opisu. Aktywna metoda pracy z uczniem – wspólne wykonanie pieśni Stanisława Moniuszki Prząśniczka przy akompaniamencie nauczyciela. Percepcja wybranych utworów.

    1. Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4 – 6.

    2. Stanowisko do odtwarzania muzyki.

    3. Nagrania utworów:

  1. Stanisław Moniuszko – Prząśniczka.

  2. Fryderyk Chopin – Życzenie op74 nr 1.

  1. Karta pracy ucznia.

4. Przebieg lekcji

    1. Sprawdzenie obecności.

    2. Sprawdzenie zadania domowego.

    3. Wspólne zaśpiewanie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.

    4. Podanie tematu do zeszytu.

(10 min)

    1. Metodą opisu z elementami pogadanki zapoznanie uczniów z budową pieśni i jej formą. Wskazanie najważniejszych elementów występujących w pieśni.

  • Notatka:

Pieśń – jest najpopularniejszą formą muzyczną, pojawiającą się już od czasów starożytności aż po czasy współczesne. Jest to utwór wokalny z towarzyszeniem instrumentalnym.

Podstawowe rodzaje pieśni:

  1. Pieśń zwrotkowa – najprostszy rodzaj pieśni, wszystkie zwrotki przenika ten sam nastrój, jednolitość formy zabezpiecza akompaniament; źródłem rozbudowy formy zwrotkowej może być powtarzanie słów, wersów. Odmianami pieśni zwrotkowej są zarówno utwory z refrenem (nawiązujące do praktyki ludowej), jak i pieśń dialogowana.

  2. Pieśń wariacyjna – każda zwrotka jest wariacją zwrotki początkowej lub poprzedniej.

  3. Pieśń dwu- i trzyczęściowa – wykorzystują teksty liryczne o jednolitym charakterze, nastroju, wyrazie.

  4. Pieśń przekomponowana – tekst poetycki każdej zwrotki ulega odmiennemu opracowaniu.

  5. Ballada – w okresie romantyzmu była typową formą poetycką i muzyczną. Kompozytorzy opracowywali poetyckie teksty balladowe, dla których inspiracją była poezja ludowa.

    1. Wysłuchanie i percepcja pieśni Fryderyka Chopina – Życzenie. Wskazanie charakterystycznych cech utworu i omówienie jego budowy.

    2. Przedstawienie sylwetek kompozytorów, którzy zasłużyli sobie na miano wielkich kompozytorów pieśni. Wskazanie takich postaci jak: Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski.

    3. Wysłuchanie i percepcja pieśni Stanisława Moniuszki Prząśniczka. Omówienie tematyki utworu i jego budowy.

(25 min)

Faza podsumowująca

Wspólna nauka pieśni Stanisława Moniuszki Prząśniczka. Przy akompaniamencie nauczyciela zaśpiewanie pieśni Stanisława Moniuszki Prząśniczka.

(10 min)

    1. Danuta Wójcie, A B C form muzycznych.

    2. Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4‑6.

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Poznajemy formy muzyczne – pieśń.

Zadanie domowe

R1LwKajVaLP1o

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 33.50 KB w języku polskim