Poznajemy formy muzyczne – pieśń
Poznajemy formy muzyczne – pieśń.
Zapoznanie uczniów z nową formą muzyczną – pieśnią. Omówienie budowy pieśni i jej funkcji. Wskazanie wybitnych kompozytorów tworzących ów gatunek muzyczny. Percepcja wybranych pieśni. Na muzycznych przykładach wskazanie zwrotek i refrenów utworów. Przedstawienie historycznego ujęcia pieśni. Zapoznanie uczniów z pieśnią Stanisława Moniuszki Prząśniczka. Omówienie treści utworu i jego charakteru.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
Wyjaśnić pojęcie pieśń.
Omówić budowę pieśni i jej formę.
Omówić historyczne ujęcie pieśni.
Wskazać kompozytorów, w twórczości których pieśń odgrywała bardzo dużą rolę.
Omówić tematykę i nastrój pieśni Stanisława Moniuszki - Prząśniczka.
Zaśpiewać pieśń Stanisława Moniuszki – Prząśniczka.
Metoda pracy
Metoda pogadanki z elementami opisu. Aktywna metoda pracy z uczniem – wspólne wykonanie pieśni Stanisława Moniuszki Prząśniczka przy akompaniamencie nauczyciela. Percepcja wybranych utworów.
Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4 – 6.
Stanowisko do odtwarzania muzyki.
Nagrania utworów:
Stanisław Moniuszko – Prząśniczka.
Fryderyk Chopin – Życzenie op74 nr 1.
Karta pracy ucznia.
4. Przebieg lekcji
Sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie zadania domowego.
Wspólne zaśpiewanie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.
Podanie tematu do zeszytu.
(10 min)
Metodą opisu z elementami pogadanki zapoznanie uczniów z budową pieśni i jej formą. Wskazanie najważniejszych elementów występujących w pieśni.
Notatka:
Pieśń – jest najpopularniejszą formą muzyczną, pojawiającą się już od czasów starożytności aż po czasy współczesne. Jest to utwór wokalny z towarzyszeniem instrumentalnym.
Podstawowe rodzaje pieśni:
Pieśń zwrotkowa – najprostszy rodzaj pieśni, wszystkie zwrotki przenika ten sam nastrój, jednolitość formy zabezpiecza akompaniament; źródłem rozbudowy formy zwrotkowej może być powtarzanie słów, wersów. Odmianami pieśni zwrotkowej są zarówno utwory z refrenem (nawiązujące do praktyki ludowej), jak i pieśń dialogowana.
Pieśń wariacyjna – każda zwrotka jest wariacją zwrotki początkowej lub poprzedniej.
Pieśń dwu- i trzyczęściowa – wykorzystują teksty liryczne o jednolitym charakterze, nastroju, wyrazie.
Pieśń przekomponowana – tekst poetycki każdej zwrotki ulega odmiennemu opracowaniu.
Ballada – w okresie romantyzmu była typową formą poetycką i muzyczną. Kompozytorzy opracowywali poetyckie teksty balladowe, dla których inspiracją była poezja ludowa.
Wysłuchanie i percepcja pieśni Fryderyka Chopina – Życzenie. Wskazanie charakterystycznych cech utworu i omówienie jego budowy.
Przedstawienie sylwetek kompozytorów, którzy zasłużyli sobie na miano wielkich kompozytorów pieśni. Wskazanie takich postaci jak: Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski.
Wysłuchanie i percepcja pieśni Stanisława Moniuszki Prząśniczka. Omówienie tematyki utworu i jego budowy.
(25 min)
Faza podsumowująca
Wspólna nauka pieśni Stanisława Moniuszki Prząśniczka. Przy akompaniamencie nauczyciela zaśpiewanie pieśni Stanisława Moniuszki Prząśniczka.
(10 min)
Danuta Wójcie, A B C form muzycznych.
Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4‑6.
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Poznajemy formy muzyczne – pieśń.