Poznajemy historię najświetniejszego bohatera ateńskiego - dzieje Tezeusza
Poznajemy historię najświetniejszego bohatera ateńskiego − dzieje Tezeusza
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna mit o dziejach Tezeusza,
zna symbole: labirynt i nić Ariadny.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi przeczytać tekst ze zrozumieniem,
umie wskazać w tekście określone informacje,
potrafi pracować w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem,
wywiad,
konferencja prasowa,
praca w grupach,
praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Tekst mitu o dziejach Tezeusza,
karta pracy,
kartony i kolorowe flamastry.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności, następnie przedstawia cele lekcji.
Uczniowie zapisują temat w zeszycie.
b) Faza realizacyjna
Klasa zostaje podzielona przez nauczyciela na cztery grupy, które będą opracowywały mit o dziejach Tezeusza (treść mitu jest uczniom znana, ponieważ mieli przeczytać mit w domu).
Czteroosobowe grupy uczniowskie mają za zadanie:
grupa I − napisać wywiad z Tezeuszem, w którym pytać go będą o losy oraz o pobudki, które nim kierowały podczas podejmowania różnych decyzji. Uczniowie przygotowują jedynie pytania (uwaga: praca uczniów opierać ma się wyłącznie na tekście omawianym na zajęciach. Niedopuszczalne są jakiekolwiek dywagacje uczniowskie czy powoływanie się na jakieś fikcyjne wydarzenia),
grupa II − prześledzić losy Tezeusza, stworzyć w punktach historię jego przygód, zastanowić się nad powodami, dla których bohater tak postępował,
grupa III − prześledzić tekst pod kątem sporządzenia charakterystyki głównych bohaterów, występujących w tekście- oczywiście największy nacisk ma zostać położony na postać Tezeusza,
grupa IV − prześledzić rolę kobiet w życiu Tezeusza (głównie Ariadny i Heleny).
Po zakończeniu pracy, należy ustawić stoliki i krzesła w ten sposób, aby klasa wyglądała na miejsce konferencji prasowej. Należy zadbać o to, żeby wszyscy uczniowie dobrze się widzieli i słyszeli.
Nauczyciel wyznacza dwóch uczniów z grupy III, którzy będą konferansjerami. Ich zadaniem będzie wprowadzanie wszystkich do tematu konferencji oraz krótkie przedstawianie głównego gościa- najświetniejszego bohatera ateńskiego − Tezeusza, a także nadzorowanie, aby konferencja przebiegała zgodnie z harmonogramem i bez zakłóceń.
W rolę Tezeusza wcielają się wszyscy członkowie grupy II- dzięki temu każdy uczeń będzie miał możliwość aktywnego udziału w zajęciach.
Spośród każdej grupy zostaje wybrany jeden sekretarz, którego zadaniem będzie przedstawienie notatki pokonferencyjnej. Podczas dyskusji jeden z sekretarzy ma notować na dużych arkuszach papieru, ważniejsze fakty i informacje, o których będzie mowa.
Uczniowie z grup I, III, IV zadają pytania Tezeuszowi, członkowie II grupy odpowiadają.
Po zakończeniu konferencji sekretarze podsumowują całość.
Uczniowie wspólnie zastanawiają się, na czym polegała świetność tego bohatera i czy słusznie nadano Tezeuszowi takie miano.
Następnie wyszukują znane symbole, które występują w tekście (labirynt, nić Ariadny), po czym streszczają fragment mitu, w którym one się pojawiły.
Uczniowie otrzymują karty pracy (załącznik 1) i odpowiadają na polecenia w nich zawarte.
Po wykonaniu zadania, następuje sprawdzenie odpowiedzi.
c) Faza podsumowująca
Jeden z uczniów podsumowuje wiadomości zdobyte podczas lekcji.
5. Bibliografia
Knapik G., Sznicer‑Gałkowska I*., Lekturowe wy(bryki)*, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2002.
Parandowski J., Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Czytelnik, Warszawa 1972.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
LABIRYNT ![]() Według mitologii W znaczeniu ogólnym ………..................................................... ………………………………………………..……….. …………………………………………. …………………………………………….…………... …………………………………………. ……………………………………………………….... …………………………………………. ………………………………………………………… …………………………………………. ………………………………………………………… …………………………………………. ………………………………………………………… …………………………………………. ………………………………………………………… …………………………………………. ………………………………………………………… W znaczeniu metaforycznym……………………………………………............................................ ……………………………………………………………………………...………………………… ………………………………………………………………………………...……………………… …………………………………………………………………………………...…………………… NIĆ ARIADNY ![]() Według mitologii W znaczeniu metaforycznym …………………………………………. ………………………………………………….. …………………………………………. ………………………………………………….. …………………………………………. ………………………………………………….. …………………………………………. ………………………………………………….. ………………………………………….. ………………………………………………….. |
7. Czas trwania lekcji
2 × 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak