Poznajemy interwały muzyczne - scenariusz
Poznajemy interwały muzyczne
1. Cele lekcji
a. Wiadomości
Zapoznanie uczniów z pojęciem interwału muzycznego. Wyjaśnienie różnicy między interwałem melodycznym a harmonicznym. Wskazanie właściwości danego interwału. Zapoznanie uczniów z nazwami interwałów oraz pojęciem harmonii. Na podstawie usłyszanych dźwięków omówienie brzmienia poszczególnych interwałów. Wyjaśnienie pojęcia półtonu i całego tonu. Ćwiczenia w zeszycie nutowym.
b. Umiejętności
Uczeń potrafi:
Wyjaśnić pojęcie interwału muzycznego.
Wskazać różnicę między interwałem melodycznym a harmonicznym.
Wymienić nazwy interwałów.
Wyjaśnić różnicę między półtonem a całym tonem.
Wyjaśnić pojęcie harmonii muzycznej.
Zapisać w zeszycie nutowym interwały i rozpoznawać je słuchowo.
Zaśpiewać interwały w piosence „Pojedziemy na łów” i je zapisać.
2. Metoda pracy
Metoda opisu z elementami pogadanki. Forma ćwiczeniowa - zadania na tablicy i w zeszycie nutowym.
3. Środki dydaktyczne
Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4 - 6.
Pianino
Zeszyt w pięciolinię
Karta pracy ucznia
4. Przebieg lekcji
a. Faza przygotowawcza
Powitanie, czynności organizacyjno - porządkowe.
Sprawdzenie zadania domowego.
Powtórzenie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.
Podanie tematu lekcji.
(10 min)
b. Faza realizacyjna
Zapoznanie uczniów z pojęciem półtonu i całego tonu. Wyjaśnienie zjawiska na podstawie gamy C - dur. Wskazanie miejsc występowania półtonów między 3. i 4. stopniem oraz 7. i 8. stopniem. Rozpoznanie całego tonu i półtonu na klawiaturze. Zapisanie gamy w zeszycie nutowym i zaznaczenie na niej półtonów.
Zapoznanie uczniów z pojęciami interwału muzycznego. Wyjaśnienie zjawiska za pomocą klawiatury fortepianu (pianina). Wyjaśnienie pojęcia harmonii w muzyce. Wskazanie dwóch rodzajów interwałów i różnic występujących między nimi. Wyjaśnienie pojęcia interwału melodycznego i harmonicznego.
Zapisanie na tablicy i w zeszycie nutowym interwałów melodycznych i harmonicznych bez określenia nazw danych odległości dźwiękowych.
Wyjaśnienie pochodzenia nazw interwałów i wskazanie poszczególnych nazw kolejnych odległości dźwiękowych. Wyjaśnienie występowania interwałów wielkich i małych.
Zapisanie do zeszytu notatki:
Notatka:
*Interwał - to odległość między dwoma dźwiękami. Rozpoznajemy dwa rodzaje interwałów - melodyczne i harmoniczne. Nazwy interwałów pochodzą od liczebników porządkowych w języku łacińskim. Oznaczają one odległość pomiędzy poszczególnymi stopniami gamy.
Interwały:*
Odległość między pierwszym i pierwszym dźwiękiem gamy nazywamy prymą,
między pierwszym a drugim (sąsiednimi stopniami) - sekundą,
między pierwszym a trzecim - tercją.
*Interwał melodyczny - to odległość między dwoma dźwiękami, jeżeli dźwięki zostaną wykonane kolejno, jeden po drugim w obu kierunkach - do góry i na dół.
Interwał harmoniczny - to odległość między dwoma dźwiękami, jeżeli dźwięki zostaną wykonane jednocześnie.
Harmonia - jest to współbrzmienie co najmniej dwóch dźwięków. W zależności od ilości półtonów w muzyce wyróżnia się interwały wielkie i małe.*
Zapoznanie uczniów z piosenką „Pojedziemy na łów”. Nauczenie się jej i wspólne zaśpiewanie przy akompaniamencie nauczyciela.
(25 min)
c. Faza podsumowująca
Na podstawie zapisu nutowego piosenki „Pojedziemy na łów”, znajdującego się w podręczniku, zapisanie interwałów znajdujących się w utworze.
(10 min)
5. Bibliografia
Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4‑6.
6. Załączniki
a. Karta pracy ucznia
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji - Poznajemy interwały muzyczne.
b. Zadanie domowe
Na podstawie podręcznika lub innego źródła wypisz nazwy kolejnych interwałów i zaznacz rodzaj odległości między dźwiękami.