Poznajemy literę „T”
Poznajemy literę „T”
1. Cele lekcji
a. Wiadomości
Uczeń wie, jak wygląda duża i mała litera „T”.
b. Umiejętności
Uczeń:
potrafi napisać małą i dużą literę „T”,
dzieli wyraz na sylaby i głoski,
odróżnia samogłoski od spółgłosek,
potrafi zapisać pod literami drukowanymi ich odpowiedniki pisane.
2. Metoda i forma pracy
Metody: ćwiczeń, instrukcji, pogadanki, demonstracja
Formy: praca indywidualna, zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Wiersz S. Łukasik Nie pożyczam swego taty, kartoniki z sylabami, model struktury dźwiękowej wyrazu.
4. Przebieg lekcji
a. Faza przygotowawcza
Swobodna pogawędka z uczniami na temat członków rodziny. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wymienili członków swojej rodziny, a także powiedzieli, czym zajmują się poszczególne osoby. Następnie mówi: Z poprzednich lekcji znamy już pisownię wyrazu jednego z członków rodziny. Kto pamięta, jaki to był wyraz? (Uczniowie poznali już wyraz mama). Poleca jednemu uczniowi głośne wymówienie go, najpierw dzieląc na sylaby, a potem na głoski. Wszyscy powtarzają w ten sposób. Nauczyciel mówi: Dzisiaj poznamy pisownię wyrazu nazywającego drugiego bardzo ważnego członka rodziny. Posłuchajcie wiersza, a dowiecie się, kogo mam na myśli. Odczytuje wiersz
S. Łukasik Nie pożyczam swego taty (załącznik 1).
b. Faza realizacyjna
Analiza i synteza słuchowo‑wzrokowa wyrazu podstawowego. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Czy możecie podzielić wyraz „tata” na sylaby?
Powtórzcie całą klasą wyraz „tata”.
A teraz podzielcie wyraz na głoski.
Ile jest głosek?
Ile jest samogłosek w wyrazie”lalka”?
A ile jest spółgłosek?
Jedna osoba niech podejdzie do tablicy i ułoży model wyrazu „tata”, to znaczy niech ułoży w takiej kolejności, jak słyszy nakrywki, które zastępują nam spółgłoski
i samogłoski. (Uczeń układa niebieskie i czerwone nakrywki symbolizujące samogłoski
i spółgłoski).Proszę teraz, aby inna osoba ułożyła pod nakrywkami spółgłoski i samogłoski występujące w tym wyrazie.
Jakie znacie inne wyrazy z głoską „t” na początku, w środku i na końcu?
Na tablicy znajdują się kartoniki z sylabami, które trzeba tak dobrać, żeby powstał wyraz. Poproszę pierwszą osobę, żeby spróbowała ułożyć jakiś wyraz (nauczyciel ma do ułożenia wyrazy typu: tama, temat, mata).
Teraz napiszcie pod wyrazami z liter drukowanych ich odpowiedniki pisane, które już znacie.
Jaką literkę dziś poznamy?
Nauka pisania litery „T” małej i wielkiej oraz łączenia jej z innymi literami. Nauczyciel pokazuje dzieciom, jak pisze się małą literkę „t”: Małą literę „t” piszemy tak: prowadzę laskę pionową bez odrywania ręki, zaginam w prawą stronę, również bez odrywania ręki. Odrywam rękę, stawiam w górnej części laski poziomą kreskę. Duża litera „T”: od góry prowadzę pionowo laskę, i zaginam w lewą stronę bez odrywania ręki. Odrywam rękę, Na górze laski, zaczynając od lewej strony, stawiam poziomo, wygięty ku dołowi haczyk. Po objaśnieniach nauczyciel wydaje następujące polecenia:
A teraz spróbujcie napisać małą i wielką literę „t” kilka razy w powietrzu, popatrzcie, jak ja to robię (nauczyciel odwraca się tyłem do klasy i demonstruje).
Tę samą czynność powtórzcie teraz kilka razy, pisząc palcem lub gumką po ławce.
Otwórzcie teraz zeszyty ćwiczeń i po przerywanej linii poćwiczcie pisanie nowej litery.
A teraz otwórzcie wasze zeszyty przedmiotowe i poćwiczcie w nich pisanie nowej litery.
Nauka pisania wyrazu podstawowego i innych nowo poznanych wyrazów. Nauczyciel pokazuje uczniom, jaki jest sposób łączenia litery „t”. Nauczyciel: Pokażę wam teraz sposób łączenia litery „t” z innymi literami na podstawie wyrazu „tata”. Prowadzę laskę pionową od pierwszej górnej linii, nie odrywam ręki, dociągam ją do trzeciej linii i zaginam w prawą stronę, również bez odrywania ręki. Odrywam rękę, stawiam na lasce pośrodku górnego pola poziomą kreskę. Odrywam rękę i zaczynam od miejsca, gdzie kończy się laska, kreślę na jej końcu owal - zaczynam pisać do dołu, dociągam do trzeciej linii, odbijam ku górze bez odrywania ręki, dociągam do drugiej linii i zamykam owal. Odrywam rękę. Z prawej strony owalu stawiam haczyk pionowy wygięty w prawą stronę. Nie odrywam ręki, ciągnę kreskę ku górze do pierwszej linii, dociągam bez odrywania ręki, rysuję ku dołowi pionową laskę. Dociągam do trzeciej linii i zaginam w prawą stronę ku górze. Odrywam rękę, stawiam na lasce pośrodku górnego pola poziomą kreskę, następne „a” piszę w identyczny sposób.
Następnie uczniowie piszą literę „t” w połączeniu z innymi.
c. Faza podsumowująca
Podsumowanie zajęć. Nagrodzenie wyróżniających się uczniów.
Bibliografia
E. i F. Przyłubscy, Litery, WSiP, Warszawa 1984
Załączniki
Załącznik 1
S. Łukasik Nie pożyczam swego taty
Do zabawy tata skory,
Kiedy miną złe humory,
Kiedy w pracy się układa
I posiłki dziecko zjada.
Uśmiech taty jest kudłaty.
Humor taty nie na raty.
Z tego słynie tata mój.
Z tatą w piłkę, z tatą w bierki,
Namiotowe poniewierki.
I rowerem hen do lasu,
Gdy ma tylko trochę czasu.
I choć czasem jest pyskaty,
Kocham tatę nie na raty,
Kocham przez calutki czas.
Nie pożyczam swego taty,
Za gotówkę lub na raty,
I za żadne skarby świata,
Bo to mój kochany tata.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak