Poznajemy planety Układu Słonecznego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wymienia planety Układu Słonecznego,
zna różnice między planetami a gwiazdami,
opisuje warunki panujące na planetach bliższych i dalszych.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi uporządkować planety w kolejności ich położenia od Słońca,
potrafi scharakteryzować warunki tam panujące.
c) Postawy
Uczeń:
wykonuje starannie polecenia,
jest aktywny,
jest dociekliwy.
2. Metoda i forma pracy
Słowne: pogadanka, burza mózgów, praca z podręcznikiem, zdania podsumowujące, pokaz, karta pracy, indywidualna, grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, plansza z Układem Słonecznym, artykuł T. Ulanowskiego „Rozbili Układ Słoneczny”, film edukacyjny „ Układ Słoneczny”, karta pracy, plansze przedstawiające początki zdań podsumowujących*: Dowiedziałem się, że…….., Zdziwiło mnie, że……………….Zaczynam się zastanawiać……………………….*
4. Przebieg zajęć
a) Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Nauczyciel wprowadzając w temat, krótko wyjaśnia teorię powstania Układu Słonecznego.
3. Nauczyciel podaje temat lekcji i określa jej cele.
b) Faza realizacyjna
1. Uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie, co różni planety i gwiazdy, propozycje zostają zapisane na tablicy i skonfrontowane z definicją podaną w podręczniku.
2. Nauczyciel odczytuje wybrane fragmenty artykułu, wyjaśniającego, dlaczego Pluton nie jest już uznawany za planetę.
3. Uczniowie na podstawie planszy i podręcznika poznają planety tworzące Układ Słoneczny. Dla zobrazowania ich wielkości i położenia prezentujemy film „ Układ Słoneczny.
4. Uczniowie zostają podzieleni na 8 grup i przygotowują w oparciu o podręcznik legitymację ciała niebieskiego: Słońca, Merkurego, Wenus, Ziemi, Marsa , Jowisza, Księżyca, Saturna
( załącznik nr1).
c) Faza podsumowująca
1. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania, ocena uczniów.
2. Uczniowie wypowiadają się używając zdań podsumowujących.
3. Praca w domu – w dostępnych źródłach informacji sprawdź, która planeta nosi imię:
- starożytnego Boga wojny,
- starożytnego Boga plonów,
- rzymskiej bogini piękności.
5. Bibliografia
6. Załączniki
Załącznik nr1
Wykonaj legitymację dla wskazanego ciała niebieskiego, wpisz podstawowe dane.
LEGITYMACJA NR……….. [Frame1] ……………………………………. Podpis …………………………………………………….. Imię i nazwisko ……………………………………. Data urodzenia …………………………………....... Adres ……………………………………………………….. Podstawowe dane ……………………………………………………….. ……………………………………………………...... ……………………………………………………….. ………………………………………………………… |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak