Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wymienia planety Układu Słonecznego,

  • zna różnice między planetami a gwiazdami,

  • opisuje warunki panujące na planetach bliższych i dalszych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi uporządkować planety w kolejności ich położenia od Słońca,

  • potrafi scharakteryzować warunki tam panujące.

c) Postawy

Uczeń:

  • wykonuje starannie polecenia,

  • jest aktywny,

  • jest dociekliwy.

2. Metoda i forma pracy

Słowne: pogadanka, burza mózgów, praca z podręcznikiem, zdania podsumowujące, pokaz, karta pracy, indywidualna, grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, plansza z Układem Słonecznym, artykuł T. Ulanowskiego „Rozbili Układ Słoneczny”, film edukacyjny „ Układ Słoneczny”, karta pracy, plansze przedstawiające początki zdań podsumowujących*: Dowiedziałem się, że…….., Zdziwiło mnie, że……………….Zaczynam się zastanawiać……………………….*

4. Przebieg zajęć

a) Faza wprowadzająca

1. Czynności organizacyjno – porządkowe.

2. Nauczyciel wprowadzając w temat, krótko wyjaśnia teorię powstania Układu Słonecznego.

3. Nauczyciel podaje temat lekcji i określa jej cele.

b) Faza realizacyjna

1. Uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie, co różni planety i gwiazdy, propozycje zostają zapisane na tablicy i skonfrontowane z definicją podaną w podręczniku.

2. Nauczyciel odczytuje wybrane fragmenty artykułu, wyjaśniającego, dlaczego Pluton nie jest już uznawany za planetę.

3. Uczniowie na podstawie planszy i podręcznika poznają planety tworzące Układ Słoneczny. Dla zobrazowania ich wielkości i położenia prezentujemy film „ Układ Słoneczny.

4. Uczniowie zostają podzieleni na 8 grup i przygotowują w oparciu o podręcznik legitymację ciała niebieskiego: Słońca, Merkurego, Wenus, Ziemi, Marsa , Jowisza, Księżyca, Saturna

( załącznik nr1).

c) Faza podsumowująca

1. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania, ocena uczniów.

2. Uczniowie wypowiadają się używając zdań podsumowujących.

3. Praca w domu – w dostępnych źródłach informacji sprawdź, która planeta nosi imię:

- starożytnego Boga wojny,

- starożytnego Boga plonów,

- rzymskiej bogini piękności.

5. Bibliografia

6. Załączniki

Załącznik nr1

Wykonaj legitymację dla wskazanego ciała niebieskiego, wpisz podstawowe dane.

LEGITYMACJA NR………..

[Frame1]

…………………………………….

Podpis

……………………………………………………..

Imię i nazwisko

…………………………………….

Data urodzenia

………………………………….......

Adres

………………………………………………………..

Podstawowe dane

………………………………………………………..

……………………………………………………......

………………………………………………………..

…………………………………………………………

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RRRHm2K6zohBB

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.07 KB w języku polskim
RRkj43ptxG7aZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim