Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      1. wymienia nazwy polskich parków narodowych; definiuje pojęcia: park narodowy, park krajobrazowy, rezerwat;

      2. zna symbole poszczególnych parków narodowych;

      3. podaje cele tworzenia parków narodowych w Polsce i w innych krajach;

      4. wymienia zasady zachowania się na obszarach chronionych;

      5. zna cechy charakterystyczne wybranych parków narodowych;

      6. wymienia osobliwości przyrodnicze parku narodowego położonego; najbliżej jego miejsca zamieszkania;

      7. wie, które polskie parki narodowe uznano za Światowe Rezerwaty Biosfery;

      8. wie, który park narodowy w Polsce jest najstarszy, najmniejszy, a które znajdują się na obszarach ekologicznego zagrożenia.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      1. wskazuje na mapie położenie polskich parków narodowych;

      2. potrafi wyjaśnić różnicę między parkiem narodowym, parkiem krajobrazowym i rezerwatem przyrody;

      3. potrafi uzasadnić potrzebę ochrony przyrody;

      4. rozpoznaje z opisu parki narodowe;

      5. wskazuje na mapie Polski park narodowy położony najbliżej jego miejsca zamieszkania;

      6. potrafi korzystać z różnych źródeł informacji;

      7. rozpoznaje roślinność typową dla wybranych parków narodowych;

      8. potrafi współpracować w grupie.

  2. Metoda pracy: Praca z mapą, praca z tekstem (analiza opisu wybranych parków narodowych), rozmowa dydaktyczna.

  3. Środki dydaktyczne: Mapa fizyczna Polski, atlasy, mapa z parkami narodowymi Polski, mapki konturowe Polski, zdjęcia, foldery, kartki z krótkim opisem wybranych parków narodowych, albumy, film o Słowińskim Parku Narodowym, tablice poglądowe z wybranymi roślinami i zwierzętami, symbole parków narodowych.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Czynności organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności.

      2. Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji.
        Jakie znasz formy ochrony przyrody?
        Na czym polega ochrona gatunkowa roślin i zwierząt?

      3. Wprowadzenie do nowego tematu:

        • zdefiniowanie pojęcia park narodowy

        • wykazanie różnic między: rezerwatem przyrody, parkiem narodowym i parkiem krajobrazowym – (zał. 1).

      4. Zapisanie tematu lekcji: Poznajemy polskie parki narodowe.

    2. Faza realizacyjna

      1. Poznanie nazw i położenia parków narodowych Polski – praca z mapą: Parki Narodowe Polski.

      2. Zapoznanie uczniów z symbolami parków narodowych i ich przyporządkowanie odpowiednim parkom, oznaczonym na mapie konturowej za pomocą liczb (zał. 2).

      3. Wyświetlenie fragmentu filmu o Słowińskim Parku Narodowym. Po projekcji omówienie jego osobliwości przyrodniczych z wykorzystaniem tablic poglądowych z wybranymi roślinami i zwierzętami.

      4. Na podstawie różnych materiałów przyniesionych przez uczniów (zdjęcia, foldery, informacje z Internetu, albumy), podanie cech charakterystycznych innych parków.

      5. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat celów tworzenia parków narodowych i zasad zachowania się na obszarach chronionych.

      6. Wymienienie przez nauczyciela parków narodowych uznanych za Światowe Rezerwaty Biosfery. Uczniowie, na podstawie zdobytych wcześniej wiadomości i przyniesionych materiałów, wskazują parki narodowe położone na obszarach ekologicznego zagrożenia, a także park narodowy lezący najbliżej ich miejsca zamieszkania oraz park najstarszy i najmniejszy.

      7. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Uczniowie wybierają liderów.

      8. Praca w grupach. Uczniowie otrzymują do wykonania dwa zadania:

        • rozpoznanie parku narodowego z opisu przygotowanego przez nauczyciela na kartce (zał. 3),

        • wypisanie zasad zachowania się na obszarach chronionych.

    3. Faza podsumowująca:

      1. Liderzy grup podają nazwy rozpoznanych parków narodowych i ich osobliwości przyrodnicze oraz zasady zachowania się na obszarach chronionych.

      2. Sporządzenie notatki z lekcji:

        • wklejenie do zeszytu mapek konturowych z parkami narodowymi i ich symbolami (zał. 2),

        • przyporządkowanie odpowiednim liczbom na mapce nazw parków narodowych – zapis w zeszycie.

  5. Bibliografia [1] Domański T., Pietraszak T. (red.), Doradca metodyczny – nauczyciel przyrody, Wydawnictwo Operon, Rumia 2001.
    [2] Fabijański P., Parki narodowe, Wydawnictwo Podsiedlik – Raniowski i Spółka, 1990.
    [3] Hoppe L., Lewiński W., Sternicka A., Przyroda 5, Wydawnictwo Operon, Rumia 2000.
    [4] Hoppe L., Sternicka A., Przyroda 5 – zeszyt ćwiczeń, Wydawnictwo Operon, Rumia 2000.
    [5] Mirek Z., (red.), Przyroda Tatrzańskiego Parku Narodowego, Tatrzański Park Narodowy, Kraków Zakopane 1996.

  6. Załączniki

    1. Załącznik 1.
      Uzupełnij zdania terminami: rezerwat przyrody, park krajobrazowy, park narodowy.

      ......................................... to obszary o charakterze naturalnym lub zbliżone do naturalnego, tworzone w celu zachowania wymierających gatunków roślin i zwierząt. Ochroną objęte są także piękne fragmenty lasów, łąk i jezior poprzez tworzenie ................................................... Mogą one służyć jako tereny rekreacyjne. Szczególnie piękne i cenne ze względów naukowych fragmenty parków stanowią ścisłe ...............................................

      Załącznik 2.

      ROhUbo7XaYqej

      Symbole polskich parków narodowych i mapka konturowa Polski z zaznaczonymi parkami narodowymi.

      Załącznik 3.

      Park ten utworzono w celu ochrony jedynego w Polsce krajobrazu wysokogórskiego. Dzięki temu udało się zachować istniejący tam świat roślin, a zwłaszcza krokusy, dziewięćsiła, limbę oraz świat zwierząt: niedźwiedzie brunatne, kozice i świstaki.

      Park ten utworzono w górnej części pasm górskich, gdzie występują lasy jodłowe i jodłowo – bukowe. Ich pozostałością jest Puszcza Jodłowa. Szczególną wartość przedstawiają rezerwaty modrzewia oraz gołoborza, czyli rumowiska skalne na stokach górskich, np. na Łysicy.

      Utworzony tu park narodowy chroni krajobraz i przyrodę jednej z najciekawszych dolin rzecznych. W niektórych miejscach z dna i zboczy doliny „wyrastają” skałki wapienne o niezwykłych kształtach, a podziemne rzeki wydrążyły wiele jaskiń. Na skalistych wzgórzach zachowały się ruiny warownych strażnic i zamków. Park ten utworzono w 1921 r. Ochroną objęto największy naturalny obszar leśny, w którym żyje około 300 żubrów, a także łosie, jelenie, sarny, dziki i borsuki oraz głuszce, cietrzewie i słonki. Park ten utworzono w zabagnionej kotlinie rozlewisk dwóch rzek. Żyją tu łosie, ogromne ilości ptactwa wodnego, a w kilku rezerwatach bobry.

    2. Zadanie domowe.
      Opisz, według podanych punktów, dowolnie wybrany park narodowy. Wykorzystaj różnorodne źródła informacji - albumy, foldery, Internet itp.
      A) położenie geograficzne
      B) gatunki chronione
      C) pomniki przyrody
      D) osobliwości przyrodnicze

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

  8. Uwagi do scenariusza

R2q7RAUjJs1pV

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 381.32 KB w języku polskim
RdmPXU8lnLsQs

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 1.26 MB w języku polskim