Poznajemy prawo autorskie
Scenariusz lekcji
Temat lekcji
Poznajemy prawo autorskie
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń potrafi:
wymienić i opisać pojęcia: prawo autorskie, licencja, upgrade, demo, trial, public domain, shareware;
wymienić sposób ochrony prawnej praw autorskich w Polsce;
wymienić korzyści z użytkowania legalnego oprogramowania;
wskazać zachowania będące przejawem piractwa komputerowego;
opisać sposoby zapobiegania piractwu komputerowemu;
opisać konsekwencje łamania prawa w zakresie prawa autorskiego;
wymienić przykłady innych działań niezwiązanych z oprogramowaniem, a dotyczących łamania praw autorskich;
określić prawa i obowiązki użytkownika szkolnej pracowni komputerowej.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
rozróżniać programy typu: public domain, freeware, shareware, demo;
analizować umowę licencyjną umieszczoną na licencji programu.
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.
Środki dydaktyczne
podręcznik.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym programem Power Point;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | – czynności organizacyjne (5 min) | ||
– wprowadzenie do tematu lekcji (10 min) |
| ||
Faza realizacyjna | – poznanie podstawowych zagadnień prawnych dotyczących własności intelektualnej (15 min) |
| |
– zapoznanie się z przykładową licencją (5 min) |
| ||
– określenie praw i obowiązków użytkownika szkolnej pracowni komputerowej (5 min) |
| ||
Faza podsumowująca | – podsumowanie (5 min) |
|
Bibliografia
[1] Białowąs J., Chmielewska K., Jakutowicz M., Mordaka M., Wojciechowski Z., Informatyka 2000. Poradnik metodyczny dla nauczycieli gimnazjum (I rok nauki), CD‑ROM, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2002.
[2] Mordaka M., Lipski J., Gulgowski M., Informatyka 2000. Podręcznik dla gimnazjum (klasa 2), Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.
Załączniki
Czas trwania lekcji
1 x 45 minut