Poznajemy przygody pana Parsifala – legenda "O królu Arturze i Rycerzach Okrągłego Stołu"
Poznajemy przygody pana Parsifala – O królu Arturze i Rycerzach Okrągłego Stołu
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna legendę o królu Arturze i Rycerzach Okrągłego Stołu,
wie, kim był król Artur,
wymienić założenia etyki rycerskiej.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi przeczytać tekst ze zrozumieniem,
umie wskazać w tekście określone informacje,
potrafi pracować w grupie,
potrafi dokonać obiektywnej oceny postaci.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem,
plakat,
praca w grupach,
praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy,
kartony i kolorowe flamastry,
gazety, farby i inne rzeczy potrzebne do stworzenia plakatu,
notka z encyklopedii o królu Arturze,
instrukcja pracy w grupie.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności i prezentacja uczniom celów lekcji.
Uczniowie notują temat zajęć.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie rysują w zeszytach postać rycerza i wymieniają cechy, jakie powinien posiadać.
odważny szlachetny
mądry bohaterski
mężny
Nauczyciel pyta uczniów kim był król Artur oraz Rycerze Okrągłego Stołu. Czy byli oni postaciami autentycznymi czy fikcyjnymi?
Uczniowie na podstawie posiadanych informacji odpowiadają na pytania.
Nauczyciel prosi ucznia, aby przeczytał informacje na temat króla Artura:
Król Artur, Arthmael, Św. Armel, Arthwys, Arthur Uther Pendragon, Arthur Verte, legendarny król brytyjski, będący bohaterem średniowiecznych romansów. Legendy te narodziły się prawdopodobnie w Walii, a ich podłożem była walka Celtów z posuwającymi się na zachód wzdłuż Tamizy Saksonami w VI w. Najbardziej prawdopodobnym przypuszczeniem jest, że historyczny Artur był jednym z wodzów Brytów w walce przeciwko Anglosasom, niekoniecznie królem.
W tekstach pisanych Artur pojawia się po raz pierwszy w Historia Britonum kronikarza Nenniusa z IX w.
Uczniowie piszą plan wydarzeń, w którym uwzględniają najważniejsze fakty związane z historią Parsifala, następnie prezentują swoje plany.
Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup. Każda grupa ma na podstawie posiadanych informacji oraz tekstu Poszukiwanie Świętego Graala. Przygody pana Parsifala, stworzyć plakat zatytułowany KODEKS RYCERSKI.
Grupy dostają również instrukcję, dotyczącą pracy w grupie (załącznik 1).
Po skończonej pracy następuje prezentacja plakatów przez grupy. Pozostałe osoby robią notatki, zadają pytania, uzupełniają wypowiedź kolegów. Plakaty mogą ozdobić pracownię przez kilka dni.
Następuje podsumowanie tej części lekcji.
Następnie nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (załącznik 2) i wyjaśnia polecenia.
Po wykonaniu pracy, uczniowie prezentują odpowiedzi.
c) Faza podsumowująca
Wybrany uczeń podsumowuje wiadomości zdobyte podczas lekcji.
5. Bibliografia
Greek R.L., Poszukiwanie Świętego Graala. Przygody pana Parsifala, [w:] Babiński W., Świat w słowach i obrazach, WSiP, Warszawa 2002.
Knapik G., Sznicer‑Gałkowska I., Lekturowe wy(bryki), Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2002.
Wierzbicka E., Wielkie zagadki przeszłości, s.21, „Przegląd Reader’s Digest”, Warszawa 1996.
www.pl.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%B3l_Artur
5. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Instrukcja pracy w grupie
Wybierzcie osobę, która będzie kierowała waszą pracą.
Pamiętajcie o zasadach prowadzenia dyskusji.
Rozdzielcie zadania w grupie tak, aby każdy miał do spełnienia jakieś zadanie.
Forma i wygląd plakatu jest dowolna. Możecie wykorzystać wszystkie dostępne materiały.
Ułóżcie krótką wypowiedź, która opisywać będzie wasz plakat.
Wyznaczcie osobę, która przedstawi efekt waszej pracy
załącznik 2.
7. Czas trwania lekcji
2×45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak