Poznajemy przygody pana Parsifala – O królu Arturze i Rycerzach Okrągłego Stołu

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna legendę o królu Arturze i Rycerzach Okrągłego Stołu,

  • wie, kim był król Artur,

  • wymienić założenia etyki rycerskiej.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi przeczytać tekst ze zrozumieniem,

  • umie wskazać w tekście określone informacje,

  • potrafi pracować w grupie,

  • potrafi dokonać obiektywnej oceny postaci.

2. Metoda i forma pracy

  • Praca z tekstem,

  • plakat,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  • Karta pracy,

  • kartony i kolorowe flamastry,

  • gazety, farby i inne rzeczy potrzebne do stworzenia plakatu,

  • notka z encyklopedii o królu Arturze,

  • instrukcja pracy w grupie.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie listy obecności i prezentacja uczniom celów lekcji.

  2. Uczniowie notują temat zajęć.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie rysują w zeszytach postać rycerza i wymieniają cechy, jakie powinien posiadać.

odważny szlachetny

mądry bohaterski

mężny

  1. Nauczyciel pyta uczniów kim był król Artur oraz Rycerze Okrągłego Stołu. Czy byli oni postaciami autentycznymi czy fikcyjnymi?

  2. Uczniowie na podstawie posiadanych informacji odpowiadają na pytania.

  3. Nauczyciel prosi ucznia, aby przeczytał informacje na temat króla Artura:

Król Artur, Arthmael, Św. Armel, Arthwys, Arthur Uther Pendragon, Arthur Verte, legendarny król brytyjski, będący bohaterem średniowiecznych romansów. Legendy te narodziły się prawdopodobnie w Walii, a ich podłożem była walka Celtów z posuwającymi się na zachód wzdłuż Tamizy SaksonamiVI w. Najbardziej prawdopodobnym przypuszczeniem jest, że historyczny Artur był jednym z wodzów Brytów w walce przeciwko Anglosasom, niekoniecznie królem.

W tekstach pisanych Artur pojawia się po raz pierwszy w Historia Britonum kronikarza NenniusaIX w.

  1. Uczniowie piszą plan wydarzeń, w którym uwzględniają najważniejsze fakty związane z historią Parsifala, następnie prezentują swoje plany.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup. Każda grupa ma na podstawie posiadanych informacji oraz tekstu Poszukiwanie Świętego Graala. Przygody pana Parsifala, stworzyć plakat zatytułowany KODEKS RYCERSKI.

  3. Grupy dostają również instrukcję, dotyczącą pracy w grupie (załącznik 1).

  4. Po skończonej pracy następuje prezentacja plakatów przez grupy. Pozostałe osoby robią notatki, zadają pytania, uzupełniają wypowiedź kolegów. Plakaty mogą ozdobić pracownię przez kilka dni.

  5. Następuje podsumowanie tej części lekcji.

  6. Następnie nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (załącznik 2) i wyjaśnia polecenia.

  7. Po wykonaniu pracy, uczniowie prezentują odpowiedzi.

c) Faza podsumowująca

Wybrany uczeń podsumowuje wiadomości zdobyte podczas lekcji.

5. Bibliografia

  1. Greek R.L., Poszukiwanie Świętego Graala. Przygody pana Parsifala, [w:] Babiński W., Świat w słowach i obrazach, WSiP, Warszawa 2002.

  2. Knapik G., Sznicer‑Gałkowska I., Lekturowe wy(bryki), Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2002.

  3. Wierzbicka E., Wielkie zagadki przeszłości, s.21, „Przegląd Reader’s Digest”, Warszawa 1996.

  4. www.pl.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%B3l_Artur

5. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Instrukcja pracy w grupie

  1. Wybierzcie osobę, która będzie kierowała waszą pracą.

  2. Pamiętajcie o zasadach prowadzenia dyskusji.

  3. Rozdzielcie zadania w grupie tak, aby każdy miał do spełnienia jakieś zadanie.

  4. Forma i wygląd plakatu jest dowolna. Możecie wykorzystać wszystkie dostępne materiały.

  5. Ułóżcie krótką wypowiedź, która opisywać będzie wasz plakat.

  6. Wyznaczcie osobę, która przedstawi efekt waszej pracy

załącznik 2.

7. Czas trwania lekcji

2×45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R130N16nTFyKT

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 218.71 KB w języku polskim
RJ6Ow5I4auYjq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 102.00 KB w języku polskim