Poznajemy rodzinne koligacje greckich bóstw
Poznajemy rodzinne koligacje greckich bóstw
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna wybrane mity,
wie, w jaki sposób Grecy przedstawiali funkcjonowanie świata ludzi i bogów,
wie, jakie obowiązki spoczywały na poszczególnych bóstwach.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
opisać greckich bogów, podać ich atrybuty,
wskazać miejsca przebywania poszczególnych bóstw.
2. Metoda i formy pracy
Praca z tekstem, manualne techniki plastyczne.
3. Środki dydaktyczne
Kilka kartonów lub brystoli (szarych lub białych), kredki, flamastry, farby, nożyczki, klej.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na wstępie zajęć nauczyciel wypisuje (oczywiście z pomocą uczniów) wszystkie imiona greckich bóstw, które uczniowie poznali na lekcjach poświęconych omawianiu mitów.
Lista zostaje zapisana na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zostają podzieleni na zespoły. Każda grupa będzie musiała umieścić na swoim kartonie bogów i inne postacie, które najczęściej mogły przebywać w określonym miejscu. Aby wykonać te plansze, uczniowie najpierw przypisują imiona bohaterów mitologii do określonych sfer ich życia.
NIEBIOSA:
Zeus, Hera, Apollo, Hermes, Atena, Ares, Pegaz, Boreasz, Zefir, Helios, Hebe, Ganimedes, Hory
ZIEMIA:
Demeter, Prometeusz, Artemida, Herakles, Muzy, Driady, Satyrowie, Centaurowie, Dedal, Minos, Pazyfae, Alkmena
HADES:
Hades, Persefona, Hefajstos, Charon, Cerber, Tanatos, Syzyf, Ikar
OCEAN:
Posejdon, Afrodyta, Nimfy
Uczniowie pracujący w zespołach nie tylko przygotowują plansze, ale muszą również sprawdzić informacje na temat postaci żyjących w ich części greckiego świata.
Po zakończeniu prac nad planszami należy wszystkie elementy składowe połączyć. Powstanie plansza przedstawiająca greckie wyobrażenia na temat świata. Warto też przygotować planszę lub spis poszczególnych bogów z ich atrybutami, czyli przedmiotami dla nich charakterystycznymi.
Zeus – błyskawica w dłoni
Posejdon – trójząb i sieć rybacka
Hades – jabłko granatu
Demeter – kłos zboża
Atena – tarcza, hełm na głowie, na ramieniu sowa
Następnie nauczyciel rozdaje kartoniki w dwóch kolorach (karta pracy - załącznik 1). Na kartonikach zielonych znajdują się związki frazeologiczne pochodzące z mitologii, a na kartonikach niebieskich znaczenia tych związków. Oczywiście pracę należy zacząć od wyjaśnienia, czy też raczej przypomnienia, co nazywamy związkiem frazeologicznym.
c) Faza podsumowująca
Na zakończenie zajęć dotyczących mitów greckich warto przypomnieć uczniom, że opowieści te doczekały się też rzymskiej wersji. Mity nie zostały zmienione, a Rzymianie zastąpili imiona greckie imionami rzymskimi.
Poza tym mitologia jest obecna w wielu dziedzinach naszego życia. Wszędzie możemy spotkać nazwy zaczerpnięte z mitów. Wszystkie planety w naszym układzie słonecznym posiadają nazwy pochodzące od Greków lub Rzymian.
5. Bibliografia
J. Parandowski, Mitologia Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1979.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
załącznik 1
ZWIĄZEKFRAZEOLOGICZNY | ZNACZENIE |
czyn prometejski | nadludzkie poświęcenie |
ikaryjskie loty | spełnianie marzeń |
syzyfowa praca | praca nadaremna |
róg obfitości | nieprzebrane dobra |
stajnia Augiasza | wielki nieporządek |
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 5.