1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna cechy swoiste gromady ssaki

  • zna najczęściej spotykane w Polsce gatunki ssaków,

  • zna charakterystyczne tropy i ślady jakie pozostawiają wybrane gatunki ssaków,

  • zna środowisko życia omawianych gatunków,

  • wie jak wyglądają interesujące uczniów na zajęciach ssaki.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zidentyfikować (nazwać) pospolite ssaki Polski,

  • potrafi rozpoznać tropy pospolitych ssaków,

  • umie zmierzyć tropy ssaków,

  • potrafi określić gdzie najczęściej obserwujemy tropy ssaków.

c) Postawy

Uczeń:

  • jest zaangażowany w wykonywanie poleceń,

  • rozumie potrzebę umiejętnego rozpoznawania tropów ssaków w poznawaniu ich życia,

  • jest wrażliwy na piękno przyrody,

  • rozumie konieczność ochrony ssaków .

2. Metoda i forma pracy

Słowne: pogadanka, praca z tekstem, gra dydaktyczna – Czyj to trop?, indywidualna, grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Leksykon ssaków, przewodnik do rozpoznawania tropów i śladów zwierząt, ilustracje ssaków, karta pracy.

4. Przebieg zajęć

a) Faza wprowadzająca

1. Czynności organizacyjno – porządkowe.

2. Uczniowie przypominają cechy, które wyróżniają ssaki spośród innych gromad zwierząt.

3. Nauczyciel podaje temat lekcji i określa jej cele.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie najczęściej widywanych gatunków ssaków.

2. Nauczyciel prezentuje sylwetki sarny, jelenia, dzika, zająca, lisa i upewnia się, iż uczniowie potrafią prawidłowo nazwać poszczególne gatunki.

  1. Podział klasy na grupy 4‑osobowe, uczniowie otrzymują leksykony ssaków i na ich podstawie opisują środowisko życia wyżej wymienionych gatunków w karcie pracy (załącznik 1).

  2. Prezentują wyniki swej pracy, następnie otrzymują ilustracje prezentujące tropy poszczególnych gatunków (karta pracy – załącznik 1) i wykonują zadanie.

c) Faza podsumowująca

1. Uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy i pokazuje jak należy mierzyć tropy.

2. Czyj to trop? – nauczyciel prezentuje trop wybranego gatunku, uczniowie odgadują do jakiego zwierzęcia należy.

3. Nauczyciel uzasadnia potrzebę ochrony ssaków i ich rolę w ekosystemach.

4. Praca w domu- zastanów się gdzie udałbyś się na poszukiwanie tropów ssaków: na łąkę, brzeg rzeki, błoto na leśnej drodze, czy może na pole pszenicy? Pomyśl o jakiej porze roku najłatwiej zaobserwować tropy?

5. Bibliografia

6. Załączniki

Załącznik nr1

Karta pracy

Grupa …………………………………………………………………………………………

Korzystając z leksykonu ssaków opisz krótko środowisko życia wymienionych poniżej gatunków.

RjlpXQ0IOWsIy

Dzik zamieszkuje……………………..

Rz0wKMfdAfx8o

Zając zamieszkuje…………………..

R112SvnEGI9Wz
RW22VKXgPxWdd

Sarny zamieszkują……………………………

Jelenie zamieszkują…………………………

Lis zamieszkuje………………………………

Wykorzystując karty z tropami zwierząt, przyporządkuj tropy do odpowiedniego gatunku ssaka.

RuzxeJvpIrx49

6cm

R17b5krmMs0sS

4cm

RmNOoWt2QcfoJ
RhBs7VkJJ5SFl

8cm 3cm

RgLEhcsGabtyU

3cm

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1AI2PKOF4wSg

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 467.27 KB w języku polskim
R17Q7t7R9TOuG

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 1.36 MB w języku polskim