Poznajemy tropy zwierząt
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna cechy swoiste gromady ssaki
zna najczęściej spotykane w Polsce gatunki ssaków,
zna charakterystyczne tropy i ślady jakie pozostawiają wybrane gatunki ssaków,
zna środowisko życia omawianych gatunków,
wie jak wyglądają interesujące uczniów na zajęciach ssaki.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zidentyfikować (nazwać) pospolite ssaki Polski,
potrafi rozpoznać tropy pospolitych ssaków,
umie zmierzyć tropy ssaków,
potrafi określić gdzie najczęściej obserwujemy tropy ssaków.
c) Postawy
Uczeń:
jest zaangażowany w wykonywanie poleceń,
rozumie potrzebę umiejętnego rozpoznawania tropów ssaków w poznawaniu ich życia,
jest wrażliwy na piękno przyrody,
rozumie konieczność ochrony ssaków .
2. Metoda i forma pracy
Słowne: pogadanka, praca z tekstem, gra dydaktyczna – Czyj to trop?, indywidualna, grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Leksykon ssaków, przewodnik do rozpoznawania tropów i śladów zwierząt, ilustracje ssaków, karta pracy.
4. Przebieg zajęć
a) Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Uczniowie przypominają cechy, które wyróżniają ssaki spośród innych gromad zwierząt.
3. Nauczyciel podaje temat lekcji i określa jej cele.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie najczęściej widywanych gatunków ssaków.
2. Nauczyciel prezentuje sylwetki sarny, jelenia, dzika, zająca, lisa i upewnia się, iż uczniowie potrafią prawidłowo nazwać poszczególne gatunki.
Podział klasy na grupy 4‑osobowe, uczniowie otrzymują leksykony ssaków i na ich podstawie opisują środowisko życia wyżej wymienionych gatunków w karcie pracy (załącznik 1).
Prezentują wyniki swej pracy, następnie otrzymują ilustracje prezentujące tropy poszczególnych gatunków (karta pracy – załącznik 1) i wykonują zadanie.
c) Faza podsumowująca
1. Uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy i pokazuje jak należy mierzyć tropy.
2. Czyj to trop? – nauczyciel prezentuje trop wybranego gatunku, uczniowie odgadują do jakiego zwierzęcia należy.
3. Nauczyciel uzasadnia potrzebę ochrony ssaków i ich rolę w ekosystemach.
4. Praca w domu- zastanów się gdzie udałbyś się na poszukiwanie tropów ssaków: na łąkę, brzeg rzeki, błoto na leśnej drodze, czy może na pole pszenicy? Pomyśl o jakiej porze roku najłatwiej zaobserwować tropy?
5. Bibliografia
6. Załączniki
Załącznik nr1
Karta pracy
Grupa …………………………………………………………………………………………
Korzystając z leksykonu ssaków opisz krótko środowisko życia wymienionych poniżej gatunków.
Dzik zamieszkuje……………………..
Zając zamieszkuje…………………..
Sarny zamieszkują……………………………
Jelenie zamieszkują…………………………
Lis zamieszkuje………………………………
Wykorzystując karty z tropami zwierząt, przyporządkuj tropy do odpowiedniego gatunku ssaka.
6cm
4cm
8cm 3cm
3cm
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak